Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#181

Viesti Kari Aittomäki »

Minä olen jakanut kimmahdus l. kimmolyöntejä, sellasia ajsattans-koppaisuja pääkuoreen.
Sävyllä tajua nyt kadota siitä tonnejonnekkin.
TKP:llä en kyllä uskaltais, mun kädessä oli blackjack eli läpykkä.

Olen nähnyt kun maltilliset mukilointipojat antaa kevyemmin, lähinnä silloin kun kohde nostelee käsivarsia päänsä suojaksi.
Olen tulkinnut että vammaa ei tahdota aiheuttaa mutta pelkoa ja pelkoreaktioita haetaan.
Siis ei läpilyöden mutta tosiaan niinkuin rumpupalikalla.

Mutta ne onkin tilannetulkintoja, tossa perustreenissä ollaan kaiketi ikäänkuin optimitilanteessa.

Tosi hienoa kropankäyttöä tossa reisitällissä, tosiaan yksiyhteen alapotkun kanssa.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#182

Viesti Lasse Candé »

Katsomatta yhtäkään videota (paitsi että varmaan osa tiirailtu läpi instafiidin kautta) uskon Karin mainitseman valinnan vapauden liittyvän faktuaaliseen valinnan vapauteen. Jos on yliote, voi käyttää moninaisempaa arsenaalia. Tulee mieleen se jokin fudisfanivideo mikä täällä joskus pyöri, jossa pamputtajat osasivat liikkua ja pitivät melkoista possea asemissaan. Muutama vastaan muutama kymmen.

En tiedä asiasta mitään, mutta kuvittelisin että nyanssit saavat pienemmän roolin ja suuremmat suuntaviivat suuremman. Jos oikein muistan suojasivat hyvin asettaan ja jalkatyöskentelivät hyvin. Varmaan taitavimmatkin tekisivät täsmälleen samaa. Ja sitten nuo tarkemmat nyanssit ehkä tulevat kyseeseen tilanteissa joissa on tilaa luovuudelle.

Tämä siis tuntematta asetta ja aika paljon kysyvässä hengessä. Onko Karin mainitsemissa tilanteissa ollut enemmän pelailun varaa kuin ihmismassan etenemisen rajoittamisessa? Koska voisin kuvitella että tuonkin aseen käyttö riippuu aika paljon tehtävästä...
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#183

Viesti Kari Aittomäki »

Kyse on kokemuksesta ja tilannetajusta.
Nämä Mjölnirin postaamat ovat koulutuskamaa, optimia. Tekniikkaa.

Soveltaminen on tilannelähtöistä, tottakai kentällä tehdään valintoja.
Olen kuullut että tuolla oikeassa maailmassa ammattimukiloijat ovat kääntyneet toppuuttelemaan intaantuneita reservikolleegojaan.
Kun vastassaolijat eli kohderyhmä ovat kuitenkin vaan soiluavia kakaroita.

Oikeassa tilanteessa tällejä annostellaan l. kontrolloidaan lujastikin. Ihan ihminen siellä valintojaan tekee, ja usein tuhomässille ei ole tarvetta, näpy riittää. Aivan kautta linjan.
Tämä pätee ovirähinän taltuttamisesta aina sotajoukkojen operoimisen kautta joukkotuhoaseisiin saakka.

Jossa viimeksi mainitussa ei ensi-iskulla suinkaan pyritä täystuhoon vaan strategisesti lamauttavaan vaikutukseen.
Sama juttu patukan annostelussa.
Tycker jag.
magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#184

Viesti magamies »

Mjölnir kirjoitti: elo 24, 2018, 23.22 Ehdottomasti läpi
Moi, oletko käyttänyt kevytversiota(tkp) joka tehty muoviseoksesta ja osin ohuesta teräksestä, painaa yli puolet vähemmän kuin" oikea" teleskooppipatukka?
Tuolla kevyellä versiolla e juurikaan lyödä läpi ei varmaankaan pysäytä, tarkoitettu vähemmän haitan joukkojenhallintaan, keveytensä vuoksi on kyllä nopea lyödä sarjoja voi toimia peloitteena mutta tosipaikassa en tiedä.....
Mitä mieltä olet Ko. Patukasta?
Magamies
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#185

Viesti Ile »

Tässä on nyt varmaan vähän eri tason asioita. Itse ehkä vein vähän sivuraiteille.

Se on selvää, että tositilanteessa pitää olla kontrolli mukana ja osata säännöstellä voimaa tarpeen mukaan - oli sitten kyse potkuista tai lyönneistä, patukalla tai ilman.

Se mitä itse ajoin edellisessä kommentissani takaa oli lähinnä se, että mikä on se tekniikka jolla harjoitellaan vetelemään.

Ja mun mielestä se on ehdottomasti toi "läpilyönnin" mahdollistava.

Ei sitä yläkoukkua tai reisimawaakaan erikseen tarvi harjoitella näpynä vetämään mutta tottakai tilanteissa annostellaan voimaa.
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2462
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#186

Viesti tapsaattori »

Voimankäytössä isoihin lihaksiin niin kovaa kuin hallitusti pystyy. En näe käyttötarkotusta kivun tuottamisella näpyillä. Hullu/aineissa ei välitä kivusta mutta lihasmekanismit pitäs toimia.

Noissa ylhäältä tulevissa tarkoissa voimankäyttö ohjeissa on pointtinsa myös. Vaikkei menetelmä oliskaan tehokkain se on ennustettava ja toimiva vaikka uuden työkaverin kanssa. Sooloilussa on riskinsä.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#187

Viesti Mjölnir »

magamies kirjoitti: elo 25, 2018, 09.00
Mjölnir kirjoitti: elo 24, 2018, 23.22 Ehdottomasti läpi
Moi, oletko käyttänyt kevytversiota(tkp) joka tehty muoviseoksesta ja osin ohuesta teräksestä, painaa yli puolet vähemmän kuin" oikea" teleskooppipatukka?
Tuolla kevyellä versiolla e juurikaan lyödä läpi ei varmaankaan pysäytä, tarkoitettu vähemmän haitan joukkojenhallintaan, keveytensä vuoksi on kyllä nopea lyödä sarjoja voi toimia peloitteena mutta tosipaikassa en tiedä.....
Mitä mieltä olet Ko. Patukasta?
Olen kokeillut ja lyönyt sellaisen rikki tyynyyn. En siis luota
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
MGR45
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 5
Lauteille: Elokuu 2018

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#188

Viesti MGR45 »

Mjölnir kirjoitti: elo 24, 2018, 10.43
Tämä on jo vähän sinnepäin, mitä kaverin kanssa puuhailtiin kolme vuotta sitten, kun näitä juttuja ehdittiin enemmän miettiä.

Meillä patukkaa pitävä käsi on lähempänä vyön korkeutta, patukka pystysuorassa. Valmiusasennossa tukikäden puoleinen kylki ei ole paljoa edessä (jos ollenkaan) tukikäden puoleinen jalka noin puoli jalkateränmittaa edempänä, korkeintaan yhden jalkateränmitan. Voimantuotto jaloista ja lantio kääntyy. Painonpudotus on tärkeä. (Kun aikanaan oli selkä jumissa, niin aloin noin kymmenisen vuotta sitten käyttämään sitä ensisijaisena voimantuottona patukkalyönneissä, kun ei oikeen ollut vaihtoehtoa silloin kun vartalonkierto ei onnistunut). Me ei lyödä läpi, ihan vaan luuhun asti tähdätään ja palautus on kiskaisu itseä kohti. Poliisikoulun tapa jää kakkoseksi aivan joka mittarilla.

Etäisyystekniikka ihan samaan poliisikoulun malliin kuin tuossa Mjölnirillä, mutta voimantuotto tarvittaessa drop stepillä tai molemmista jaloista.

Patukan kärjen ei tarvi kaartaa kaukana sivulla, yläviistostahan se opetetaan Hervannassakin tarjoilemaan, mahtuu lyömään vähän ahtaammissa tai ruuhkaisemmissa paikoissa.

Etuna tuossa patukan pystyasennossa on myös se, että patukan lyöntiosalla on lyhyempi matka maaliin, tekee vaikeammaksi väistää tai muuten reagoida. Tätä ja lyöntejä muutenkin testailtiin ja vertailtiin kaverin kanssa lätkimällä toisiamme vuorotellen samanlaisella ASP:n treenipatukalla, jolla noin 12 vuotta sitten vkk-kurssilla lyötiin suojapukuista maalimiestä. "Ainoalla oikealla virallisella tavalla" jaetut tällit ei juuri häirinnyt (tuntuivat kyllä), mutta tällä meidän tyylillä jaettuja ei halunnut toista kertaa ottaa.

Kun luki tätä ketjua, niin täytyy vaan todeta, että en näköjään ole ainoa, joka "keksii pyörää uudestaan".
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#189

Viesti Kari Aittomäki »

Nyt kuuluu selvästi.
Olen kohdannut sällejä jotka piti mailaa tossa tissin alla, kainalo tiukasti kiinni (kiai) ja patukka pystyssä. Patukat oli pitkiä ja ne veteli sieltä kilven takaa todella rivakasti, enemmän liikenopeudella kuin massalla vaikka massaakin oli tok mukana.
- Selitys, sähläsin nuornamiesnä jonkinaikaa erään futisfirman joukossa, kaskun kiinnosti se joukkotaktiikka ja brittifutiskin on paikanpäällä mukavaa. Opettavaista aikaa, tulihan siinä sitte otettua yhteen myös virkamiesten kanssa.
Jumalauta ne sällit löi kipiästi, oikeen nauratti. Ne oli silti selkeästi sivalluksia, ei massalyöntejä. Kiputekniikoita. Toki mässäyksiäkin näky mutta ei kohdallani, olin aikas kerkeäjalkainen tuolloin. Hyppypotkun täräyttäminen kilpimuuriin (tuloksellisesti) tuntu peijakkaan karjumiehekkäältä, vetäytyminen oli vaan oltava aika hätäistä. Oi niitä aikoja.


Tuo MGR45:n (?) painottama pikku takaisinveto impaktihetkellä on juu erittäin paikallaan, kuten aiemmin mainitsin. Nopeuttaa myös palautusfläätäisyä jos sellasta on tarve annostella. On taktisesti hyvä liikku, sekottaa palloa aika kivasti.

Pystyasennossa on myös se hyvä puoli että mikäli siihen joku katveapina tarraa, vastaheitto lähtee säpäkästi kun ei tartte kuin napata vapaalla kädellä mailan yläkolmanneksesta ja pudottautuen kääntyä. Ei ole käyny mulle mutta treenattua on tullu.
Tuo kiristys tosiaan mahdollistaa minimaaliset liikkeet eli on vaan nopeaa, terävää myös.

tapsaattori kirjoitti: elo 25, 2018, 11.14 Voimankäytössä isoihin lihaksiin niin kovaa kuin hallitusti pystyy. En näe käyttötarkotusta kivun tuottamisella näpyillä. Hullu/aineissa ei välitä kivusta mutta lihasmekanismit pitäs toimia.
Erimieltä.
Joku vauhtiveikko ei kivusta välitä mutta se ei päde yleissääntönä.
Kerron esimerkin.
Eräänkerran Helsingin itäisemmässä ja pahamaineisessa paarissa kaksi nuorta eestivägää jäi kiinni omien viinojen juomisesta.
Tein pikkumestaa soolona ja näytöt oli vielä antamatta.
Saatoin poijat ulos kun pitempi versio teki tättäröintipäätöksen. Huutoa ja uhoa, yritti kaivaa virolaisuudestaan kaikki pelotteet hyötykäyttöön.
Heitin pojan pihalle, toinen meni mukisematta.
Laulaja kaivo jostain pätkän fillarinketjua, jolla siis kyllä sivaltelee mehevästi liikkumattomaan maaliin mutta vaatii käyttöpelinä rytmistä kädentaitoa. Jota pojalla ei ollut.
Hehe, kaivo viekkaasti vielä jostain jonkinlaiset umpirillit ja kiekui ketjullaan edestakas huitoen että koetappa nyt käyttää kaasua, poro!
Minähän en kaasua käytä, akkain konsteja.
Odotin ikkunaa ja astuin sisään, nappasin ketjukäden ranteesta kiinni ja hiukan työnnälsin, senverran että poika joutu kantapäilleen.
Mulla oli takataskussa blackjack joka sai töitä, vetelin 4-viis kivanv'ttumaista kimmokopautusta pääkuoreensa, hymyillen kauniisti.
Kun sälli oli kypsä vedin vähä taakke ja annoin sisäreiteensä oikein kunnon mätkäisyn, nyrkinverran polvesta ylöppäin. Reseptoriin.
Ketju putos ja poika oli kypsä, käänsin ja annoin menoterveisiksi vielä hyvän polvipotkun persaukseen eli häntäluuhunsa.
Lähti nelivedolla.

Olisin juu voinu vaan riistää sen ketjun ja hoitaa homman käskyinjakehotuksin..
Mutta paljonpa se merkitsee joillekin nuorille kukoille. Opetus oli annettava, enkä missään tapauksessa muutenkaan olisi käynyt nyhertään jotain painia koska tontilla oli toinenkin poistettu kaveri.
Nyt sana kiersi, se vetelee ja kipiää ottaa. Eipä ollut idänpojista ongelmaa silläovella.

Autoa en tosin jättänyt lähelle.
Kivunjakelulla on aikansa ja paikkansa.

Pahoittelen tarinointia, ketju kun muutoin on niin jämäkän informatiivinen.
Mutta kerrankos sitä Venetsialaisyönä.
MGR45
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 5
Lauteille: Elokuu 2018

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#190

Viesti MGR45 »

Liikenopeus on tuossa hyvä, mutta mä laitan kyllä sen patukan taakse koko vajaat 90 kiloani. Tuon lyönnin eri vaiheille on kaikille syynsä ja perustelunsa sekä harjoitteensa, lopuksi totesin taas että 'ei kuitenkaan mitään uutta auringon alla' (taas kun luuli ihan tyhjästä jotain uutta keksineensä). Kyseistä lyöntitapaa ei vaan jostain kumman syystä ole sovellettu patukalle, ainakaan tähän juutuupi aikaan. Niin kuin Mjölnir aikaisemmin tuolla videolla mainitsi, niin vastaus patukka lyönti tekniikkaan löytyy nyrkillä lyömisestä, mutta se on vähän kauempana länsimaisissa taidoissa kuin nykynyrkkeilyn vartalon kierto, jonka moni oppii toisin kuin miten se pitäisi tehdä. Tää meidän jutun lyönti on vähän niin kuin nyrkkeilyn takasuora ja tuo Mjölnirin esittelemä lyönti siihen verrattuna kioskiheijari, mutta hienoa että ovat saaneet patukan pystyyn Defendo Blue:ssa, ei tästä pitkään ole kuin huitoivat videoillaan teknisesti heikommin kuin Hervannan opisto opettaa. Hyvää kehitystä ja muutenkin tuo Defendo on hyvä paketti nykytarjonnassa, nimimerkillä suositellut sitä turvallisuusalan janttereille kun ovat neuvoa kysyneet.
MGR45
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 5
Lauteille: Elokuu 2018

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#191

Viesti MGR45 »

Tuo patukan riistonesto on asia, jota opetin ja pistin harjoittelemaan ylimääräisenä juttuna tkp-koulutuksissa. Se on vaan niin itsestään selvää, että se pitää osata. Eikös niistä patukan vienneistä löydy youtube videoitakin?
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2462
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#192

Viesti tapsaattori »

miksi TKP riiston esto on erityisen tärkeää ja itsestäänselvää?

Sikäli vaan pohdiskelin kun siinä riistovaiheessa jo ollaan käsikähmäetäisyydellä ja onko se sitten ensisijainen juttu mitä tehdään.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#193

Viesti Kari Aittomäki »

Erittäin hyvä kysymys, kävi munkin mielessä.
Koska kepakko on vaan kepakko, miksi käydä painimatsia jostain astalosta kuin maali on saatu jo puruetäisyydelle?
Tappelutekniikan kohde on mies, ei ase.
Minusta.
Ne kerrat kun olen repinyt aseita pois janttereiden käsistä olen antanut epäröimättä puudutuspiikin kun sössimistä on tapahtumaisillaan.

Kysyisin myös MGR45:lta jotta kuinkas patukoisit jos tarkoituksena olisi aikaansaada pajunoksamurtuma aktiivisesti tappelevaan, liikkuvaan käteen?
Mites katkaisisit solisluun?
Molemmat ovat pelistäpois-tekniikoita eli liikkuvat jo puhtaan vahingoittavan toiminnan puolella, jossa ei kuitenkaan yritetä vallan henkeä viedä.
Eli haetaan optimivahinkoa minimienergialla.
MGR45
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 5
Lauteille: Elokuu 2018

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#194

Viesti MGR45 »

tapsaattori kirjoitti: syys 8, 2018, 23.53 miksi TKP riiston esto on erityisen tärkeää ja itsestäänselvää?

Sikäli vaan pohdiskelin kun siinä riistovaiheessa jo ollaan käsikähmäetäisyydellä ja onko se sitten ensisijainen juttu mitä tehdään.
En ole muuten missään kirjoittanut, että tkp:n riistonesto olisi erityisen tärkeää.

Itsestäänselvää että sekin pitää osata.

Riistonesto on lähinnä sellaiseen tilanteeseen, jossa joku tarttuu siihen mailaan sivulta tai takaa. Ei siihen että kohdehenkilö pääsisi siihen kiinni. Jos se johon sitä mailaa aikoi käyttää, pääsee siihen kiinni, niin yleensä kannattaa jättää se keskenään halimaan sitä välinettä ja käyttää niitä käsiään leikin lopettamiseen. Eli jos on tappelu käynnissä, niin mihinkään välineeseen ei pidä jäädä roikkumaan. Silloin kun joku pääsee nokkapokka vaiheessa välineeseen kiinni syystä tai kolmannesta tarkoituksena lähinnä estää sen käyttö, niin se väline pidetään itsellä, jotta päästään sitä käyttämään siihen mihin se on tarkoitettu, jos tarve realisoituu.

Sen tappelun tiimellyksessä välineestä ajoissa irti päästämisen useimmat oppii harjoittelemalla. Harvat osaa sitäkään asiaa harjoittelematta.
MGR45
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 5
Lauteille: Elokuu 2018

Turvallisuusalan henkilöt ja teleskooppipatukka, raudat jne

#195

Viesti MGR45 »

Kari Aittomäki kirjoitti: syys 9, 2018, 01.42 Erittäin hyvä kysymys, kävi munkin mielessä.
Koska kepakko on vaan kepakko, miksi käydä painimatsia jostain astalosta kuin maali on saatu jo puruetäisyydelle?
Tappelutekniikan kohde on mies, ei ase.
Minusta.
Ne kerrat kun olen repinyt aseita pois janttereiden käsistä olen antanut epäröimättä puudutuspiikin kun sössimistä on tapahtumaisillaan.

Kysyisin myös MGR45:lta jotta kuinkas patukoisit jos tarkoituksena olisi aikaansaada pajunoksamurtuma aktiivisesti tappelevaan, liikkuvaan käteen?
Mites katkaisisit solisluun?
Molemmat ovat pelistäpois-tekniikoita eli liikkuvat jo puhtaan vahingoittavan toiminnan puolella, jossa ei kuitenkaan yritetä vallan henkeä viedä.
Eli haetaan optimivahinkoa minimienergialla.
Tuohon ekaan kysymykseen olet oikeastaan itse vastannut jo:

"Pystyasennossa on myös se hyvä puoli että mikäli siihen joku katveapina tarraa, vastaheitto lähtee säpäkästi kun ei tartte kuin napata vapaalla kädellä mailan yläkolmanneksesta ja pudottautuen kääntyä. Ei ole käyny mulle mutta treenattua on tullu."

Kaikki taistelu on tahtojen välillä, keho on ase, pyssyt ja astalot lisävarusteita.

Mä olen miettinyt patukkaa vain kapeakatseisesti ja liuskaotsaisesti virallisena voimankäyttövälineenä, kaikkine rajoituksineen. Eli tahallinen vammantuotto on ollut poissa mielestä. Keskittyminen siinä miten saada vaikutusta niihin isoihin lihaksiin ja joku ajatus hätälyönnillekin toki. Tärkeänä kohtana se, miten välttyä tuomiolta ja / tai korvausten maksamiselta.

Mutta nyt kun kysyit niin pitää miettiä.

Siihen aktiivisesti tappelevaan käteen vetäisin pelkällä liikenopeudella. Solisluulle lyöntipaikka aukeaisi, kun tukikädellä ohjaa lyönnin sivuun ja siitä taas pelkällä liikenopeudella lyönti tai vasaralyöntinä patukan toisella päällä etäisyydestä riippuen, mikä taas ei mahdu virallisen ohjeistuksen rajoihin eikä toki tahallinen vammantuottamus patukalla muutenkaan kuulu voimankäyttöön eli kootut selitykset pitäisi kerätä kasaan sieltä hätävarjelu osion puolelta lakia. Nuo lyönnit olisivat siis enemmän pystysuunnassa tarjoiltuja ja tukikädellä sivuun ohjaus sisä-tai ulkopuolelle ja lyönti siihen lyövän käden solisluuhun.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 23 kurkkijaa