Asehuone on kuitenkin ollut sen verran hiljainen, että ajattelin nyt avata tälläisen keskustelun. Toivon, että tämä ketju käsittelisi vain Kaspinissa käytettyjä aseita, niiden historiaa, sekä mikäli harrastajat haluavat avata mahdollisesti tekniikoita. Lajin yleisestä historiasta nyt on väännetty iät ja ajat, joten toivon ettei tämä taas menisi siihen.
Yksinkertainen vastaus olisi tietenkin että kysy Valkoselta. Niinhän se tietysti olisi, mutta eipähän sitten tulisi mitään ketjua. Ja uskon ettei Kaarlo Valkonen niin mielellään heti ulkopuolisille jakaisi tietojaan, laji kun ei tälläkään foorumilla ole missään parhaassa valossa vuosien varrella ollut esillä. Kun netissä on suhtauduttu erittäin väheksyen niin en ihmettele jos ei kauheasti ole intoa vastailla jos joku täysin tuntematon alkaa puhelimessa tenttaamaan. Ja muutenkin tälläinen tilanne mikäli se iskee yllättäen saattaa olla hieman sekoittava. Tekstimuotoisen foorumikirjoittelun hyvä puoli on se, että on kunnolla aikaa miettiä mitä aikoo kirjoittaa.
Itselläni taas mielenkiinto puukkoihin heräsi kun sain postissa tuon Hyytisen Suuren Puukkokirjan. Olisihan vielä muutama muukin mahtava puukkokirja, muttei nyt juuri ole varaa ostaa niitä. Tässä sitä lukiessa taas alkoi kiinnostus kotimaan asetaitoihin herätä. Ja eipä meidän kotimaan asetaidoista ole kovinkaan paljon tietoa, ei ainakaan ole minulle osunut vielä eteen. Ja siksi kyllä Kaspinin puukot ja puukkotekniikat hieman kiinnostavat.
Erityisesti itsellä on pistänyt silmään tämä puukkotyyppi, jota ilmeisesti kaspinissa kutsutaan sormipuukoksi? En ole löytänyt Suomen puukkotyypeistä mitään vastaavaa ja siksi tämä kiinnostaa. Tälläinen kahva kulkee kai suomeksi nimellä sormiurakahva, mutta en ole oikein nähnyt tälläistä historiallisissa suomalaisissa puukoissa. Onko tälläinen puukko Valkosen oma mieltymys, vaiko ihan kaspinin perinne?
Olen kuitenkin lukenut että kaspinissa on käytössä yli 20 asetta, ja ainakin minua kiinnostaisi kovin mitä kaikkia aseita arsenaaliin kuuluu?
Tässä ei todellakaan ole tarkoituksena mikäänlainen kaspinin haukkuminen tai vähättely, vaan itseäni kiinnostavat ihan oikeasti lajissa käytetyt aseet. Kirjoitin samantyylisen viestin jo kahdesti aiemmin, mutta poistin ennen lähettämistä, kun ei sanat jotenkin osuneet kohdilleen. Yritin keksiä tähän hieman kysymyksiä mistä toivottavasti saadaan keskustelua alkuun.