Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Ilmailuonnettomuudet

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6411
Lauteille: Lokakuu 2009

Ilmailuonnettomuudet

#61

Viesti Ile »

AlexMachine kirjoitti:
Taijin harjoittaja kirjoitti: Kun tavallinen 30-50 eurooppalainen mies tekee itsemurhan ja ottaa mukaansa 150 ihmistä ajamalla koneen vuorenseinään, niin moni ihminen alkaa miettiä kannattaako lähteä lomalla lentäen. Pari tapausta lisää ja lentoliikennettä kohtaa lama ja sen jälkeen koko läntistä yhteiskuntaa kohtaa lama.
:(
Vain irrationaaliset tapaukset. Vuonna 2014 oli lentoliikenteen ennätysvuosi ja joka päivä lennettiin keskimäärin 102465 lentoa. Tuosta voi sitten alkaa laskemaan todennäköisyyksiä sille että jotain sattuu.
Syyskuuhun 2014 mennessä todennäköisyys vakavalle onnettomuudelle 2,1 kappaletta per miljoona lentoa.
Kotona ajan viettäminenkin on moninkertaisesti vaarallisempaa.
"Maassamme kuolee tapaturmaisesti vuosittain noin 2 700 henkilöä. Koti- ja vapaa-ajan tapaturmat aiheuttavat noin 80 % tapaturmaisista kuolemista (noin 2 100 kuolemaa, lisäys 50 % vuodesta 1980). Liikenteessä kuolee vuosittain noin 400 ja työtapaturmissa noin 100 henkilöä."
Joo, toisaalta aina ei voi kyllä liika laskea ihmisten rationaalisuuden varaan, mutta lentäminen on sen verran arkinen asia, että tuskin tuolla tapauksella on lentämisintoon hirveän suurta vaikutusta.

Itselläni on esimerkiksi seuraava lento huomenna, eikä minulle ollut tullut edes mieleen assosioida sitä jotenkin tähän onnettumuuteen ennen kuin luin tuon TH:n viestin.
Kuvake
Pasi Lunden
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 709
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Turku

Ilmailuonnettomuudet

#62

Viesti Pasi Lunden »

Offtopiccina

Pelkästään EU:n alueella tapahtuu kertaluokkaa miljoona tieliikenneonnettomuutta joka vuosi. Noissa pahimmissa tapauksissa kertarysäyksellä toki harvemmin menee niin paljon kuin lentoliikenteessä, mutta onhan noita senkin edestä ja ylikin.
Tieliikenneonnettomuudet ja niistä aiheutuvat kuolemat, loukkaantumiset sekä omaisuusvahingot johtavat vuosittain valtaviin hyvinvoinnin menetyksiin ja yhteiskunnallisiin kustannuksiin. Euroopan Unionin (EU) alueella tapahtuu vuosittain noin 1,3 miljoonaa liikenneonnettomuutta, joissa kuolee keskimäärin 43000 ja loukkaantuu 1,7 miljoonaa ihmistä (Terveys-EU).
Onnettomuuksista aiheutuvat kustannukset ovat vuodessa noin 180 miljardia euroa, joka on noin 2% koko EU:n bruttokansantuotteesta (European Comission, Road Safety). Vuonna 2010 Suomessa tapahtui 6072 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joiden seurauksena kuoli 272 ja loukkaantui 7673 henkilöä(Liikenneturva, Tilastokirja 2010). Puutteellinen tieliikenneturvallisuus onkin merkittävä kansainvälinen ja kansallinen ongelma. Mutta mistä onnettomuudet johtuvat ja pystytäänkö niihin vaikuttamaan?
Liikenneturvallisuuden analysointi – maanteiden onnettomuudet vuosina 2001-2010, s. 17.

Tilastoissa vaikuttaa aika paljon, puhutaanko liikennesuoritteista per kulkuneuvo, per matkustaja, per suoritekerta ja/tai per kuljettu matka. Lentoliikenne on käsittääkseni kaikilla järjellisillä mittareilla ehdottomasti turvallisin liikkumismuoto.
AlexMachine kirjoitti: Syyskuuhun 2014 mennessä todennäköisyys vakavalle onnettomuudelle 2,1 kappaletta per miljoona lentoa.
Tässäkin oikeastaan annetaan hirveästi etumatkaa muille liikennemuodoille. Henkilökohtaisesta riskistä kertoisi enemmän per miljoona matkustajaa. Ehkä vielä parempi riskin arviointitapa olisi, jos olisi per matkustajan kulkema matka.

Vielä rankemmin offtopiccina
Oma, henkilökohtainen kokemukseni liikenteestä:
Tieliikenteessä olen nähnyt lukemattoman määrän läheltä piti-tilanteita, ollut itsekin osallisena liian monessa sellaisessa. Onnettomuuksia olen nähnyt tapahtuvan useita (onneksi ei yhtäkään henkilövahinkoihin johtanutta). Kolmessa noista olin itsekin osallisena. Ilkeämpiäkin tapauksia on toki tullut vastaan, jälkeenpäin paikalle saapuneena. Vaurioituneita, jopa tuhoutuneita ajoneuvoja näkyy teiden varsilla tai päällä vähän väliä. (Ehkä jotakuinkin 500-800 suoritetta(auto, bussi, polkupyörä) tai 20000-25000km/vuosi)

Uskaltaako joku oikeasti lähteä tuonne tieliikenteen sekaan? :evil:

Lentoliikenne? Epämukavimmat kokemukseni lennoilla liittyvät lähinnä ilmakuoppiin, lukkiutuviin korviin ja vessajonoihin. (2-4 Euroopan sisäistä lentoa tai noin 5000-7000km/vuosi)

edit. ei sentään tuhansia tuhansia km matkoja. :lol:
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 93921
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Ilmailuonnettomuudet

#63

Viesti Mika »

DeusVult kirjoitti: Jos kerran on testit läpäisty, niin eihän asiassa sitten ole ollut mitään ongelmaa? Jos se ois lentäjälle kenkää heti kun vähän mieltä painaa, niin kuinka monen lentäjän luulisit hakeutuvan lääkärin tai ylipäätään kenenkään muunkaan juttusille mielenterveyteen liittyvissä asioissa?
Jos luet noiden linkkien alustukseni uudelleen, huomannet etten ottanut mitään kantaa mihinkään. Siksi tuo kysymys ei voi olla osoitettu minulle.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Ilmailuonnettomuudet

#64

Viesti DeusVult »

Mika kirjoitti: Jossakin on nyt tapahtunut kommunikaatiokatkos tai sitten tähän ei ole katsottu tarpeelliseksi reagoida.
Kyllä minä tämän perusteella kuvittelin että sinun mielestäsi tässä asiassa on tapahtunut joku laiminlyönti?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 93921
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Ilmailuonnettomuudet

#65

Viesti Mika »

Tuo perustui siihen, mitä asiantuntijat ovat tuosta tapauksesta julkisuudessa lausuneet. Nythän on ilmeisesti tullut ilmi, että Lufthansa on valehdellut. En tosin ole lukenut uutisia aamun jälkeen, kun vasta saavuin koneelle.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 93921
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Ilmailuonnettomuudet

#66

Viesti Mika »

Tämä uutinen herättää lisää kysymyksiä.
Saksan syyttäjän mukaan perämiehen kotoa löytyy todisteita sairaudesta. Kotona oli muun muassa sairauslomatodistuksia, joiden mukaan hänen olisi pitänyt olla pois töistä viime aikoina, jopa turmapäivänä. Nämä todistukset oli revitty.


Jos tämä olisi paljastunut, perämies ei olisi päässyt lentämään.


- Perämiehen kotona oli sairauslomalappuja, joiden mukaan hän oli kyvytön työskentelemään, nämä laput oli revitty. Laput olivat tuoreita ja niitä oli jopa siltä päivältä, kun rikos tapahtui, syyttäjäviranomaiset kertovat Reutersin mukaan.


Tämä todistaa syyttäjän mukaan, että perämies salasi sairauden kollegoiltaan ja työnantajalta.
Laput revitty: Perämiehen olisi pitänyt olla sairauslomalla kohtalokkaana päivänä | Aamulehti
http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/119497 ... ivana.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Ilmailuonnettomuudet

#67

Viesti Totte »

Millä tavalla tässä on nyt suljettu pois sairaskohtauksen mahdollisuus? Johtopäätöksiä on kai vedetty siitä, että perämies ei vastannut oven koputteluun. Tämä olisi kai yhtä mahdollista jos hän olisi jostain syystä tajuton? Vai onko selvää, että kone ei olisi voinut ohjautua tällaisessa tapauksessa syöksymään vuoreen?

Olen DV:n kanssa samaa mieltä, että vaikea nähdä mitään laiminlyöntiä työnantajan puolelta näiden tietojen perusteella. Henkilöhän nimenomaan ohjattiin hoitoon ja kävi testeissä ennen paluuta. Sitten voi tietenkin keskustella, pitäisikö lääkärin määrämän sairasloman olla "pakkosairaslomaa" tietyissä ammatissa. Normaalistihan esim. minun ei ole pakko olla poissa töistä vain sen takia, että joku lääkäri kirjoittaa mulle sairaslomaa.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 93921
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Ilmailuonnettomuudet

#68

Viesti Mika »

Totte kirjoitti: Vai onko selvää, että kone ei olisi voinut ohjautua tällaisessa tapauksessa syöksymään vuoreen?
Asiantuntijat ovat kertoneet, että tuollainen törmäys ei olisi ollut mahdollista autopilotilla.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Ilmailuonnettomuudet

#69

Viesti Totte »

Mika kirjoitti:
Totte kirjoitti: Vai onko selvää, että kone ei olisi voinut ohjautua tällaisessa tapauksessa syöksymään vuoreen?
Asiantuntijat ovat kertoneet, että tuollainen törmäys ei olisi ollut mahdollista autopilotilla.
Ok, ja autopilootti pitää nimenomaan kytkeä pois päältä erikseen, eli tajuton ei voi esim. lyhistyä ja tönäistä ohjainta? (luulis että näin, mutta ihmettelen nyt kuitenkin).
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 93921
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Ilmailuonnettomuudet

#70

Viesti Mika »

Luulisin samoin. Mustan laatikon mukaan ohjaamossa ei tapahtunut mitään tähän viittaavaa.

Potkussa on silti jotakin ilmailusta oikeastikin ymmärtäviä. @Mjölnir, mitä arvelet tapahtuneen?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1725
Lauteille: Elokuu 2011

Ilmailuonnettomuudet

#71

Viesti Taijin harjoittaja »

Jos joku sattuu löytämään kuvan tai taulukon joka kertoo muuttuuko matkustajamäärä isojen lento-onnettomuuksien jälkeen, niin hän voisi panna sen tänne. Päästäisiin tästä minusta tuntuu -keskustelusta vähän eteenpäin.
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1725
Lauteille: Elokuu 2011

Ilmailuonnettomuudet

#72

Viesti Taijin harjoittaja »

Aika epätodennäköistä että tajuton olisi sekä tönäissyt autopilotin pois päältä että ohjaamon oven lukituksen päälle.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6437
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Ilmailuonnettomuudet

#73

Viesti AlexMachine »

Taijin harjoittaja kirjoitti: Jos joku sattuu löytämään kuvan tai taulukon joka kertoo muuttuuko matkustajamäärä isojen lento-onnettomuuksien jälkeen, niin hän voisi panna sen tänne. Päästäisiin tästä minusta tuntuu -keskustelusta vähän eteenpäin.
Ei kai tähän hätään löydy ja voi siinä lyhytaikainen piikki tulla mutta tasaantuu nopeasti. Koitan kaivaa dataa jossain vaiheessa kun koneen ääressä. Kiinnostaa itseänikin.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6437
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Ilmailuonnettomuudet

#74

Viesti AlexMachine »

Joku jo vastasikin tässä ketjussa kun kysyin avaimesta. Eli ovikoodilla pääsee, jos ei ohjaamossa 30 sek sisällä kuitata sitä, tarkoittaen jos kukaan ei kuittaa, ovi aukeaa. Tässä tapauksessa kapteeni ei ollut päässyt joten on syytä olettaa että koodi kuitattiin ohjaamosta eli ovi ei auennut. Tietyllä tapaa siis takaperoinen dead mans switch.
Edit: tarkoittaa siis sitä että joku on ollut tajuissaan ohjaamossa.
Viimeksi muokannut AlexMachine, maalis 27, 2015, 19.52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Ilmailuonnettomuudet

#75

Viesti Point »

Tuo lento-onnettemuuden ja liikenneonnettomuuden vertailu todennäköisyyksineen on samaa kuin esim. Ydinvoimaonnettomuuden (harvinaista, epätodennäköistä, mutta aika ikävää kun kohdalle sattuu) ja jonkun muun energiamuodon (hiilivoimaonnettomuuksia sattuu vähän väliä, tuulivoima tappaa söpöjä lentäviä eläimiä... Hieman yleisempää, tappaa paljon, mutta joten voimme elää sen kanssa)
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 86 kurkkijaa