Suomettuminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta.

Ylipotkijat: Totte, JanneM, Point, Tyttö

Kuvake
Jussi Huusko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Lauteille: Joulukuu 2008
Tykännyt: 30 kertaa
Tykätty: 10 kertaa

Suomettuminen

Viesti Jussi Huusko » marras 9, 2018, 00.14

Lasse on penännyt täällä useamman viestin yhteydessä esimerkkiä suomettuneisuudesta, niin pyrin yhden mielestäni varsin konkreettisen sellaisen antamaan.

Mtv:n Pekka Lehtinen uutisoi (Jari Aarnion mitä ilmeisemminkin vuodettua tiedon hänelle) huhtikuussa 2013, että Vladimir Putin oli kirjattu krp:ssä epäiltyjen rekisteriin, eli epriin. Aarniolle epri-vuodot olivat hyödyllisiä, koska rekisterin ylläpitämisestä vastannut krp sai näin kielteistä julkisuutta ja näin jälkikäteen ajateltuna hänellä saattoi olla myös muita syitä halvaannuttaa epäiltyjen rekisteriä.

Aivan samanlainen merkintä on ollut vastaavissa rekistereissä tehtynä Putinista niin Ruotsissa, Saksassa, kuin lukuisten muidenkin EU-maiden poliiseilla ja tiedustelupalveluilla, mutta vain Suomessa Putinin nimi poistettiin rekisteristä "virheellisenä" pahoitellen asiaa maan ylintä johtoa myoten (sisäministeri Räsänen, ulkoministeri Tuomioja, presidentti Niinistö jne.).

MTV3 oli pyytänyt poliisiylijohtaja Paaterolta rekistereitä koskevaa haastattelua. Haastatteluun laitettiin kuitenkin poliisijohtaja Robin Lardot, joka tuntee paremmin poliisin rekisterit. Lardot joutui yllättäen vastaamaan hankalaan kysymykseen: miksi Putin on rekisterissä? Lardot ei asiaa kommentoinut, mutta parin tunnin päästä Paatero vahvisti salaisen rekisterin tiedon: Putin löytyy tietokannasta. Putin-merkinnän vuotamisen jälkeen Poliisihallitus ja maan johto painoi paniikkinappulaa, vaikka olisi voinut nukkua yönkin yli.

Kohu Putin-merkinnästä levisi päivän aikana ulkomaiden tiedotusvälineisiin asti. Suomen poliisille ja poliitikoille naureskeltiin, ei niinkään merkinnän takia, vaan siksi, että anteeksipyytely oli niin tyylipuhdasta suomettuneisuutta kuin vain voi olla.

Kun moinen merkintä kerran leimattiin todella kiireisesti vain parissa tunnissa virheeksi, on tulkinnasta vaikea luopua, vaikka pöytään tuodaan minkälaisia järkeilyjä. Kaikissa maailman tiedusteluorganisaatioissa on todennäköisesti tehty sama havainto kuin keskusrikospoliisissa: Venäjän presidentti hengailee avoimesti moottoripyöräjengin johtajan kanssa.

Kuvake
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 227 kertaa
Tykätty: 73 kertaa

Suomettuminen

Viesti Lasse Candé » marras 9, 2018, 17.39

En nyt ymmärrä tuota ”penäämis”-sanan käyttöä ja tässä on aika vahva blast from the past, niin viittauksessa vanhaan ketjuun kuin myös uutisessa vuodelta 2014.

Tuo uppoaa aika hyvin jo mainitsemaani diplomatia-kategoriaan. Minä en tiedä mitä Putin siellä rekisterissä tekee, mutta oletan että hänen nimensä funktio rekisterissä on puhdas nolla. Itsekin sivuat että Putiniin liittyvä data on nykyisellään melko hyvin yleisessä tiedossa. Putinia ei tar itse vältsisti etsiä rekisteristä, vaan voi vaikka googlata tai katsoa Wikipediasta.

Jos Trump olisi kyseisessä rekisterissä ja tämä olisi päätynyt jokseenkin vastaavanlaisissa merkeissä julkisuuteen, oletan passkahalvauksen olevan vielä suurempi. Etkö sinä oleta? Tai oletatko että sitten sanottaisiin, että siellä on ja pysyy?
hänen virtuoosimainen salaman käyttönsä
on hyvin samanlaista kuin
hänen virtuoosimainen patukan käyttönsä

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan

Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Lauteille: Lokakuu 2009
Tykännyt: 112 kertaa
Tykätty: 82 kertaa

Suomettuminen

Viesti Ile » marras 9, 2018, 20.33

Mulla jäi aikanaan tuon Epri-casen seuranta jotenkin kesken mutta muistelen, että yhtä vakavasti ei ole koskaan ollut mielessä, että pitääkö kerrankin itse tehdä kantelu oikeusasiamiehelle.

Toisin sanoen oli sellainen "keisarin uudet vaatteet"-fiilis, että eikö kukaan muu oikeesti tajua mitä tapahtuu, vai vaikeneeko media vain siksi, että toimittajat itse halusivat korostaa nimenomaan itse rekisteriä ja siellä olleita "kovia nimiä" eivätkä niinkään vuotopuolta, josta he itse "hyötyivät".

En muista kaikkia yksityiskohtia mutta mun mielestä oli pöyristyttävää, että poliisijohtaja lähtee julkisuudessa käymään salassapidettävän rekisterin sisältöä koskevaa keskustelua, jossa hän suoraan myöntää tietyn henkilön nimen olevan rekisterissä! Mielestäni hänellä (ja alaisillaan) ei olisi ollut mitään muuta juridisesti kestävää vaihtoehtoa, kuin kieltäytyä kommentoimasta asiaa tuolla tarkkuudella.

Ja kaiken lisäksi kohu olisi luultavasti jäänyt pienemmäksi, jos poliisi ei olisi kommentoinut. Tuskin vuotaja (poliisi) olisi antanut haastattelua, jossa olisi "todistanut" Putinin nimen olevan rekisterissä. Medialle olisi sitten jäänyt vähän ilmassa roikkuva väite siitä, että "Putinin nimi on kuulemma epäiltyjen rekisterissä". Olisi saattanut uutiskierto jäädä vähän lyhyemmäksi.

Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 kurkkijaa