Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Intialaiset aseet ja asetaidot

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Intialaiset aseet ja asetaidot

#1

Viesti Jussi Ekholm »

Ajattelinpa avata tälläisen ketjun, kun asehuoneessa on vähän hiljaista. Löytyykö keneltäkään kiinnostusta näitä kohtaan? Olen huomannut että jotenkin minua nuo intialaiset aseetkin viehättävät jonkin verran. Ja nyt kun sain tulwarin niin tuli etsittyä vähän videoita asetaidoista.

Tulwar ja saksi-katar

Kuva

Nidar Singh opettaa ja laji on kai Shastarvidiya

[youtube][/youtube]

Toivottavasti tästä aiheesta saadaan vaikka vähän keskustelua.
Jussi Ekholm
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

Intialaiset aseet ja asetaidot

#2

Viesti Risto R »

Gathasta on jo oma ketju, tässä ketjussa voisi keskittyä itse aseisiin?

Video tulwarista ja siitä miten siitä pidetään kiinni.

[youtube][/youtube]

R.A. Kingsleyn Swordsmen of the Raj kirjasta löytyy paljon aikalaiskuvauksia kahakoista joissa intialaiset ovat olleet mukana brittien vallan aikana.
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Intialaiset aseet ja asetaidot

#3

Viesti Kyynikko »

Jussi Ekholm kirjoitti: Ajattelinpa avata tälläisen ketjun, kun asehuoneessa on vähän hiljaista. Löytyykö keneltäkään kiinnostusta näitä kohtaan? Olen huomannut että jotenkin minua nuo intialaiset aseetkin viehättävät jonkin verran. Ja nyt kun sain tulwarin niin tuli etsittyä vähän videoita asetaidoista.

Tulwar ja saksi-katar

Kuva

Nidar Singh opettaa ja laji on kai Shastarvidiya

[youtube][/youtube]

Toivottavasti tästä aiheesta saadaan vaikka vähän keskustelua.
En tiedä juuri mitään intialaisesta aseperinteestä mutta tästä videosta ja opettajan tyylistä tykkäsin. Voi olla että opettaa täyttä tuubaa mutta minun silmääni osaa käyttää välineistöä ja ymmärtää mitä tekee. Propsit terävistä aseista, niiden käyttöä mystisoidaan ihan liikaa IMHO.. ;)
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

Intialaiset aseet ja asetaidot

#4

Viesti Risto R »

Kyynikko kirjoitti: Propsit terävistä aseista, niiden käyttöä mystisoidaan ihan liikaa IMHO.. ;)
Samaa mieltä. Tosin kaikelle paikkansa jne.
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

Intialaiset aseet ja asetaidot

#5

Viesti mronkain »

En nyt tähän hätään ehdi kaivella mutta joku vuosi takaperin aiheesta oli ketjuntynkää Potkussa. Muistaakseni yleisemmin intialaisista lajeista (silambam, vajramushti, kushti, kalarippayat sun muut). Intiahan on vallan pullollaan erikoisia aseita, niin teräaseita kuin muitakin. Taitaa olla Gatka tuo laji mistä ketjun kuvat ja clipit ovat. Sehän on sikhien taistelutaito. Etelä-Intiasta Keralan alueelta löytyy myös mielenkiintoisia lajeja.

- Marko
Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Intialaiset aseet ja asetaidot

#6

Viesti Jussi Ekholm »

Nuo katarit ovat melko viehättäviä aseita, niitä on useita eri tyyppejä, ja joskus kun on aikaa voin koittaa kirjoittaa pienen pätkän niistä.

Satuin löytämään yhden englantilaisesta militarialiikkeestä hyvin edullisesti. Vaikka keräilyni keskittyy pääasiassa muihin aseisiin, jotenkin aina kun tälläinen löytyy halvalla se jotenkin klikkaa minun kohdallani.

Olisi hienoa saada kerättyä hiljalleen kokoelma eri tyyppisiä katar-tikareita. Minulle ei näiden kohdalla ole niinkään tärkeää laatu tai ikä, yritän vain löytää halvalla eri tyyppisiä. Hienot ja hyvät katar-tikarit ovat todella kalliita, siksi keskityn vain näihin huonoihin. :)

Kuva

Ylemmän terä on tyypillisempi panssarinläpäisyyn. Terässä on paksuneva kärki ja keskiharjanne. Alempi kolmiteräinen saksikatar taas ei ole oikeasti käytännöllinen. Minulle on hieman epäselvää miksi noita aukeavia saksimalleja edes tehtiin.

Minulle oli kuitenkin yllätys kuinka valtavan kapea tuon uuden kahva oli. Minulla ei tosiaan ole mitkään karhunkourat, mutta saan juuri ujutettua käteni tuohon saksikatariin. Tuon tavallisen kanssa käy sitten näin.

Kuva

Tässä on tullut mietittyä olisikohan tuo tehty nuorelle pojalle aseeksi? Itse saan maksimissaan kolme sormea kahvaan, ja minulla on 8,5 käsi, eli kuitenkin aika pieni. Olen järkeillyt että nuori poika tai hyvin pienikätinen nainen/mies olisivat ne mahdollisuudet joiden käsi tuohon sopisi.

Tämä on kuitenkin niin jämerän oloinen, että ihan pelkäksi koristeeksi en tätä usko. Ja tuo terä on malliltaan todella hyvin avaava, tuollaisella saa kyllä helposti todella pahaa jälkeä aikaan.
Jussi Ekholm
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Intialaiset aseet ja asetaidot

#7

Viesti DeusVult »

Jussi Ekholm kirjoitti: Alempi kolmiteräinen saksikatar taas ei ole oikeasti käytännöllinen. Minulle on hieman epäselvää miksi noita aukeavia saksimalleja edes tehtiin.
Olisiko noissa sama idea kuin joissakin 1600-luvun eurooppalaisissa main gaucheissa, eli tarkoitus olisi käyttää sitä vasurissa ja napata vastustajan terä siihen sakseen?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Intialaiset aseet ja asetaidot

#8

Viesti Jussi Ekholm »

Tosi hyvää päättelyä, täytyy koittaa etsiä lisää tietoa tuohon liittyen. Tuo kuulostaisi hyvinkin todennäköiseltä mahdollisuudelta. Tuo minulla oleva on vain jotenkin niin heppoisen tuntuinen, etten voisi kuvitella sillä miekannappausta, mutta paremmin tehty saksimalli kyllä varmasti soveltuisi siihen tarkoitukseen.
Jussi Ekholm
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Intialaiset aseet ja asetaidot

#9

Viesti JanneM »

Jonkinlainen peloitteluefektin aikaan saaminen voi tommosen avautuvan terän idea ollakkin. "gaddizuls siinä onkin kolme terää. Onpa vaarallista...."
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 3 kurkkijaa