Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Artikkeli japanilaisesta ja eurooppalaisesta miekkailusta

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

Artikkeli japanilaisesta ja eurooppalaisesta miekkailusta

#1

Viesti Risto R »

Uusi artikkeli EJMAS:illa:

Kata and Etudes: Pattern Drills in the History of Teaching Swordsmanship

Aika mielenkiintoinen artikkeli. Itse olen sitä mieltä, että siirtyminen Angleon vanhempi-nuorempi harjoittelija systeemistä muodottomaan harjoitteluun ei johtunut siitä että kehitys olisi johtanut tieteellisempään tulokseen niinkuin Charles Ham toteaa.
This is a revolutionary change in the training process, no doubt brought on by the view that it was more scientific.
Jotenkin tuntuu siltä että muutos olisi tehty ennemminkin olosuhteiden pakosta: kohtuullisen taistelukykyisiä miehiä piti saada kentälle nopeammin ja tehokkaammin, johon myöhempi menetelmä olisi parempi. Samoin voisi olettaa että oppilaiden määrän kasvu olisi toinen syy. Toisaalta voi kai sanoa että kyseessä on tieteellinen ratkaisu ongelmaan, mutta en tiedä tarkoitettiinko sitä tuossa artikkelissa. Kommentteja?


Kuva artikkelissa mainitusta single stickistä jos ei ole semmoista ennen nähnyt:

Kuva
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
Tero
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 760
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Artikkeli japanilaisesta ja eurooppalaisesta miekkailust

#2

Viesti Tero »

Nämä idän ja lännen kamppailuperinteen vertailut on kyllä aina mielenkiintoista luettavaa.
Risto R kirjoitti: Itse olen sitä mieltä, että siirtyminen Angleon vanhempi-nuorempi harjoittelija systeemistä muodottomaan harjoitteluun ei johtunut siitä että kehitys olisi johtanut tieteellisempään tulokseen niinkuin Charles Ham toteaa.
This is a revolutionary change in the training process, no doubt brought on by the view that it was more scientific.
Ymmärsin tämän että tuo muodoton harjoittelu nimenomaan koettiin (view) tieteellisempänä ja tehokkaampana. Tämä tietenkin liittyi ajan ilmapiiriin lännessä; perinteikkyys ja vanha väärä tieto jäi uuden tieteellisen ja tehokkaan metodin varjoon.
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

#3

Viesti Risto R »

Joo niinhän siinä lukee. En vain ymmärrä että mitä tieteellisempää siinä on jos poistetaan harhautukset ja noi "second intentions" (en keksiny suomalaista sanaa näin nopeesti) ja siirrytään sparraamaan heti kun on mahdollista. Tää oli siis mun pointti.
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 25 kurkkijaa