Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Avantouinti

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Oletko uinut avannossa?

En koskaan
14
33%
Kerran
3
7%
Pari kertaa
2
5%
Muutamia kertoja
13
31%
Useasti
10
24%
 
Ääniä yhteensä: 42

Sape
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 374
Lauteille: Elokuu 2007

Avantouinti

#16

Viesti Sape »

Kuinka paljon tuo avannon vesi on lämpötilaltaan nollan yläpuolella?
Kuvake
Kääpä
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 51
Lauteille: Marraskuu 2009

Avantouinti

#17

Viesti Kääpä »

Muutaman kerran olen kokeillut. Kun on hetken jäävedessä lillunut ja hipsii sitten laiturilta saunaan tulee sellainen olo että heti vaan uudestaan! Kerran kun on mennyt niin loput menee kevyesti. Seuraavan yön nukkuu kuin tukki ja hyvä olo on koko illan. Suosittelen ehdottomasti!
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Avantouinti

#18

Viesti Ralle Ryökäle »

Sape kirjoitti: Kuinka paljon tuo avannon vesi on lämpötilaltaan nollan yläpuolella?
No nyt se on siinä +-0 ;) potkuri pitää uimapaikan sulana.
tänäskän
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 589
Lauteille: Heinäkuu 2006

Avantouinti

#19

Viesti tänäskän »

En ole avannossa uinut. Kylmässä vedessä kyllä muuten. Uimahalleja vierastan. Uimapaikka on tässä muutaman sadan metrin päässä ja naapuri pitää siellä avantoa auki, mutta toistaiseksi olen uiskennellut vain jäättömänä aikana.
SotaRonsu
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 527
Lauteille: Joulukuu 2008
Paikkakunta: Ylöjärven syrjäkolkka

Avantouinti

#20

Viesti SotaRonsu »

tänäskän kirjoitti: En ole avannossa uinut. Kylmässä vedessä kyllä muuten. Uimahalleja vierastan. Uimapaikka on tässä muutaman sadan metrin päässä ja naapuri pitää siellä avantoa auki, mutta toistaiseksi olen uiskennellut vain jäättömänä aikana.
Itse olen kokenut, että avantokauteen on helpoin "laskeutua" juuri näin, ettei missään vaiheessa lopeta järvessä uimista vaan jatkaa sitä kesän jälkeen syksyyn ja siitä talveen. Meilläkin on siinä muutaman sadan metrin päässä kotoa uimaranta ja talvella siinä pidetään avantopumppua. Kotona vain sauna lämpiämään ja sitten sillä aikaa pulahtamaan. Usein tulee autolla mentyä, vaikka väli onkin noin lyhyt. Pelkkä uimapuku ja pyyhe vaan matkaan! Saa samalla herättää naapureissakin huvittuneisuutta. :smt003
* Hokutoryu Ju-Jutsu - 5. kyu *

&%¤#¤ kun sattui mutta tekipäs se hyvää. :D
Kuvake
Poika
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2446
Lauteille: Kesäkuu 2007

Avantouinti

#21

Viesti Poika »

Avannossa en ole käynyt, enkä mene! Ei o mun heiniä. ...tai mistäpä tuota ikuna tietää. :shock:

Nuorempana olen jokusen kerran pulahtanut uimahallin "karaistusaltaassa", jossa veden lämpö on ollut +4 astetta. Nykyään lämmintä sais olla mielummin se +25 tai jotain.
Nice asses - make the world a better place.
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Avantouinti

#22

Viesti MikkeM »

Puolituntia sittenekan kerran avannossa(jäiden seassa on joskus tullut uitua).

Siinä kun veteli päälysvaatteita ulkona,alkoi usko loppua,mutta itse veteen meno oli helppoa,eikä tuntunut
lähellekkään niin pahalta kuin olin kuvitellut.

Täytyy ilman muuta käydä uudestaan.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Avantouinti

#23

Viesti Mika »

Jotakin hyötyä talvestakin sitten kai on. :D
Avantouinnin terveysvaikutuksista tiedetään aiempien tutkimusten valossa, että se lisää muun muassa kylmänsietokykyä, poistaa stressiä, ja vastustuskyky infektioita vastaan paranee.

Uusimmissa, mm. Turun yliopiston PET-keskuksessa tehdyissä tutkimuksissa, on todettu, että jatkuva altistus kylmälle saattaa lisätä elimistön ruskeaa rasvaa, joka on ihmiselle hyväksi.

– Kylmä saa aikaan sen, että tämä ruskea rasvakudos aktivoituu eli alkaa tuottamaan lämpöä ja kuluttamaan kaloreita. Tämä taas saattaa suojata lihavuuden kehittymiseltä ja myöskin aikuistyypin diabeteksen kehittymiseltä, kertoo Turun PET-keskuksen erikoistutkija Juho Raiko.


Tuo 100 000 on aika huikea määrä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4597
Lauteille: Heinäkuu 2007

Avantouinti

#24

Viesti nassesetä »

Tässä muutaman viime vuoden aikana on itselläkin uimakausi vakiintunut tuonne syyskuun ja toukokuun välille. Tulee kesäisinkin pulikoitua, mutta silloinkin yleensä viileissä virtavesissä.

100 000 on paljon, mutta silti aivan liian vähän siihen nähden miten suuri kansanterveydellinen potentiaali avantouinnilla voisi olla. Jokaisen fiksun työnantajan tulisi kustantaa työntekijöilleen lätkä avantokopille ja jopa maksaa bonusta pulikoinnista. Se aivan takuuvarmasti maksaisi itsensä takaisin moninkerroin.

Paras sää on kevättalvella auringonpaisteessa ja pikkupakkasessa. Kovilla pakkasilla pitää kiinnittää enemmän huomiota jälkilämpöön ja siirtymiseen. Esim. polkupyörällä liikkuminen voi olla paukkupakkasilla liian kylmettävää. Muutoin kyllä on suositeltavaa mennä jääkitaan pienen pyörä/kävelylenkin jälkeen sopivasti pikkuhiessä. Ja toki kovankin treenin jälkeen palauttaa mukavasti.

Aloittelijan kannattaa välttää liikoja epämiellyttävyyksiä. Siksi eka kerta voi olla syytä tehdä muulloin kuin kovilla pakkasilla. Päätä ei tietenkään kastella ja pipoa kannattaa käyttää. Osan olen tosin lähtiessään havainnut lyhyesti kastavan pään kokonaan veden alle. Itse jätän aina kaulankin kokonaan pinnalle.

Ääreisverenkierron ominaisuudet tuo ehkäpä suurimmat haasteet. Osalla on kylmäiset varpaat tai sormet, osalla molemmat. Silloin voi olla hyvä ostaa tai lainata avantotossut/hanskat (tai pilkkihanskat). Lisää huomattavasti mukavuutta. Itse en tarvi tossuja, mutta käsien ääreisverenkierto on niin huono, että jätän aina tarkoituksella kämmenet pinnan yläpuolelle, paitsi ehkä plussakeleillä.

Miespuolisten kannattaa vähän kiinnittää kasseihin myös huomiota. Pallithan tuntuu kyllä vetäytyvän kurkkuun saakka, mutta sanoisin, että varsinkin veteen meno on selvästi mukavampaa, jos asusteena on vähän monikerroksellisemmat uimahousut, vähentää sitä veden huljumista alakerrassa.

Ekalla kerralla on hyvä tehdä vain pikakastautuminen. Jos on portaat, etukäteen päättää että tuonnehan menen ja kastautuu kaulaan saakka. Sitten takaisin lämpimään. Matalan rannan ollessa kyseessä, nopea pikakahlaus noin haarojen tasolle, sitten kyykkäys ja juoksujalkaa pois. Voi olla, että jo ekalla kertaa tulee kohta lämpimässä kopissa pakottava tarve juosta veteen uudestaan. Jos niin käy, on lopullinen addiktioriski kohtuullisen suuri.

Ei ehkä kovin fiksua, mutta olen huomannut, että lievään krapulaan auttaa myös. Kerran itseasiassa kopilla törmäsin tyyppiin, jolla juttu vähän lensi. No, kaveri sanoi että hän tykkää harrastaa tätä aina pikkupäissään, menee kuulemma viina aivan uudella tavalla huppuun kun käy vähän pulahtamassa. brushteeth

Kokeneemmat pulikoijat yleensä räpiköi vaan yhden rundin vajaasta puolesta minuutista noin kahteen minuuttiin. Itse kovilla pakkasilla jätän minuuttiin, plussakeleillä menee suht kevyesti kaksikin. Mitään pituuennätyksiä ei kuitenkaan kannata yrittää, koska liika kylmettyminen ei tee hyvää ja varmaan joku kusitulehduskin voi tulla jos liikaa pelleilee. Sietokykyä on sinänsä jopa valheellisen helppo kasvattaa, koska noin minuutin jälkeen, tunnon pikkuhiljaa heiketessä, olo käy helpommaksi. Yhden karpaasin olen tosin kuullut vetelevän tuolla joessa keskitalvellakin snorkkelin kanssa jopa vartin putkeen.
Ja onhan näitä ennätystehtailijoita myös.
https://www.youtube.com/watch?v=KEM2PmzK7m0

Ei muuta kun jorpakkoon! :peukku:
Jos avanto, viina ja terva ei auta, on tauti kuolemaksi. brushteeth
My life is all that I've known
And it's all that keeps me here
My time is all that I own
So I won't let it slip away
Tetra
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 49
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Tampere

Avantouinti

#25

Viesti Tetra »

Avantoon en ole toistaiseksi uskaltautunut, mutta lumihangessa tuli joskus käytyä saunan jälkeen pyörimässä. Jotkut ovat olleet sitä mieltä, että lumi olisi jopa pahempi, mutta ainakin psykologisella puolella se tuntuu helpommalta vaihtoehdolta. :) Jospa sinne järveenkin joskus vielä saisi lähdettyä.
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Avantouinti

#26

Viesti Rawson »

Niissä avannoissa missä olen käynyt ei ole yleensä mahtunut uimaan. Merivoimien hypotermiatestissä tuli ehkä jokunen veto tehtyä, mutta silloinkin joulukuinen meri oli vielä auki.
Purple belt papa power
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6411
Lauteille: Lokakuu 2009

Avantouinti

#27

Viesti Ile »

Tetra kirjoitti: Jotkut ovat olleet sitä mieltä, että lumi olisi jopa pahempi, mutta ainakin psykologisella puolella se tuntuu helpommalta vaihtoehdolta. :)


Joku fyysikko voisi jotenkin avata sitä, että mikä on lumen (siis jääkiteiden?) lämpötila esim. silloin, jos ulkona on -15 astetta. Eli onko lumi silloin kylmempää kuin nestemäisessä muodossa oleva vesi ja miten se lumi johtaa lämpöä suhteessa veteen. Avannossa olevan veden lämpötila kai normaaliolosuhteissa on aina plussan puolella jne.. Tai mitkä ikinä ovatkaan ne relevantit kysymykset...

Itse tykkään avannosta enemmän (kunhan on kunnon portaat yms.) siinä mielessä, että siinä saa kontrolloidusti dipattua tasaisesti koko kropan, tarvittaessa nopeastikin. Lumihankikokemuksista on jäänyt vähän sellainen hätäisen pyörimisen maku.

Lumikokemus on myös aika paljon siitä kiinni, että minkälaista se lumi on. Muistelen joskun äijäilleeni pyörähtämällä jossain vähän karkeassa nuoskalumessa eikä se niin kivaa ollut.. :)
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3419
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Avantouinti

#28

Viesti Jasse »

Minulle viikoittaisesta avantoiuinnista on tullut lähes hengellinen rituaali. Kokeilin pulahtamista muutaman kerran teininä, mutta kun kolmisen vuotta sitten menin poke/kamppailu-porukalla Kuusijärvelle niin kolahti ja kovaa. Tein samantien uudenvuoden lupauksen että pulahdan joka sunnuntai luonnon veteen. Lupaus ei tietenkään pitänyt, mutta nyt kun olen taas Suomessa niin melkein joka sunnuntai on tullut "kasteella" käytyä.

Meillä on hyvä avanto-porukka ja useimmalle, kuten itselleni, tapahtuma on viikon kohokohta. Normaalisti käydään neljästi saunassa ja kolmesti avannossa. Ensimmäisellä pulahduksella sanon itsellei "Terve sielu terveessä ruumiissa." ja monesti tsemppaani tseäni ja (ehkä) muita "OSS" huudahduksilla :D Välillä juostaan tai uidaan 25m allas päästä päähän toisinaan taas upottaudutaan savusaunan vieressä olevaan "luonnolliseen" avantoon. Viimeksi lilluttiin vikalla kierroksella 3 min kaulaa myöten. Itse en tykkää tehdä avannosta kilpailua tai koetta, mutta välillä haastan itseäni muiden mukana. Avantoon voikin mennä ainakin parilla eri mentaliteetilla. Eli joko niin että ei blokkaa kymän ja kivun aistimukset, tai sitten niin että antaa itselleen luvan tuntea kaikki ne aistimukset. Näin saa irti erilaisia fiiliksiäni.

Ympäröivä luonto tuo oman tunnelmansa, ja sitten jos sattuu vielä olemaan leuto ilma ja aurinkonen sää niin avot! Viimestään siinä vaiheessa kun kävellään takasin parkkikselle niin joku sanoo että "Tän parempaa fiilistä ei ole." ja kaikki nyökkää tyytyväisenä. :)
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6438
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Hyvän mielen ketju vol. 2

#29

Viesti AlexMachine »

Päätettiin vaimon kanssa heinäkuussa käydä joka viikonloppu uimassa saunasta mökillä, jäiden tuloon saakka.
Tähän asti ollaan käyty, pois lukien yksi viikonloppu kun olin kertaamassa. Edellis viikonloppuna oli ranta aamulla jäässä ja vesi päivällä +4.
Terveysvaikutuksia havaittu 1. Nenä ei vuoda. Yleensä tähän aikaan vuodesta nenä vuotaa jatkuvasti. Ei mitään ongelmaa nyt. Samoin la ja su olo tuntuu reippaammalle, joten jatketaan.
The beatings will continue until morale improves.
Jani Rantalainen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 516
Lauteille: Heinäkuu 2019
Etulaji: Karate
Sivulajit: Jujutsu, Kenjutsu, Escrima.
Takalajit: Aikido

Avantouinti

#30

Viesti Jani Rantalainen »

Aikoinaan kävin avannossa aktiivisesti mutta viime vuosina harvemmin. Pitäisi aloittaa uudestaan tänä talvena.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 138 kurkkijaa