Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Luotiasekamppailu

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Luotiasekamppailu

#1

Viesti Kari Aittomäki »

Kranaatin linkoilua tulikin jo käsiteltyä, tietenkin se käyttötilanne on erilainen kuin perinteisempi kranunnakkelu.
Hemingwayn teksti oli hyvin ihailevaa eli tehokasta lie pommittelu ollut.

Linko on käsittääkseni hyvinkin yleinen peli koko Lähi-idässä ja siten myös Espanjassa.
Muistan nähneeni valokuvia assyyrien taiteesta jossa linkomiehet kulkivat taisteluun, näkömuisti ei kanna siihen asti oliko lingoilijat ennen vai jälkeen jousimiehiä. Mitenkähän kyseistä asetta lie käytetty, varmaankin volleyna kenties juuri jousimiehiä vastaan.
Kilpimuurin paukuttelu ei vaikuta fiksulta taktiikalta.
Daddy kirjoitti: heinä 1, 2018, 14.42 Juu ja ei ole tarkoitus ampua sitä rosmoa, vaan riistää siltä ase + pitää se riistetty ase hallussa + suojata välittömästi sitä vippiä, ketä ollaan suojaamassa. Mulla siis tuli tuohon väliin se häiriönpoisto, eli tavallaan saattaa se takaisin toimintakuntoon. Juu, ja opetetun mukaisesti sillä ei uhata rosmoa, van otetaan se "vain" haltuun. Ja suojata sitä pitämällä asetta omaa kroppaa vastaan, sormivarmistus ja piippukontrolli toki muistaen.
Eikö koulutuksessa korostettu vihun lamauttamisen prioriteettia?
Tulkitsen, että toimintasi tuli ikäänkuin jostain taskusta ja ikäänkuin ohjeitten vastaisesti?
Luonteva toiminto vaistotappelijalle, ase nopeasti käyttökuntoon.. jos sattuis tarvitteen.

Mulle kävi kerran tilanteessa siten että väistin tuuppaajan liikkeen ja pyöräytin sällin suoraan kuristukseen (rearnaked yhdellä kädellä omaan takaraivoon lukiten), vedin aseensa vyöltään ja katsoin kaveriaan. Joka olikin tuttu naama.
Kaikki yhdellä liikkeellä jota en ikuna ollut treenannut. Se vaan tapahtu.

Tilanteen purkauduttua annoin aseen takaisin varsin leuhkasti, irrotin lippaan ja heitin poikain takapenkille, purin aseenkin (tuttu malli) ja heitin luisti/piipun niinikään takapenkille, kahvan löin änkkäilevän etutömistäjän kouraan.
Sekin liikku tuli aivan vaan jostain, veikkaan leffoja.
Viilipyttyilin vamonos tieheni, tremolo iski vasta korttelin päässä.
Perkeles ku pelästyin.

Koivuhalkoon tätä ei saa käännettyä enään mitenkään. Paitti että vasen käsi oli kyllä aika halkoinen, täysin hapoilla.
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Koivuhalko

#2

Viesti Daddy »

Kari Aittomäki kirjoitti:
Daddy kirjoitti: heinä 1, 2018, 14.42 Juu ja ei ole tarkoitus ampua sitä rosmoa, vaan riistää siltä ase + pitää se riistetty ase hallussa + suojata välittömästi sitä vippiä, ketä ollaan suojaamassa. Mulla siis tuli tuohon väliin se häiriönpoisto, eli tavallaan saattaa se takaisin toimintakuntoon. Juu, ja opetetun mukaisesti sillä ei uhata rosmoa, van otetaan se "vain" haltuun. Ja suojata sitä pitämällä asetta omaa kroppaa vastaan, sormivarmistus ja piippukontrolli toki muistaen.
Eikö koulutuksessa korostettu vihun lamauttamisen prioriteettia?
Tulkitsen, että toimintasi tuli ikäänkuin jostain taskusta ja ikäänkuin ohjeitten vastaisesti?
Luonteva toiminto vaistotappelijalle, ase nopeasti käyttökuntoon.. jos sattuis tarvitteen.
Prioriteetti on VIP:in suojaamisessa -> vihua lamautetaan vain sen verran, mitä VIP:in suojaaminen edellyttää. Pointtina siis se, että ei jäädä nujuamaan sen vihun kanssa yhtään sen enempää kuin on tarvis. Uhkatilanteen mukaan tarvittavat temput ja sitten VIP haltuun, tarvittaessa evakuoidaan huitshelkkariin tapahtumien keskipisteestä. Jos em vaatii kuolettavan voiman käyttöä, niin sitten se vaatii. Jos taas homma hoituu esim muutamalla maukkaalla polvipotkulla, niin hyvä niin. Prioriteetti on siis VIP:in suojaamisessa, eikä missään muussa. Tietty näin, kun puhutaan henkivartijajutuista.

Tietty Suomen festariskenessä se suurin uhka on yli-innokkaat fanit, nimmarinpyytäjät ja halailijat. Silloin tietysti temppurepusta kaivetaan vähän muita kikkoja kuin polvipotkut ja VIP:n vauhdikkaat&näyttävät evakuoinnit. Elikkäs aina tilanteen mukaan, niinkuin on hyvin itsestäänselvää :)

Juu kyllä toimintani tosiaan tuli ikäänkuin jostain taskusta ja ikäänkuin ohjeitten vastaisesti. Nimittäin sitä häiriönpoistoa ei opetettu, eikä edes näytetty siinä koulutuksessa. Kuulemma muutama muukin sitä teki, mutta itse keskityin niin omaan tekemiseeni ettei minulla ole omakohtaista havaintoa siitä, kaveri vaan kertoi jälkeenpäin.

Mutta sitä en ymmärrä, mikä ihmeen tasku minulla yhtäkkiä oli, mistä tuon häiriönpoiston repäisin. Koskaan sitä kunnolla harjoittelematta tai mitään muutakaan. Se vaan tuli, ja ikäänkuin selkärangasta, täysin luontevana osana toimintaa. Enkä osaa sanoa oliko siinä vaistotappelija-settiä, ehkä oli joo. Jotain että mulla on nyt ase kädessä, ja alitajunta osasto X ilmoittaa, että sen olisi hyvä olla jatkon kannalta toimintakuntoinen, niin teeppä temppu Y jonka oot nähnyt vuonna nakki&käpy jonkun nopeasti näyttämänä.

Aivan. Mystisen. Outoa.

Kari Aittomäki kirjoitti: Mulle kävi kerran tilanteessa siten että väistin tuuppaajan liikkeen ja pyöräytin sällin suoraan kuristukseen (rearnaked yhdellä kädellä omaan takaraivoon lukiten), vedin aseensa vyöltään ja katsoin kaveriaan. Joka olikin tuttu naama.
Kaikki yhdellä liikkeellä jota en ikuna ollut treenannut. Se vaan tapahtu.

Tilanteen purkauduttua annoin aseen takaisin varsin leuhkasti, irrotin lippaan ja heitin poikain takapenkille, purin aseenkin (tuttu malli) ja heitin luisti/piipun niinikään takapenkille, kahvan löin änkkäilevän etutömistäjän kouraan.
Sekin liikku tuli aivan vaan jostain, veikkaan leffoja.
Viilipyttyilin vamonos tieheni, tremolo iski vasta korttelin päässä.
Perkeles ku pelästyin.

Koivuhalkoon tätä ei saa käännettyä enään mitenkään. Paitti että vasen käsi oli kyllä aika halkoinen, täysin hapoilla.
Sun kohdalla voisin arvella, että kun on treeniä&kokemusta vaikka muille jakaa, niin noi soveltamiset tulee ikäänkuin vaiston, siis hyvin treenatun vaiston mukanaan tuominaan. Uhka on tämä, kaverin positio on tuo, sen asento&liike taas on se, joten teemmepä sovelletun tempun Z&F. Mulla taas ei ole niistä aseista ja pyssyköistä juurikaan mitään kokemusta, niin ei ainakaan treenatusta vaistosta voi puhua.

Aika mystistä hommaa. Oman ketjun arvoinen juttu. Ehkäpä modet voisi jakaa nämä setit omaksi ketjukseen. Ja vaikka [mention]Mjölnir[/mention] sitten kommentoisi omaa näkemystään siihen, kun olet perehtynyt koulutusskeneen ja kuinka jengi oppii mitäkin asioita.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Koivuhalko

#3

Viesti Kari Aittomäki »

Tässä on laatikko,- eli topickeskustekun heikkous, ajatuskehitelmät ikäänkuin kitkaantuu kun ei olla enää topicissa.

Minusta tuon taskusta tulevan, näennäisen improreaktion taustan voi hienosti linkittää kataamiseen.
Mutta ei omassa ketjussaan, olen siellä yrittänyt piipittää tositilanteitten oudoista mutta toimivista tekniikkakokonaisuuksista, jotka "vaan tulee jostain.."
Täky ei ole tarttunut koska keskustelua dominoivat tahot ovat liikkeellä erilaisin hahmotuksin, joissa metodi itsessään tuntuu olevan toimivuutta korkeampi prioriteetti.
Ja se akateemisen makuinen viileyspyrkimys.
Eikä siinä mitään, mutta hienhaju puuttuu, kontaktipinta sovelluksista kokemusta keränneisiin potentiaalisiin kirjoittajiin muodostuu ohkaiseksi ja torjuvaksikin.

Esimerkin kautta, juuri tuo kuvattu tilanne.. Mä toki tiesin, että rearnakedin voi tehdä yhdellä kädellä omaan takaraivoon kiristävästi tukien.
En ollut koskaan treenannut tekniikkaa "sankaritarinana" eli perinteisten lajien mukaan, uke/tori-akselilla liikkuen. Vain otteena.

Mutta käyttämäni sivuaskel, käsien epäsymmetrinen käyttö ja asentovarmistus maistuivat retrospektiona kovasti katalta.
Etenkin, kun pidin karjua hallussa ja otin aseensa. Oli kookas ja hyvin vahva, päättäväinenkin ja selkeästi treenannut, tosin vain kevyenoloisesti, kurssimaisesti, asentonsa vuoti ja toiminta keskittyi käsispennailuun. Työnsin käytännössä lonkkani ristiselkäänsä, asento oli miltei sanchin, saatoin pitää asentonsa hankalalla mutkalla, kuristusotteenkin voimaa vaihdellen eli huomiopisteensä ei ylettynyt jalkoihinsa, joista se purkaminen ja kenties heittoyritys ois pitäny alkaa..
Tämä kaikki sekunnissa, parissa.
Käsikin löysi tykin erehtymättä, sulavasti, vetokin varmisituksineen oli turvallinen.
Vieraalla pössyllä kämmentämiskertoin ois varmaan ollu paksumpi. Tai sitte ei.

Mä uskon että nämä tahattomalta tuntuvat tilannehallinnat kumpuavat siitä pärskyväninnokkaasta peruskaman hakkaamisesta, johon ei treenihetkellä yritäkään löytää älyllistä motiivia.

Läksyt vaan päähän kuin koivuhalolla ikään.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

luotiasekamppailu

#4

Viesti Mjölnir »

Ylipotkija: otin nämä muutaman off-topicin pois koivuhalko-ketjusta, keksitään näille jotain omaa paikkaa jossain vaiheessa
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 31 kurkkijaa