Työttömyys

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta.

Ylipotkijat: Totte, JanneM, Tyttö, Point

Vastaa
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Lauteille: Helmikuu 2014
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Tykännyt: 0
Tykätty: 7 kertaa
Viesti:

Työttömyys

Viesti JariMarjamaa » helmi 9, 2018, 10.57

Totte kirjoitti:En tajua. Jos päiväraha on esim 30e/pv, niin kahden euron pätkätyö vähentää työttömyyskorvausta yhden euron (oikeastaan ei vähennä yhtään, koska suojaosuus).
Siten, että se pätkätyö ei vaikuttaisi päivärahaan laskevasti, vaan pätkätyön jälkeen jatkettaisiin samalla päivärahan tasolla. Pätkätyön aikana ei vain nuo päivärahapäivät kuluisi, niin pikkutyöt kannattaa tehdä. Kun niistäkin saa jotain rahaa.

Kuvake
Totte
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 65
Lauteille: Toukokuu 2008
Tykännyt: 5 kertaa
Tykätty: 16 kertaa

Työttömyys

Viesti Totte » helmi 10, 2018, 02.24

Mutta kyllähän se vaikuttaa laskevasti jos maksatus katkeaa. Vai? Jos olet 20 päivää työtön paitsi yhden päivän teet 20 euron keikan, niin otatko mielummin täyden päivärähan kaikilta muilta päiviltä (19*30=570e) vai sovitellun päivärahan koko kaudelta (20*30-0.5*20=600-10=590e)?

Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Viesti:

Työttömyys

Viesti JariMarjamaa » helmi 10, 2018, 14.23

Enemmän kannustaisi 20*30+20=620e

Kuvake
Totte
ylipotkija

Työttömyys

Viesti Totte » helmi 10, 2018, 23.18

Mutta jos maksatus katkeaa tulee 19 päivää eikä 20 päivää. Eikä soviteltu päivä vähennä 500 päivän maksimista täyttä päivää. Oonko nyt ainoa joka ei tajua tätä?

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 167
Lauteille: Joulukuu 2004
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 111 kertaa
Tykätty: 41 kertaa
Viesti:

Työttömyys

Viesti Mika » helmi 14, 2018, 11.11

Minä en tuota kyseistä matematiikkaa niin hyvin tunne, joten voisitko, Jari Marjamäki, avata esimerkein miten nykyään lasketaan ja miten itse mieluummin laskisit?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viesti:

Työttömyys

Viesti JariMarjamaa » helmi 15, 2018, 14.07

Olin ymmärryksessä, että soviteltupäiväraha (yleensä kait pienempi, kuin alkuperäinen), jää sitten päivärahatasoksi lopuksi päivärahan maksatusajaksi, ja täten laskee työttömyyskorvaustasoa.
Mutta jos näin ei olekkaan ja olin väärin ymmrtänyt, niin sittenhän ei ole mitään korjattavaa.
Hyvä niin.

Kuvake
Mjölnir
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Lauteille: Joulukuu 2005
Etulaji: Scandinavian Defendo
Sivulajit: Krav Maga, Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Tykätty: 14 kertaa
Viesti:

Työttömyys

Viesti Mjölnir » helmi 16, 2018, 11.27

"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Rahanpesijä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Lauteille: Toukokuu 2010
Tykännyt: 3 kertaa
Tykätty: 12 kertaa

Työttömyys

Viesti Rahanpesijä » helmi 16, 2018, 12.06

Ei helvetti. Mahtaako olla ihan totista toimintaa :)
Mutta joo, sillä laillahan kaikilla olis kivaa kun kukaan ei tekis töitä.

Kuvake
Mjölnir
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Lauteille: Joulukuu 2005
Etulaji: Scandinavian Defendo
Sivulajit: Krav Maga, Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Tykätty: 14 kertaa
Viesti:

Työttömyys

Viesti Mjölnir » helmi 16, 2018, 13.51

Pakko olla trolli tai satiiria
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Lauteille: Helmikuu 2006
Tykätty: 21 kertaa

Työttömyys

Viesti Kari Aittomäki » helmi 17, 2018, 00.52

Veikkaan pikemminkin vallanpitäjien (herrojen, viva 70-luku) kätyreitten salajuonta.
Samanlaista kuin tää aktiivimallia edeltänyt työnkiertäjä-maskirovka.

Jokuhan tuon uskoo kuitenkin tai ainaki saa metelinpidon aihetta.

PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Lauteille: Toukokuu 2006
Etulaji: Judo
Tykännyt: 3 kertaa

Työttömyys

Viesti PetriP » helmi 17, 2018, 08.46

Tyänkirtäjiä on oikeiasti. Ja niitä on ettinyt lehdistö ei vallanpitäjät. Suomen sosiaaliturvalla kun oikeasti voi viettää - erittäin vaatimatonta - elämää ilman että koskaan menee töihin. Mutta toi juttu oli jo esitystavaltaan selkeä sarkasmia. Sananvalinnat ja kaikki oli juurikin sopivaa liturgiaa pilkkaavia. Tanskassa muuten oli oikeasti joskus "tietoisesti työtävieroksuvien yhdistys" 80 luvulla näytettiin siitä dokkaari puheenjohtaja oli eks maikka joka oli sitä mieltä että kaljalla on paljon kivempi istua, niin ja haastattelukin tehtiin kapakassa. Riittävän vauraassa yhteiskkunnassa lienee väistämätöntä että osa väestöstä ei enää jaksa kiinnostua elintasonsa nostamisesta

Kuvake
Mika
etupotkija
Viesti:

Työttömyys

Viesti Mika » helmi 17, 2018, 09.22

JariMarjamaa kirjoitti:Olin ymmärryksessä, että soviteltupäiväraha (yleensä kait pienempi, kuin alkuperäinen), jää sitten päivärahatasoksi lopuksi päivärahan maksatusajaksi, ja täten laskee työttömyyskorvaustasoa.
Mutta jos näin ei olekkaan ja olin väärin ymmrtänyt, niin sittenhän ei ole mitään korjattavaa.
Hyvä niin.
En ole varma ymmärsinkö tuon oikein, mutta joka tapauksessa päiväraha nimenomaan sovitellaan ansiotulojen kanssa, joten tuloksena on aina enemmän kuin pelkkä päiväraha. Se kaava kirjoitetaan niin, että 300 euroa eli suojaosan voi tienata sen vaikuttamatta yhtään mihinkään, ja sen jälkeen jokaisesta eurosta aina sinne päivärahan kokonaissummaan asti lasketaan vain 50 prosenttia. Näin ulkomuististani kirjoitettuna.

Jos, Jari, olet jäänyt nuolemaan näppejäsi sovitellun päivärahan kanssa, sinua on huijattu. Kehottaisin ottamaan yhteyttä liittoon tai lakimieheen (etupotkijana sekin on helpompaa).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viesti:

Työttömyys

Viesti JariMarjamaa » helmi 17, 2018, 17.09

Kiitos Mika huolenpidosta, mutta en minä ole joutunut sovitellun kanssa pelaamaan.
Mietin vain sitä konseptia, ja olen ollut hiukan väärässä uskossa, vaikka aikanaan yritin niitä sääntörivejä tavata.

Kuvake
Mika
etupotkija
Viesti:

Työttömyys

Viesti Mika » helmi 17, 2018, 19.36

OK, se on hyvä kuulla, ja vähän muistelinkin että ainakin nyt olet kokopäivätöissä. :)

Tässä on yksinkertainen kaava:

Pääsäännön mukaisesti laskemme sovitellun ansiopäivärahan määrän näin:

otetaan palkka
poistetaan suojaosa (300 €/kk tai 279 €/4vk)
jaetaan saatu summa kahtia
jaetaan saatu summa luvulla 21,5
vähennetään jäännös täydestä päivärahasta
Valmis!
Esimerkki 1

Palkka 1300 €, täysi päiväraha 67,72 €, hakujaksolla 20 korvauspäivää, veroprosentti 20 %

1 300,00 €
1 300,00 € - 300,00 € = 1 000,00 €
1 000,00 € / 2 = 500,00 €
500,00 € / 21,5 p = 23,26 € /p
67,72 €/p - 23,26 €/p = 44,46 €/p
44,46 €/p x 20 p = 889,20 €
889,20 € x (1 – 0,20) = 711,36 €​​​​​​​

Pääsäännön lisäksi sovitellulla päivärahalla on myös enimmäis- ja vähimmäismäärä.

Enimmäismäärä riippuu siitä, mikä on ansiopäivärahasi perusteena oleva palkka. Soviteltu ansiopäiväraha lapsikorotuksineen ei voi yhdessä työtulon kanssa olla enemmän kuin perustepalkkasi. Jos tulosi ovat suuremmat kuin perustepalkkasi, ei päivärahaa jää maksettavaksi.

Ansiopäiväraha on kuitenkin vähintään samansuuruinen kuin mitä peruspäiväraha ja mahdollinen lapsikorotus olisivat työtulon vaikutuksen jälkeen. Peruspäiväraha vuonna 2018 on 32,40 €.

YTK
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Totte
ylipotkija

Työttömyys

Viesti Totte » helmi 18, 2018, 19.42

Käsittääkseni tuossa esimerkissä pitäisi kertoa samalla luvulla kuin jakaa. Jos jakaa luvulla 21,5 niin tarkoittaa se, että sovittelujakso on 21,5 päivää pitkä (eli tyypillinen kuukausi). Silloin tietenkin se laskettu päiväraha maksetaan myös sovittelujaksolta eikä neljältä viikolta (20 pv). Tuo ekaks jakaminen ja sitten kertominen on turha toimenpide missä voi vaan sattua virheitä.

Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 kurkkijaa