Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Tunnistaako joku tämän terän?

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Tunnistaako joku tämän terän?

#31

Viesti Kari Aittomäki »

Onko sulla kokemusta t-mallisesta puukosta nylky/teurastus-töillä?

Kuva

Mä olen nähnyt noita hyllyillä mutten koskaan käytössä, tuo on toki kaksiteräinen, ehkä ei paras vaihtoehto tunkuviiltoihin?
Seksikäs terä toki on tuo.
Ja Platoonissakin oli.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Tunnistaako joku tämän terän?

#32

Viesti JanneM »

Noi push daggerit on enemmänkin mallia suolikaapin avain. EI niillä tehdä mitään oikeita töitä.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Tunnistaako joku tämän terän?

#33

Viesti MtJ »

Eipä mulla tuollaisesta ole kokemusta, suolistukseen ei käy kun puhkoo suolet jos on molemmin puolen terä. Tämmöinen on riittävä ja itse asiassa aika näppärä:
Capture4.PNG
Toki edellyttäen et kestää teroitusta, jos useamman meinaa teurastaa. Se ei tarvi terällä pyyhkäistä kuin kerran villisialta sorkat poikki niin karvat tylsyttää terän ja kaipaa jo teroitusta heti se terä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja. Ole hyvä ja rekisteröidy tai kirjaudu sisään.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Tunnistaako joku tämän terän?

#34

Viesti Kari Aittomäki »

Ou.
Mä olen kyllä nähnyt vanhoilla savunhajuisilla noita poikittaiskahvapuukkoja sielä verstaissaan.
Käyttöä en ole päästänyt todistamaan, kuvittelisin että sopisi teurastushommiin.
Toki kaksiteräisyys on vaan seksyä, muistaakseni se Platoon-versiokin oli normaaliteräinen survoin.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Tunnistaako joku tämän terän?

#35

Viesti MtJ »

Suolestaessa se kaksiteräisyys on hankala, muutenkin pidän hamaran puolella kättä tai ainakin paria sormea suolten päällä, ettei vahingossa kärki puhkaise. Nylkiessä vielä varmaan menisi jos yksinään hommaa tekee, mutta jos kaksi on samaan aikaan nylkemässä niin haavojen vaara tietenkin suurenee. Itte pidän etusormea hamaralla sitten kun nyljetään. Pään tiputtamiseen ihan normaali puukko käy, oikeastaan semmonen halpa puukko hyvä, kun ei tarvi tylsymistä varoa.

Paloittelu sitten lopuksi erikseen, siinä on pidempääkin terää ulottuvilla.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Tunnistaako joku tämän terän?

#36

Viesti MtJ »

Äkkipäätä voisi ajatella että teurastuksessa tarvitaan voimaa, mutta ei sitä siinä paljoa kyllä tarvi. Enemmänkin taitoa napsia oikeasta kohtaa niveliä poikki ja leikellä auki oikein elukka. Ihan kepeästi menee jos vaan on työkalut teräviä, hiki ei tule. Ellei kiire ole ja vedä vauhdilla sitä nahkaa pois päältä syystä tai toisesta.

Sahaus tikkisahalla kahtia on tavallisella sialla se hikisin homma, jos ei oo sähkösahaa käytössä. Senkin oon tehnyt useamman kerran, semmonen 1,5 metriä selkärankaa on aika hikinen homma yksinään nihkutella.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Timpa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1344
Lauteille: Maaliskuu 2012

Tunnistaako joku tämän terän?

#37

Viesti Timpa »

Paikka on notkossa. Vanhoissa kartoissa 50/60 ja 70-luvulla siinä ei näy mitään polkua. Vasta 80-luvulla siihen ilmestyy polku, joka siinä nykyisinkin on. En näe mitään syytä miksi siellä olisi äestä raahattu. Paikalla on ikivanhoja kantoja. Eli tehtyihin metsätöihin terä voi siten liittyä, että katkennutta äkeenterää on jotenkin hyödynnetty esim. karsimisessa. Ja sitten nakattu mäjelle.
Ei hää oo mikään "helevetin idiootti". Hää on Elvis.
Sliipparit/Viemäri TV
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Tunnistaako joku tämän terän?

#38

Viesti MtJ »

Notkosta mentiin yleensä johonkin pidemmälle kaskipellolle, mäen nyppylät kun määrittivät kulkureitit entisvanhaan. Hevosta oli turha väsytellä äes perässä, siitä kuljettiin siis mistä matalin aita...

Itse olen tutustunut esim. lähellä olevaan vanhaan taloon kankaan huipulla, jossa oli 60-luvulla vielä asutusta ja sieltä kuljettiin pois ilman teitä tai muuta, myös kaskipelloille. Jäljellä ei ole yhtään kulkutietä, mutta talon rauniot ovat vielä keskellä metsää. Polku menee äkkiä umpeen kyllä metsässä. Jopa sellainen eräpolku Päijänteen rannalla, mikä oli vielä 90-luvulla täysin "auki", oli nyt viime käynillä hävinnyt maastosta kokonaan.

Läheisellä suolla jossa käyn lintujahdissa, on eräpolku, joka on suosaarikossa vielä nähtävissä, muualta se on kadonnut. 1950-luvulla se oli ainoa kulkutie kohti Suontee-järveä.

edit: tämä siis tämmöistä pohdintaa, väittämättä nyt sen enempää suuntaan tai toiseen.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Timpa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1344
Lauteille: Maaliskuu 2012

Tunnistaako joku tämän terän?

#39

Viesti Timpa »

Juuri tällaiset pohdinnat auttavat jäljille, miksi terä on maassa, ja juuri siellä missä se on.
Ei hää oo mikään "helevetin idiootti". Hää on Elvis.
Sliipparit/Viemäri TV
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 7 kurkkijaa