Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Käsiase vs. teräase

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Käsiase vs. teräase

#1

Viesti Mjölnir »

Pohjustuksena tämä:
[youtube][/youtube]

Mitä mieltä olette?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Käsiase vs. teräase

#2

Viesti Ralle Ryökäle »

Etäisyyksien tiedostaminen on toki erittäin tärkeää. Sikäli kun tuossa vertaillaan vaan pyssy vs puukko juttua, niin kyllähän tohon realistisesti liittyisi monia muitakin aspekteja. Mikä esim estäisi tota partajeesusta spurttaamasta vauhdilla sen muutama kymmenen metriä pikana saadakseen aikaa ja etumatkaa aseenkäytölle tai suojautumiselle. Toisekseen tossa on erittäin mojova paikka vetästä monolla vastapalloon jos tuntuu ettei luikku lähde tarpeeksi äkäseen holsterista. Eli turha pelkkää pyssy-juttua tuijotella.
Vielä tulee mieleen että, mikä voisi olla tuollainen realistinen tilanne jossa tämä pyssymies ikinä tajuaisi että, nyt tulee sieltä veitsimies juosten takaata puukottamaan? Todella hankala ennakoida / tietää. Jossain kadulla ihmisten seassa tämäkin kaveri on ihan samalla tavalla yllätettävissä, jos jollain halua löytyy. Ihmisen reaktioaika ja huomiokyky on kuitenkin rajallinen. Tahdon sanoa sitä että, koska sitä älyäisi normaalisti olla juuri noin valppaana, töissä toki ollaan normaalia valppaampana, mutta kyllä siinä tuppaa aika kiire tulemaan jos pitäis tossa ajassa kättäpidempää vyöltä kiskasta ja ennen kaikkea sitä ennen ehtiä tekemään päätös että näin tekee.
Viimeksi muokannut Ralle Ryökäle, joulu 30, 2013, 12.15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Käsiase vs. teräase

#3

Viesti Mjölnir »

Olet hyvin lähellä samoja aspekteja, joita itsekin pohdin.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11244
Lauteille: Kesäkuu 2008

Käsiase vs. teräase

#4

Viesti Jorge »

Niin kuin Hoffa- elokuvassa todettiin
Give me the knife. You wanna go a round, go like a white man. Get a gun.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Käsiase vs. teräase

#5

Viesti DeusVult »

[youtube][/youtube]

Tossa mölliksen videossa oli mun mielestä ihan mielenkiintoinen toi juttu että asemies hyppää ukemilla eteenpäin tai selälleen ja saa sillä lisäaikaa ampumiselle. Näissä tällasissa testauksissa on vaan vähän sellainen juttu että ne näyttäis yleensä olevan oikealta etäisyydeltä sen verran tasaväkisiä, että mukaan pitäis melkein saada ton ajoitusaspektin lisäksi myös joku vauriomallinnus - se pyssymies kun ei välttämättä lopeta toimintaa siihen ensimmäiseen saamaansa pistohaavaan, mutta toisaalta ei se veitsimieskään välttämättä edes tajua sitä ensimmäistä luotia nahassaan? Asetreenaamisen ikuinen dilemma: ei voida koskaan treenata täysin tositilannetta vastaavasti...
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Käsiase vs. teräase

#6

Viesti Mjölnir »

Joo, olen samaa mieltä. Siksi MINUN mielestäni, ja siinä järjestelmässä, jota opetan, ei luoteta koskaan 100% ampuma-aseeseen, vaan säilytetään toimintakyky myös hierojan työkaluilla, eli lähietäisyydeltä vähintään toisella kädellä.

Lisäksi, miksi tehdä kaatuminen, jos voisi juosta? Selälleen maahan heittäytyminen on myös mielestäni liian riskialtista. Se on yksi keino, jos esimerkiksi itse menetetään tasapaino, mutta lähtökohtaisesti ei mielestäni ykköstoimintamalli.

Liikkumisesta vielä, onhan sitä muitakin suuntia kuin suoraan poispäin, jos etäisyyttä halutaan tehdä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Käsiase vs. teräase

#7

Viesti obmijoy »

siinnä tuli selkeä esimerkki mihin ukemeja tarvii niitä pyöreitä elokuvaukemeja
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Käsiase vs. teräase

#8

Viesti Mjölnir »

Tässä on vielä yksi mielestäni tärkein juttu, eli tunnistaminen. Miten uhka on tunnistettu? Näitä harvoin näissä mallinnuksissa tehdään. Esimerkiksi tuo ensimmäinen video: mistä pistollilla puolustautuja tietää, että takaa tulee sellainen uhka, johon hän voi reagoida vetämällä ja käyttämällä pistoolia?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Käsiase vs. teräase

#9

Viesti Mjölnir »

Mjölnir kirjoitti: Liikkumisesta vielä, onhan sitä muitakin suuntia kuin suoraan poispäin, jos etäisyyttä halutaan tehdä.
Tässä esim kohdassa 0:54 tuota liikkumista vähän eri tavalla.
[youtube][/youtube]
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Käsiase vs. teräase

#10

Viesti PetriP »

Mjölnir kirjoitti: Tässä on vielä yksi mielestäni tärkein juttu, eli tunnistaminen. Miten uhka on tunnistettu? Näitä harvoin näissä mallinnuksissa tehdään. Esimerkiksi tuo ensimmäinen video: mistä pistollilla puolustautuja tietää, että takaa tulee sellainen uhka, johon hän voi reagoida vetämällä ja käyttämällä pistoolia?
Ja millä kognitiivisella kapasiteetilla päättelee uhkaajan olevan niin lähellä, että ninja-ukemi on tarpeen? Eikö uhkatilanteessa päätöksenteko vaikeudu?
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Käsiase vs. teräase

#11

Viesti DeusVult »

PetriP kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Tässä on vielä yksi mielestäni tärkein juttu, eli tunnistaminen. Miten uhka on tunnistettu? Näitä harvoin näissä mallinnuksissa tehdään. Esimerkiksi tuo ensimmäinen video: mistä pistollilla puolustautuja tietää, että takaa tulee sellainen uhka, johon hän voi reagoida vetämällä ja käyttämällä pistoolia?
Ja millä kognitiivisella kapasiteetilla päättelee uhkaajan olevan niin lähellä, että ninja-ukemi on tarpeen? Eikö uhkatilanteessa päätöksenteko vaikeudu?
No tuossa videossa nyt taisi olla kyse siitä että kaksi jotain dudea nyt lähinnä omaksi ilokseen kokeili erilaisia juttuja, ei se ollut mikään varsinainen opetusvideo.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Käsiase vs. teräase

#12

Viesti Mjölnir »

No, toimikoon tuo video vaikka keskustelun herättäjänä, mutta joka tapauksessa en näe tuossa videolla olevia tekniikoita kovin käytännöllisinä muussa kuin tuossa treenipaikassa ja -ympäristössä, sekä tuolla skenaariolla, että tietää vastustajan hyökkäävän veitsellä takaa tietyltä, ennaltasovitulta etäisyydeltä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Käsiase vs. teräase

#13

Viesti Andy »

Minulla ei ole oikein asiantuntemusta arvostella noiden tekniikoiden toimivuutta, mutta koko juttuhan on wanha. Noita veitsi vs. pistooli -videoita on tehty siitä asti kun nettivideot keksittiin ja niissä on aina sama ominaisuus kuin tässäkin: Veitsimiehelle annetaan ase valmiiksi käteen ja pistoolimiehen pitää vetää se.

Olisi hauska nähdä joskus video, jossa veitsimies on selin ja pistoolimies tähtää häntä valmiiksi keskelle massaa. Montakohan laukausta ehtisi ampua vaikka 5 metrin välimatkalta lähtien ennen kuin saa puukosta? Riittäisikö yksi lipas?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4152
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Käsiase vs. teräase

#14

Viesti YJT »

Mun mielestäni näissä Tueller drill -variaatioissa on pointtina lähinnä toimia herättämään tosiasiaan, että pelkkä ampuma-aseen kantaminen ei riitä ("I don´t train martial arts, I know gun-fu").

Näitä filmejä on tosisaan netti pullollaan, ja löytyy myös kaupallista materiaalia. Varmaan paras näkämistäni on Ralph Mrozin filmi, jossa päädytään siihen, että puukkomies on saatava ensin (väliaikaisesti) pois pelistä tai vähintään ensimmäinen hyökkäys torjuttua, ennen kuin asetta aletaan vetämään. Monet muut ovat tulleet Mrozin jälkeen (ja ehkä ennenkin) samaan lopputulokseen.

Näissä demoissahan on useita ongelmia, suurimpana tietenkin se että asemies osaa odottaa hyökkäystä. Lisäksi useinkaan ei huomioida sitä, että vaikka asemies saisi pari-kolmekin hyvää osumaa puukkomieheen, tämä saattaa silti puukottaa asemiehen hengiltä ennen pysähtymistään. Ihan hauskoja ajatusleikkejä kuitenkin silti.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Alapotku
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 227
Lauteille: Heinäkuu 2011
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Defendo
Sivulajit: Libre Fighting, Baraw Sugbo, kuntonyrkkeily, Combat Hapkido
Takalajit: Thaiboxing

Käsiase vs. teräase

#15

Viesti Alapotku »

Eka videolla pistoolimies on melko avuton, aseen veto on vain samaa luokkaa kuin minulla, siis selvästi hitaampi kuin paljon harjoittelevilla kavereillani, jotka ampuvat SRAta ja Practicalia. Minä en ainakaan pidä tuota minään "eliittiasemiehenä", vaikka videolla niin väitetään. Osaava taktinen ampuja ei myöskään ammu vain yhtä laukausta, vaan vähintään tuplan tai useamman peräkkäin, tahti niin nopea kuin etusormi liikkuu (ja ase ehtii latautua). Tukikättä kannattaa käyttää suojauksessa silloin kun sitä ei tarvitse aseella, jolloin voi suojata ainakin jonkin verran päätään ja kurkkuaan kunnes ehtii ampua, vaikka suojakäsi haavoja saisikin. Defendo-videossa minusta realistisempi ote kuin tuossa ekassa, siis kun oikeasti osaavat kaverit kyseessä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 54 kurkkijaa