Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kieli(kn)oppia

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kieli(kn)oppia

#616

Viesti Mjölnir »

Totte kirjoitti: Naimaton nainen on "Ms.", naimisissa oleva nainen on "Mrs.", mutta pitääkö tämä paikkaansa myös mikäli nainen on naimisissa toisen naisen kanssa?
olen ollut siinä käsityksessä, että Ms. on kyseessä silloin kun siviilisäätyä ei tiedetä, tai ei haluta ilmoittaa. Naimaton on Miss.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Kieli(kn)oppia

#617

Viesti Totte »

Mjölnir kirjoitti:
Totte kirjoitti: Naimaton nainen on "Ms.", naimisissa oleva nainen on "Mrs.", mutta pitääkö tämä paikkaansa myös mikäli nainen on naimisissa toisen naisen kanssa?
olen ollut siinä käsityksessä, että Ms. on kyseessä silloin kun siviilisäätyä ei tiedetä, tai ei haluta ilmoittaa. Naimaton on Miss.
Lausutaanko nuo sitten eri tavalla?
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kieli(kn)oppia

#618

Viesti Mjölnir »

Totte kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
Totte kirjoitti: Naimaton nainen on "Ms.", naimisissa oleva nainen on "Mrs.", mutta pitääkö tämä paikkaansa myös mikäli nainen on naimisissa toisen naisen kanssa?
olen ollut siinä käsityksessä, että Ms. on kyseessä silloin kun siviilisäätyä ei tiedetä, tai ei haluta ilmoittaa. Naimaton on Miss.
Lausutaanko nuo sitten eri tavalla?
Ei
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Kieli(kn)oppia

#619

Viesti Totte »

Ok. Kysymys kuitenkin kuuluu edelleen, että mitä nimitystä käytetään naisista jotka ovat naimisissa keskenään? Mrs. ei oikein tunnu oikealta.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 198
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kieli(kn)oppia

#620

Viesti Mika »

Kai se vähän vaihtelee.
Same-sex couples are an attractive new demographic of holiday consumers. Paul Rubio was delighted to see Crate & Barrel’s “Mister and Mister” and “Mrs and Mrs” notecards. “When we got married, not one of our guests could find a card for two men,” said Mr. Rubio, 36, a travel writer in Miami. “It seems that the only place you can buy them are rinky-dink gay novelty stores, and most grandparents don’t want to brave those shops.”
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Kieli(kn)oppia

#621

Viesti Paanari »

Totte kirjoitti: Ok. Kysymys kuitenkin kuuluu edelleen, että mitä nimitystä käytetään naisista jotka ovat naimisissa keskenään? Mrs. ei oikein tunnu oikealta.
Sateenkaaripersoona? :smt003
seta? brushteeth
Täti?

Jaska
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 198
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kieli(kn)oppia

#622

Viesti Mika »

Jaska on hyvä. :smt003
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Antti
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 120
Viestit: 2954
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Liikuntafilologia
Yhteystiedot:

Kieli(kn)oppia

#623

Viesti Antti »

Mjölnir kirjoitti:
Totte kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
Totte kirjoitti: Naimaton nainen on "Ms.", naimisissa oleva nainen on "Mrs.", mutta pitääkö tämä paikkaansa myös mikäli nainen on naimisissa toisen naisen kanssa?
olen ollut siinä käsityksessä, että Ms. on kyseessä silloin kun siviilisäätyä ei tiedetä, tai ei haluta ilmoittaa. Naimaton on Miss.
Lausutaanko nuo sitten eri tavalla?
Ei
Miss ääntyy [mɪs], Ms [mɪz].
Antti Ijäs
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
Kuvake
finnjet
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 393
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Lahti

Kieli(kn)oppia

#624

Viesti finnjet »

Enpä tietä kuuluuko tänne wanhat karjalaiset sanat?
Kuinka moni muistaa vanhempien puhuneen mm. "kapusta:sta, käntystä, sumpista" :)
Kyllä ainakin nuoremmat r-tytöt ovat vähäsen "jaah"-katseella kun sanoo että yx käntty sumpilla :)
-Genesis Forever Young
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kieli(kn)oppia

#625

Viesti Lasse Candé »

Huomasin juuri jeesatessani mamusuomen läksyissä että käytössä olevassa oppikirjassa on "minun auto" -tyyppisiä ilmaisuja. Saako nykyään kirjoittaa ilman ni-päätettä vai onko kyse lie to children -pedagogiikasta?
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1612
Lauteille: Helmikuu 2006

Kieli(kn)oppia

#626

Viesti Kerkko »

Lasse Candé kirjoitti: Huomasin juuri jeesatessani mamusuomen läksyissä että käytössä olevassa oppikirjassa on "minun auto" -tyyppisiä ilmaisuja. Saako nykyään kirjoittaa ilman ni-päätettä vai onko kyse lie to children -pedagogiikasta?
Jälkimmäinen. Kaverini oli huomannut saman vastaavanlaisessa tilanteessa. Hän lähetti tekijöille palautetta, jotka vastasivat suunnilleen siten, että tarkoituksella tehdään helpomman kautta.

Tiedän kuitenkin, että on ihan ansioituneita suomalaisia kielenkäyttäjiä, joiden mielestä possessiivisuffiksi on tarpeeton ja saisi hävitä. Lisäksi sen käyttö on kai yleisesti vähentynyt. Minulle kyllä tökkää tosi pahasti korvaan päätteen puute.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kieli(kn)oppia

#627

Viesti Lasse Candé »

Joo, taitaa olla niin että häviää. Lueskellessani tuosta Viroon viitattiin ja siellä on kai jo hävinnyt. Osa spekuloi että virolaisten työskentely eteläsuomessa nopeuttaa tätä kehitystä jota myös itse toteutetaan. 2006 joku kirjoitti hyvän tekstin jonkin kielisivuston nimissä ja toi esiin tilanteita joissa on oikein jättää poiskin.

Onko kyseinen sääntö tai sen puute dokumentoitu johonkin "viralliseen" paikkaan?

Kiitoksia infon välittämisestä. Katsoessani tehtäviä, siellä on kyllä paljon tärkeämpiäkin opetuksia. Itsekin valehtelen, varsinkin lajiopetuksessa mutta myös välillä fysiikassa. Ymmärrän kirjan laatijoita.

(Valehdellessani yleensä kerron että valehtelen. Oppilaat ymmärtävät. Joskus kerron vasta jälkeenpäin.)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 198
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kieli(kn)oppia

#628

Viesti Mika »

Suomessa sanotaan kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Kuka sairas mieli on keksinyt sanoa "to kill two birds with one stone" ja miksi se on vieläpä yleistynyt? :?

Mistä tulee helvetin kuustoista ja toisaalta sattans sjutton?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 198
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kieli(kn)oppia

#629

Viesti Mika »

Jälkimmäiseen löysin jotakin.
Hesarin Kirsti on vuosi sitten vastannut samaan kysymykseen näin: ”Tutkimukseni osoittavat yllättävästi, ettei näillä ilmaisuilla ole lainkaan yhteistä taustaa, vaikka molempia käytetään lievähköön sadatteluun. "Helvetin kuustoista" tulee todennäköisesti korttipelistä eli ventin vetäjä kiroaa, kun käteen kertyy 16; se on liian vähän voittoon, mutta liian paljon, jotta voisi ottaa lisäkortin. "Sjutton också" -ilmaisu (sananmukaisesti: seitsemäntoista myös) on lyhennys sanoista "sjuttontusen djävlar" (seitsemäntoistatuhatta paholaista).

Edellinen muoto on siis jälkimmäistä häveliäämpi. Miksi sitten seitsemäntoista? Selityksen uskon olevan siinä magiassa, jota ihminen on ammoisista ajoista lähtien liittänyt lukuun seitsemän. Aiheesta voisi kirjoittaa kirjan, mutta mainitsen vain, että muinaisesta Babyloniasta on löydetty sinettejä, joissa on kuvioina seitsemän (3 + 4) pistettä.

Noin 500 vuotta ennen ajanlaskumme alkua elänyt kreikkalainen filosofi Pythagoras puolestaan selitti, että seitsemän on jumaluuden ja taivaan luvun (3) sekä maan luvun (4) summa eli se merkitsee maailmankaikkeutta. Ja onhan luomiskertomuksessakin seitsemän päivää. Itse luku seitsemän on ruotsiksi "sju", siis melko ponneton ilmaisu, minkä vuoksi on varmaankin omaksuttu topakka -tton-loppu ja edelleen vahvennettu tuhatmäärä. Manailussahan on tärkeää, että ilmaisua voidaan painottaa voimallisesti tavu tavulta." http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/ ... 0010812ER3" onclick="window.open(this.href);return false;

Paria viikkoa myöhemmin Kirsti vielä täydentää vastaustaan lukijoilta saamillaan kommenteilla: "Toukokuun 16. päivänä 1918 Mannerheim ratsasti valkokaartin kärjessä Helsinkiin. Tästä ratsastuksesta kehittyi ensialkuun armeijan lippupäivä ja vähitellen yleinen palkaton vapaapäivä. Tuntipalkkaisen työväen keskuudessa päivää manattiin sanoilla "helvetin kuustoista", koska se vei päivän palkan."

"Olin vuonna 1987 seuramatkalla Gotlannissa, ja kävimme muinaisella hirttopaikalla. Hirsipuista oli jäljellä kiviset tukipilarit, joissa kussakin oli 17 litteää kiveä päällekkäin. Oppaamme kertoi, että ilmaisu juontuu näistä kivistä." Keskustelin asiasta vielä ruotsalaisen Dagens Nyheter-lehden kieliekspertin Catharina Grunbaumin kanssa. Hän epäilee gotlantilaisten keksineen selityksen ja uskoo päinvastoin myös kivien lukumäärin johtuvan "sjuttontusen djävlar" (seitsemäntoistatuhatta paholaista) -ilmaisusta, josta siis tulee manaus sjutton också. http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/ ... 0010826ER3" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja edelliseenkin:
Daedalus supposedly got the feathers to make the wings by killing two birds with one stone. However, neither Ovid nor Appolodorus, the principal sources of the myth, say anything about how Daedalus got the feathers.

In the 1600s, when the expression arrived in English, one sense of the word “bird” was a game bird, especially a partridge, according to the OED. And one sense of the term “stone” (or “gunstone”) at that time was a bullet.

A more likely explanation is that the expression was influenced by one that appeared nearly a century earlier: “to stop two gaps with one bush.”

The OED defines the earlier usage as “to accomplish two ends at once” or (you guessed it) “to kill two birds with one stone.”

The first citation for this usage is from John Heywood’s 1546 collection of proverbs: “I will learne, to stop two gaps with one bushe.”
http://www.grammarphobia.com/blog/2013/ ... -play.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Kieli(kn)oppia

#630

Viesti DeusVult »

Mika kirjoitti: Suomessa sanotaan kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Kuka sairas mieli on keksinyt sanoa "to kill two birds with one stone" ja miksi se on vieläpä yleistynyt? :?
Yleistymisestä en tiedä, mutta villi veikkaus alkuperästä on, kun ennenwanhaan metsästettiin lintuja ruuaksi tai vaikka kasvimaan suojelemiseksi mm. kiviä ampuvilla varsijousilla:

http://tinyurl.com/l9hwkep" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/Bullet-shooting_crossbow" onclick="window.open(this.href);return false;

Oli varmaan kova juttu jos samalla laukauksella putoskin oksalta kaks tirppaa...
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 74 kurkkijaa