Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Ylipotkija: Mjölnir

Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit ketjussa: 35
Lauteille: maalis 2, 2008
Etulaji: Miekkojen keräily

Viesti Jussi Ekholm » huhti 11, 2017, 16.45

Kannattaa tosiaan Japanista mahdollisesti ostaessa kysyä kauppiaalta tietääkö hän että EMS kuskaa onnistuneesti taas miekkoja Japanista Suomeen. Tuossa oli parin vuoden katko että EMS ei suostunut kuljettamaan miekkoja tänne (muutama tekninen syy). Nyt sen puolen pitäisi olla taas kunnossa ja EMS pelittää jälleen. Kuriirifirmat kun eivät myöskään oikein innokkaita ole kuljettamaan miekkoja Japanista ja hinnat ovat sitten aivan pilvissä.

Minä olen itse saanut useimmiten miekat maahan taide-esineinä. Silloin niistä menee vaan 10% alv. Tuossa on auttanut kovin että miekalle on paperit japaniksi, sekä myyjän todistukset englanniksi. Nykyään kun tuo nettitullaus-palvelu on niin kätevä ja olen aina laittanut kaikki tiedot ja ylimääräistäkin sinne niin ei ole kun kerran tarvinnut vääntää tullin kanssa ja sekin oli intialaisesta tikarista. En ole tosiaan itse tuonut mukana koskaan EU:n ulkopuolelta itse miekkoja matkatavarana.

Tuo on kuitenkin melkoisen tuntuva ero tavallisen ihmisen lompakossa tuo 10% vs. 24% varsinkin silloin kun tavara on alun alkujaankin arvokas. Tarkistelin niin ainakin minulla on tullut läpi tällä antiikkien koodilla: 9706000000 ja 10% alvilla antiikkimiekat kunhan olen toimittanut kaiken tarvittavan lisätiedon. Tuo toinen koodi on koristemiekkojen koodi joilla olen tuonut sitten noita moderneja replikamiekkoja maahan, mutta niistä menee tosiaan 24% alv.
Jussi Ekholm

Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit ketjussa: 35
Lauteille: maalis 2, 2008
Etulaji: Miekkojen keräily

Viesti Jussi Ekholm » heinä 3, 2017, 17.24

Täytyy koittaa taas pienen tauon jälkeen keksiä jotain kiinnostavaa kirjoitettavaa tänne. Nyt kun tuli hiukan paremmin taas nähtyä mitä isot pojat Japanissa (ja muutamat myös Euroopassa) keräilevät niin jotenkin oma keräily tuntuu aivan mitättömältä. Täytyy vaan yrittää omien resurssien mukaan saada mahdollisimman paljon itseä miellyttävä kokoelma aikaan, eikä miettiä turhaan mitä muut tekee. Niinhän se aina keräilyssä menee. Tiputus huipulta omalle tasolle on vaan aika rankka.

Minun piti alunperin kirjoitella jotain pikku pätkää Japanin historian arvostetuimmista sepistä ja huippumiekoista, mutta pohdittuani päädyin siihen tulokseen että niistä löytyy aivan valtavasti tietoa sekä kirjoista että netistä. Näiden miekkojen tutkiminen ja näkeminen on erittäin tärkeää, että saa nähdä mitä Japanin parhaat ja arvostetuimmat sepät ovat aikanaan tehneet. Kuitenkin keräilymielessä ne ovat suurimman osan saavuttamattomissa.

Hyvää voi joskus saada halvallakin, kunhan tietää mitä on ostamassa, mutta todella arvokkaat tavarat eivät useimmiten ole halpoja. Tätä ei nyt kannata ottaa väärin. Olen todellakin sitä mieltä että on mahdollista löytää hyvä ostos esim. 500€:lla. Kuitenkin se miekka on hintaansa nähden hyvä miekka, muttei se pysty kilpailemaan näiden historiallisesti arvokkaiden miekkojen kanssa. Lisäksi on tärkeää ottaa huomioon millaisessa kontekstissa puhutaan miekasta. Esimerkiksi minä saatan sanoa parin tonnin miekkaa hyväksi, mutta saatan sanoa esim. 20,000 € miekkaa huonoksi jūyōksi. Se ei todellakaan tarkoita että 20,000€ miekka olisi huono, vaan että se on huono verrakkaisryhmänsä sisällä. Ja mikäli sitä vertaisi tähän parin tonnin hyvään miekkaan, niiden keskinäisen arvon ero olisi suuri.

Lisäksi mitä kalliimpiin miekkoihin mennään, sen suurempaan merkitykseen attribuutiot nousevat signeeraamattomissa miekoissa. Tästä voin ottaa vähän esimerkkiä. Rai ja Enju koulukunnilla on monia yhteisiä piirteitä. Rai koulukunta on todella arvostettu ja Enju on arvostettu. Mikäli miekalla on Rai attribuutio papereissa, kukaan ei yleensä ala arvioimaan miekkaa "alaspäin" Enjuksi. Kun taas usein Enju attribuutiosta saatetaan mainita että miekka on mahdollisesti Rai. Tämä ei ole mikään absoluuttinen hintatae, sillä löytyy Enju-miekkoja, jotka ovat arvokkaampia kuin monet Rai-miekat. Kuitenkin yleisesti Rai-miekat ovat keskimäärin kalliimpia koulukunnan suuren arvostuksen vuoksi. On kuitenkin mainittava, että kumpikaan koulukunta ei todellakaan ole edullinen.

Olen huomannut että väliin kansainvälisillä foorumeilla porukka on haastamassa noita asiantuntijapaneelien attribuutioita, mutta itse en ainakaan koe olevani sillä tasolla että voisin sanoa asiantuntijoiden olevan väärässä. Tietysti hekin väliin korjaavat omia arviointejaan, sillä esimerkiksi miekan attribuutio saattaa vaihtua miekan saadessa korkeamman luokan paperit, tai uudelleenlähetyksessä samoille papereille. Esimerkiksi Tokubetsu Hozon Rai-miekka saattaa jūyō-shinsassa saada arvioinnin Enjuksi jne.

Valitettavasti tuo ei ole ominta aluettani kun aletaan puhua kymmenien ja satojen tuhansien arvoisista miekoista. Se on niin kaukana omasta keräilystäni. Ne ovat aivan eri tason keräilijöille, ja nuo huipputason miekkojen keräilijät ovat hiukan eri luokkaa kuin me perustallaajat.
Jussi Ekholm

Palaa sivulle Asehuone

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 kurkkija