Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Aseen hankkiminen

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Kuusikko
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 834
Lauteille: Lokakuu 2007

Aseen hankkiminen

#31

Viesti Kuusikko »

Tasa-arvoisuus is a bitch. Seksuaalista tasa-arvoa vaativat, joihin kuulun itsekin, on ryhmänä yleisesti hyväksytty. Aseasioissa jos vaatii tasa-arvoa saa heti foliohatun päähänsä. Kiitti.

"All that is necessary for evil to triumph is for good men to do
nothing."

Edmund Burke
Feo, Fuerte y Formal
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Aseen hankkiminen

#32

Viesti MtJ »

Heh, eilen oli tuossa naapurissa, firma pihalla erään autokorjaamon TJ. Hän kertoi, että kun joitakin vuosia sitten oli virolaisia rakennusmiehiä töissä (en muista oliko itsellään vai jollain tutulla), niin oli käynyt sanalla. Kyseli viinaa tietysti, noh kaupoista en sitten tiedä. Mutta lopuksi toinen virolaisista oli sanonut, että tarviiko suomalainen makarov-pistooleita. Että löytyisi. Oli kysynyt, että miten sellaisen saa maahan tuotua? "Aka, se minu ongelma, ei sinu. Osta pistooli".

Ei ollut ostanut sitä, mutta sanoi, että aika varman oloisesti oli Viron mies kaupannut vehjettä, kun oli merkinkin tiennyt ja kaliiperin...
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Aseen hankkiminen

#33

Viesti Ralle Ryökäle »

Kävin eilen itse Virossa työmatkalla. Suoritin taxikuskille perinteisen kyselyn, jonka suoritan aina, viimeksi Tartossa. Makarovin ois saanut 300-400€. Taxia ajavat tuolla lähes poikkeuksetta viron venäläiset.
reilu vuosi sitten muistaakseni neljä viidestä taxikuskista olisi sanojensa mukaan kyennyt toimittamaan pyssyn / ohjaamaan oikeille pakeille korvausta vastaan.
Aika riskit itse ruveta kulettamaan tai hankkimaan, se ois lupien ja aika monen muunkin jutun loppu. Empiiristä kenttätutkimusta pitääpi suorittaa, niin tietää missä näissä asioissa mennään.
Mutta kumminkin... Ollaan käyty metsällä virossa ja aseet olleet autoissa, koskaan ei olla pysäytelty, kyselty tai muuta. Jos luvalliset pyssyt eu-asepassilla kulkevat näin iisisti, niin kulkee varmaan aika moni muukin esine ilman menettelyitä.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Aseen hankkiminen

#34

Viesti MtJ »

Itse uskoisin, että pimeät markkinat on suurelta osin venäläis- ja virolaisvetoisia. Onhan siellä verrattomat varastot kaikenlaista asetta. Liekö jäävät kalashnikovien määrät 100 miljoonaan, eivät taida.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Aseen hankkiminen

#35

Viesti Mika »

Kuusikko kirjoitti: Tasa-arvoisuus is a bitch. Seksuaalista tasa-arvoa vaativat, joihin kuulun itsekin, on ryhmänä yleisesti hyväksytty. Aseasioissa jos vaatii tasa-arvoa saa heti foliohatun päähänsä. Kiitti.
No, enhän minä nyt tuota tarkoittanut (muutenkin se hymiö oli enemmänkin huumoria kuin mitään muuta)! :D

Itse maallikona näen asian niin, että asetta ammattissaan tarvitseva katsotaan jo lähtökohtaisesti kelvollisemmaksi aseenomistajaksi kuin joku siviili. Itse mainitsit siitä, ettei korppi korpin silmää noki. Siihen kommentoin, että ammattisotilaidenkin parissa on niitä, jotka eivät saa käyttää asetta (he ovat siis itse toiminnallaan menettäneet tämän etuoikeuden). Täten voi päätellä, että kyllä se korppi korpin silmää nokkii.

Millaista tasa-arvoa nyt sitten oikeasti olisit vaatimassa tai toivomassa?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuusikko
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 834
Lauteille: Lokakuu 2007

Aseen hankkiminen

#36

Viesti Kuusikko »

Niin, minulle riittäisi järjestymisen vapaus tai vapaus olla järjestäytymättä vrt. henkilökohtaiset vapausoikeudet.

Lisäksi toivoisin että lupa-asioihin liittyvä prosessi olisi läpinäkyvä ja sellainen ettei se asettaisi kansalaisia eriarvoiseen asemaan ammatin tai asuinpaikan mukaan. Sisäministeriö muisti virkamiehia aiheesta paimenkirjeella alkuvuodesta. Joissakin paikoissa työtavat ovat tuon ohjeen mukaiset, toisissa ei. Siinä ne tärkeimmät.
Feo, Fuerte y Formal
Kuvake
Safor
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 429
Lauteille: Kesäkuu 2009

Aseen hankkiminen

#37

Viesti Safor »

T-T kirjoitti: Jos tarvitsee käydä aina uuteen aseeseen pääkopantestausjutuissa, niin eikös silloin ole jo itsessään epävarmaa se saako henkilö pitää edes sitä yhtä asetta... Johon siis on jo annettu se lupa.
Sulla on jo ase, mutta epäonnistuminen toisissa testeissä voi johtaa siihen, että et saa toista asetta. Vai viedäänkö se ensimmäinenkin pois, vaikka olet se laillisesti (muut asiat myös huomioonottaen) aikasemmin saanut?
Jos hankkii uuden ostoluvan kahden vuoden sisällä edellisestä luvasta ei välttämättä joudu pällitestiin.
Testissä reputtaminen ei johda automaattisesti edellisten lupien perumiseen.
The first rule of unarmed combat: Do not be unarmed.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Aseen hankkiminen

#38

Viesti MtJ »

Mitä nuo asetta hankkineet ovat puhuneet, on minun käsittääkseni kyseessä intin pällitesti tai kevyt muokattu versio siitä? Pitääkö paikkansa? (En ole itse aselupia hakenut hetkeen, kun ei ole tarvetta)

Mitäköhän silläkin seulotaan. "Oletko halunnut koskaan olla kukkakauppias?" Mitähän mun seurakaveri vastasi, se nimittäin omistaa kukkakaupan :D
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Aseen hankkiminen

#39

Viesti DeusVult »

En ole psykologi, mutta jotenkin veikkaisin että tuossa intin testissä ei voi "reputtaa" vastaamalla johonkin yksittäiseen kohtaan väärin. Luulenpa että siinä pyritään kartoittamaan aina jotain tiettyä luonteenpiirrettä useiden sinnetänne asetettujen kysymysten avulla.

Osa näistähän on tosin aika läpinäkyviä, jopa tällaiselle maallikolle. Itse esim aikanaan vastasin kaikkiin johtajuutta mitenkään koskeneisiin kyssäreihin KYLLÄ! vaikka en oikeasti sitä mieltä olisikaan ollut, sillä halusin hyvät pohjapisteet rukkiin pääsemiselle... :)
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Aseen hankkiminen

#40

Viesti Mjölnir »

MtJ kirjoitti: Mitäköhän silläkin seulotaan. "Oletko halunnut koskaan olla kukkakauppias?"
Johdonmukaisuutta vastausten välillä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6423
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Aseen hankkiminen

#41

Viesti AlexMachine »

Nyt täysin teoreettinen kysymys. Jos jollain on kokemusta luvattoman aseen muuttamisesta luvalliseksi.
Eli vaikka tilanne että henkilö y ostaa varaston tavaroineen. Varastosta löytyy haulikko jolle ei näytä olevan lupapapereita. Varaston ostaja ei ole kiinnostunut aseista mutta ehdottaa että herra x, jolla on jo aseita ja harrastaa ampumista, ostaisi sen.

Herra x poliisin pakeille ja anomaan hankintalupaa kys. tyyppiselle aseelle ja sitten luvan ehkä saatuaan kiikuttaa laittoman aseen laitokselle?
Tuleeko ongelmia esim sen suhteen mistä ase on saatu haltuun tai keneltä?
Jotain muuta mitä pitäisi huomioida?
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
taikuri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2719
Lauteille: Kesäkuu 2008
Paikkakunta: Mazatlan, Sinaloa, Mx

Aseen hankkiminen

#42

Viesti taikuri »

Yksi mitä kannattaa ehkä yrittää selvittää on se, että onko kyseinen ase alunperinkään ollut laillinen.

Tarkoitan tällä sitä, että joku näppärähän on voinut kotimaassa kerätä luvasta vapaita osia (tukki tai kahva, liipaisin ja muut koneistot, ruuvit ja muut osat, lippaat, piippuaihio jossa ei ole patruunapesää tai kiinnitysmahdollisuutta, luisti jossa ei ole iskupohjaa) ja sitten tilata ulkomailta lisää suomen lainsäädännössä (mutta ei tilausmaassa, vaikkapa USA) luvanvaraisia osia (piippu, patruunapesä, revolverin rulla, aulkulaite, sulkukappale (sulkukappaleella tarkoitetaan pääsääntöisesti osaa jossa on iskupohja esim. useimmissa pistooleissa luisti tai kiväärissä lukko), runko tai kehys)).

Eli selvittelyä voi joutua tekemään ihan ammttilaisen kanssa.
When tyranny becomes law, rebellion becomes duty.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6423
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Aseen hankkiminen

#43

Viesti AlexMachine »

Voisin kuvitella että ase on täysin alkuperäinen ja suht hintava tarkkuuskivääri.
Tai vaikka laadukas alkup. kunnossa oleva kallis metsästyshaulikko...
The beatings will continue until morale improves.
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Aseen hankkiminen

#44

Viesti Ralle Ryökäle »

On kokemusta. Luvaton ukko-mauseri muuttui luvalliseksi. Aseen "löytänyt" ihminen hakeutui pakeilleni ja halusi siitä eroon. Armovuosikäytännön mukaisesti pyssy ilmoitettiin ilman sanktiota ja tsekattiin pasilassa ettei ole mistään pöllitty. Sen jälkeen täytettiin paperit ja pyssy muuttui luvalliseksi. Meni asiallisesti.
Suosittelen käyttämään harkintaa siinä, missä luvatonta pyssyä lähtee luvittamaan. Näitä ei niin järkeviä ihmisiä kun ikävä kyllä on viroissa siellä sun täällä. Ase foorumeilta voi tiedustella oman paikkakuntansa lupaherran tuottamaa v-käyrää.
Lupajärjestelmissä mm aseen numeroiksi on merkittyinä monta asetta kaliperi merkinnöillä. Voin vain kuvitella miten joku k-pää väittää tätä kautta pyssyä suoraan "varastetuksi" ja sulattamoon tuomittavaksi, kun ei sitä omistajaakaan enää löydy.
On ihan hyvä jos pyssyllä on joku "tarina" esim iso-eno, pappa tai mummon ystävä tän niinku toi rintamalta tms.
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Aseen hankkiminen

#45

Viesti Rawson »

Millainen ilmapistooli olisi muodoltaan ja toiminnaltaan lähimpänä reservilaisammunnoissa käytettäviä .22 kaliiberin pistooleja?
Purple belt papa power
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 28 kurkkijaa