Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Jousiammunta ja jousimetsästys

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästysjouset

#46

Viesti Mjölnir »

Mennäänpä kokeilemaan, kiitti. Sain väkästeltyä omalle takapihalle 25 m jousiampumaradan.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Metsästysjouset

#47

Viesti Aihki »

Se forkku todella täytyy kääntää nin. että kyynärnivel toimii ikäänkuin vaakatasossa, muuten koskee.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Metsästysjouset

#48

Viesti Paappa »

Kerro miten meni. Mainitsit tuon tähtäyksen. Itse olin tehnyt pienen pätkän punosta jänteen yläosaan sellaiseen kohtaan, että se osui silmän lähelle tähdätessä. Tuohon punokseen olin puristanut yhden nokinpaikan. Linjasin tuon nokinpaikan tähtäimen kehyksen alle, tuolla tavalla varmistin että linjaus on oikein ja ankkurointi aina sama. Mielestäni tuo toimi paremmin kuin huulimerkki, toimi ikään kuin takatähtäimenä.

Saat varautua siihenkin että rennolla otteella osumapiste muuttuu, mutta sehän on vaan säätökysymys jos kasa pienenee. Jonkun lyhyen vakaajan jossa on paino päässä käyttäminen auttaa myös.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

Metsästysjouset

#49

Viesti navajas »

Toinen mikä auttaa on se, että ottaa leveämmän ampumaasennon. Eli karkeasti sanottuna enemmän siis pois taekwondon otteluasennosta nyrkkeilyn otteluasentoon. Tai ampuu jousikäsi koukussa kuten talja-ampujat useimmiten nykyään tekevät.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästysjouset

#50

Viesti Mjölnir »

Kokeilin tänään tuota jousikäden koukistamista, mikä toimi kyllä. Tosin tähtäyspiste muuttui niin paljon, että ensimmäinen nuoli meni metsään ja jäi sinne :(

Jotenkin ampuma-asento tuntuu liian "löysältä" käsi koukussa, mutta ehkä se paranee, kun saan nenämerkin laitettua jänteeseen, että silmän paikan saa vakioitua.

edit:
löytyihän se kolmannen etsintäkierroksen jälkeen. Siis nuoli
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Satsujin
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 65
Lauteille: Maaliskuu 2011

Metsästysjouset

#51

Viesti Satsujin »

Minkälaista riistaa metsästätte jousella?
Olen lisäksi mahdollisesti hankkimassa metsästysjousta, mitä jousia voisitte suositella suhteellisen halvalla budjetilla?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästysjouset

#52

Viesti Mjölnir »

Satsujin kirjoitti: Minkälaista riistaa metsästätte jousella?
Metsäjänis ja rusakko, fasaani, metsäkauris. Mulla ei ole narukelaa, joten en harrasta veden päällä lentävien tai vedessä uivien lajien metsästystä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Metsästysjouset

#53

Viesti Paappa »

Yhdessä hyvin keskeisessä asiassa se jousikäden pitäminen hiukan koukussa voi auttaa, nimittäin selkävedon löytämisessä. Aikanaan sain parempia tuloksia siten että kaupassa jouseni vetopituutta lyhennettiin vähän, niin että "takaseinä" tuli aikaisemmin vastaan. Tämä auttoi siinä, että pystyin pitämään vedon, työntämään jousikädellä ja vetämään jännekädellä niin että veto tuntui lapojen välissä. Tällä tavalla laukaisu tehdään niin että sormi asetetaan laukaisimen liipaisimelle, työnnetään jousta kohti maalia ja samalla pitäen selkä tiukkana vedetään jännekättä taakse, samalla tasaisesti liipaisinta puristaen.

Näin laukaisu lähtee puhtaasti, kaikki mahdollinen liike tapahtuu kohti maalia eikä jänteeseen kohdistu sivuttaista vääntöä.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästysjouset

#54

Viesti Mjölnir »

Tänään vaihdoin vähän pidemmän narulenkin laukaisulaitteelle ja asensin huulimerkin jänteeseen. Lisäksi otin rannesuojan käyttön. Nyt alkaa pikkuhiljaa homma toimia. Rannesuojaakaan ei olisi tarvinnut. Olen pitänyt jousikättä vähän koukussa, ja uskonkin, että korkeussuunnan hajonta johtuukin siitä, että koukkukädellä on vaikeampi vakioida vetopituutta aina samaksi, kun mulla on se ehkä vähän liian pitkä, kun takatoppari ei tule vastaan.

Tässä tämän päivän kasa, etäisyys 25 metriä. Ensimmäinen nuoli meni liian korkealle.

Kuva
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Metsästysjouset

#55

Viesti Kari Aittomäki »

Emmää tiiä mutta musta musta tuntuu omissakokeiluissani että se molempikätinen aktiviteetti ois se avain, nimenomaan elävässä tilaanteessa. Ripeä mutta hätäilemätön veto erisuuntiin, jossa jousikäsi (mulla vasen) onse elävämpi, maalihakuinen. Juurikin snadisti koukussa, herkkänä.
Vedosta tulee lyhyt tai lyhyempi, vähemmän mahtaileva ja tapahtuu eräänlainen kurkotus kohti liikkuvaa, elävää maalia.
Ku vaisto kertoo miten se sielä koikkii.

Huomasin jutun tuulastaessa ja sovelsin pöpelikköön.

Voin olla toki väärässäkin, itseoppiminen on enimmin ohilyömistä.
Mutta kiitos pointerseista.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Metsästysjouset

#56

Viesti Aihki »

Tuo molemminkäsin tapahtuva veto/työntö on monen vaistoampujan käyttämä tapa. On ilmeisesti nopein tapa ampua.
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

Metsästysjouset

#57

Viesti Tapani »

Ja on myös se tapa, jota muistaakseni esim Amazonilla alkuperäiskansojen metsästäjät käyttää. Tästä tuli joku dokkari joskus.
Kuvake
Fubarbarian
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1332
Lauteille: Lokakuu 2007

Metsästysjouset

#58

Viesti Fubarbarian »

http://www.riemurasia.net/jylppy/media. ... 10152&c=11" onclick="window.open(this.href);return false;

Vanhassa vara parempi! Jamppa losottaa menemään old school -jouskatekniikoilla nopeammin kuin Legolas.
A suspicious mind is a healthy mind
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Metsästysjouset

#59

Viesti DeusVult »

Toi jäbä chiittaa, kun sillä on nuolet kädessä. Legolas ottaa jokaisen nuolen viinistä erikseen... :)

Mutta joo. Ihan hauska nähdä miten tollasella lelujousen näköisellä kapistuksella voi ampua nopeammin ja tarkemmin kuin mitä nykyajan pullamössöt vetelee jollain taljajousilla. :p
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Metsästysjouset

#60

Viesti Mika »

:coool:

Mutta sitä pitikin kysymäni, että mihinkä hyötytarkoitukseen tuollainen jousi on omiaan?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 30 kurkkijaa