Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sopiva koko iaitolle

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

JKoskinen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 764
Lauteille: Tammikuu 2006

#16

Viesti JKoskinen »

Muistan lukeneeni joskus miekan pituuksista jonkun japanilaisen miekkakoulun jäsenen(ettei olis nyt ollut Toyama tai jotain näitä tämmösiä) haastattelussa. Kuitenkin siellä mitattiin yksilöllisesti miekat jotenkin sen mukaan, ettei ylety sohimaan itseään. Jotenkin siinä käsi ojennettiin ja siitä mittailtiin ja katkaistiin sopiva pätkä terästä kouraan.
IsoVaalee
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 212
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#17

Viesti IsoVaalee »

Mielenkiintoista keskustelua :shock:

Täytyy kyllä kompata tässä vahvasti samppa75:sta. Olen itse 191 ja sekä iaitoni että shinkenini ovat 2.5 shakua. Nämä mitat on minulla antanut sekä Matsuoi sensei että kattikukkula. Tämä mitta ei missään nimessä ole ainakaan Muso jikiden Eishinryu tekniikan kannalta liian lyhyt. Mittahan kai pitäisi olla kuitenkin siten että nukitsukessa (tupesta vedossa) pystyy ilman asennon muutosta tai ylimääräistä venyttelyä saamaan terän kärjen (kissaki) juuri ja juuri tupen kurkkulle (koiguchi) josta sen sitten saa ulos tuppikäden vedolla ja viiltoliikkeellä (sayate ja nukitsuke)

3.8 shakua ei ole enää katana (se on käyrä airo jossa on terä). Minä luottaisin Tozandon taulukkoihin!

Mitä tulee painoihin niin ainakin mun iaito (Tozando - Jigo Koshirae standard) on kevyempi kuin samanpituinen shinken (Nine Circles). Iaiton paino on siinä alle kilo ja shinken siinä yli kilon. Käsissä huomaan eron treenatessa :) Kannattaa tosiaan myös pohtia paljonko on valmis maksamaan jos ei vielä tiedä aloittaako harjoittelun. Tozando iaido 500 EUR tulleineen ja Shinken 1000 euroa. Ompi suolanen jos koristeeksi meinaat :)
Kuvake
M. Vilenius
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2443
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tokio

#18

Viesti M. Vilenius »

On totta, että Musô Shinden ryûssa yleisesti käytetään hieman pidempää miekkaa kuin Musô Jikiden Eishin ryûssa. On kuitenkin totta myös, että liian raskas miekka alussa saattaa haitata kehittymistä.

Kaikista paras miekka on sopivan kokoinen (DAH!). Sopiva koko määrittyy aina henkilön ominaisuuksien ja tyylin mukaan, joten tähän ei voi antaa oikein muuta hyvää sääntöä kuin: "kysy opettajaltasi". Ja kaikkihan muistaa vanhan viisauden: ei se miten pitkä se miekka on, vaan miten sitä käytää.

Mikko "2.6 on mulle vähän lyhyt, mutta mukavan painoinen" Vilenius
In 1194 Minamoto Yoritomo set out for a hunt with his vassals. On the 8th day the hunt was suspended for a Buddhist belief to abstain from killing on that day. Instead the party enjoyed the company of prostitutes from nearby post stations on the Tokaido road.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 19103
Lauteille: Helmikuu 2005

#19

Viesti Jussi Häkkinen »

IsoVaalee kirjoitti: 3.8 shakua ei ole enää katana
Katanaksi sitä ei sanottukaan. Kyseessä oli kuitenkin buke zukuri koshiraessa oleva miekka.

Kuten Vilenius totesi: Sopiva miekka on sopiva. Itse olen Vileniusta jokusen sentin pidempi ja 2.6 on aivan liian lyhyt miekka minulle. Karkeasti arvioiden 2.8-3.0 olisi se oikeasti sopiva kepakko, mikäli nyt edelleen miekkaa aktiivisesti treenaisin.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
IsoVaalee
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 212
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#20

Viesti IsoVaalee »

M. Vilenius kirjoitti: Mikko "2.6 on mulle vähän lyhyt, mutta mukavan painoinen" Vilenius
Jussi Häkkinen kirjoitti: Kuten Vilenius totesi: Sopiva miekka on sopiva. Itse olen Vileniusta jokusen sentin pidempi ja 2.6 on aivan liian lyhyt miekka minulle. Karkeasti arvioiden 2.8-3.0 olisi se oikeasti sopiva kepakko, mikäli nyt edelleen miekkaa aktiivisesti treenaisin.
Totta! Miekka miehen ja käyttötarkoituksen mukaan. MJER siis ilmeisesti käyttää lyhyempää kuin esim MSR? Kuinka paljon tuota eroa käytännössä on? Muistan jostakin lukeneeni että myös Kashima-shinryun miekka olisi hieman pidempi?
Kuvake
JariR
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 331
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Espoo

#21

Viesti JariR »

IsoVaalee kirjoitti: MJER siis ilmeisesti käyttää lyhyempää kuin esim MSR? Kuinka paljon tuota eroa käytännössä on? Muistan jostakin lukeneeni että myös Kashima-shinryun miekka olisi hieman pidempi?
Kashima-Shinryûn miekanpituuksista ei kai pitäisi netistä kovin kummosesti löytyä tietoja? (ainakaan varteenotettavia sellaisia) :lol: Mietit varmaan sitä yleisesti tiedossa olevaa faktaa että KSSR:n harjoittelubokuto on monissa "no-contact" tyyleissä nykyisin käytettäviä bokutoja huomattavasti raskasrakenteisempi. Ja suora.

t. J
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1613
Lauteille: Helmikuu 2006

#22

Viesti Kerkko »

IsoVaalee kirjoitti: Kannattaa tosiaan myös pohtia paljonko on valmis maksamaan jos ei vielä tiedä aloittaako harjoittelun. Tozando iaido 500 EUR tulleineen ja Shinken 1000 euroa. Ompi suolanen jos koristeeksi meinaat :)
Noo, tuskin ihan noin kalliiksi tulee, jos halvahkon ostan. Mutta eehän tuo halpaa lystiä oo. Minkäköhän verran muuten tullikuluja tulee? Entä minkä verran mahtavat postikulut olla? Tuolla budo-aoissa näytti olevan maksuton shipment, mutta tozandosta en onnistunu löytämään merkintää tästä.

Tämähän on nyt jo Off topiccia tähän aiheeseen ketjun jaon vuoksi, mut sopi luontevasti tähän lainauksen vuoksi. Please forgive me. :prayer:
Timko
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 159
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#23

Viesti Timko »

Tozandolla on erillinen postimaksu. Budo-aoi:n rahti on ilmainen vain P-Amerikassa. Eurooppaan tilatessa joutuu maksamaan noin 60 euroa UPS:lle. http://www.jidai.jp:ll" onclick="window.open(this.href);return false;ä on ilmainen rahti joka kolkkaan paitsi afrikka ja joku.
huispaus
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 29
Lauteille: Toukokuu 2006

#24

Viesti huispaus »

Kerkko kirjoitti: Noo, tuskin ihan noin kalliiksi tulee, jos halvahkon ostan. Mutta eehän tuo halpaa lystiä oo. Minkäköhän verran muuten tullikuluja tulee? Entä minkä verran mahtavat postikulut olla? Tuolla budo-aoissa näytti olevan maksuton shipment, mutta tozandosta en onnistunu löytämään merkintää tästä.

Tämähän on nyt jo Off topiccia tähän aiheeseen ketjun jaon vuoksi, mut sopi luontevasti tähän lainauksen vuoksi. Please forgive me. :prayer:
Postikulujen suuruutta en muista, joskus Tozandon tilausvempeleessä senkin sai laskettua. Vaihtoehtoja oli muutama. Tulli on muistaakseni 1-2% tienoilla (laskun loppusummasta ml. postikulut) riippuen siitä miten tullipostissa arvotaan miekan ns. tavararyhmä (urheiluväline, golf-maila, jne.). Killeri on sitten tietty se, kun tullit on laskettu ja koko laskuun lisätään vielä 22% alv:tä. Siinä on Heinäluomalle juomarahaa!

- J
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1613
Lauteille: Helmikuu 2006

#25

Viesti Kerkko »

Kah, mitenkäs en tuota budo-aoi -juttua huomannu? Kiitokset infoista molemmille, ja Timkolla tuosta jidai-linkistä. Pitääkin tutkiskella asiaa. Niinkus huomaatte, en oo liiemmin pitäny kiirettä pyrkimysteni kanssa. :)
Jutoka
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1843
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#26

Viesti Jutoka »

sanppa75 kirjoitti: Ja ette muuten ikuna arvaa mitä leikattiin.... :badgrin:
Sianruhoa? Ainakin tuo tulee ensimmäisenä mieleen, kun aletaan miettimään mahdollisimman realistista kohdetta. 8)
Kuvake
sanppa75
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1913
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Kuopio

#27

Viesti sanppa75 »

Eipä leikelty sikaa. Ja realistisuudesta puhuen, noin iai:n kannalta, jos kohde liikkuu ja yrittää toimia sinua vastaan niin silloin se on realistinen. Paikallaan oleva liikkumaton "kuollut" kohde ei ilmaise iai-tekniikan tehokkuutta tai tehottomuutta. Ei kuollut sika tee sen enempää kuin olkimatto, bambukeppi tai vedellä täytetty maitopurkkikaan. :) Enkä nyt tarkoita sitä että pitäisi eläviä elukoita käyttää. MMMmmmmmöööö.....
Sami Hyvärinen

"Saru mo ki kara oshiru"
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 24 kurkkijaa