Työttömyys

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta.

Ylipotkijat: Totte, JanneM, Point, Tyttö

Vastaa
Atticora
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Lauteille: Heinäkuu 2013
Tykännyt: 3 kertaa
Tykätty: 19 kertaa

Työttömyys

Viesti Atticora » tammi 9, 2018, 14.03

Jarppa kirjoitti:
Atticora kirjoitti:Aika paljon ongelmia yksilö- ja yhteisötasolla tulisi, jos nyt esimerkin mukaisesti Äkäslompolosta olisi pakko muuttaa Helsinkiin sen takia että on työtön. Vaikka ei olisi perhettä tai edes läheisiä sukulaisia, koko muu elämähän siinä pitäisi aloittaa alusta. Harrastukset, ystävät, seurustelukumppanit, koko aiempi elämä meni sen takia että mäkkäriin tarvittiin pihvinkääntäjä. Ehdottajakaan tuskin esim. perheitä rikkoisi (tai mistäs minä tiedän), eli kenen tämmöisessä systeemissä olisi pakko muuttaa ja kenen ei?
Pitäisikö esimerkkisi mukaisen henkilön saada asua Äkäslompolossa loputtomiin muiden veronmaksajien kustannuksella, jos siellä ei yksinkertaisesti ole töitä? Minusta on ihan ok asua ihan missä huvittaa, kunhan sen tekee omalla tai oman perheen kustannuksella viimeistään jonkin suoja-ajan jälkeen. Onko siinä pahakin ongelma?
Eli mennään äkäslompololaisen kenkiin:
Sinä (isä) jäät työttömäksi ja "suoja-ajan" jälkeen muutat yksin Helsinkiin kääntämään pihvejä. Vaimolla vaikka ok duuni. Kolme lasta. Kämppä ja velkaa. Vuokraa pääkaupunkiseudulta yksiö ja hae asumistukea. Vastaukseni on, että on siinä aika pahoja ongelmia. Noin inhimillisestä näkökulmasta.
Toisaalta, jos tuommoinen hippien höpinä ei kiinnosta, vaan enemmän käytännön asiat, valaisetko: Onko tämä asia sitten veronmaksajille joku pahakin ongelma? Miten Suomen kansantalous kohenee ja minkälaisilla muuttotoimenpiteillä? Onko jotain tutkimusta?

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 171
Lauteille: Joulukuu 2004
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 239 kertaa
Tykätty: 92 kertaa
Viesti:

Työttömyys

Viesti Mika » tammi 9, 2018, 14.31

Sotilaan ammatti on siinäkin mielessä poikkeuksellinen, että muuttovaatimus on kiinteä osa työnkuvaa. Muitakin samantapaisia ammatteja on olemassa, esimerkiksi asfalttityöntekijät. Yrityksissä tikapuilla nouseminen saattaa tarkoittaa paikkakunnan vaihtamista, mutta se on siinä vaiheessa valinta.

Siitä olen samaa mieltä, että yhteiskunnan tehtävänä tässä yhteydessä on yrittää työllistää työttömiä. Asia ei kuitenkaan ole mustavalkoinen, kuten tuosta Atticoran esimerkistä voi havaita. Aika näyttää, miten tuo osa tästä uudesta laista toteutetaan, mutta Aittomäen ajatus leikkauksista pohdituttaa minuakin. Se on varma, että noiden tapausten kohdalla päätösten tekeminen edustaa sitä paljon puhuttua työllistävää vaikutusta, ja kuten joku sanoi, sekin lienee jonkinlainen tarkoituksellinen tavoite. Se, kuinka järkevää ja tuottavaa moinen on, on sitten eri asia.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

magamies
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Lauteille: Joulukuu 2005
Tykännyt: 2 kertaa
Tykätty: 2 kertaa

Työttömyys

Viesti magamies » tammi 9, 2018, 15.04

Mjölnir kirjoitti:Itsellä ei muuten ole ihan kovasti sympatioita tuolle "ei-työnperässä-muuttamiselle", kun on ollut 26 vuotta työssä, jossa muutettiin kolmen kuukauden varoitusajalla, jos työnantaja sitä mieltä oli. Tai sitten vaihtoehtona oli kilometritehdas.

Jokaisella on oikeus valita asuinpaikkaansa, mutta valtion velvollisuus ei ole tarjota koulutusta vastaavaa työtä siellä paikalla, missä yksilö haluaa asua.
Armeijan palveluksessa on melkoisen paljon alempi eläkeikä kuten sinullakin... sekin maksetaan jostakin valtion rahasta.... Tiedän erään kantapeikon joka jäi eläkkeelle 52 v 15 vuotta sitten ja teki sen jälkeen täyttä päivää toisessa hommassa tosin teki jo armeijassa ollessaan kolmea työtä kun rahanahne oli.
Ketju on työttömyydestä mutta kun aiemmin oli puhe eläkkeistä niin väärin on kun ihminen meni 15 v töihin 7-8 vuotta meni ettei eläkettä kertynyt vaikka maksoi eläkemaksut, sitten yli 40 vuoden työura ja eläke nipin napin yli virallisen köyhyysrajan!!!! Ja maksettu on eläkemaksuja enemmän kuin saatu eläke ihan virallisen taulukon mukaan!!!
Eli eläkekatto kuten Ruotsissakin kun puhutaan eläkeleikkauksista niin kohtuutonta jos pieniä työeläkkeitä leikataan kun ne on itse ansaittu ja maksettu kun taas isot eläkkeet maksatetaan osin kaikkien muiden eläkkeistä.
Magamies

PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Lauteille: Toukokuu 2006
Etulaji: Judo
Tykännyt: 5 kertaa
Tykätty: 13 kertaa

Työttömyys

Viesti PetriP » tammi 9, 2018, 15.09

Esimerkin tapauksessa ei varmaankaan voi edelyttää muuttamista nykyisillä tai tulevilla lailla. Kahden asunnon aiheuttamat kusktannukse nousisivat niin korkeaksi että tuosta jäsi tappiolle. Niinkuin sanoin ei tämä ohjelma hyvältä vaikuta, en ole vaan nähnyt sen paremapaakaa KONKREETTISTA esitystä.

Lisätään koulutusta tms. pitäis aina viedä loppuun astividyiks toimentpiteiksi ennekuin niitä voi ottaa vakavasti.

Eläkkeistä: mikään eläke ei ole itse maksettu. Nyt eläkkeellä olevat saavat noin 4€ jokailselle lantille jonka ovat maksuina maksaneet. ja heikkenee kokoajan. Mun lasten ikäluokka on tuossa tilanteessa että tule 1-1. Ja eläkekatto edellyttää myöskin eläkemaksujen kattoa. Suomessa on jo tarpeeksi hirveä progressio

magamies
reiteenpotkija

Työttömyys

Viesti magamies » tammi 9, 2018, 15.32

PetriP kirjoitti:Esimerkin tapauksessa ei varmaankaan voi edelyttää muuttamista nykyisillä tai tulevilla lailla. Kahden asunnon aiheuttamat kusktannukse nousisivat niin korkeaksi että tuosta jäsi tappiolle. Niinkuin sanoin ei tämä ohjelma hyvältä vaikuta, en ole vaan nähnyt sen paremapaakaa KONKREETTISTA esitystä.

Lisätään koulutusta tms. pitäis aina viedä loppuun astividyiks toimentpiteiksi ennekuin niitä voi ottaa vakavasti.

Eläkkeistä: mikään eläke ei ole itse maksettu. Nyt eläkkeellä olevat saavat noin 4€ jokailselle lantille jonka ovat maksuina maksaneet. ja heikkenee kokoajan. Mun lasten ikäluokka on tuossa tilanteessa että tule 1-1. Ja eläkekatto edellyttää myöskin eläkemaksujen kattoa. Suomessa on jo tarpeeksi hirveä progressio
Esimerkki josta kerroin jäi viime vuonna eläkkeelle ja maksettua euroa kohti eläkettä saa hieman yli 80 centtiä eli miinuksella!!!! ja tämä oli iltasanomien taulukossa joka oli otettu virallisilta sivuilta joten jotain rajaa noihin tuulseta temmatuihin juttuihin, 40 luvun lopulla-1950 syntyneet saavat enemmän eläkettä kuin itse maksaneet mutta sen jälkeen käyrä heikkenee ja missään ei ole edes huomioitu niitä maksettuja vuosia joista ei eläkettä kertynyt kun taas nykyään taas nuorena tehty työ kerryttää eläkettä!!!!!!
Eläkekatto totta kai kun isot eläkkeet maksatetaan muilla eivät ole itse eläkettään maksaneet kokonaan!!!
SIIS uudelleen eläke juuri yli köyhyysrajan ja työhistoria pitkälti yli 40 vuotta, eikä saa itse maksamaansa elökettä edes takaisin likikään!!!!!!
Magamies

Kuvake
Mjölnir
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Etulaji: Scandinavian Defendo
Sivulajit: Krav Maga, Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Tykännyt: 14 kertaa
Tykätty: 49 kertaa
Viesti:

Työttömyys

Viesti Mjölnir » tammi 9, 2018, 15.52

magamies kirjoitti:Armeijan palveluksessa on melkoisen paljon alempi eläkeikä kuten sinullakin... sekin maksetaan jostakin valtion rahasta....
Varmaan tiesitkin, että sotilailla on 50% korkeampi eläkemaksu kuin siviilitöissä?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

magamies
reiteenpotkija

Työttömyys

Viesti magamies » tammi 9, 2018, 16.11

Mjölnir kirjoitti:
magamies kirjoitti:Armeijan palveluksessa on melkoisen paljon alempi eläkeikä kuten sinullakin... sekin maksetaan jostakin valtion rahasta....
Varmaan tiesitkin, että sotilailla on 50% korkeampi eläkemaksu kuin siviilitöissä?
Tuota en tiennytkään tuota sotilaiden eläkemaksua oli uutta minulle, mutta sen tiedän että kansanedustajilla on eläkekertymä 4% vuosi kun tavallisella palkansaajalla 1,5-1,7% ja tämä sopeutumiseläkejuttu taas oma lukunsa kun eräskin ex-missi jäi 38 vuotiaana sopetusmiseläkkelle yli 4 tonnia/kk ja eläke jatkuu ja jatkuu kuten eräällä toisella joka tekee lääkärinhommia samalla.
Magamies

saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykätty: 1 kerran

Työttömyys

Viesti saarikko » tammi 9, 2018, 16.34

Mjölnir kirjoitti:Itsellä ei muuten ole ihan kovasti sympatioita tuolle "ei-työnperässä-muuttamiselle", kun on ollut 26 vuotta työssä, jossa muutettiin kolmen kuukauden varoitusajalla, jos työnantaja sitä mieltä oli. Tai sitten vaihtoehtona oli kilometritehdas.

Jokaisella on oikeus valita asuinpaikkaansa, mutta valtion velvollisuus ei ole tarjota koulutusta vastaavaa työtä siellä paikalla, missä yksilö haluaa asua.
Ihan uteliaisuuttani kysyn montako kertaa olet vaihtanut työntekopaikkaa. Sitähän et ilmoittanut ja kun olen siinä käsityksessä, että pompat usein pysyvät samassa joukko-osastossa.

Ajatelin tässä, että mikäli et oikeasti ole joutunut muuttamaan, on ymmärrettävää ettei sympatiaa heru. Niinhän se yleensä ihmisillä on.

Kuvake
Mjölnir
ylipotkija
Viesti:

Työttömyys

Viesti Mjölnir » tammi 9, 2018, 16.54

saarikko kirjoitti:

Ihan uteliaisuuttani kysyn montako kertaa olet vaihtanut työntekopaikkaa. Sitähän et ilmoittanut ja kun olen siinä käsityksessä, että pompat usein pysyvät samassa joukko-osastossa.

Ajatelin tässä, että mikäli et oikeasti ole joutunut muuttamaan, on ymmärrettävää ettei sympatiaa heru. Niinhän se yleensä ihmisillä on.
1990-1991 Kauhava
1991-1992 Helsinki
1992-1994 Kauhava
1994-1997 Pirkkala
1997-2002 Tampere
2002-2003 Tikkakoski
2003-2004 Helsinki
2004-2007 Halli
2007-2008 Lempäälä
2009-2010 Ulkomaat
2010-2013 Tampere
2013 Rissala
2014-2015 Tampere (2014 myös paljon ulkomailla)
2015-2017 Pirkkala

Näistä perheellisenä neljä kertaa, jotka aiheuttivat joko asuinpaikkakunnan muutoksen tai erillään asumisen.
Viimeiset 10 vuotta onneksi ei tarvinnut muuttaa, kun sai tsuijailtua eri tehtävien välillä, tietysti ne erilläänasumiset sattuivat aikaan, kun lapset olivat pieniä...

Koska se on ollut arkipäivää, miksi jollakulla muulla pitäisi mennä paremmin kuin itsellä :)
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Kuvake
Mjölnir
ylipotkija
Viesti:

Työttömyys

Viesti Mjölnir » tammi 9, 2018, 16.57

magamies kirjoitti:

Armeijan palveluksessa on melkoisen paljon alempi eläkeikä kuten sinullakin... sekin maksetaan jostakin valtion rahasta.... Tiedän erään kantapeikon joka jäi eläkkeelle 52 v 15 vuotta sitten ja teki sen jälkeen täyttä päivää toisessa hommassa tosin teki jo armeijassa ollessaan kolmea työtä kun rahanahne oli.
Ketju on työttömyydestä mutta kun aiemmin oli puhe eläkkeistä niin väärin on kun ihminen meni 15 v töihin 7-8 vuotta meni ettei eläkettä kertynyt vaikka maksoi eläkemaksut, sitten yli 40 vuoden työura ja eläke nipin napin yli virallisen köyhyysrajan!!!! Ja maksettu on eläkemaksuja enemmän kuin saatu eläke ihan virallisen taulukon mukaan!!!
Eli eläkekatto kuten Ruotsissakin kun puhutaan eläkeleikkauksista niin kohtuutonta jos pieniä työeläkkeitä leikataan kun ne on itse ansaittu ja maksettu kun taas isot eläkkeet maksatetaan osin kaikkien muiden eläkkeistä.
Miten minulle tulee käsitys, että näet jotenkin negatiivisena, että henkilö teki kolmea työtä ja työskenteli vielä eläkkeelle jäätyään?

Tuollaiset ihmisethän ovat (mikäli maksavat veronsa ja veronluonteiset maksut) yhteiskunnan selkäranka! Jos vielä perustaisi yrityksen ja työllistäisi ihmisiä, niin sen parempi.

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Kuvake
Point
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Lauteille: Tammikuu 2009
Tykännyt: 10 kertaa
Tykätty: 13 kertaa

Työttömyys

Viesti Point » tammi 9, 2018, 19.39

Kelan blogissa pohdintaa aktiivimallista. Todennäköisesti malli ainakin aktivoi virkamiehiä
Työttömyysturvan aktiivimallin seuraukset voivat olla osin ristiriitaisia. Hallinnollista työtä se lisää varmasti.

Työttömyysturvan ns. aktiivimalli on tullut voimaan vuoden alussa. Käytännössä sen vaikutusten pitäisi alkaa näkyä noin kolmen kuukauden päästä, kun ensimmäinen 65 päivän tarkastelujakso päättyy.

http://blogi.kansanelakelaitos.fi/arkisto/4402
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.

tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Lauteille: Kesäkuu 2008
Tykännyt: 7 kertaa
Tykätty: 7 kertaa

Työttömyys

Viesti tohtorismies » tammi 9, 2018, 22.08

Toki.

Mutta miten tienasit itse tuona aikana kun muutit työl perässä ja miten hoisit asumisjärjestelyt/vuokrat sinä aikana kun teit keikkaktöitä/jouduit muuttamaan työn perässä?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus

Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Lauteille: Maaliskuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Työttömyys

Viesti Paanari » tammi 10, 2018, 00.05

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201801072200650956_pi.shtml

Tämmöseen törmäsin, tietolähde jälleen vakuuttava hähähä
Jos, pitää paikkansa yksikään firma ei enään julkisesti ilmoita vapaista työpaikoista.
Nukkumaan välillä... :smt015 :smt015
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE

saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykätty: 1 kerran

Työttömyys

Viesti saarikko » tammi 10, 2018, 01.08

Mjölnir kirjoitti:
saarikko kirjoitti:

1990-1991 Kauhava
1991-1992 Helsinki
1992-1994 Kauhava
1994-1997 Pirkkala
1997-2002 Tampere
2002-2003 Tikkakoski
2003-2004 Helsinki
2004-2007 Halli
2007-2008 Lempäälä
2009-2010 Ulkomaat
2010-2013 Tampere
2013 Rissala
2014-2015 Tampere (2014 myös paljon ulkomailla)
2015-2017 Pirkkala

Näistä perheellisenä neljä kertaa, jotka aiheuttivat joko asuinpaikkakunnan muutoksen tai erillään asumisen.
Viimeiset 10 vuotta onneksi ei tarvinnut muuttaa, kun sai tsuijailtua eri tehtävien välillä, tietysti ne erilläänasumiset sattuivat aikaan, kun lapset olivat pieniä...

Koska se on ollut arkipäivää, miksi jollakulla muulla pitäisi mennä paremmin kuin itsellä :)
En pitänyt lisäyksistasi.

Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Lauteille: Helmikuu 2006
Tykännyt: 8 kertaa
Tykätty: 74 kertaa

Työttömyys

Viesti Kari Aittomäki » tammi 10, 2018, 02.44

Mjölnir, asetatko nyt oikeasti rinnakkain pakollisen hanttihommien perässämuuttamisen kaltaisesi virkamiehen työnantajan tukeman toimipistemuuton kanssa?
Juu tottakai varmaankin se muuttosähläys syö parisuhdetta ja muksukontakteja.. ikäväähän se.

Mutta onkohan se nyt todellakaan verrannollinen siihen että jonku viitekehystä vailla olevan epävarman pitäis koettaa rakentaa olemisensa vieraaseen ympäristöön, ilman mitään turvaverkkoja? Jonku pa*kahomman varaan?

Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 kurkkijaa