Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Onko luotiaseharrastus kamppailulaji?

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
planter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 1676
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Tampere

#31

Viesti planter »

Mielenkiintoisia mielipiteitä ja asioita.

Kamppailu aseella tai ilman on kamppailua.

Karatessa ja muissa itämaisissa sotataidoissa oli mukana ase ( veitsi, nunchaku, katana jne.) elettiin ennen pistoolin syntymistä. AD2007 pistooli on väline joka korvaa esim. jousen, lingon, kapulan tms..

Tämä virkamies oli siniasuinen jolla oli 44mag. reidellä ja aika oli 90-luvun alkua.

Olen M.... mukana kamppaillut pistoolin kanssa ja ilman, kamppaillut pistoolin halussapidosta. Jos potentiaalinen kohde (vihollinen) on liian lähellä ja et ehdi toimia niin kuin pistoolilla on tarkoitus muuttuu pistooli torjunta- ja lyömävälineeksi. Siksi suosin metallirunkoisia pistooleja.

Et semmoista.
Mitä kylvät, sitä niität.
psykoosi
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 111
Lauteille: Helmikuu 2007

#32

Viesti psykoosi »

Voi kuttaperkka-runkoisillakin aseilla lyödä.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#33

Viesti Mjölnir »

psykoosi kirjoitti: Voi kuttaperkka-runkoisillakin aseilla lyödä.
Samaa mieltä. Vaikka aseen massa on pienempi, niin osumakohta kuitenkin suurella todennäköisyydellä on metallia.

Itse en lähtisi valitsemaan ampuma-asetta sen lyöntiominaisuuksien perusteella. Kuitenkin se päätehtävä on projektiilin sylkeminen. Ja kun 99,9% ajasta asetta vain kannetaan mukana, niin valintakriteerejä mielestäni ovat mukanakannettavuus, piilotettavuus, mukavuus, helppohuoltoisuus ja käyttämisen yksinkertaisuus.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Filipino
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 361
Lauteille: Helmikuu 2005

#34

Viesti Filipino »

Pakko kauhoa omallakin lusikalla. Aseharrastus on perinjuurin eri lähtökohtaista aseharrastajille kuin aseharrastus on monelle budo-/taistelu-tai jopa kamppailu-urheilun harrastajalle. Mutta miten sitten tuota kamppailullisuutta voidaan mitata - muutoinhan se ei sitä ole -vai? Ehkäpä hieman nykyvääristyneessä muodossa puhtaasti "valaistumista" etsivät budoilijat pitävät metoodiaan ITSENSÄ kehittämisenä. Joku ammunnan harrastaja motivoi kaiken tarmonsa puristavan laukauksen ja jyvän tarkkailuun lopputuloksena onnistunut laukaus. Se riittää hänelle. Ihmistä ei voi ampua mutta vakavammin ruutiaseiluun suhtautuva haluaa kokeilla kestääkö pää. Tämä onnistuu lain sallimissa rajoissa vain urheilussa sääntöjen rajaamana. Mutta stressikynnys harjoittuu eli kestääkö pää suorituspaineet.

Sama on kamppailu-urheilussa. Niinkuin aseurheilussa myös kehässä/ tatamilla/ what ever on tarkoitus kuitenkin mitellä vielä uudestaan. Eli kyseessä on peli. Mitä hyötyä tästä kokemisesta sitten on? Tottumukset ja saadut rutiinit sopivat vain pieneen osiin "varsinaista taistelua" => moderneissa asetoimintalajeissa tähtääminen (eri muodoisaan/ etäisyys: luistin yläpinta - jyvä), laukaisu, mielen hallinta (tapellaan muita vastaan argumentteina aika ja osumat ja tappiona osaamattomaksi alistujaksi leimautuminen), kehon reaktion ja motoriikan kehittäminen + jne. Ja seuraavaan tapahtumaan edellisen virheiden analyysi, korjaaminen harjoittelulla ja uusi yritys ja uudet virheet. Ja taas prosessi alusta.

Kamppailu-urheilussa pätee ihan sama. Siis yksittäinen korrelaatio: käden ja jalan taito, silmän ja aivojen yhteistyö, ajoitus, pelon voittaminen, turpaan saannista piittaamattomuus, loppuun saakka yrittäminen + jne. Mutta se miten tuo paketoidaan urheiluareenoilla on tietenkin toinen juttu. Yhtä vähän kokonaisuus toimii kun säännöt sallii vain taisteluteknisestiambutoidut tekniikat ja sen mukaisen taktiikan. Mutta "sanshin" on yhteistä kaikille taidoille. Isäni kokemusperään kuului verrata taistelukenttää urheiluun: ero on vain se, että "maahan lyöty" ei koskaan enää noussut ylös.

Nämä - sekä kamppailun että asepuolen wannabeSUURÄÄNET - eivät koskaan ole saaneet kunnolla turpaan tai uskaltaneet otella eivätkä ilmestyneet ampumalinjalle. Miksi? Siksi: itseään nolaamaan! Pelko, kun tämä tapahtuisi uudestaan, uudestaan .....
tekuruma
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 757
Lauteille: Huhtikuu 2007

#35

Viesti tekuruma »

Hei älkääs unohtako SKM:ää (sotilas krav maga) siinä reenataan potkuja,lyöntejä nyrkillä ja aseella. Kovat ammumme sitten maaleihin .

Mielestäni se on täyttä kamppailua ,johon kuuluu ase yhtenä tärkeänä osana .Voihan olla että joku joskus pelastaa" ihmis henkiä "osaavalla aseen käytöllään.Meidän historiammekin kertoo sen.
"Kukkokin on kananpoika"
Kuvake
uku
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 806
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#36

Viesti uku »

Jos iskuri laukeaa ja luoti lähtee, se ei ole kamppailua. Jos pistoolinperä tai muu osa aseen kuitenkaan laukeamatta iskeytyy kyynärvarteen, kaulaan, takaraivoon, polveen, se on kamppailua.

Yksinkertaista.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#37

Viesti Mjölnir »

uku kirjoitti: Jos iskuri laukeaa ja luoti lähtee, se ei ole kamppailua. Jos pistoolinperä tai muu osa aseen kuitenkaan laukeamatta iskeytyy kyynärvarteen, kaulaan, takaraivoon, polveen, se on kamppailua.

Yksinkertaista.
Entä, jos tilanne alkaa siten, että vastustaja hyökkää puukolla lähietäisyydeltä, torjut lyönnin, kontrolloit kamppailevaa vastustajaa, yrität horjuttaa ja saada sen verran tilaa, että vedät asekädellä aseen esiin ja ammut kosketuslaukauksia niin kauan, kunnes hyökkääjä putoaa tai patruunat loppuvat, jonka jälkeen käytät tarvittaessa asetta lyömäaseena, kunnes saat tilaa tehdä häiriönpoiston?

Onko se ei-kamppailua välissä, kun puristetaan liipasinta..

Onko shuriken-jutsu ei-kamppailua? Entä veitsen heitto?

Mielestäni kaikki sotilastoiminnan osa-alueet, jolla tähdätään vastustajan tuhoamiseen tai neutralointiin ovat kamppailua. Enemmän vaikuttaa se, miten sitä harjoitellaan.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
uku
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 806
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#38

Viesti uku »

Mjölnir kirjoitti:
uku kirjoitti:Jos iskuri laukeaa ja luoti lähtee, se ei ole kamppailua. Jos pistoolinperä tai muu osa aseen kuitenkaan laukeamatta iskeytyy kyynärvarteen, kaulaan, takaraivoon, polveen, se on kamppailua.

Yksinkertaista.
Entä, jos tilanne alkaa siten, että vastustaja hyökkää puukolla lähietäisyydeltä, torjut lyönnin, kontrolloit kamppailevaa vastustajaa, yrität horjuttaa ja saada sen verran tilaa, että vedät asekädellä aseen esiin ja ammut kosketuslaukauksia niin kauan, kunnes hyökkääjä putoaa tai patruunat loppuvat, jonka jälkeen käytät tarvittaessa asetta lyömäaseena, kunnes saat tilaa tehdä häiriönpoiston?

Onko se ei-kamppailua välissä, kun puristetaan liipasinta..

Onko shuriken-jutsu ei-kamppailua? Entä veitsen heitto?

Mielestäni kaikki sotilastoiminnan osa-alueet, jolla tähdätään vastustajan tuhoamiseen tai neutralointiin ovat kamppailua. Enemmän vaikuttaa se, miten sitä harjoitellaan.
Ymmärrän pointtisi, mutta en ymmärrä miksi käyttää kuvailemallasi tavalla luotiasetta puukkoa vastaan? Uskon, että sinä ainakin voisit tehdä muutakin, kuin alkaa roiskimaan?

Sama periaate pätee shuriken-jutsuun tai veitsien heittoon tai vaikkapa rengasraudan viskomiseen. Jos ei muuta ole tehtävissä säästääkseen itsensä ja vastustajansa, niin sitten, mutta se ei ole enää kamppailua. Se on selviämistä, hätävarjelua.

Eri asia.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#39

Viesti Mjölnir »

uku, jäämme tästä asiasta näköjään erimielisiksi. :D

kyllä minä noteeraan hätävarjelun harjoittelun myös kamppailuharjoitteluksi. Mutta ei saivarrella enempää terminologiasta. :)
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
uku
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 806
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#40

Viesti uku »

Mjölnir kirjoitti: uku, jäämme tästä asiasta näköjään erimielisiksi. :D

kyllä minä noteeraan hätävarjelun harjoittelun myös kamppailuharjoitteluksi. Mutta ei saivarrella enempää terminologiasta. :)
Uskon, että olemme samaa mieltä. Menee terminologian piikkiin. :)

Itse en ainakaan erottele hätävarjelua ja perustreeniä toisistaan, molemmat kulkevat käsi kädessä, koska ne ovat sama asia. Harjoittajien ero syntyy mentaalipuolella ja ne ongelmat näkyvät tilastoissa ja kaduilla.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 16104
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#41

Viesti Kari Aittomäki »

Mukavia pointteja.

Uku, ihan vaan selvyyden vuoksi.
Tilanteessa laukaistu luoti.
Eikö siis mielestäsi luodin matkaan lähdettäjä kamppaile?

Kun Musashi löi miekalla, löikö teräs vai miekkapyhimys?
No, se olikin jo kannanotto.


Yllättävää tämä kamppilulajin assosioiminen urheiluun, itte kun olen aina nähnyt urheiluversiot potemkinina.
Kuvake
uku
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 806
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#42

Viesti uku »

Kari Aittomäki kirjoitti: Mukavia pointteja.

Uku, ihan vaan selvyyden vuoksi.
Tilanteessa laukaistu luoti.
Eikö siis mielestäsi luodin matkaan lähdettäjä kamppaile?

Kun Musashi löi miekalla, löikö teräs vai miekkapyhimys?
No, se olikin jo kannanotto.


Yllättävää tämä kamppilulajin assosioiminen urheiluun, itte kun olen aina nähnyt urheiluversiot potemkinina.
Uskon olevani oikeassa väittäessäni, Kari, että Musashin lyödessä miekalla ei ollut enää kyse teräksestä tai mistään v*tun miekkapyhimyksestä. Tilanne on eri asia kuin teoria ja viitatessasi Musashiin, uskallan väittää näin tässä viitekehyksessä ottaen huomioon hänen taitonsa ja ajatusmaailmansa.

Go Rin No Sho antaa aika selkeän kuvan kuinka toimia väkivaltatilanteissa, ja uskoakseni sinulla on tilanteissa toimimisesta aika selkeä kuva, kuinka asiat välillä tapahtuvat ja eivät tapahdu.

Asioita tapahtuu, virheitä tapahtuu, mutta perimmäinen pyrkimys ratkaisee.

Ja nyt puhun harjoittajan näkökulmasta, en katukilarin.

Kun luoti lähtee, se on peruuttamatonta. Se on nähty.

Kun miekka heilahtaa, jotain voi vielä muuttaa, koska miekka ei koskaan vertaudu luotiin lähdön kannalta. Miekan käyttö on ajatuksessa, luoti on välineessä. Sama periaate pätee nyrkkiin, kyynärvarteen, polveen, jalkaterään, kaikkiin kehon osiin - käyttö on ajatuksessa, ei välineessä.

Kehon käyttö välineenä ja välineen käyttö kehon osana vaatii ajatusta, usein tiedostamatonta, harjoittelun tuloksena. Kuka vain voi vetää liipaisimesta ja tehdä peruuttamatonta, sitä ei voi verrata esimerkiksi pesäpallomailaan, vaikkapa tuhovoiman osalta. Sama pätee miekkaan, mutta miekkaa ei käytetä samalla tavoin kuin luotiasetta. Harjoittajan näkökulma, ei katukilarin.
Kuvake
Naked
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2185
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Yhteystiedot:

#43

Viesti Naked »

uku kirjoitti: Sama periaate pätee shuriken-jutsuun tai veitsien heittoon tai vaikkapa rengasraudan viskomiseen. Jos ei muuta ole tehtävissä säästääkseen itsensä ja vastustajansa, niin sitten, mutta se ei ole enää kamppailua. Se on selviämistä, hätävarjelua.

Eri asia.
Shurikeneita käytettiin varsin usein nimenomaan hyökkäämiseen. Joko niin, että ensin shuriken kaverin kätöseen ja miekalla nirri pois, tai sitten shurikenillä pakenevaa jalkoihin ja miekalla nirri pois.

Aika eri asia kuin, vastustajan "säästäminen".
Nuutti Kotivuori

"Karvainen ja helppo"
Filipino
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 361
Lauteille: Helmikuu 2005

#44

Viesti Filipino »

Mjölnir kirjoitti: Mielestäni kaikki sotilastoiminnan osa-alueet, jolla tähdätään vastustajan tuhoamiseen tai neutralointiin ovat kamppailua. Enemmän vaikuttaa se, miten sitä harjoitellaan.
Kullakin linjaansa kulkevalla on aina omat määritteensä. On oltava, jottei plagioi ... liikaa!? Itse toteutan omaa polkuani jakamalla asiat neljään: kamppailu, itsepuolustus, voimankäyttö ja taistelu. Kussakin on omat toteutustapansa .. eli siis "miten sitä harjoitellaan". Itse määritän käsitteen "kamppailu" puhtaasti urheilutyyppisenä toteutuksena. Lillukkaa ...
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#45

Viesti Mjölnir »

Tosiaan, määritelmäasia: kyseessä on siis lähitaistelu, jota kommentoin. Minä jaan opettamani asiat kolmeen osa-alueeseen: lähitaistelu, voimankäyttö ja itsepuolustus. Kamppailua minä en opeta, jätän sen niille, jotka sitä osaavat.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 63 kurkkijaa