Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sijoittaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 78
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sijoittaminen

#346

Viesti Totte »

Jep, Nordnetin ETF:t taitavat olla halvimmat, joten olen itsekin miettinyt siirtyväni niihin. Ei kuitenkaan kiinnosta sijoittaa suuria summia Pohjoismaihin, ja lisäksi tilannteeni on tällä hetkellä se, että saan isoja summia kerralla sijoitettavaksi, joten kuukausisäästäminenkin on vähän huono. Mutta kunhan on aikaa niin katson noita tarkemmin.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Sijoittaminen

#347

Viesti Point »

Totte kirjoitti: Jep, Nordnetin ETF:t taitavat olla halvimmat, joten olen itsekin miettinyt siirtyväni niihin. Ei kuitenkaan kiinnosta sijoittaa suuria summia Pohjoismaihin, ja lisäksi tilannteeni on tällä hetkellä se, että saan isoja summia kerralla sijoitettavaksi, joten kuukausisäästäminenkin on vähän huono. Mutta kunhan on aikaa niin katson noita tarkemmin.
itsellä on ovat pohjoismaat allokaatiossa 10 % osuudella. Näistä muista pohjoismaa indekseissä täytyy muistaa, että niistä menee pieni valuutanvaihtokulu, joka voi hieman nostaa kuluja nollasta ylöspäin.

Itsellä on ollut päähankinnassa se Isharesin mcsi Word indeksiin sijoittava etf.. Hallinnointikukut 0,2 % ja kuukausisäästön kautta voi tosiaan kulutta ostaa vaikka yhden osuuden (hinta tällä hetkellä sen noin 38 € kpl).

Nordnetin myötä myös kilpailijat ovat laskeneet hintojaan. Esim. Nordealla on nykyään ostopalkkioissa ns. 1 % katto ja säilytys ilmainen, jos edellisestä kvartaalissaon ollut ostoja.. Eli voi ostaa säännöllisesti jotain etf: tai pörssiosaketta vaikka vaan yhden kappaleen kerrallaan. Ennenhän se minimiveloitus taisi olla 8 €, mikä teki pienien määrien ostamisen turhan kalliiksi. Olen joskus miettinyt, että ostaisi jokaista pörssiosaketta vaikka OMX25:sta yhden kappaleen. Sillä olisi kevääksi kustannettu monet yhtiökokous kahvit :)

Ts. On niitä muitakin paikkoja nykyään sijoittaa etf rahastoihin pieniä summia kerrallaan...

http://www.nordea.fi/henkiloasiakkaat/s ... oista.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Muokkaus: Nordean hinnastoa
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Sijoittaminen

#348

Viesti JariMarjamaa »

Mikä tuo juokseva kulu oikein on?
Ei mulla sanota sopimuksessa kuin vain tuo hallinointipalkkio.
Tuota esitteessä mainittua nostopalkkiotakaan ei mene op-jäseneltä.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 78
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Sijoittaminen

#349

Viesti Totte »

JariMarjamaa kirjoitti: Mikä tuo juokseva kulu oikein on?
Ei mulla sanota sopimuksessa kuin vain tuo hallinointipalkkio.
Tuota esitteessä mainittua nostopalkkiotakaan ei mene op-jäseneltä.
Hallinnointipalkkion lisäksi voi olla muistakin kuluja. En tiedä tarkalleen mitä, mutta voi ehkä liittyä arvopaperien säilytykseen yms. Nuo ovat kuitenkin suurimmaksi osaksi hyvin lähellä hallinnointipalkkioita. Jos tuntuu hämäävältä voi mun viestissä korvata "juoksevat kulut" sanalla "hallinnointipalkkio". Ajaa saman asian.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Sijoittaminen

#350

Viesti JariMarjamaa »

juu säilytyksestä pitää maksaa op-pankissa.
Olikohan 2e/kk tai jotain.... tai kuului verkkopankki sopimukseen mikä oli 2e/kk..
en nyt muista... Kyllä se erottelu aina tulee, mutta niin tarkasti sitä ajatele.
Nuohan kulutkin menee op-bonuksista :)
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 78
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sijoittaminen

#351

Viesti Totte »

Tarkoitin, että rahasto maksaa arvopapereiden säilytyksestä. Rahasto-osuuksien säilytyksestä ei kai tarvi maksaa missään.

Bonukset tuskin kattaa kuluerotusta. Lisäksi niillä voi kai maksaa muutakin. Isoja kuluja ei siis kannata maksaa sillä rationalisoinnilla.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Sijoittaminen

#352

Viesti Point »

http://www.seligson.fi/suomi/rahastot/t ... telmia.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Säilytysmaksu taitaa tulla jos on osakkeita.. Ja niillekin löytyy vaihtoehtoja...

Tietenkin joissakin tapauksissa keskittämisen hyödyt voivat olla isommat kuin kulut ja se, että on pankissa omistuksia voi auttaa joskus esim. Lainojen suhteen. Harvemmin kuitenkin ne kattavat ylisuuria kuluja. Kannattaa ottaa laskin käsiin ja laskea mitä esim. 1 % vuodessa merkitsee euroina... Ja siitä sitten alkaa kertomaan eteenpäin.

Itse olen tosiaan keskittämässä jotain omistuksia nordeaan kun heillä laski nuo kaupankäyntikulut.. Aikaisemmin harkitsin, mutta kulut vs. Keskittämisen hyödyt eivät käyneet yksiin. Nyt kannattaa
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
r0hmu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 376
Lauteille: Syyskuu 2007

Sijoittaminen

#353

Viesti r0hmu »

Löytyykö foorumilaisilta sharevilleä? Kiinnostaisiko jotain tehdä potkulaisille oma sharevilleryhmä, niin voisi sieltä sitten katsella muiden salkkuja :)
ei sekään ole keneltäkään pois jos runkkaan samalla kun kuuntelen Kari Tapiota, mutta ei se hyvältäkään tuntuisi. "bodyguard"
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 50
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Sijoittaminen

#354

Viesti Mika »

Piti googlata tuo Shareville. Olen :newb:
Shareville on sosiaalinen sijoitusverkosto, jossa Nordnetin asiakkaat voivat jakaa salkkunsa ja seurata muita sijoittajia. Voit esiintyä Sharevillessä anonyymisti nimimerkillä, eivätkä muut näe, kuinka paljon sinulla on rahaa salkussasi tai millä summilla käyt kauppaa.

Nordnet lanseerasi Sharevillen syyskuussa 2014. Shareville on lisäpalvelu, jossa asiakkaamme voivat saada sijoitusideoita ja tukea muilta sijoittajilta. Jos et halua käyttää Sharevilleä, sinun ei tarvitse tehdä mitään. Salkkuasi ei jaeta Sharevillessä, ellet itse valitse niin.


Käyttävätkö potkulaiset tuota?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 78
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Sijoittaminen

#355

Viesti Totte »

Pienellä googletuksella en löytänyt tähän vastausta. Eli voiko Suomessa ottaa lainaa velatonta asuntoa vastaan? En puhu mistään "käänteisestä asuntolainasta", missä pankki maksaa kuukausittaista summaa sinulle, vaan ihan normaalista asuntolainan "uusimisesta"?

Tuohan on ihan jättiläismäinen tuoton mahdollisuus sijoittajalle, ja pankille se on jopa pienempiriskisempi kuin normaali asuntolaina, joten miksi näitä ei tehdä koko ajan?
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Sijoittaminen

#356

Viesti Ile »

Pikainen vastaus: ns. asuntojousto on kai tuon tapainen tuote. Asuntolainan verovähennyskelpoisuutta näillä ei kai voi olla, enkä tiedä tarkkaan korkotasoa.
Kuvake
Beefcake
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1263
Lauteille: Kesäkuu 2009
Paikkakunta: Tampere

Sijoittaminen

#357

Viesti Beefcake »

Kyllä pankit myöntävät lainaa takuita vastaan, asunnot, arvopaperit, tilat jne. käyvät mainiosti. 200k kämppää vastaan saa heittämällä 100-150k velkaa ihan perusasiakaskin, kun vaan kävelee pankkiin sisään. Korko voi olla vähän reilumpi kuin perinteisessä asuntolainassa. Jos on yhtään kärryillä rahoituksesta, niin vipua voi pienillä järjestelyillä vääntää reilumminkin. Näitä lainojahan tehdään jatkuvasti, moni yrittäjä on pistänyt asunnot ja mökit kiinni firman lainoja vastaan. Itse mietin lähinnä missä se jättiläismäinen tuoton mahdollisuus on tässä skenaariossa.
"I've always believed that if you put in the work, the results will come. I don't do things half-heartedly. Because I know if I do, then I can expect half-hearted results."
  • -Michael Jordan
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 78
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Sijoittaminen

#358

Viesti Totte »

Ile kirjoitti:Pikainen vastaus: ns. asuntojousto on kai tuon tapainen tuote. Asuntolainan verovähennyskelpoisuutta näillä ei kai voi olla, enkä tiedä tarkkaan korkotasoa.
Verovähennyskelpoisuus on muutenkin poistumassa. Marginaali voi tietenkin olla korkeampi, mutta en kyllä tajua miksi. Jos myyn velattoman asunnon, laitan 50% myyntisummasta samanhintasen uuden asunnon käsirahaan ja maksan loput lainalla, niin saan varmaan "normaalin" marginaalin. Miksi marginaali olisi eri jos otan 50% lainan nykyistä asuntoa vastaan? Identtinen tilanne, mutta eri asunto.

Ja jos joku miettii miksi vaahtoan tästä, niin alla nopea laskutoimitus.

Vaihtoehto A: Sijoitan 377 e/kk osakkeisiin. 25 vuoden päästä minulla on 221 722 euroa (oletetaan 5% nettotuotto). Tuottoa on 108 622 euroa.

Vaihtoehto B: Nostan 100 000 euron lainan asuntoa vastaan 1% korolla ja sijoitan koko summan osakkeisiin. Lainanhoitokulut ovat 377 e/kk. 25 vuoden päästä laina on maksettu pois ja osakkeiden arvo on 338 635 euroa. Korkoa olen maksanut 13 061 euroa, joten tuottoa on 225 574 euroa.

Ero kahden vaihtoehdon välillä on siis 25 vuoden päästä 116 952 euroa. Suoraan jakamalla siis yli 4 600 euroa vuodessa.

Joo, korot voi nousta, mutta niin ne voi nousta normaalissa asuntolainassakin. Eli mitään ylimääräistä riskiä ei ole. Päinvastoin voit halutessasi myydä osakkeita sopivassa kohtaan ja lyhentää lainaa jos haluat vähentää velkapainoisuutta. Jos tuo 5% tuotto olisi säännöllistä, voisi lainan jopa lyhentää tuotolla ja jäisi vielä vähän taskurahaa. Tässä ei tietenkään oli mitään järkeä, mutta suuruusluokka on siis tosiaan se, että saat periaatteessa sen sadan tonnin lainan "ilmaiseksi".

Laskurit

Sijoitus: https://www.seligson.fi/suomi/sijoitust ... skuri.html
Laina: http://www.asuntolainalaskuri.com/index.php#lax
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Sijoittaminen

#359

Viesti Point »

Tämän lisäksi, jos vielä ottaisi vipua nordnetin superluotoa saisi parhaimmillaan 0,99 % korolla. Tietenkin tämä vaatii pääomaa ja hyvin hajautettua salkkua hyvänlainoitusarvon omaaviin instrumentteihin tai arvopapereita.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 78
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Sijoittaminen

#360

Viesti Totte »

Point kirjoitti:Tämän lisäksi, jos vielä ottaisi vipua nordnetin superluotoa saisi parhaimmillaan 0,99 % korolla. Tietenkin tämä vaatii pääomaa ja hyvin hajautettua salkkua hyvänlainoitusarvon omaaviin instrumentteihin tai arvopapereita.
Mutta eikö silloin vakuutena ole ne ostattavat osakkeet? Tämä korottaa riskiä merkittävästi, sillä jos huonosti käy niin ne voi joutua pakkomyyntiin. Lisäksi mainitsit myös sen oman pääoman tarpeen koska vakuusarvo ei kai ole kuin joku luokkaa 50%?
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 79 kurkkijaa