Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kilpien käyttöstä?

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Korppi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 725
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Kerava

Kilpien käyttöstä?

#1

Viesti Korppi »

Missä kaikissa lajeissa käytetään kilpiä?
Muistelen nähneeni jossain kiinalaisissa lajeissa ainakin ja kaiketi joissain kobudo tyyleissä, mutta muuten en muista niitä nähneeni.
Yleensä Japanilaiset tyylit tuntuvat painottuvan 2 käden (tai 1½ käden) aseisiin joten mietin onko "puhtaasti" japanilaisissa lajeissa kilpeä käytössä?
Hutkija
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 79
Lauteille: Helmikuu 2005

#2

Viesti Hutkija »

Okinawan kobujutsuun kuuluu kilpi, timbei nimeltään. Kilpi on perinteisesti valmistettu merikilpikonnan panssarista ja sitä käytetään yhdessä lyhyen keihään rochinin kanssa.

Lisätietoja:
http://www.budokwai.fi/karate/karaten_aseita.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#3

Viesti AriJ »

HEHEH "tyhjän käden aseita" HEHEH

Tässä taas tullaan tähän Okinawalaisten taitojen nimeämiseen - se "käsi" lienee aikasta hyvä, loppujen lopuksi. Itsekin joskus aikoinaan ajattelin että kobudo oli asetekniikoita (ja että se olisi ollut kobu + do, eikä ko + budo, koska oli judo ja aikido ja karatedo)...
______________________
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 19109
Lauteille: Helmikuu 2005

#4

Viesti Jussi Häkkinen »

Yamazu kirjoitti: (ja että se olisi ollut kobu + do, eikä ko + budo, koska oli judo ja aikido ja karatedo)...
Ti ja ti gua. Käsi ja pieni käsi ("käsi pieni", suoremmalla käännöksellä).
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#5

Viesti Mika »

Choy Lee Futin harrastajat voisivat kertoa kilvistään. Lähetän taas mailia Tampereen vetäjille...
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
esko.ronimus
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 331
Lauteille: Tammikuu 2018

#6

Viesti esko.ronimus »

CLFssä olivat jotkut oppineet liikesarjan jossa molemmissa käsissä on kilpi. Se kiinnostaa minua kovasti, toivottavasti saamme tietoa näistä. Kiinnostava aihe.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#7

Viesti AriJ »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Ti ja ti gua. Käsi ja pieni käsi ("käsi pieni", suoremmalla käännöksellä).
HEHEH
Aiheen vierestä: "Mä oon mestari! Se sano että mä oon ihan käsi!"
______________________
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#8

Viesti MarkkuT »

Yamazu kirjoitti:
Jussi Häkkinen kirjoitti:Ti ja ti gua. Käsi ja pieni käsi ("käsi pieni", suoremmalla käännöksellä).
HEHEH
Aiheen vierestä: "Mä oon mestari! Se sano että mä oon ihan käsi!"
Iso käsi sille! :smt041
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

#9

Viesti Miklu »

Eurooppalaiset miekkakoulut vois varmaankin kertoa kilven käytöstä monenlaista juttua. FMA:n parista löytyy myös lajeja joissa kilpeä käytetään.
Bruce Lee elää!
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

#10

Viesti saarikko »

Miklu kirjoitti: Eurooppalaiset miekkakoulut vois varmaankin kertoa kilven käytöstä monenlaista juttua. FMA:n parista löytyy myös lajeja joissa kilpeä käytetään.
Towerin manuaali I 33 (muistaakseni) opettaa miten käytetään rodelia ja pitkää miekkaa. Kuulunee Windsorin opetusohjelmaan.

Budokwain pojat ovat keränneet tietonsa muualta, he eivät harjoittele ko aseilla. Eikä Suomessa kovin moni timbellä ja rochinilla muutenkaan :). Onpahan heidän sivuille eksynyt nice to know tietoa.
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#11

Viesti mronkain »

Miklu kirjoitti: FMA:n parista löytyy myös lajeja joissa kilpeä käytetään.
Täällä on muuten joitain hyviä kuvia filippiiniläisistä kilvistä. Erityisesti tuo, jossa on kolme kärkeä ylhäällä ja kaksi alhaalla on tunnettu.
Kilpi on filippiinoksi (tagalog) kalasag.
EDIT 1: kalasag on nimen omaan sellainen iso kilpi, pieni kilpi (nimeä en nyt muista) on juuri tuollainen pyöreä, buckler-tyyppinen kuten tuossa clipissä alla.

EDIT 2: videoclippi kilven käytöstä.

- Marko
Viimeksi muokannut mronkain, syys 27, 2005, 15.45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

#12

Viesti Risto R »

saarikko kirjoitti: Towerin manuaali I 33 (muistaakseni) opettaa miten käytetään rodelia ja pitkää miekkaa. Kuulunee Windsorin opetusohjelmaan.
Nussitaan vähän pilkkua. Miekka on sidesword eli yhdenkäden lyömämiekka ja kilpi on pieni kupurakilpi, buckler. Tuolta http://www.chivalrybookshelf.com/" onclick="window.open(this.href);return false; kun otat katalookin nin, siellä on jopa aiheeseen Stephen Handin ja Paul Wagnerin opus nimeltä Medieval Sword And Shield. Ja siitä SPADA läpyskästä löytyy ekstrapolaatiota aikaisempiin ja isompiin kilpiin.
Groat
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 72
Lauteille: Toukokuu 2005

#13

Viesti Groat »

Muistaakseni thaimaalaiset käyttävät Krabi Krabongissa rottinkikilpeä dhan (yksikätinen sapeli) kanssa. Krabia ei taideta Suomessa vaan harjoitella, tai en ainakaan ole hirveästi kuullut. Ainakin burmalaisia vastaan sodituissa sodissa tällaista aseyhdistelmää on käytetty jonkin verran.
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#14

Viesti mronkain »

Totta, siinä on pyöreä kilpi käytössä, joskus jopa niin, että sitä käytetään buckler-tyyppisesti käsivarteen kiinnitettynä kahden dhan kanssa, kuten esim. tässä kuvassa.

Marko
Kuvake
Tero
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 760
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#15

Viesti Tero »

Tietääkö kukaan miksi Japanissa ei oikein kilpiä käytelty? Eikö se kuitenkin ole aika kätevä väline?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 55 kurkkijaa