Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Pistoolin käsittelystä

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#91

Viesti Mjölnir »

Filipino kirjoitti: Koska on pirun hankalaa ylipäätään osua - siis jalkaan, on tätä puuhaa mallinnettava myös kohti tulevalla (oikealla) ihmisellä ja tietenkin muulla kuin luotiaseella.
Totta. simulaatioaseiden käytön voimankäyttöharjoituksissa pitäisi olla osa jokaisen asetta kantavan koulutusta.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#92

Viesti L.K. »

Mjölnir kirjoitti:
Filipino kirjoitti:Koska on pirun hankalaa ylipäätään osua - siis jalkaan, on tätä puuhaa mallinnettava myös kohti tulevalla (oikealla) ihmisellä ja tietenkin muulla kuin luotiaseella.
Totta. simulaatioaseiden käytön voimankäyttöharjoituksissa pitäisi olla osa jokaisen asetta kantavan koulutusta.
Kunpa olisikin. :(
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#93

Viesti Mjölnir »

Mjölnir kirjoitti: Olen joskus amattiporukalla treenaillut sellaista, että välittömästi kun tilanne on hallinnassa, niin tehdään ase turvalliseksi.
Löysin yhden videopätkän suorituksesta, joka tuli täysin refleksinä tahattomasti.

Tässä pätkässä näytin, miten harjoitellaan lyöntivastahyökkäystä aseuhkan yhteydessä Thai-padiin. Kun sitten riistin aseen, niin kädet lähtivät tekemään jotain yliopittua.

Kuva
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
beari
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 25
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Turku

#94

Viesti beari »

Kun tuota videota katsoi, niin taas tuli mieleen kuinka tärkeää oikeaoppinen turvallinen aseenkäsittely on. Tässä kohtaa tarkemmin sanottuna missä kohtaa oma liipaisin sormi on, eli poissa liipaisinkaaren sisäpuolelta. Tässähän se olikin oikein mallikkaasti siellä missä pitikin.

Tuossa aseen poistamisessa ainakin minun silmääni näytti siltä, että vasen käsi olisi nopeasti käynyt piipun edessä, mistä tuo tuli itselle mieleen.

Kuvittelin itseni moiseen tilanteeseen missä pulssi hakkaa täysillä ja ajatukset ei todellakaan ole selkeimmillään. Mikäli se sormi olisi siellä kaaren sisäpuolella niin voisin kuvitella että itse voisin hyvinkin ampua sormeni irti vahingossa siinä samalla vastaavanlaisessa tilanteessa. :P
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#95

Viesti Mjölnir »

beari kirjoitti: Tuossa aseen poistamisessa ainakin minun silmääni näytti siltä, että vasen käsi olisi nopeasti käynyt piipun edessä, mistä tuo tuli itselle mieleen.
Katsoin sen monta kertaa hidastettuna, mutta ei se käy. Siinä piippu jää kämmenen taakse, kamerasta katsottuna, mutta piippu on peukalohangassa. Kun muutaman kerran katsoo, niin näkee sen. Sitten sen jälkeen tukikäsi tulee aseen alta takaisin vasemmalle puolelle ja alkaa viritysliikkeet.

edit: syy, miksi toin sen tukikäden siihen lähelle on, että perustoimintamalli on, että tukikädellä varaudutaan repimään mahdollisesti jumittunut lipas irti. Mutta kun se putosikin kevyesti, niin käsi lähtee takaisin toiselle puolen asetta.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
beari
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 25
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Turku

#96

Viesti beari »

Mjölnir kirjoitti: Katsoin sen monta kertaa hidastettuna, mutta ei se käy. Siinä piippu jää kämmenen taakse
Aivan, sen takia varmaan näytti meikäläisen silmiin että olisi piipun edessä.

...vielä lisäyksenä ja vähän offtopiccina tuli mieleen se, että opetetaanko muuten siviileille, esimerkiksi normi Krav Magan harrastelijoille aseenriistojen yhteydessä myös asioita pistoolin käsittelystä?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#97

Viesti Mjölnir »

beari kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:Katsoin sen monta kertaa hidastettuna, mutta ei se käy. Siinä piippu jää kämmenen taakse
Aivan, sen takia varmaan näytti meikäläisen silmiin että olisi piipun edessä.

...vielä lisäyksenä ja vähän offtopiccina tuli mieleen se, että opetetaanko muuten siviileille, esimerkiksi normi Krav Magan harrastelijoille aseenriistojen yhteydessä myös asioita pistoolin käsittelystä?
Olen opettanut aseen tyhjäksi tekemisen sekä oikeaoppisen uhkaamisen, aseella lyömisen ja aseen pitämisen takakädessä siten, ettei sitä riistettäisi.

Joskus ollaan käyty ampumassa, ei siksi, että osaisi ampua, vaan lähinnä siksi, että tietää miten ase toimii ja pääsee kokeilemaan aseuhkan tekemistä oikeaan aseeseen, ja mitä tapahtuu jos se ase laukeaa kesken kaiken riistoa tehdessä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kuntoutuja
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 61
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#98

Viesti Kuntoutuja »

Mjölnir kirjoitti: Olen opettanut aseen tyhjäksi tekemisen sekä oikeaoppisen uhkaamisen, aseella lyömisen ja aseen pitämisen takakädessä siten, ettei sitä riistettäisi.

Joskus ollaan käyty ampumassa, ei siksi, että osaisi ampua, vaan lähinnä siksi, että tietää miten ase toimii ja pääsee kokeilemaan aseuhkan tekemistä oikeaan aseeseen, ja mitä tapahtuu jos se ase laukeaa kesken kaiken riistoa tehdessä.
Kuinka yleistä siviilien Krav Maga:n opetuksen yhteydessä on oikeisiin aseisiin tutustuminen? Ts. näytetään aseen peruskäsittely ja saa pitää kädessä oikeaa asetta (tietenkin ilman patruunoita). Ampumaradalla käynti kuulostaa jo luxukselta, mutta on erittäin hyödyllistä, varsinkin jos ei ole koskaan käynyt ampumaradalla.

Aseita tuntemattomalle henkilölle aseen tyhjäksi tekeminen voi viedä liika huomiota paineenalaisessa tilanteessa (koska aseita on monen tyyppisiä, eikä hallintalaitteet välttämättä samanlaiset, kuin opetustilanteen aseessa), tärkeintä varmaankin on aseen pitäminen turvallisesti omassa hallussa.
Paulin laki: Lattialta ei voi pudota
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#99

Viesti Mjölnir »

Kuntoutuja kirjoitti: Kuinka yleistä siviilien Krav Maga:n opetuksen yhteydessä on oikeisiin aseisiin tutustuminen? Ts. näytetään aseen peruskäsittely ja saa pitää kädessä oikeaa asetta (tietenkin ilman patruunoita). Ampumaradalla käynti kuulostaa jo luxukselta, mutta on erittäin hyödyllistä, varsinkin jos ei ole koskaan käynyt ampumaradalla.
Riippuu opettajasta
Aseita tuntemattomalle henkilölle aseen tyhjäksi tekeminen voi viedä liika huomiota paineenalaisessa tilanteessa (koska aseita on monen tyyppisiä, eikä hallintalaitteet välttämättä samanlaiset, kuin opetustilanteen aseessa), tärkeintä varmaankin on aseen pitäminen turvallisesti omassa hallussa.
Totta, en pidä sitä kovin ykkösprioriteettina. Siis sitä tyhjentämistä.

Mutta tuossa pätkässä vaan korostui se seikka, että tuhansien toistojen kautta saavutetaan tiedostamaton kyvykkyys, eli pystyy toistamaan motorisen taidon paineen alla sitä juurikaan miettimättä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
beari
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 25
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Turku

#100

Viesti beari »

Itsekkin ajattelisin että tuollainen Mjölnirin harjoittama toiminta olisi aika harvinaista. Siis että viedään oikein radalle ampumaan, todella hieno juttu kyllä! :)

On kyllä totta, että aseita on monenlaisia ja kun se ei sitten olekkaan sellainen johon on tottunut niin kai siinä voi mennä hieman sekaisin. Toisaalta jos on jo päässyt niin pitkälle että sitä asetta pääsee roplaamaan turvalliseksi, on jo niin pitkällä että pienellä hämääntymisellä ei sinänsä ole merkitystä. Toisaalta jos kohde jolta ase vietiin huomaa hämääntymisen, saattaa se saada siitä kimmokkeen vielä käydä päälle...tiedä sitten..

Toisaalta normaalille harrastajalle joka ei turvallisuusalalla toimi, aseuhka on suomessa varmasti erittäin epätodennäköinen.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#101

Viesti Kari Aittomäki »

beari kirjoitti: Toisaalta normaalille harrastajalle joka ei turvallisuusalalla toimi, aseuhka on suomessa varmasti erittäin epätodennäköinen.
Tähän aseenteeseen haluan nyt korostuneesti puuttua.
Suomi on väkivaltainen maa ja luotiaseita on vallan helvetisti.
On suuri ihme että aseita käytetään niin vähän, on paljon perustellumpaa olettaa että joku päivä se piipun reikäpää on kääntymässä kohti, kuin jatkaa lintukototuutulaulua.
Koska kyllä meillä Suomessa. Koska Jokela.

Asiaan tulee todesti ja asianmukaisesti valmistautua.
Asiaa tulis jopa korostaa kamppailutaitojen markkinoinnissa, kamppailulajien markkinointikieli kaipaisi muutenkin remonttia.

Itse asiasta eli aseen vaarattomaksi tekemisestä..
Minä tajuan kyllä ajatusrakenteen mutta itte en kyllä rupeis.
Koska +1 tai kenties haluan murhata sen p.askapään (uskokaa pois, se piankohta kohtiosoittava ase jonkun mulkeron kädessä suututtaa melko helvetisti) sillä aseella ja pitää ensin varmistaa että tilanteesta pääsee taktisesti etenemään mukaville alibinhankkimisalueille.
Eli tilanne pitää kattoo ensin ennenkuin alkaa aseenpurkujuttuihin.
Lisäksi vielä että kovin harva sen oudon aseen saa varmaksi tilannetärinöissään.
Mulla meni kerran paaritiskiólosuhteissa +15 sekuntia ennen kuin löysin kaikki namiskuukkelit pelistä, jonka nimeä nyt en saa päähäni mutta kiva oli tuntu hänessä.
Tapahtu alkuillasta, loppuillasta pelkkäseen lippaanvaihtoon ois menny varmaan puolituntia.

Mjölnir kirjoitti: Ihan pikku asehivelysaivartelu, NATO-kaliberi on 5,56x45mm, venäläinen lyhyt patruuna on 5,45x39mm.
No totta Mooses mä tommoset tiän, höh. Kunhan testasin.
Eli juutiäsin että ne on lievästi erilaiset, mutta natopatruuna on kivankuvaava termi.
Ja se pikkukalle on aivan hemmetin oiva peli. Sillä oli kiva ruimia.
Viimeksi muokannut Kari Aittomäki, tammi 5, 2008, 22.43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#102

Viesti Mjölnir »

Kari Aittomäki kirjoitti: Eli tilanne pitää kattoo ensin ennenkuin alkaa aseenpurkujuttuihin.
Lisäksi vielä että kovin harva sen oudon aseen saa varmaksi tilannetärinöissään.
Juu, totta. Niinkuin alkuun sanoin, niin aseen turvalliseksi tekeminen ei ole niitä ykkösprioriteettijuttuja tilanteessa.

Mutta halusinpa tuoda yhden elementin esille, eli kun harjoittelee kovasti, niin on mahdollista toteuttaa joitain juttuja, joita ei välttämättä itsekään usko todeksi. Kun aika ja paikka mahdollistavat jne..

Mutta elämän realiteeti pitää tiedostaa. Mutta jos vaikka tunnin päästä tilantesta, vielä poliisia odotellessa, kaivat sen haltuunotetun aseen vyösi alta, niin sen saa turvalliseksi pitämällä sormen pois liipasinkaaren sisältä, poistamalla lippaan ja vetämällä luistia 2-3 kertaa taakse.

Mutta ei siitä hivelystä sen enempää. Yksi niitä juttuja, joita ehkä voi tehdä jos osaa. Ja treenaa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
beari
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 25
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Turku

#103

Viesti beari »

Suomi on väkivaltainen maa ja luotiaseita on vallan helvetisti.
Tuo on kyllä varmasti aivan totta, jotenkin sitä kohtuu pumpulissa kasvaneena ja eri ammatinalalla toimivana ei vain tajua ennenkuin se sitten omalle kohdalle osuu. Tappelusta ja idiootteja ihmisiä kyllä tavanneena jotkut realiteetit on kohdallaan, mutta aseuhka vain tuntuu niin kaukaiselta, vaikka sitä täällä on toki ennenkin toitotettu.

Mut jooh, se siitä, meinasin jo viedä vähän liikaakiin keskustelua ohi alkuperäisen aiheen. ;)
Olli V
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 105
Lauteille: Maaliskuu 2006

#104

Viesti Olli V »

Kari Aittomäki kirjoitti: Tapahtu alkuillasta, loppuillasta pelkkäseen lippaanvaihtoon ois menny varmaan puolituntia.
Taas provonpoikanen?
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#105

Viesti Jussi Häkkinen »

Onnellisena olla kirjoitti:
Kari Aittomäki kirjoitti: Tapahtu alkuillasta, loppuillasta pelkkäseen lippaanvaihtoon ois menny varmaan puolituntia.
Taas provonpoikanen?
Ei. Aittomäki vain toteaa, että loppuillasta on väsymystä ja muuta "kivaa" sen verran ilmassa, että ei välttämättä aina jaksa olla hirveän skarppi ja oivaltava duunissa. Selvätkin asiat ovat hitusen udun takana ja tuntemattomien tutkiminen kuin puurossa uimista.

Ei tuo mielestäni provoa ollut. Päinvastoin.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 34 kurkkijaa