Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#196

Viesti Kari Aittomäki »

Niin, mun näkemykseni/kokemukseni mukaan siitä astalosta riitely on hyvä harhautus jolla saa siirrettyä vastus vaikkapa juuri heittoon kypsäksi.
Perusajatelmana se että maali on se vastustaja, ei se palikka.
Esimerkiksi puukosta en lähtis ikinä vääntään vaan pyrkisin antaan tälliä siihenmittaan että valot sammuu. Tarvittaessa pysyvästi.

Joka on se mielenliike jota tolla vahingoittamispointilla hainkin, kiitos asiallisesta vastauksesta.
Minä kun huomasin jo aikaisin ristiriitaa kokemani täsmäväkivallan ja virallisten opetusten välillä. Näin kuinka treenaajat ehdollistavat itsensä jarruttelemaan ja täräyttelemään vain niinku vähäsen.

Mulle on aina ollut itsestäänselvyys että koetan otta haltuun koko skaalan, taltuttamisesta tappamiseen.
Ja että se loputon kontrolli treenatessa toimisi myös tosipaikassa, ettei vahinkoja tapahtuisi.
On jokseenkin toiminut, vaikka jokusenkertaa on pitkäksi mennytkin.
Joka on ehdottomasti huono asia.

Ja juu, pajunoksamurtuma syntyy paraiten nopealla sivallusvedolla, nimenomaan vedolla.
Eli impaktihetkellä tällissä on myös takaisinvetävä elementti. On jopa aika helppo pelata sisään.

Solisluu katkeaa parhaiten patukan alakomanneksella, saattaentyöntävällä massalyönnillä. Tai tosiaan kahvannupilla, molemmissa liike-energiaan tsukimaista työntöliikettä kiristäen hakemalla.
Sovellettu pystynyrkin ala/ylä-rystysjenka. Se virvelisivallus/vastakohta.

Heh, mä olen kerranpari käyttäny patukan kahvanpäätä ohimohierontaan. Voi jesus kuinka ne sällit on kiekuen kiemustanu.
Kiva olla sika. Sikailu on vänkää.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#197

Viesti Mjölnir »





Tuossa on rynnäkkökiväärin riistonestotekniikka, jota käytän/opetan. Yllättäen täysin samaa opetan patukan riistonestotekniikkana
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#198

Viesti Totte »

Miksi tuo kivääri pidetään hetki sivusuunnassa ennen kun se viedään normaaliin ampuma-asentoon?
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#199

Viesti Kari Aittomäki »

Nojoo, peruskamaa varmaankin.
Oisko tarjolla mitään missä hyökkäys on hiukan vakavammalla asenteella toimitettu?
Kun tuo nyt on sellaseen umpeenhaukutun paikalleenjäävän oitsuki-hyökkäyksen tapainen puolivillaisuus.

Tai edes peruskamaa taisabakityylisestä sivuunastumisesta ja heitosta?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#200

Viesti Mjölnir »

Totte kirjoitti: syys 10, 2018, 12.25 Miksi tuo kivääri pidetään hetki sivusuunnassa ennen kun se viedään normaaliin ampuma-asentoon?
että se olisi lyhyempi ennen kuin päästään turvalliselle etäisyydelle mahdollisen tarttumisen ehkäisemiseksi
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#201

Viesti Mjölnir »


Tuossa myös yhdestä sovelletusta harjoituksesta kuvattu riistonesto
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#202

Viesti Totte »

Ok, kiitti. Selkis.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#203

Viesti Kari Aittomäki »

No siinä oli jo jytinää kyllä. Tack.
Miksikäs kypärätyöntöä ei käytetä, sillä kun saisi vastustajan fokuksen rikottua? Asentokin kun oli aika optimi.
Ei siis pääpusku vaan ihan vaan päällä työntäminen, jota nujutessa tulee tehtyä melko paljonkin.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#204

Viesti Mjölnir »

Kari Aittomäki kirjoitti: syys 12, 2018, 03.25 No siinä oli jo jytinää kyllä. Tack.
Miksikäs kypärätyöntöä ei käytetä, sillä kun saisi vastustajan fokuksen rikottua? Asentokin kun oli aika optimi.
Ei siis pääpusku vaan ihan vaan päällä työntäminen, jota nujutessa tulee tehtyä melko paljonkin.
Kyllä se tehdään, jos joutuu ”liian lähelle”
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#205

Viesti Mjölnir »


Tuolta vielä löytyi yksi sovelletussa harjoituksessa kuvattu klippi Defendo Green - Lähitaistelu 1 - kurssilta. Suorittaja on Sotilasmestari (eläkkeellä) Jukka, mun entinen kolleega, ikää jo lähempänä kuutta- kuin viittäkymmentä :)
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#206

Viesti Kari Aittomäki »

Juu, kekkaan logiikan. Toimii, silloin kun.
Mutta jos tuo sinihärkä ois jyränny oikeasti niin nuo kopautukset jalkoihin.. no, tuossa tilanteessa, ottaen huomioon reaktioviive ja etäisyys.. ei minun valintani.
Mun ääni tossa tilanteessa menis kiristämiseen, vapaankäden hämäyställiin kohti nenää (osuessaan sattuu ku fan, pelisuunnitelma hajoaa ku korttitalo.) mahdollisesti jopa eyejabiin.. ja jopa polvenkautta myötäpäiväroteeraukseen -> perääntymiseen, joka saattais pelittää jopa heittona ja ainakin mahdollistaisi pakenemisen hyökkäyskeilasta ja aseen hyötykäytön? Tai kunnon kärkkärin naamaan upottamisen jippijee..

Pelkkiä huomioita.
Maalimiehen passiivisuudesta - joka minua on omakohtaisissa treenikokemissa aina viistottanut- johtuen.

Juu, treeni on treeniä ja nuotit on oltava.
Mutta tosipaikka on.. enemmän niinku intuitiota. Enemmän vaistonvaraista reagointia kuin ohjeistettuja toimintamalleja.
Ja tajuan kyllä että tossa toistetaan harjoituksessa annettuja malleja ja kyseisten miesten toimintakapasiteetti ja -volyymi kentällä on eri sfääreissä.

Mutta.. the way you train is the way you fuck it up.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#207

Viesti Mjölnir »

Mun mielestä on turha laittaa kahden päivän mittaisen kurssin koulutettavia häviämään maalimiehelle. Se ei ole pedagogisesti järkevää.

Ammattilaisten koulutuksessa on vähän eri asia, välillä

Edit: noista ”kopautuksista” jalkoihin: on pakko ottaa kevyemmin, viime marraskuussa siniseltä mieheltä katkesi jänne polvesta kun koulutettava potkaisi
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kampfsau
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 27
Lauteille: Marraskuu 2019

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#208

Viesti Kampfsau »

Täällä mainitaan tkp monessa ketjussa joten nostan tuoreinta. En ole käyttänyt tkp:ta jv:nä, vain varautuneena kansalaisena kulloisenkin lain salliessa tai joskus en. Ikinä en ole sellaista vihassa avannut. Suomessa kuitenkin veikkaan että vain alan miehillä on vastausta tai näkemystä tähän.

En ole koskaan tkp:hen luottanut, varmaan siksi että ensimmäinen oli kiinanhalpis joka oli kyllä tukevaa tekoa ja kesti taipumatta pitkät sessiot männynrungon kanssa kamppailua, mutta meni aina lopulta kasaan, tai vaihtoehtoisesti niin tiukkaan jumiin että sai hakata hampaat irvessä kiveen, mikä taas vahingoitti nuppia.

Sen jälkeen käyttämäni ESP:t ovat ihan eri maata, police-laatua, pitkä ja lyhyt. Silti, kasaan nekin menevät, mutta sitä ennen kyllä menee kasaan pahiksen luut. Ei siltikään vakuuta niin että harkitsisin sitä ensisijaisena ip-välineenä.

Hankin viimeinkin Bonowi Camlock-mallin ja se laittaa pelin ihan uusiksi. Avaaminen, sulkeminen ja yleinen tuntuma on jotain ihan muuta. Mutta pitkäkestoisia tai edes satunnaisia käyttäjäkokemuksia ei tunnu löytyvän. Mikä on mekanismin todellinen kesto? Miten luottaa tekniikkaan jota ei voi itse avata ja huoltaa? Saksan natsipoliisi luottaa Bonowiin, miten Suomen päässä?
hightower
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 135
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Lahti

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#209

Viesti hightower »

Vastaanpa nyt poikkeuksellisesti kun faktaa voi lausua. ( Suomessa yksi mies tietäisi tarkemmin mutta lausunto olisi sama.)
Mikä on mekanismin todellinen kesto?
Yllättävön monta jumiin jäänyttä. Jumiutuu puoliaukinaiseen asentoon. Varmaa ei tietenkään voi olla siitä jumiutuuko avattaessa vai suljettaessa useammin.
Kukaan ei tietenkään myöskään myönnä että olisi käyttäjä sittenkin yrittänyt vanhasta muistista iskeä sitä kiinni kuten kitkapatukkaa...

Valmistajan 10 vuoden takuu on kuitenkin toiminut käytännössä. Uusi patukka tulee jumiutuneen tilalle. Tosin ei se välttämättä lohduta jos sitä tarvitsee juurikin sillä
hetkellä kun se jumittaa...
Miten luottaa tekniikkaan jota ei voi itse avata ja huoltaa?

10 vuoden takuu toimii. Ei tarvi huoltaa. Jos jumiutuu niin uusi tulee (jos ei ole ilmeistä että patukka on yritetty sulkea lyömällä kuten kitkapatukka) . Jumiutunutta Bonowia ei kannata itse alkaa sorkkimaan. Takuu raukeaa ja sisällä on niin paljon osia että on varmaa että käyttäjä ei sitä enää kokoa vaikka onnistuisikin purkamaan.
Saksan natsipoliisi luottaa Bonowiin, miten Suomen päässä?

Tässä viimeisessä en väitä olevan paras tietäjä tai tietäväni joka ainoan poliisin voimankäyttövälinettä. Poikkeuksia voi olla mutta sanon että yleisin teleskooppipatukka Suomen poliisilla on Aspin kitkalukitteinen 21” malli. Ja uskon että näkemystäni ei täällä kukaan poliisi kiistä.

Lopuksi:
Vaikka sanonkin että yllättävän monta jumittavaa Bonowia löytyy, niin löytyy tästä maasta enemmän Aspin kitkapatukoita jotka ei pysy kunnolla auki. Jumiutuneen Bonowin lähettää ilmaiseen vaihtoon jokainen mutta Aspia ei kaikki vaivaudu huoltamaan, vaikka se huollettavissa olisikin pikkurahalla/vaivalla.
magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#210

Viesti magamies »

Bonowista eli napilla suljettavasta en tiedä kun kerran yritin sellaisen hommata mutta en saanut sitä.
Esp ja Asp ovat laadukkaita ja jämerää terästä, sulkeminen on oma juttunsa eli kannattaisi aina sulkea naputtelemalla patukka viistosti 45 astetta, toimii yllättävän hyvin, ainoastaan jos täysin jumissa ta kiire tuo suora lyönti alaspäin eli hätä sulkeminen.
Magamies
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 31 kurkkijaa