Yrittäjyys

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta.

Ylipotkijat: Totte, JanneM, Point, Tyttö

Kuvake
Keiju
kylkeenpotkija
Viestit ketjussa: 5
Lauteille: tammi 6, 2005
Viesti:

Yrittäjyys

Viesti Keiju » helmi 27, 2009, 15.33

Yrittämisestä puheenollen, tuli mieleen kysyä, että onko Potkussa sellaisia henkilöitä, jotka ovat ensin olleet yrittäjinä, mutta sitten syystä tai toisesta ovatkin joutuneet/päässeet( :smt003 ) taas vieraalle töihin? Kiinnostaisi nuo tuntemukset lähinnä..Onko tullut helpotusta vai harmia?

En tiedä olisiko tämä aihe johonkin muuhun ketjuun kuulunut, mutta tarjoan nyt tähän.

Ylipotkija: Jaettu toisaalta.
Ylipotkija: Otsikkoa muokattu 22.9.2011.
...mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus.

Kuvake
remo
etupotkija
Viestit ketjussa: 1
Lauteille: helmi 6, 2005
Viesti:

Yrittäminen

Viesti remo » helmi 27, 2009, 15.40

Oma kokemukseni aiheesta on ollut että vähän sekä että. Tietty se tasainen kuukausipalkka auttaa hieman asioiden suunnittelussa toisaalta oman aikataulun luominen on kyllä mukavaa hommaa.

Omalla kohdalla positiivisena asiana on että 300 työntekijän firmassa on kyllä resurssien ja työehtosopimusten puolesta lievästi enemmän potkua kuin one-man-bandissä..

Kuvake
Atomic
reiteenpotkija
Lauteille: maalis 8, 2006

Yrittäminen

Viesti Atomic » helmi 27, 2009, 15.56

Olen ollut yrittäjänä n.5-vuotta ja nyt on ns, pisnikset jäissä vähän aikaa ja olen ollut vieraalla töissä. Aika ristiriitaiset fiilikset on ollut. Aivot voi toisaalta pitää aika narikassa, menee töihin silloin kun käsketään ja pääsee pois silloin kun päästetään,tili tulee tilille tilipäivänä ja muutenkin aika turvallista suorittamista. Ongelmaks on tullut juurikin tämä suorittaminen, kokoajan katselet asioita yrittäjän vinkkelistä ja mietit mitä tekisit toisin jos tämä olisi minun yritys. Välillä huomaa että paiskoo hommia ja stressaa kuin omassa firmassaan ja sit harmittaa kun työkaverit ei tee niin, ennen kuin taas herää todellisuuteen.
Mutta kaikista pahinta omalla kohdallani on tuo auktoriteetti ongelma. Ja se onkin suurin syy miksi olen ollut yrittäjänä ja miksi palaan takaisin yrittäjäksi. En vaan perhana osaa ottaa käskyjä vastaan. Jos esimies tekee sen virheen että kaskee minua tekemään jotain niin hermo menee heti. Taas jos tehtävä tulee pyyntö muodossa (viitsitkö/voitko/tekisitkö), niin ei ongelmaa.
Eli pakko olla yrittäjä kun on vintillä vikaa. Yrittäjyyden huonoja puolia taas en jaksa tähän kirjoitella. Nimimerkillä, Ensimmäinen vatsahaava 26-vuotiaana.
Ei järjellä, vaan täysillä!

Kuvake
Keiju
kylkeenpotkija
Viesti:

Yrittäminen

Viesti Keiju » helmi 27, 2009, 23.54

Atomic kirjoitti:Mutta kaikista pahinta omalla kohdallani on tuo auktoriteetti ongelma. Ja se onkin suurin syy miksi olen ollut yrittäjänä ja miksi palaan takaisin yrittäjäksi.

Tuo voikin olla varsin avartavaa olla vuoronperään vieraalla ja yrittäjänä...Jospa siitä tuleekin auktoriteettiongelmaan hieman sietoa enemmän, kun on näkökulmaa myös yrittäjyydestä...mene ja tiedä.
Nuorelle ihmiselle luullakseni se yrittäjyydestä pois joutuminen ei tuota niin paljoa suomalaiselle niin perityypillistä seuraamusta kuin häpeää. Viiskymppiselle se voi olla vaikeampi asia sulattaa se, ettei menestynytkään.

Millähän tavalla lähtöasenteella voisi olla merkitystä? Jos minun haaveeni on, että "kunpa saisin kokea päivänkin yrittäjyyttä", niin olisiko sitä kuitenkaan sitten tyytyväinen siitä kokemuksesta. Kuvitteleekohan sitä kuitenkin alitajuisesti jäävänsä eläkkeelle omasta yrityksestään...
Jospa ei panostaisikaan siihen perustamiseen niin paljon..ei kahlaisi läpi satamäärin yrittäjyyskursseja eikä rakentilisi pilvilinnojaan...En väitä, että te niin olisitte tehneetkään, vaan kuvittelen tässä itseäni siihen asemaan.
No joo, kaiken helpointa lienee olevan, jos hyppäisi jo valmiiksi perustettuun ja toimivaksi havaittuun yhtiökumppaniksi. Tai ei kai se helppoa ole mikään.

Esa Tyynismaa
kylkeenpotkija
Viestit ketjussa: 2
Lauteille: elo 4, 2007

Yrittäminen

Viesti Esa Tyynismaa » helmi 28, 2009, 21.37

Yrittäjyys...
Kolme vuotta olin,eikä se rahantulo todellakaan ainakaan minulle ollut niin tärkeää,että lähtisin samaan karuselliin uudelle kierrokselle.
Pitkää päivää ja paperihommia "oikeiden" töiden päälle iltaisin,huoli seuraavasta kohteesta itelle ja työporukalle,rahaliikenteessä tapahtuvat viivytykset ja niiden aiheuttama riesa...
Tuohon listaan voisi lisätä aika pitkän luettelon,vaan en yksinkertaisesti halua muistella niitä enempää.Tulis vaan pahalle tuulelle turhaan.
Nyt kun on palkkatöissä,saa rahan jokaiselta tunnilta jonka teet töitä.Ja ajallaan vielä.

Kuvake
bantza
kylkeenpotkija
Lauteille: elo 17, 2007

Yrittäminen

Viesti bantza » helmi 28, 2009, 21.50

Niin, yrittäjyys menee helposti juuri siihen, että työaika alkaa siitä, kun paperit lähtee PRH:lle ja loppuu siihen, kun jää eläkkeelle. Mulla on oma firma lähinnä satunnaisille sivutöille ja olen normaalissa palkkatöissä. Vähemmän tressaa kun ei tarvitse edes ajatella töitä tuon virka-ajan ulkopuolella.

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit ketjussa: 38
Lauteille: joulu 24, 2004
Takalajit: Tanglang
Viesti:

Yrittäminen

Viesti Mika » touko 27, 2009, 06.12

Hieman erilaista yrittäjyyttä:

Suomessa laki tuntee sosiaalisen yrityksen, muttei yhteiskunnallista. Sosiaaliseksi yritykseksi pääsee yritys, jossa 30 prosenttia työntekijöistä on joko vajaakuntoisia tai pitkäaikaistyöttömiä ja joka on rekisteröity työ- ja elinkeinoministeriön erityiseen tietokantaan. Yhteiskunnallisten yritystä sen sijaan määrittää toiminnan tavoite. Ideana ei ole ensisijassa tehdä voittoa, vaan ratkaista jokin yhteiskunnallinen ongelma.

Rahaa saa tulla, jopa paljon, mutta se ei ole pääasia. Yrityksiä on maailmalla monenlaisia, mutta yleensä mahdolliset voitot käytetään toiminnan laajentamiseen.

Mielenkiintoinen aihe. Yritysten tavoitteista on Potkussa keskusteltu useasti.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Mika
etupotkija
Viesti:

Yrittäminen

Viesti Mika » elo 22, 2009, 09.58

Yrittäjät lukevat tämän uutisen varmasti mielellään.

Työ- ja elinkeinoministeri Mauri Pekkarisen (kesk.) mielestä valtio voisi auttaa yrityksiä taantumassa nykyistä vahvemmin keinoin.

Ministeri ehdottaa apukeinoksi carry back -järjestelmää, kertoo lauantain Savon Sanomat. Sen turvin yritykset saisivat tappiollisina vuosina takaisin osan veroista, joita ne maksoivat lihavina vuosina. Tappiota voisi lyhentää kuitenkin vain korkeintaan kolme vuotta aiemmin saaduista voitoista.

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Jarppa
etupotkija
Viestit ketjussa: 3
Lauteille: heinä 19, 2005
Viesti:

Yrittäminen

Viesti Jarppa » tammi 15, 2010, 19.48

Hyvä artikkeli siitä miten valtio tukee yrittämistä:

Suomi tarvitsee yrittäjyyttä, heh heh

halmehe
munillepotkija
Lauteille: elo 11, 2009

Yrittäminen

Viesti halmehe » tammi 15, 2010, 21.04

"Yrittäjyys syntyy ahdingosta" Julkisen puolen oivallus. Ulkoistaminen tehdään tarjoamalla yrittäjäksi ryhtymistä. Vaihtoehtona töiden loppuminen. Luvataan siirtymäajaksi tilata palveluita ja jatko onkin sitten usvan peitossa. Toisaalta mitkä ne vaihtoehdot on.......
Voimaa ei voi olla liikaa, käyttöä...

Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Lauteille: kesä 8, 2009

Yrittäminen

Viesti Aleksi T » tammi 15, 2010, 22.11

Mielenkiintoinen aihe näin liiketalouden opiskelijan kantilta. Itse olen juuri laatimassa liiketoimintasuunnitelmaa harjoitustyönä, mutta toivottavasti sellaisen pääsee joskus myös toteuttamaan.
“When you’re out there partying and horsing around, somebody out there at the same time is working hard, somebody is getting smarter, and somebody is winning”

Esa Tyynismaa
kylkeenpotkija
Viestit ketjussa: 2
Lauteille: elo 4, 2007

Yrittäminen

Viesti Esa Tyynismaa » tammi 15, 2010, 22.21

Älä toivo.

Kuvake
Mika
etupotkija
Viesti:

Yrittäminen

Viesti Mika » helmi 17, 2010, 11.00

Hieman yllättävä uutinen.

Suomalainen yrittämisen ilmapiiri on pahasti vinksallaan. Tällainen johtopäätös tulee vääjäämättä mieleen, kun katsoo laajan kansainvälisen yrittäjyystutkimuksen, Global Entrepreneurship Monitorin tuoretta tutkimusraporttia.

54 maata käsittävässä tutkimuksessa Suomi sijoittuu häntäpään joukkoon monella osa-alueella. Vakavimpia ongelmia ovat kasvuhaluttomuus, heikko kansainvälistyminen ja yksityishenkilöiden yrityksiin sijoittaman pääoman vähäisyys.

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Keiju
kylkeenpotkija
Viesti:

Yrittäminen

Viesti Keiju » helmi 17, 2010, 13.06

Esa Tyynismaa kirjoitti:Yrittäjyys...
Kolme vuotta olin,eikä se rahantulo todellakaan ainakaan minulle ollut niin tärkeää,että lähtisin samaan karuselliin uudelle kierrokselle.
Pitkää päivää ja paperihommia "oikeiden" töiden päälle iltaisin,huoli seuraavasta kohteesta itelle ja työporukalle,rahaliikenteessä tapahtuvat viivytykset ja niiden aiheuttama riesa...
Tuohon listaan voisi lisätä aika pitkän luettelon,vaan en yksinkertaisesti halua muistella niitä enempää.Tulis vaan pahalle tuulelle turhaan.
Nyt kun on palkkatöissä,saa rahan jokaiselta tunnilta jonka teet töitä.Ja ajallaan vielä.

Kiitos avautumisesta. Minä olen yrittäjäksi haaveillut monet kerrat, mutta vielä on järki voittanut ne haluamiset.
Tiedän sohaisevani nyt muurahaispesää väittäessäni, että henkilön persoona muuttuu yrittämisessä. Kuvaan astuu kateus, hyväksikäyttö, pahansuopuus...
Nimittäin, olen havainnut ystävissäni, sukulaisissani, tuttavissani selkeää luonteen "parantumista", kun ovat yrittäjyydestä luopuneet. Kehtaan väittää, että yrittäjä katsoo kaikkea sillä silmällä, että mistä saa hyödyn revittyä irti, jopa ystävyyssuhteissa.
Oletetaan, että ystävät ovat käytettävissä, jos en itse jaksa tai edes jollain tavalla ojentavat auttavan kätensä bisneksiäni ajatellen. Kateus tulee siitä, että vieraalla työskentelevän katsotaan pääsevän helpommalla (tämähän on tottakin, vähemmällä stressillä). Pahansuopuus seuraa siitä, että jos ystäviä, tuttavia, serkunkaimoja ei kiinnosta sinun väsymyksesi, elämän uhraamisesi työlle ja niin etiäpäin...siis kaikkien olisi ymmärrettävä ja tuettava juuri minua, muista viis.
Sanonkin EI KIITOS yrittäjyylle, niin säilyy aito kommunikointi läheisteni kesken. :D

Kuvake
Mika
etupotkija
Viesti:

Yrittäminen

Viesti Mika » helmi 17, 2010, 13.15

Keiju, voisiko olla että nuo luonteenpiirteet ovat olleet olemassa näissä henkilöissä jo aiemmin, mutta yrittäjyys tai muut elämäntilannemuutokset ovat sitten vain nostaneet ne paremmin esille?

Ja voisiko olla että yrittäjyyden aiheuttama mahdollinen stressi laukaisee negatiivisia reaktioita? Stressillä on sellainen vaikutus ihmisiin aika useinkin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Palaa sivulle Kahvila

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 kurkkijaa