Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Käsiase vs. teräase

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Käsiase vs. teräase

#46

Viesti Mjölnir »

kukuska kirjoitti: Defendo Blue -videon kohdassa 1.06 näkyy ilmeisesti Defendon perusratkaisu: (torjunta), väistelyä taakse/sivuun, ase valmiusotteeseen,(torjunta) ja tarvittaessa hätälaukaus?
Joo, tuo tapahtuma on kuvattu demosta, jossa katsottiin erilaista etäisyyden merkitystä, että mitä ehtii ja mitä ei. Lisäksi kokeiltiin erilaisia valmiusotteita, puhutteluasentoa, käsi kahvalla tai ase valmiusotteessa. Kokeiltiin aseen käyttämistä ja siitä luopumista.

Tässä nimenomaisessa tilanteessa katsottiin sitä "yllätetyksi tulemista", eli vaihtoehdot ovat:
1) havaitaan hyökkäys liian myöhään, tehdään ensisijaisesti paljaan käden tekniikka, ja kun saadaan oma päätöksentekoketju mukaan, voidaan tilaisuuden tullen ottaa etäisyyttä ja siirtyä välineelle
2) havaitaan hyökkäys ajoissa, mutta etäisyyttä on liian vähän "puhtaalle" aseenkäytölle: yritetään pitää etäisyyttä liikkumalla ensisijaisesti sivuun ympyrän kaarta (mikäli maasto mahdollistaa) ja samalla otetaan ase esille. Varaudutaan tukikädellä tekemään esim puoli-A-torjunta, mikäli tarve tulee. Jos etäisyys on lyhyt, eikä kohdehenkilö tottele käskytystä / uhkaamista, käytetään asetta hätälaukausotteen paikalta, ettei tuoda sitä potentiaaliselle aseenriistoetäisyydelle. Ja juuri tämä vaihtoehto näkyy tuossa kohdassa videolla.
3) havaitaan hyökkäys ajoissa, etäisyyttä on riittävästi, hoidetaan homma voimankäytön puolella, eli pyritään käyttämään suojaa, uhkaamaan ja käyttämään asetta minimivoimankäytön perusteiden mukaisesti.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Jaska
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 75
Lauteille: Tammikuu 2013

Käsiase vs. teräase

#47

Viesti Jaska »

Maihin meno nopeasti on hyvinkin suotavaa alueilla, joissa vastapuolella on yleensä ampuma-ase tai räjähteitä käytössä. Voisi kuvitella vaikkapa Afganistanissa, että jos joku lähtee rynnimään kohti, niin kaverilla lienee hiukan tnt.ä liivaissä ja sellaisessa tilanteessa ei aseeton voimankäyttö ehkä ole järkevintä vaan pyrkiä mahd. kauas, suojaan, alas jne. ja sitten yrittää pysäyttää kohde jos vielä mahdollista. Kotimaassa ei heti tule mieleen miksi käyttäytyä moisesti.
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Käsiase vs. teräase

#48

Viesti Kyynikko »

Jaska kirjoitti: Maihin meno nopeasti on hyvinkin suotavaa alueilla, joissa vastapuolella on yleensä ampuma-ase tai räjähteitä käytössä. Voisi kuvitella vaikkapa Afganistanissa, että jos joku lähtee rynnimään kohti, niin kaverilla lienee hiukan tnt.ä liivaissä ja sellaisessa tilanteessa ei aseeton voimankäyttö ehkä ole järkevintä vaan pyrkiä mahd. kauas, suojaan, alas jne. ja sitten yrittää pysäyttää kohde jos vielä mahdollista. Kotimaassa ei heti tule mieleen miksi käyttäytyä moisesti.
Toivottavasti hymiöt unohtuivat kyydistä?
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Kuvake
kukuska
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 112
Lauteille: Joulukuu 2013

Käsiase vs. teräase

#49

Viesti kukuska »

Mjölnir kirjoitti:
Jaska kirjoitti: Hississä olisit jo saanut puukosta jos olisit selkä hyökkääjää päin ennenkuin ehtisit reagoida varoitukseen. Ajattelin nyt lähinnä poliisi/sotilas linjalla, että kaveri huutaa varoituksen ja siihen reagoidaan tyyliin pois tulilinjalta jne
Juu, näinhän tuolla aiemmin ehdotin, että tuo suojaan ja aseen esilleotto VOISI tulla kyseeseen sellaisessa tilanteessa, että luotettava kaveri tekee tunnistuksen sun puolesta ja huutaa varoituksen.
Jäin miettimään perusratkaisua selän takaa tulevaan puukkohyökkäykseen, jossa kaveri huutaa varoituksen. Eikö se mm. Defendosta tuttu askel etuviistoon, takajalan kiertäminen perässä ase samalla kotelosta vetäen valmiusotteeseen olisi helposti omaksuttava? Toisi etäisyyttä, poistaisi puolustautujan suoralta hyökkäyslinjalta, toimisi myös ahtaissa tiloissa ja mahdollistaisi minkä tahansa välineen käytön/tyhjän käden tekniikan.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6438
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Käsiase vs. teräase

#50

Viesti AlexMachine »

Oliskohan tämä oikea ketju.
Törmäsin tällaiseen kirjoitukseen.
"Don't bring a gun to a knife fight - The 10 foot rule "

Eli siis vanha 21 jalan etäisyys-sääntö olisi nyt 10 jalkaa.
Tuolla on myös varsin mielenkiintoinen taulukko:
Knife versus Gun Simulation Time (t) Attacker: Distance
traveled, eri valmiustiloissa (keltainen, oranssi ja punainen)

The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Käsiase vs. teräase

#51

Viesti Mjölnir »

AlexMachine kirjoitti: Oliskohan tämä oikea ketju.
Törmäsin tällaiseen kirjoitukseen.
"Don't bring a gun to a knife fight - The 10 foot rule "

Eli siis vanha 21 jalan etäisyys-sääntö olisi nyt 10 jalkaa.
Tuolla on myös varsin mielenkiintoinen taulukko:
Knife versus Gun Simulation Time (t) Attacker: Distance
traveled, eri valmiustiloissa (keltainen, oranssi ja punainen)

Tuo taulukko vaikuttaa uskottavalta. Se tukee omakohtaisia kokemuksia hyvinkin.

Olen aika paljon treenannut tätä "fire from the hip" mallia ja sitten joustavaa siirtymistä "extended" ampumiseen.

Tässä käytännön demossa, eli etäisyyden pitäminen, siirtyminen hyökkäyslinjalta pois, fire from the hip ja extended
Edit: etäisyyttä arvioisin olevan vähän enemmän kuin tuo 7 jalkaa (2,1m, lyhyin matka, josta tuon taulukon mukaan pystyy ampumaan lonkalta), ehkä 9 jalkaa, mutta toisaalta, mulle jää ihan hyvin aikaa, ei tule edes kiire.

Tässä vielä vähän tarkemmin tuo hätälaukaus
Tässä tosiaan oletusarvona, että ampuja on punaisella (condition red) eli osaa odottaa hyökkäystä tapahtuvaksi.

Itse asiassa juurikin tämänkaltaisia tilanteista tullaan pohtimaan ja treenaamaan "Gun-Fu" semmassa, jonka vedän 20.3. Valkeakoskella. Ei pelkästään veitsiuhkaan, vaan myös ampuma-aseuhkaan. Paikkoja on vielä auki, tervetuloa

http://potku.net/forum/viewtopic.php?f=25&t=21090" onclick="window.open(this.href);return false;

5.3. asti on vielä aikaa saada Early Bird -tarjous.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6438
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Käsiase vs. teräase

#52

Viesti AlexMachine »

Luin jo aikaisemmin tuon leirin Facebokissa mutta valitettavasti olen matkoilla. Vaikutti todella mielenkiintoiselle, varsinkin kun jo vähän treenannut tuon tyyppisiä taktinen pistooli ym kursseilla mutta tuo airsoft tuo varmasti ihan uutta ulottuvuutta ja realismia harjoitteluun.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Käsiase vs. teräase

#53

Viesti Mjölnir »

Mjölnir kirjoitti: [video][/video]
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 56 kurkkijaa