Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Jousiammunta ja jousimetsästys

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Metsästysjouset

#31

Viesti Paappa »

Nuolihan toimii täysin eri tavalla kuin luoti. Oikeastaan voidaan puhua nopeasti lentävästä teräaseesta. Nuolen massalla on kuitenkin suomalaisten riistaeläinten kanssa rajallinen merkitys, paras teho saadaan kun nuoli lentää hyvin eli ei väpätä lentäessään liikaa, vaan tulee suoraan kärki edellä maaliin. Kärjen terien pitäisi mieluiten olla niin terävät, että itseäsikin hirvittää. Isoilla eläimillä nuolen massa sitten on tärkeämpi. Nuolen saaminen lentämään hyvin on sitten oma taiteenlajinsa.

Yleensä ampumamatkat ovat sellaista 15 metrin luokkaa. Itse olen ampunut pari fasaania 25 metrin päästä. Toisin sanoen, ampuminen ei olekaan mielestäni jousimetsästyksessä se juttu, vaan riistaeläimen lähelle pääseminen. Itse pidin itselläni 30 metriä taljajousella ja tähtäimellä ehdottomana ylärajana, pari kertaa yritin kauempaa mutta eihän siitä mitään tullut, vaikka parhaimillani ammuin radalla 25 metrin päästä tulitikkulaatikon kokoista kasaa. Nyt en varmaan osuisi enää koko tauluun :D

Perinnejousella suositeltavat ampumamatkat ovat sitten lyhyempiä, tosin tiedän erään naisen joka ampui teeren puusta vastakaarella noin 35 metrin päästä...
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Metsästysjouset

#32

Viesti Ile »

Ok! Mielenkiintoinen muailma.
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

Metsästysjouset

#33

Viesti navajas »

Metsäkauris on tällä hetkellä tosiaan ainoa laillinen hirvieläin jousella Suomessa. Muista hirveä pienemmistä on jonkinlaista vääntöä, mutta on ollut jo pitempään. Saa nähdä tuleeko asiasta mitään, kun molemmat jousimetsästysliitot esittivät aiheesta oman näkemyksensä päättäville tahoille. Olisi ehkä kannattanut ensin miettiä yhteinen linja.

Oma jousimetsästys on jäänyt viime vuosina vähemmälle, kun joku tyhjensi ainoan tietämäni majavajärven majavista :(

Muu metsästys hoituu tällä hetkellä ruutiaseilla. Tosin olen hiukan miettinyt, että hommaisin pitkäjousen, niin saattaisi kipinä taas herätä.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Metsästysjouset

#34

Viesti Paappa »

navajas kirjoitti: Tosin olen hiukan miettinyt, että hommaisin pitkäjousen, niin saattaisi kipinä taas herätä.
Pari kertaa olen yrittänyt paluuta vaistojouseen, mutta turhaan. Kun sen menettää, sen menettää :cry:

Pitäisiköhän elvyttää tänä kesänä edes tuo taljajousiharrastus. Turhan panttina on vehkeet.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

Metsästysjouset

#35

Viesti navajas »

Pitäisi hommata 3d-kauris takapihalle. Tilaa olisi ampua helposti parikymmentä metriä ja vähän kikkaillen 30. Jos haluaisi, niin metsässä onnistuisi 50 m, mutta siitä ei ole liiemmin hyötyä. Ovat vaan nykyiseen budjettiin liian kalliita elukoita. Pitää katsella, jos tilaisi Jenkeistä itse.

Pitkäjousen hommaan Briteistä, jahka varat antaa myöten. Tällä hetkellä rahat menee muuanne, ikävä kyllä
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Metsästysjouset

#36

Viesti tohtorismies »

navajas kirjoitti: Pitäisi hommata 3d-kauris takapihalle. Tilaa olisi ampua helposti parikymmentä metriä ja vähän kikkaillen 30. Jos haluaisi, niin metsässä onnistuisi 50 m, mutta siitä ei ole liiemmin hyötyä. Ovat vaan nykyiseen budjettiin liian kalliita elukoita. Pitää katsella, jos tilaisi Jenkeistä itse.

Pitkäjousen hommaan Briteistä, jahka varat antaa myöten. Tällä hetkellä rahat menee muuanne, ikävä kyllä

Tee routamatosta. Aika halvaksi tulee ja ajaa asiansa.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

Metsästysjouset

#37

Viesti navajas »

Lähteekö nuolet irti? Tein taustan solumuovista, mutta meni hermot, kun 65-paunainen talja polttaa nuolet niin tiukkaan kiinni, että lähtee nahkat kämmenistä yhden setin jälkeen.
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

Metsästysjouset

#38

Viesti Risto R »

Tuulensuojalevyyn ampumiseen suosittelevat vaikka silikonisprayllä nuolenpäiden käsittelyä. Suihkautus ja johan kitka pienenee. Saattas toimia solumuoviinkin?
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Metsästysjouset

#39

Viesti Paappa »

Itse käytin aina silikonia hiilikuitunuolissa ennen kuin aloin ampumaan, eli suihkaus nuolen varsiin. Ei tarvitse tehdä kovin monta kertaa yhden ammuntakerran aikana, yleensä yksi kerta riitti.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästysjouset

#40

Viesti Mjölnir »

Onko kellään muulla kokemuksia siitä, että jänne lyö jatkuvasti forkkuun heti tuohon kyynärtaipeen alapuolelle? Johtuuko tämä siitä, että jousta pitävä käsi on liian suorana? Vai mistä?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Metsästysjouset

#41

Viesti DeusVult »

Mjölnir kirjoitti: Onko kellään muulla kokemuksia siitä, että jänne lyö jatkuvasti forkkuun heti tuohon kyynärtaipeen alapuolelle? Johtuuko tämä siitä, että jousta pitävä käsi on liian suorana? Vai mistä?
Eikös tämä ole aika normaalia? Sen takiahan jousiampujilla on sellainen suojus siinä... Nykyään sellainen muovibiusa, ennenwanhaan sellainen siisti nahkaranneke.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

Metsästysjouset

#42

Viesti saarikko »

DeusVult kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Onko kellään muulla kokemuksia siitä, että jänne lyö jatkuvasti forkkuun heti tuohon kyynärtaipeen alapuolelle? Johtuuko tämä siitä, että jousta pitävä käsi on liian suorana? Vai mistä?
Eikös tämä ole aika normaalia? Sen takiahan jousiampujilla on sellainen suojus siinä... Nykyään sellainen muovibiusa, ennenwanhaan sellainen siisti nahkaranneke.
Eiku Möllis vaan verhotusti kertoo minkä kokoiset forkut hänellä on :lol:

Auttaisko se, että pidät rennommin jousesta kiinni? Eli erilainen ote kuin pistoolista
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästysjouset

#43

Viesti Mjölnir »

DeusVult kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Onko kellään muulla kokemuksia siitä, että jänne lyö jatkuvasti forkkuun heti tuohon kyynärtaipeen alapuolelle? Johtuuko tämä siitä, että jousta pitävä käsi on liian suorana? Vai mistä?
Eikös tämä ole aika normaalia? Sen takiahan jousiampujilla on sellainen suojus siinä... Nykyään sellainen muovibiusa, ennenwanhaan sellainen siisti nahkaranneke.
Ajattelin, että kun se on nimeltään rannesuoja, niin se kuuluu siihen ranteen kohtaan kiinni. Mulla toi osuma tulee kuitenkin heti siihen kyynärtaipeen jälkeen.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Metsästysjouset

#44

Viesti Mjölnir »

saarikko kirjoitti:
DeusVult kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Onko kellään muulla kokemuksia siitä, että jänne lyö jatkuvasti forkkuun heti tuohon kyynärtaipeen alapuolelle? Johtuuko tämä siitä, että jousta pitävä käsi on liian suorana? Vai mistä?
Eikös tämä ole aika normaalia? Sen takiahan jousiampujilla on sellainen suojus siinä... Nykyään sellainen muovibiusa, ennenwanhaan sellainen siisti nahkaranneke.
Eiku Möllis vaan verhotusti kertoo minkä kokoiset forkut hänellä on :lol:

Auttaisko se, että pidät rennommin jousesta kiinni? Eli erilainen ote kuin pistoolista
Itse veikkaisin samaa ongelmaa. Tosin, oikean asennon löytäminen on vaikeampaa, jos ei ojenna täysin kättä. Vaatii paljon enemmän harjoittelua ylioppia se, kuinka paljon käsi on ojennettu, jos se ei ole "täysin".

Täytyy kokeilla. Lisäksi tähtäyksen löytämisessä on vielä pientä haastetta, taidan laittaa huulimerkin jänteeseen ja kokeilla sitä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Metsästysjouset

#45

Viesti Paappa »

Teen näin: pidä jousi vaakatasossa roikkumassa alhaalla niin että kynärpää osoittaa sivulle. Käännä jousi nostaessa pystysuoraan, mutta pidä kyynärpää edelleen sivulla. Jousen kahvasta ote kahdella sormella, muut sormet rentoina. Pitäisi auttaa.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 25 kurkkijaa