Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Veitsi vs. ihminen

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Veitsi vs. ihminen

#1

Viesti bodyguard »

Itsepuolustus.com:n foorumeilta
suckerpunch kirjoitti: Katselin tässä juuri Centerline Gymin Red Zone empty hands knife defence (Jerry Wetzel ja videolla pomppii myös Chris Haueter) videon ja vaikka tekniikat ovat hyvin pitkälti samoja mitä me käytämme, niin videon lopussa oli mielenkiintoinen lääkärin haastattelu jonka ajattelin vapaasti suomentaa tähän kaikkien opiksi. Kielivirheet pakollisia :lol:

Eli lääkärinä on nainen nimeltä Dr. Gihan Makarem D.O.
Ja hän on ensiapuosaston lääkäri Anaheim, California:ssa

H=haastattelija Dr.=Dr.Gihan Makarem ja suluissa on meikäläisen omat kommentit

H: Oletko nähnyt minkälaisia oppeja eri puukko puolustus videoissa opetetaan?
Dr: Kyllä

H:Mikä on lääketieteellinen milipiteesi asiasta?
Dr: Heh... tuota... minun mielestäni osa on hyvin harhaanjohtavaa, osa on hyvin naurettavaa ja osasta en oikein osaa sanoa mistä ne ovat tietonsa saaneet.

H: Voisitko antaa jotain esimerkkejä?
Dr: Ööh... mielestäni hauskin video oli missä opettaja sanoi että jos puukko viiltää (tai pistää) sinua niin sinulla on aikaa vain 3 sekuntia ja se on siinä. Minä en tiennyt mitä hän tarkoitti. Mutta jos hän tarkoitti että menet shokkiin 3 sekunnissa niin siinä ei ole mitään järkeä.
Olen myös nähnyt videoita joissa on osoitettu tiettyjä kohteita jotka lopettaisivat taistelun välittömästi esimerkiksi vatsaan suolistoon joka on kuolettava vain päivien tai jopa kuukausien viiveellä, mutta ei siihen välittömästi kuole.
Nuo olivat kaksi suurinta esimerkkiä jotka tulevat mieleen.

H: Siis sinä luulet heidän puhuvan shokkiin menosta? Ja sinä sanot että ihminen ei mene välittömästi shokkiin jos häntä puukotetaan?
Dr: Jos he puhuvat lääketieteellisestä shokista jossa et pystyisi tekemään mitään, niin ei.... tarkoitan.... on neljä astetta lääketieteellistä shokkia ja puukotetuksi tuleminen ei ole yksi niistä. On emotionaalinen shokki missä joku voisi jähmettyä, kuten esimerkiksi fight or flight reaktio (on ilta en keksiny mikä suomenkielinen vastine on, mutta kaikki varmaan tietää tämän), mutta se ei ole rajoittava (disabling... ei järki kulje paremmin suomennoksen suhteen). Jos olet jo joutunut tappeluun, niin f&f shokki on ollut jo... siis ensiavussa ihmiset joilla on puukotuksen jälkiä eivät edes tiedä olevansa puukotettuja. He vain luulevat että heihin on osunut ja vasta myöhemmin he tajuavat että he vuotavat verta.

H: Selvä... no olen varma että jos olet katsonut opetusvideoita tms. itsepuolustus materiaalia puukkoja vastaan, niin olet varmaan kuullut termin defanging the snake (käärmeen hampaiden poisto)
Dr: kyllä olen

H: Ok... ja se siis tarkoitti asetta kantavan raajan toiminnan vaurioittamista leikkaamalla lihakset tai jänteet. Voitko kertoa mitä mieltä tästä olet?
Dr: Hmm... (nauraa).... Varmaan ainoa keino miten se on mahdollista on että käsi on pöydällä ja jollain machetella leikkaat koko käden ympäri kaksi kolme kerta... mutta keho on ihmeellinen asia. Ihmisillä on menee useampi jänne käteen, joten vaikka onnistuisitkin leikkaamaan 2,3,4 jännettä sinulla silti olisi hyvä toimivuus kyseisessä kädessä.

H:Oletko nähnyt tällaista?
Dr: Olen nähnyt tällaista monta monta kertaa. Erityisesti juovuksissa olevilla ihmisillä jotka ovat kakaisseet jänteen ja he puristavat sormiani ja heillä on paljon voimaa ja en ole muutakuin tutkimalla enemmän huomannut että jänne on poikki. Joten voisit katkaista monta jännettä. Olen myös nähnyt erään miehen jonka kädelle tippui peili, joka katkaisi 3 tai 4 jännettä ja hän pystyi silti liikuttamaan sormiaan, tarttumaan... ja siihen kun lisää keskellä taistelua adrenariilin veressä on sinulla silti kohtuullisen hyvä toiminta.

H: Ja tämä henkilö ei ollut shokissa?
Dr: (nauraa) Ei hän ei ollut shokissa

H:Onko mahdollista vuotaa kuiviin puukotuksesta
Dr: Tuo kysymys on hieman sama kun kysyisit että onko mahdollista että sinuun osuu salama... Joten se on mahdollista, mutta se ei ole todennäköistä. Ja ainoastaan jos henkilö seisoo ja viillät hänen kaulavaltimoon ja hän vain seisoo eikä tee mitään, kuten esimerkiksi elokuvassa Hannibal jossa viillettiin reisivaltimo, joten se on mahdollista, mutta ei todennäköistä.

H:Mitä ihmisen pitäisi ensiavuksi tehdä jos heitä viilletään tai pistetään puukolla?
Dr: Heti kun he ovat poissa vaarasta, välittömästi tuottaa painetta haavaan. Se on tärkein ja suurin asia mitä voit tehdä, eli vähentää verenvuotoa ja vähentää shokkia (naurua) ja sitten mahdollisimman nopeasti ensiapuun.

H:Voisitko selittää hieman tarkemmin mitä tarkoitat suoralla paineella, jos ihmiset eivät ymmärrä tuota käsitettä.
Dr: Eli periaatteessa missä tahansa viilto onkin ota mitä tahansa mitä sinulla on esimerkiksi t-paita tai jokin muu ja paina viillon kohdalle ja pidä sitä niin tiukasti kuin pystyt ja pidä sitä paikallaan. Ja jos viilto on jossakin raajassa voit tämän lisäksi nostaa raajan ylöspäin vähentääksesi verenvuotoa.

H:Entä kiristys-siteet...? Olen nähnyt ja kuullut niistä elokuvissa.
Dr: Hmm... se ei ole yhtä hyvä kuin suora paine, tarkoitan että se on hyvä Rambo leffoissa jne, mutta se ei ole yhtä hyvä kuin paine. Joten paina viillon kohdalta kovaa ja tiukasti ja jos mahdollista niin nosta viiltopaikka ylös.

H:Joten jos voisit vielä kiteyttää mitkä asiat ovat eniten väärinkäsitettyjä puukkopuolustuksessa.
Dr: Hmmm... et mene välittömästi shokkiin, et ainakaan lääketieteelliseen shokkiin jossa et pystyisi toimimaan. Sinulla ei ole vain 3 sekuntia toimia jos saat puukosta, sekä useimmiten ihmiset eivät tiedä että heitä on puukotettu. Joten on väärin sanoa että jos huomaat tulleesi puukotetuksi niin se on siinä. It's over.
Sinä et vuoda kuiviin 30 tai 90 sekunnissa... vaikka se olisi mahdollinen outo sattuma, se ei ole ollenkaan todennäköistä.
Jänteiden katkominen käden toimimattomaksi saamiseksi ei toimi tai on ainakin erittäin harvinaista. Sinun tarvitsisi viiltää useampia kerroksia ja kokonaan kyynervarren ympäri tehdäksesi puukkoa pitävän käden toimimattomaksi.

H:Kun sanot että kuiviinvuotaminen tai lääketieteellisen shokin tapahtuminen on erittäin harvinaista, kuulostaa niinkuin vähättelisit puukon vaarallisuutta?
Dr: En missään tapauksessa. Tarkoitan että se on edelleen vaarallinen ase ja ihmisiä kyllä kuolee puukon viilloista ja pistoista, mutta asiat jotka minun silmääni sattuivat opetusvideoita katsellessa oli se että se on välitön tapahtuma ja siinä mielessä he harhaanjohtavat ihmisiä sanomalla että jos voit viiltää tätä henkilöä kerran, he menevät shokkiin ja kuolevat. Se ei ole totta ja voit kuolla toimiessasi tämän uskomuksen mukaan.
Se on todellakin ase ja vaarallinen sellainen ja voit kuolla siitä, mutta jos harjoittelet ajattelemalla että vain yksi viilto lopettaa vastustajasi tai tappelun se on todella harhaanjohtavaa. Joten en yritä vähätellä puukkoa ja ilmanmuuta kunnioittakaa sitä ja yrittäkää päästä karkuun tilanteesta, mutta jos et pääse karkuun, niin se ei ole aina koulettavaa.

Huh huh... olipas tekstiä.
Toivottavasti tästä oli jollekkin jotain hyötyä. :mrgreen:
Ja edelleen... kaikkiin opetusvideoihin kannattaa suhtautua pienellä varauksella vaikka joku väittäisikin olevansa lääkäri, mutta myös samoille linjoille minä olen päätynyt lukemalla ja kysemällä.
Mielenkiintoisia ajatuksia. Veistä vastaan toimiminen on varmaan sellainen asia, josta liikkuu kaikkein eniten väärää informaatiota ja omituisia uskomuksia koko kamppailulajimaailmassa.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 24804
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#2

Viesti Mjölnir »

Totta. Olen itsekin törmännyt luuloihin, että esimerkiksi viilto olisi välittömästi pysäyttävä. Kuten jossain puukkohippaa treenatessa. Eli luullaan että elämä on piste-karatea, jossa yksi osuma aiheuttaa välittömän kuoleman.

Tosin voi näin käydä, eli yksi pisto sydänalaan tai solisluun vierestä rintaonteloon voi aiheuttaa kuoleman, mutta ei se mikään sääntö ole..
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

#3

Viesti Risto R »

Tätä aihettahan on sivuttu monessakin keskustelussa, mutta on hyvä että tähän löytyy myös tälläinen terveydenhuoltoalan ihmisen kommentti. Kiitokset bodyguardille.
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
suckerpunch
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 81
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Kangasala

#4

Viesti suckerpunch »

Köhöm.... kiitokset minulle :lol:

En vain illalla bodyguardin kanssa keskustelleena asiasta jaksanut enään itse heittää viestiä tänne ja aamulla henkivartija oli sen tänne heittänyt. Hyvä näin.
Whomever goes to fight monsters should take care
not to become a monster himself.
And when you stare too long into the abyss, the abyss stares back into you.
-Frederick Nietzsche -
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

#5

Viesti Ralle Ryökäle »

Kovin sillä on merkitystä mihin kohtaan se yksi viilto sattuu tulemaan. Pääsääntöisesti ei kyllä ole pysäyttävä.

Itselle sattunut terä-aseesta vamma ranteeseen jossa laskimo ja valtimo aukesi, raneessa 8cm pitkä ja syvähkö avohaava. Samalla hetekellä kun lyönti osui, silmissä sumeni ja tuntui että joku veti pesismailalla päähän ja lujaa. Kykenin pidättelemään itseni tajuissani ja sain heti iskettyä vasemman kämmenen puristamaan rannetta lujasti.
Toimintakyky kyllä katosi pääsääntöisesti ja käsi oli lähes tunnoton kyynärpäästä alaspäin. Ehkä jaloilla olisin jotakin kyennyt tekemään jos olisi ollut pakko.

Olen jälkeenpäin miettinyt johtuiko silmissä sumeneminen verenpaineen muutoksesta, siitä että näin iskun ja osuman, osumasta hermoihin vai näistä kaikista?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 24804
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#6

Viesti Mjölnir »

Vaikea sanoa, mistä johtuu.. Näin yhden valvontakamerapätkän, jossa tappelevaa jamppaa lyödään kolme pistolyöntiä yläselkään ilman mitään vaikutusta.

Sattui vaan osumaan "hyvään" paikkaan, eli ei pysäyttävä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#7

Viesti bodyguard »

suckerpunch kirjoitti: Köhöm.... kiitokset minulle :lol:
Jätkä menee pöllimään mun kiitokset :x
Mjölnir kirjoitti: Vaikea sanoa, mistä johtuu.. Näin yhden valvontakamerapätkän, jossa tappelevaa jamppaa lyödään kolme pistolyöntiä yläselkään ilman mitään vaikutusta.
Suomessa on ainakin yksi tapaus, jossa vartijaa on puukotettu kesken tilanteen niin että tämä ei ollut huomannut mitään. Työkaveri oli sitten sanonut tilanteen jälkeen että "Hei, sustahan vuotaa verta".

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
suckerpunch
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 81
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Kangasala

#8

Viesti suckerpunch »

Kyllähän se shokki (siis ei tämä lääketieteellinen shokki vaan se toinen) voi tulla ihan vain veren näkemisestä ja vaikka kyseinen lääkäri väitti että se ei ole toimintaa haittaavan laatuista shokkia, niin uskallan väittää että niille joita veri todella pelottaa, niin kyllä se on, mutta sen voi pystyä myös hillitsemään (esim. ei katso haavaa tms.). Eli ei kannata tuijotella saatuja haavoja kesken tilanteen ja alkaa leikkimään roikkuvilla lihanpaloilla jos vaan mahdollista.
Mutta tosiaan tämä lääketieteellinen shokki voi tietenkin tulla jos vaan osuma on vähänkin oikeassa paikassa.
Näin terveysalalla olevana voisin epäillä että Rallen tapauksessa kyse oli molemmista shokeista, mikäli tosiaan näit sen iskun ja jäljen, mutta myös itse syvä haava voi kivun (hermojen) kautta heittää tajua kankaalle (vaikka ei kokisi kipua tuntevankaan).
Whomever goes to fight monsters should take care
not to become a monster himself.
And when you stare too long into the abyss, the abyss stares back into you.
-Frederick Nietzsche -
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#9

Viesti bodyguard »

Tuosta sokkijutusta (psyykkinen sokki) senverran että ihan ulkomuistista heitän erään psykologian dosentin sanoneen että noin 10% ihmisistä "jäätyy" kriisitilanteessa toimintakyvyttömiksi, mutta suurin osa toimii todella terävästi. Tämähän on tietysti sokin tehtäväkin, edesauttaa selviytymistä.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 24804
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#10

Viesti Mjölnir »

bodyguard kirjoitti: Tuosta sokkijutusta (psyykkinen sokki) senverran että ihan ulkomuistista heitän erään psykologian dosentin sanoneen että noin 10% ihmisistä "jäätyy" kriisitilanteessa toimintakyvyttömiksi, mutta suurin osa toimii todella terävästi. Tämähän on tietysti sokin tehtäväkin, edesauttaa selviytymistä.
En tietenkään kyseenalaista ammattilaisen mielipidettä, mutta omakohtaiset kokemukset ovat vielä karumpia. Harjoittelemattomista tai vähän harjoitelleista ihmisistä noin 28% kokemukseni mukaan toimii suunnilleen oikein tai ainakin järkevän päämäärän hyväksi. Noin kolmasosa tekee jotain, mutta toiminta on yleensä päätöntä. Noin kolmasosa ei kykene toimintaan, eli "jähmettyy".
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#11

Viesti bodyguard »

Tässä oli siis kyse yleensä kriisitilanteista, eli mukaan kuuluu onnettomuudet jne.
En tarkkaan muista tuota prosenttilukua enkä muista mihin ne luentomuistiinpanoni olen tunkenut.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#12

Viesti L.K. »

Täällähän on postattunakin varmasti jossain se video,jossa se kaveri jossain Puolassa tai vastaavassa itäblokin maassa puukottaa ovella poiston jälken kerran kahta pokea,joista toinen kuolee sairaalassa.
Pistot ovat todella mitättömän näköisiä.

Mutta varmastihan nuo ovat niitä "paha karma"-osaston juttuja.
Kyllään valtaosa hoitoon pääsevistä puukotetuita selviää hengissä.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

#13

Viesti Kyynikko »

Mjölnir kirjoitti:
bodyguard kirjoitti:Tuosta sokkijutusta (psyykkinen sokki) senverran että ihan ulkomuistista heitän erään psykologian dosentin sanoneen että noin 10% ihmisistä "jäätyy" kriisitilanteessa toimintakyvyttömiksi, mutta suurin osa toimii todella terävästi. Tämähän on tietysti sokin tehtäväkin, edesauttaa selviytymistä.
En tietenkään kyseenalaista ammattilaisen mielipidettä, mutta omakohtaiset kokemukset ovat vielä karumpia. Harjoittelemattomista tai vähän harjoitelleista ihmisistä noin 28% kokemukseni mukaan toimii suunnilleen oikein tai ainakin järkevän päämäärän hyväksi. Noin kolmasosa tekee jotain, mutta toiminta on yleensä päätöntä. Noin kolmasosa ei kykene toimintaan, eli "jähmettyy".
Tämä jako minullakin on muistissani. Ihan onnettomuuksia ym. koskeva, ei ensisijaisesti kamppailua.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#14

Viesti Kari Aittomäki »

Joono.
Persajatus on se, ettei lääkärisosastolta tule koskaan kysyä mitään muuta kuin ammattiinsa liittyyvää ja siihenkin suhtautua varautuneesti.
Aivan selkeästi tuokin emäntä on Jumalataudin sairastaja, "viisas ja kaikkitietävä". Painukoot.

Niin, puukosta tappelussa.
Rohkenen nyt kertoa muutaman esimerkin elävästä elämästä.
Olen nähnyt sukulaismiehen repivän pistoolia hamuavalta jätkältä otsanahan silmille, siis sananmukaisesti repivän.
Hihaveitsi esiin, tuppikädellä tekniikka jota kaspin kutsuu hangaksi ja terällä alapainoveto ottanahkaan. Sormet nahan alle ja lippa silmille.
Se verimäärä oli jotain mieletöntä. Jätkä oli laakista pois pelistä, eikä ollu ainut.

Sokkiin ei joutunut vain viilletty vaan koko pihapiiri. Minäteini myös.
Verityö on sokeeraava tapahtuma vaikka henkeä ei vietäsikään.
Sukulaismies katteli hetken aikaa muuta väkeä, puukotettu pysty vaan sopertaan "älä tapa", piti kämmeniä kasvojensa edessä, polvillaan.
Vaikka se pistooli loju maassa aivan ulottuvilla.
Huomatkaa että viilto ottaan on kaikkea muuta kuin hengenvaarallinen, mutta tämä sukulaismies on tehnyt muutakin kuin puhunut pöydän yli.
Ja kyllähän se vielä jatko mutta ei tehnyt korjaamattomia.

Aika vastaava tapahtuma tuli kokeakseni siinä ainoassa ja itsealoittamassani puukko vs puukko-tilanteessa.
Oli todella naurettavan helppoa manipuloida tilannnetta ja ottaa se tärisevä puukkokäsi ulos. Napautus kynsille ja jätkä oli kerrasta ulkona.
Tuijotti vaan sitä pikkuvekkiä ku mykkä v...
Ei pannu hanttiin lainkaan, ei edes suojannut naamaansa kun annoin pukkutämmejä. Sopersi vaan "kiitos", kun lopetin karjumisen ja kävelin poispäin. Ja kyseinen hemmo ei ole varsin sosiaalinen tapaus. Sekakäyttäjä, monikertainen väkivaltarikollinen ja laitossukkula kakarasta asti. Lusii juurikin puukotusta kai yhä.
Mua jopa hiukan säälitti, olin hyvin vähällä nimittäin merkata jätkän argentiinalaisella puolikuulla mutta kattelin ettei tollanen surkimus ansaitse niin kunniakasta arpea. Joutais hautaan vaikka parkahan tuo on.

Eli puukonkäytön tappelullinen teho perustuu eräänlaiseen naatiskeluun.
Kohteen on tajuttava että "nyt tulee" ja ehdittävä panikoitua-> halvaantua.
Huomataanpa sana tappelullinen. Jossa tappelussa tarkoitus on murtaa sen kanssatanssijan tahto, veitsenkäyttö taistelussa.. tai siis puukolla tappaminen on aivan eri pelikenttä. Tai ainakin pelikentän eri alue.

Tappeleminen on eräänlaista kommunikaatiota, sosiaalisen hieronnan apinamuoto.
Tuohon "sokkiin" eli kauhistushyytymiseen voi muuten tutustua. Jos tulee tilaisuus ja katsotte että tilanne antaa aihetta, seuraavan kerran kun pääsette mättöön asti.. hyökätkääpä käsiin. Vedätte vaikka sormen sijoiltaan ja jos ei kaveri huomaa vammaansa, kertokaa se sille.
- Kato nyt ku sun sormet on vinksallaan!
Reaktiot on aina aika.. tehokkaita.
Niin, tuo vammasta tiedottaminen on ihan hyvä veto myös puukonkäytöllä.


Ja modet, tiedän että tämä viesti ei ole ihan söpöimpiä.
Toivon kuiteski ettei punakynä viuhu.
En toivoakseni välitä kuvaa ihannoinnista. Vaikka täytyy myöntää että sukulaismiehen käytös pistooliuhoajan kohtaamisessaan herätti palavan ihailun kykyyn tapella kontrolloidun tehokkaasti.
Joka liekki palaa yhä.
Filipino
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 361
Lauteille: Helmikuu 2005

#15

Viesti Filipino »

suckerpunch kirjoitti: Kyllähän se shokki (siis ei tämä lääketieteellinen shokki vaan se toinen) voi tulla ihan vain veren näkemisestä ... mutta sen voi pystyä myös hillitsemään (esim. ei katso haavaa tms.). Mutta tosiaan tämä lääketieteellinen shokki voi tietenkin tulla jos vaan osuma on vähänkin oikeassa paikassa.
Veitsenkäyttäjän peruskikka on lyödä viilto otsaan. Ei sen takia, että sokeutuu vaan runsas verentulo estää näkemisen. Ja sitten seuraa ...

Viilto käteen, siis pelkkään lihaan, ei tunnu ... heti, mikäli muuten käden toimintakyky säilyy. Ja kuten yllä on todettu, ei säikähdä omaa vertaan. Vaaralliseksi tilanteen tekee se, että unohtaa suojata ohimoa tai silmiä sokeuttavilta viilloilta tai pistoilta kurkkuun. Ampumalla osuminen ei lamauttavaan kohtaan ei myöskään tunnu heti. Muutaman minuutin kuluttua toki kipu on pirullinen.

Luolamiehelle nämä kipuviiveet olivat tn arkipäivää. Siis raatelutilanteessa kyettiin vielä hakeutumaan kotiluolaan. Evoluutio on tässä suhteessa ollut meillekin armollinen. Ellei ole kokenut, uskooko?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 40 kurkkijaa