Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Liikenneturvallisuus

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 147
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikenneturvallisuus

#1081

Viesti Mika »

Kuva

Jos sitä kuulee ihan järkeviäkin ehdotuksia näistä ylinopeussakoista.
Keskeiset liikenteen ja autoilun järjestöt Liikenneturva ja Autoliitto ehdottavat rikesakon ylärajan korottamista reilusti nykyisestä ylinopeusrikkeestä. Liikennejärjestöjen mukaan ylärajan voisi ulottaa 30 kilometriin tunnissa. Nyt rikesakko määrätään korkeintaan 20 kilometrin ylinopeudesta. Sen jälkeen mennään päiväsakoille.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Liikenneturvallisuus

#1082

Viesti YJT »

Ongelma esiintyy aina, riippumatta siitä mihin raja vedetään rikesakon ja päiväsakkomääräisen sakon välillä. Aina tulee hyppäys, kun mennään rikesakolta päiville. Suomalainen sakotuskäytäntö on varmaankin ainutaatuinen koko maailmassa (tai ei vastaavia ainakaan monessa maassa ole), mutta on siinä mielessä reilu että se kohtelee kaikkia jotakuinkin tasa-arvoisesti, suhteessa maksukykyyn jolloin sakko periaatteessa kirpaisee kaikkia jotakuinkin yhtä paljon. Mielestäni olisi hyvä, jos saman systeemin voisi siirtää myös vankeusrangaistuksiin, eli tuomiota ei määrättäisi vuosina vaan prosentteina jäljellä olevasta elinajasta (tyyliin määrätään vankeuteen 12,5% jäljellä olevasta elinajasta). Tässä toki on se ongelma, että kenenkään jäljellä olevaa elinaikaa ei tiedetä ennakolta.

Rikesakkojen ongelma on, että ne kohtelevat ihmisiä hyvin eriarvoisesti: köyhyysrajalla elävälle joku parin satasen rikesakko voi horjuttaa taloutta pahastikin, kun keskituloinen kiroaa mutta selviää maksuista ongelmitta, ja rikas ei edes huomaa moisen summan lähtemistä pankkitililtä. Jos rikesakon määrää nostetaan, se toimii paremmin pelotteena hyvätuloisille, mutta tuottaa entistä suurempia ongelmia pienituloisille.

Yksi ratkaisu olisi ottaa käyttöön virhepistejärjestelmä tai jokin vastaava juttu, jossa liikennerikkomukset kävisivät kortin päälle. Ainakaan ehdotin tällaista järjestelmää kaikille 200 kansanedustajalle ja sain jopa kiinnostuneita vastauksia, mutta silloinen liikennemministeri (vai oikeusministeri?) torppasi homman sanomalla että nykyinen systeemi (3 rikkomusta vuodessa tai 4 kahdessa vuodessa vie kortin kuivumaan) on riittävästi virhepistesysteemin kaltainen, eikä nähnyt syytä lähteä muuttamaan toimivaa järjestelmää.

Toinen idea olisi, että jokaisesta rikkomuksesta määrättäisiin yhdyskuntapalveluun, jolloin rikaskin saisi penalttia, vaikka sakko ei välttämättä kirpaisisikaan. Tämä rangaistus pitäisi toki tulla sitten kaikista rikkomuksista eikä pelkästään liikennejutuista, koska ei liikennejuttujen pitäisi olla mitenkään erikoisasemassa. En tiedä, kuinka paljon ongelmia tästä aiheutuisi yhteiskunnalle (oletan, että yhdyskuntapalvelun järjestäminen vaatii jonkin verran työtä), mutta toisaalta tällä tavalla saataisiin "ilmaista" työvoimaa sellaisiin paikkoihin, joissa tarvitaan tekijöitä mutta ei ole varaa palkata. Toki kaikkia narkomaaneja tms ei oikein voi laittaa vanhuksia hoitamaan...
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 147
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikenneturvallisuus

#1083

Viesti Mika »

YJT kirjoitti:Yksi ratkaisu olisi ottaa käyttöön virhepistejärjestelmä tai jokin vastaava juttu, jossa liikennerikkomukset kävisivät kortin päälle.
:w00t:

Harmi ettei tuo ottanut tuulta alleen. Äkkiseltään tuo kuulostaisi työstettävältä ajatukselta. Maailmalta taitaa olla käytännön kokemuksia tuollaisesta.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 6423
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Liikenneturvallisuus

#1084

Viesti AlexMachine »

Briteissähän taitaa tuo olla käytössä.
https://www.gov.uk/penalty-points-endorsements/overview
The beatings will continue until morale improves.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Liikenneturvallisuus

#1085

Viesti YJT »

Joo, Briteissä ja Uudessa Seelannissa ainakin.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Liikenneturvallisuus

#1086

Viesti Ile »

Pitkällä aikavälillä kehitys on ollut aika myönteistä.

HS:n pääkirjoitus:
Vielä 1970-luvun alussa toista tuhatta suomalaista kuoli vuosittain tieliikenteessä. Nyt määrä on enää noin kymmenesosa siitä.
...
Liikenneturvallisuuden paraneminen on hyvä esimerkki hitaasti etenevästä muutoksesta, jonka myönteiset vaikutukset ovat suuria. Suomessa on säästetty tuhansia ihmishenkiä ja estetty valtava määrä pysyviä vammoja.
Turvallisuuteen ei pidä tuudittautua, mutta kyllä onnistumiset pitää tunnistaa, jotta voi pyrkiä vielä parempaan jatkossa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 147
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikenneturvallisuus

#1087

Viesti Mika »

– Kolari tapahtui, kun mopoauto oli kääntymässä Nekalantieltä Hervannan valtaväylälle vievälle rampille ajaen suoraan vastaantulevan henkilöauton eteen, kertoo Sisä-Suomen poliisin ylikonstaapeli Mika Koskinen.

Koskinen kertoo, että lumisella tiellä sattunutta onnettomuutta tutkitaan liikenneturvallisuuden vaarantamisena.
AL

Kun tiedän nuo risteykset, siinä on kaksi vaihtoehtoa: joko jompikumpi ajoneuvo on ajanut päin punaisia tai sitten mopoauto on valottomassa risteyksessä kääntynyt suoraan ajavan eteen. Koska valoista ei mainita, arvelen jälkimmäistä.

Kumpaa osapuolta tutkitaan liikenneturvallisuuden vaarantamisesta?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Liikenneturvallisuus

#1088

Viesti DeusVult »

Mika kirjoitti:Joku ajoi ilmeisesti sunnuntaina (poliisilla on kuulemma tällainen havainto) Helsingin idästä länteen 10 minuutissa. Ihan turvalliselta tuo ei vaikuta.

[video][/video]

Kyllähän se nalli tällekin sankarille sitten napsahti: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2017010 ... 1_uu.shtml Tai ainakin napsahtaa kohta, ilmeisesti oikeusistunto on viivästynyt koska kaveri istuu raastuvassa jatkuvasti muista rötöksistään... :)

Mies ei muutenkaan vaikuta kovin turvalliselta:
Miestä syytetään samaan aikaan Vantaan käräjäoikeudessa muun muassa useista törkeistä huumausainerikoksista ja ampuma-aserikoksesta.

Syytteiden mukaan mies on tuonut Hollannista Suomeen yhteensä ainakin 3,5 kiloa kokaiinia useilla eri kerroilla tammikuun 2016 ja elokuun 2016 välisenä aikana. Viimeisellä kerralla elokuussa 2016 miehellä oli mukanaan kilo kokaiinia. Mies toi huumeet Suomeen syytteiden mukaan levitystarkoituksessa.

Ampuma-aserikoksesta miestä syytetään, koska hän on pitänyt hallussaan kahta käsiasetta ja 11 patruunaa ilman hallussapitoon vaadittavaa lupaa. Aseet takavarikoitiin miehen asunnolta poliisin kotietsinnässä syyskuussa 2016.

Mies on ollut vangittuna huumausainerikoksista epäiltynä viime vuoden elokuusta lähtien.

--

Syyttäjä vaatii miestä menettämään valtiolle huumerikosten tuottamana taloudellisena hyötynä 350 000 euroa.

Vastaajalta on takavarikoitu käteistä rahaa runsaat 1400 euroa. Lisäksi syyttäjä vaatii miestä menettämään valtiolle laajennettuna rikoshyötynä omistamansa Jaguar-auton.

- Omaisuuden on syytä olettaa olevan kokonaan tai osaksi peräisin rikollisesta toiminnasta, jota ei ole pidettävä vähäisenä, haastehakemuksessa todetaan.

Syyttäjän mukaan mies on tuomittava ehdottomaan vankeusrangaistukseen.

Huumerikosten lisäksi miestä syytetään Helsingin käräjäoikeudessa useista muista rikoksista, kuten useista pahoinpitelyistä.

Keski-Suomen käräjäoikeudessa puolestaan miestä syytetään niin ikään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 147
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikenneturvallisuus

#1089

Viesti Mika »

Viimeisen viikon ajan poliisit ovat selvästi suorittaneet tehostettua liikennevalvontaa Pirkanmaalla. Tämä on omien havaintojeni mukaan painottunut ylinopeuksiiin.

Se kamera-auto on jokaisella kerralla ollut mielenkiintoisessa paikassa. Ensinnäkään sitä ei ole voinut nähdä hyvissä ajoissa etukäteen, joten se ei ole voinut toimia pelotteena. Toiseksi se on aina ollut paikassa, jossa autoilijan ylinopeus ei ole aiheuttanut vaaraa esimerkiksi jalankulkijoille. Kolmanneksi kaikki nämä kyttäyspaikat ovat olleet sellaisia, joissa kaikki ajavat ylinopeutta.

Eilen ajelin takaisin kotiini, kun (ns.) Rantatiellä tutka-Transporter oli toisella puolella tietä. Näin sen ehkä 30 sekunnin aikana varmaan ainakin 10 välähdystä.

Tämäkö oikeasti parantaa liikenneturvallisuutta? :lol: Toki kunnioitan sitä, kun poliisi myönsi pari vuotta sitten, että tarkoitus on (myös) kerätä rahaa. Se uutinen on jossain tässä ketjussa. Mutta halveksuttavaa toimintaa tuo on. Toisaalta säälin niitä poliiseja, jotka tuollaiseen rotantyöhön määrätään. Mutta onhan se myös uranvalintakysymys.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Liikenneturvallisuus

#1090

Viesti YJT »

Toisaalta, jo tietoisuus siitä että sakkoja tulee helposti, voi itsessään lisätä liikenneturvallisuutta tai ainakin vähentää ylinopeiksia, vaikka yksittäinen liikennevalvontaa suorittava auto ei olisikaan helposti havaittavissa. Ja toisaalta, jos paikka on valittu siten, että siinä ajetaan paljon ylinopeuksia, niin ei kai se huonosti ole valittu? Jos puolen minuutin aikana oli vähintään 10 ylinopeutta (eli yksi ylinopeus kolmen sekunnin välein), niin ei mielestäni ole huono paikka valvoa?
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 19

Liikenneturvallisuus

#1091

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

YJT kirjoitti:Toisaalta, jo tietoisuus siitä että sakkoja tulee helposti, voi itsessään lisätä liikenneturvallisuutta tai ainakin vähentää ylinopeiksia, vaikka yksittäinen liikennevalvontaa suorittava auto ei olisikaan helposti havaittavissa. Ja toisaalta, jos paikka on valittu siten, että siinä ajetaan paljon ylinopeuksia, niin ei kai se huonosti ole valittu?
Eikö niissä kaupunki- ja taajamaalueissa, jossa on paljon jalankulkioita ja koululaisia, aikaansaataisi valvonnalla enemmän turvallisuutta vaikka hitrate olisikin huonompi?

Olisiko ollut viime vuonna kun ajoin aamulla espoosta keskustan kautta vuosaareen ja matkalla oli peräti kolme isompaa liikenneratsiaa. En nyt mene vannomaan kun en voi varmuudella tietää, mutta kovasti vaikutti siltä, että kaikki pysäytetyt ajoneuvot olivat eestin tm kilvissä ja että fokus oli autoveroa kiertävien hallintoalamaisten narauttaminen eikä niinkään liikenneturvallisuuden edistäminen.

En ole ainakaan tullut omalla kohdalla vastaan, että vastaavia satsausta olisi näkynyt koulujen tai tarhojen liepeillä.


Edit: niin ja sen vihreän ja punaisen transportter raadon näkee jo pitkältä kun pitää silmät auki...

;)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 147
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikenneturvallisuus

#1092

Viesti Mika »

luupää kirjoitti: Edit: niin ja sen vihreän ja punaisen transportter raadon näkee jo pitkältä kun pitää silmät auki...

;)
Täällä se vaikuttaisi aina olevan se valkoinen Transporter, ja se on aina paikassa, jossa sitä ei voi nähdä etukäteen. Kyse on siis aivan täysin pelkästä rahastuksesta viitaten edelliseen viestiini.

Liikenneturvallisus my big black ass :lol:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 147
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikenneturvallisuus

#1093

Viesti Mika »

YJT kirjoitti:Toisaalta, jo tietoisuus siitä että sakkoja tulee helposti, voi itsessään lisätä liikenneturvallisuutta tai ainakin vähentää ylinopeiksia, vaikka yksittäinen liikennevalvontaa suorittava auto ei olisikaan helposti havaittavissa. Ja toisaalta, jos paikka on valittu siten, että siinä ajetaan paljon ylinopeuksia, niin ei kai se huonosti ole valittu? Jos puolen minuutin aikana oli vähintään 10 ylinopeutta (eli yksi ylinopeus kolmen sekunnin välein), niin ei mielestäni ole huono paikka valvoa?
Kyse on yksinkertaisesti siitä, että jos kutakuinkin kaikki ajavat pientä ylinopeutta, eikä siitä aiheudu merkittävää vaaraa, puhutaan ratsia-ansasta. Se ei liity liikenneturvallisuuteen vaan rahan keräämiseen. Se on noloa. Ja poliisien vähäisten voimavarojen väärinkäytöä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Liikenneturvallisuus

#1094

Viesti YJT »

Toki taajama-alueilla joissa on esim paljon jalankulkijoita, ylinopeudet vaarantavat enemmän liikenneturvallisuutta kuin alueilla joissa ei ole muuta kuin ajoneuvoliikennettä ja missä "kaikki" ajavat yhtä paljon ylinopeuua. Toisaalta, sen yhden kamera-auton (joka ei välttämättä muuten edes ole Transporteri, eikä välttämättä edes pakettiauto) seisottaminen sellaisessa kohdassa jossa ajetaan pääsääntöisesti ylinopeuksia, ei välttämättä paljoa poliisin resursseja vie. Se tietenkin saattaa harmittaa tienkäyttäjiä, jotka ovat kollektiivisella päätöksellä päättäneet, että tässä saa ajaa lujempaa kuin mitä merkissä lukee. Itse olen ollut huomaavinani muuten sellaista, että jos joku tuppaa ajamaan vaikka moottoritiellä reilummin, niin sama liikennekäyttäytyminen jatkuu myös taajama-alueella.

Aikanaan muuten oli nk. yleisessä tiedossa, että "sallittu" ylinopeus oli 10% yli rajoituksen. Tätähän sitten noudatettiin aika yleisestikin. Sitten kun joku otti siihen vielä sen 5 km/h ylimääräistä ylinopeutta, niin puhuttiin sellaisesta 10-15 km/h ylityksestä maantiellä. Jonkun mielestä varmaan ihan jees, ja tähän pitäisi palata.

Itse en ole kovin liikenneorientoitunut, mutta kun lähden erikseen suorittamaan liikenteenvalvontaa, niin valitsen paikan mm seuraavien seikkojen perusteella:
- valvonta on tarpeen (s.o. paljon ylinopeuksia tai muita rikkeitä; mitä sitten valvotaankin)
- rikkeet vaarantavat liikenneturvallisuutta
- kansalaispalaute, eli mihin on toivottu valvontaa
- valvonta ko paikassa on ylipäätään mahdollista senhetkisillä resursseilla ja senhentkisissä olosuhteissa
Sen sijaan en valitse paikkaa esim sen perusteella, paljonko valtio saa sakkotuloja, eikä minua uskoakseni ole koskaan ohjeistettu / määrätty suorittamaan valvontaa sillä perusteella, että jostain paikasta saisi paljon sakkotuloja.

Mitä tulee Luupään kritiikkiin valvonnan kohdentamisesta, niin ainakin Helsingissä on asennettu kiinteitä valvontakameroita nimenomaan paikkoihin, joissa jalankulkijoiden turvallisuus vaarantuu. Lisäksi omien havaintojeni mukaan esim koulujen läheisyys on yksi kriteeri, millä valvontapaikkoja valitaan.

Niihin viime vuotisiin (ilmeisesti satamien läheisyydessä olleisiin) liikenneratsioihin en osaa ottaa kantaa, mutta poliisi suorittaa aika tasaisin välein esimerkiksi maahantulovalvontaa, ja Helsingin keskustan alueella sitä on luontevinta suorittaa satamien läheisyydessä. Villi veikkaus on, että valvonnassa kiinnitetään eniten huomiota ulkomaalaisiin ajoneuvoihin, joista luultavasti merkittävä osa on virolaisia.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2463
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Liikenneturvallisuus

#1095

Viesti tapsaattori »

Tuusulanväylällä oli kehä 1 liittymän pohjospuolella mutkan takana kamera-auto yhtenä viikonloppuna. Autoilijat kollektiivisesti kiihdyttivät sataseen 80 alueella jo ennen 100-rajoitusta. Kamera räpsytti autojonossa ns. non-stoppina. Mun mielestä tollainen ruuhkainen paikka järjestää yllätysratsia ennemminkin vaarantaa liikenneturvallisuutta hetkellisesti. Jokuhan voi tehdä refleksinä terävän jarrutuksen. Eikä muuten tullut koskaan kirjettä poliisilta ja kiistän syyllistyneeni yhtään mihinkään koskaan!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 68 kurkkijaa