Kari Aittomäki kirjoitti:
Ei saa ottaa hiiltä siitä että joku on ennakkoluuloinen. Kukaan ei ole tyhmä tahallaan.
Olisin ihan oikeasti huomattavan kovemman linjan kannalla kuin nykyään vallitsee.
Kyllä portsarin pitää olla pelote.
Silloin se juttu toimii sitenkuten pitää.
Odotan oikein innolla tätä tupakkilakia ja sen mukanaantuomia tappeluita.
Kun muutama on kuollut niin eiköhän taas tajuta ainakin johonkin mittaan ettei uppailevaa puupäätä silittelemällä taltuteta.
Luin juuri kirjaa hotelli- ja ravintolaturvallisuudesta.
Siinä juuri todettiin että ennen asiakas PÄÄSTETTIIn sisään ravintolaan, jos tuli ongelmiä ördäämisen kanssa paikalle meni tarjoilija, jos kusipäisyys jatkui nisse haki hovimestarin. Tämä tuli hieman erilaisessa asussa, a la carte lista kainalossa ja muodollisella puhetavalla muistuttamaan asiakasta siitä missä ollaan. Johtuen sen ajan tavoista ja asiakkaan asemasta ravintoketjussa hovin auktoriteetti usein riitti.
Nisse saattoi myös tulla pöytään mikäli homma meni astetta vakavammaksi, varmistamaan että asiakas ei pääse hoviin käsiksi. Jos puupää vieläkin mesosi/kävi käsiksi tuli paikalle vahtimestari joka joko antoi ymmärtää turpakeikan olevan edessä tai kävi kiinni. Game over.
Muut asiakkaat olivat tyytyväisiä koska ördääjä heitettiin ulos, ja tämä vaikutti lähinnä idiootilta jonka takia KOKO henkilökunnan piti vaivautua, ja silti tämä ei rauhoittunut.
Nykyään tilanteessa on parhaimmillaan yksi myyjä jolle huudetaan että "mä maksan sun palkkas". Jos portsari on töissä niin ulosvietäessä naapuripöydistä huudellaan että "nautiks sä tosta jotenkin, eiks totakin vois hoitaa puhumalla sä oot palveluammatissa".
Joo ajat on tosiaan erilaisia...
Pubeissakin jos olisi enemmän myyjiä, niin heillä olisi aikaa hoitaa tuota verbaalipuolta enemmän ongelmatilanteissa. Näin portsarille jäisi se "here come the big guns" rooli. Mikä on luontevampi ja lopulta toimii paremmin.