Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)
Valvoja: Valvoja
- Naked
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 2185
- Lauteille: Elokuu 2005
- Paikkakunta: Helsinki
- Yhteystiedot:
Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)
Linkkaan tähän tämän varsin yleisesti käytetyn kuvan:
Tuota kuvaa kun katsoo, ja pohtii että miksi katana korvasi tachin, niin lienee aika selvää että jos ei mene yksityiskohtiin niin muutos ei ollut mitenkään kovin iso. Vallalla oleva "paras" miekan malli vaihteli aikakausien yli, ja jossain kohtaa sen kantotapa muuttui - mutta pääosin ihan samasta vehkeestä oli kyse.
Tuota kuvaa kun katsoo, ja pohtii että miksi katana korvasi tachin, niin lienee aika selvää että jos ei mene yksityiskohtiin niin muutos ei ollut mitenkään kovin iso. Vallalla oleva "paras" miekan malli vaihteli aikakausien yli, ja jossain kohtaa sen kantotapa muuttui - mutta pääosin ihan samasta vehkeestä oli kyse.
Nuutti Kotivuori
"Karvainen ja helppo"
"Karvainen ja helppo"
- Risto R
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 4
- Viestit: 3062
- Lauteille: Toukokuu 2005
- Paikkakunta: Joensuu
Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)
Kiitoksia Jussille oikeastaan aika hienosti aihetta selventäneestä tekstistä. Varsinkin tuo viimenen lause auttaa ymmärryksessä paljon.
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409
Liity etupotkijaksi!
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409
Liity etupotkijaksi!
- Jussi Ekholm
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 77
- Viestit: 590
- Lauteille: Maaliskuu 2008
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
- Sivulajit: Miekkojen keräily
Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)
Ruokaa ja miekkoja
Järjestimme keräilijätapaamisemme Tampereella. Tapahtumapaikaksi valikoitui japanilainen ravintola Maruseki. Olimme varanneet heidän kauniin teehuoneensa, ja ihana henkilökunta piti meistä hyvää huolta. Tämän sopivampaa paikkaa miekkojen tarkasteluun on vaikea löytää.
Nähtävillä oli mukava sekoitus miekkoja ja miekkatavaraa eri aikakausilta. On aina todella mukavaa kun pääsee tarkastelemaan miekkoja ihan omin silmin. Kuvien katseleminen on aina kivaa, mutta sitä näkee usein eri asioita kun saa katsella miekkaa eri kulmista.
Valitettavasti en taaskaan itse saanut otettua paria kuvaa enempää. Keskityn aina niin miekkoihin ja höpöttämiseen että kuvaus jää vähemmälle. Lisää kuvia on tulossa tulevaisuudessa kun saan muiden ottamia parempia kuvia.
Jos ja kun miekat sattuvat kiinnostamaan niin laittakaa ihmeessä kommenttia tai viestiä. Meitä keräilijöitä ei todellakaan kannata säikkyä. Meidän kauttamme pääsee tutustumaan oikeisiin japanilaisiin miekkoihin ja on mukavaa auttaa ihmisiä saamaan tietoa niistä.
(laiska mies kopio suoraan oman tekstinsä)
Täällä kun on paljon miekkalajien harrastajia niin voin myös vinkata että yhdellä meidän ryhmäläisellä oli mukana muutama uusi miekka (eivät ole kuvissa), jotka saattaisivat hyvin sopia esim. taistelulajien harrastajille. Pituuden puolesta miekat olivat aika pitkiä, joten sopisivat kotimaisille iai-harrastajille, jotka usein etsivät hieman pidempiä miekkoja. Nämä olivat pelkkiä teriä, joten niihin täytyisi teettää koshirae. Toinen oli Akikuni ja toista en osannut lukea yhtäkkiä ulkoa. Jos jotakuta mahdollisesti kiinnostaisi tietää lisää niistä, tuikatkaa viestiä niin minä voin välittää sitten tiedon eteenpäin.
Järjestimme keräilijätapaamisemme Tampereella. Tapahtumapaikaksi valikoitui japanilainen ravintola Maruseki. Olimme varanneet heidän kauniin teehuoneensa, ja ihana henkilökunta piti meistä hyvää huolta. Tämän sopivampaa paikkaa miekkojen tarkasteluun on vaikea löytää.
Nähtävillä oli mukava sekoitus miekkoja ja miekkatavaraa eri aikakausilta. On aina todella mukavaa kun pääsee tarkastelemaan miekkoja ihan omin silmin. Kuvien katseleminen on aina kivaa, mutta sitä näkee usein eri asioita kun saa katsella miekkaa eri kulmista.
Valitettavasti en taaskaan itse saanut otettua paria kuvaa enempää. Keskityn aina niin miekkoihin ja höpöttämiseen että kuvaus jää vähemmälle. Lisää kuvia on tulossa tulevaisuudessa kun saan muiden ottamia parempia kuvia.
Jos ja kun miekat sattuvat kiinnostamaan niin laittakaa ihmeessä kommenttia tai viestiä. Meitä keräilijöitä ei todellakaan kannata säikkyä. Meidän kauttamme pääsee tutustumaan oikeisiin japanilaisiin miekkoihin ja on mukavaa auttaa ihmisiä saamaan tietoa niistä.
(laiska mies kopio suoraan oman tekstinsä)
Täällä kun on paljon miekkalajien harrastajia niin voin myös vinkata että yhdellä meidän ryhmäläisellä oli mukana muutama uusi miekka (eivät ole kuvissa), jotka saattaisivat hyvin sopia esim. taistelulajien harrastajille. Pituuden puolesta miekat olivat aika pitkiä, joten sopisivat kotimaisille iai-harrastajille, jotka usein etsivät hieman pidempiä miekkoja. Nämä olivat pelkkiä teriä, joten niihin täytyisi teettää koshirae. Toinen oli Akikuni ja toista en osannut lukea yhtäkkiä ulkoa. Jos jotakuta mahdollisesti kiinnostaisi tietää lisää niistä, tuikatkaa viestiä niin minä voin välittää sitten tiedon eteenpäin.
Jussi Ekholm
- Jussi Ekholm
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 77
- Viestit: 590
- Lauteille: Maaliskuu 2008
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
- Sivulajit: Miekkojen keräily
Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)
Kirjoitellaanpa tännekin jotain, että tulee joku päivitys pitkästä aikaa. Tuli käväistyä tuossa viime viikonloppuna Ruotsissa NBTHK:n Euroopan jaoston kokoontumisessa. Tämä oli isoin kokoontuminen, jossa minä olen ollut. Meitä oli paikalla 34 henkeä ja oli tosi mukavaa tutustua uusiin ihmisiin ympäri Eurooppaa, ja samalla nähdä vanhoja tuttuja ruotsalaisia.
Nähtävillä oli melkoisesti laadukasta tavaraa, ja tuli opittua taas paljon uutta reissussa. Tavaraa oli jopa vähän liikaakin yhdelle kerralle, eikä kaikkea pystynyt oikein ymmärtämään. Noita vanhempia keräilijöitä kuunnellessa sitä kyllä tajuaa kuinka vähäistä oma tietämys on.
Ja tapaamisessa oli mahdollisuus kunnolliseen kantei-harjoitukseen. Tähän ei tule mahdollisuuksia liian usein täällä pohjoisessa, joten olin todella todella innoissani tästä. Täydellinen onnistuminen olisi saada tiedettyä oikea seppä pelkkää terää katsomalla. Sanomattakin on selvää että se on äärimmäisen vaikeaa. Pöydälle asetettiin 6 miekkaa, kaikki miekat olivat shirasayassa, ja niiden tsuka jätettiin paikoilleen, jotta miekan ruotua ei nähnyt. Koko arviointi täytyi siis tehdä pelkkää terää katsomalla ja arvioimalla. Sitten arvaukset paperiin ja peukut pystyyn. Taisin mennä 4 kierrosta, ensin 2 kun oli paljon porukkaa ja sitten tutkein vielä 2 lyhempää kertaa kun suurin osa meni tutkimaan muita tavaroita ja osa meitä jäi katselemaan näitä. Ei sitä tämän tason miekkoja pääse näkemään liian usein.
Voisi sanoa että 2 meni hyvin, 2 sinnepäin ja 2 tosi huonosti. Olin silti kohtalaisen tyytyväinen, vaikka 1 meni niin pieleen että hävetti... Kaiken huippuna minulla on se miekka yhdessä kirjassa, joten sitäpä aina muistaa kuinka pieleen arvasi kun näkee tuon kirjan hyllyssä. Kahdesta tiesin aikakauden, mutten muuta. 1 meni täysin oikein... mutta sitä nyt ei voi laskea koska tunnen hyvin sen miekan omistajan ja tiesin että hänellä on tämä miekka, mutten ollut koskaan nähnyt sitä ennen. Yhdessä olin kyllä aika lähellä oikeaa suuntaa, ja olin tyytyväinen että vaikka veikkasin väärin niin veikkasin samanlailla väärin kun pari kokenutta saksalaista. Kokonaisuutena tämä oli minun tasolleni aivan liian vaikeaa, sillä näin nyt ensimmäistä kertaa useamman näistä sepistä tekemän miekan kädessä, joten olisihan se vaatinut ihmeitä että olisin tiennyt. Onneksi ei tarvinnut näyttää arvauspaperiaan kellekään.
Sitten oli nähtävillä valtavasti uskomattomia Goto-sovitteita. Pari noista oli julkaistu lehdissä Japanissa. Tuli kuultua jälleen luento noista Goto-sovitteista ja vaikken niistä pahemmin ymmärrä niin on ne ällistyttäviä. Sovitteista ehkäpä minulle oli kohokohta nähdä 4 Ford Hallamin tsubaa. Linkitän tähän tuon yhden niistä, kyllähän äijä tekee ihan uskomatonta työtä. Yllätin brittiomistajan kun kaivoin repusta oman Fordin tsubani ja näytin sen hänelle. Minun on yli 20 vuotta vanha ja onnistuin ostamaan sen suoraan Fordilta kun hän löysi sen pöytälaatikostaan muutama vuosi sitten. Minun rahoillani kun ei noita Fordin nykytöitä ostella.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=wGMj7o6AwnM[/video]
Upeinta näissä tapaamisissa on aina se, että pääsee näkemään erilaista tavaraa. Tämä on minusta se tärkein asia ja koitan aina tähdentää sitä ihmisille. Miekkoja, sovitteita ja muuta oheistavaraa pystyy kyllä harrastamaan vaikkei itse omistaisi yhtään esinettä.
Nähtävillä oli melkoisesti laadukasta tavaraa, ja tuli opittua taas paljon uutta reissussa. Tavaraa oli jopa vähän liikaakin yhdelle kerralle, eikä kaikkea pystynyt oikein ymmärtämään. Noita vanhempia keräilijöitä kuunnellessa sitä kyllä tajuaa kuinka vähäistä oma tietämys on.
Ja tapaamisessa oli mahdollisuus kunnolliseen kantei-harjoitukseen. Tähän ei tule mahdollisuuksia liian usein täällä pohjoisessa, joten olin todella todella innoissani tästä. Täydellinen onnistuminen olisi saada tiedettyä oikea seppä pelkkää terää katsomalla. Sanomattakin on selvää että se on äärimmäisen vaikeaa. Pöydälle asetettiin 6 miekkaa, kaikki miekat olivat shirasayassa, ja niiden tsuka jätettiin paikoilleen, jotta miekan ruotua ei nähnyt. Koko arviointi täytyi siis tehdä pelkkää terää katsomalla ja arvioimalla. Sitten arvaukset paperiin ja peukut pystyyn. Taisin mennä 4 kierrosta, ensin 2 kun oli paljon porukkaa ja sitten tutkein vielä 2 lyhempää kertaa kun suurin osa meni tutkimaan muita tavaroita ja osa meitä jäi katselemaan näitä. Ei sitä tämän tason miekkoja pääse näkemään liian usein.
Voisi sanoa että 2 meni hyvin, 2 sinnepäin ja 2 tosi huonosti. Olin silti kohtalaisen tyytyväinen, vaikka 1 meni niin pieleen että hävetti... Kaiken huippuna minulla on se miekka yhdessä kirjassa, joten sitäpä aina muistaa kuinka pieleen arvasi kun näkee tuon kirjan hyllyssä. Kahdesta tiesin aikakauden, mutten muuta. 1 meni täysin oikein... mutta sitä nyt ei voi laskea koska tunnen hyvin sen miekan omistajan ja tiesin että hänellä on tämä miekka, mutten ollut koskaan nähnyt sitä ennen. Yhdessä olin kyllä aika lähellä oikeaa suuntaa, ja olin tyytyväinen että vaikka veikkasin väärin niin veikkasin samanlailla väärin kun pari kokenutta saksalaista. Kokonaisuutena tämä oli minun tasolleni aivan liian vaikeaa, sillä näin nyt ensimmäistä kertaa useamman näistä sepistä tekemän miekan kädessä, joten olisihan se vaatinut ihmeitä että olisin tiennyt. Onneksi ei tarvinnut näyttää arvauspaperiaan kellekään.
Sitten oli nähtävillä valtavasti uskomattomia Goto-sovitteita. Pari noista oli julkaistu lehdissä Japanissa. Tuli kuultua jälleen luento noista Goto-sovitteista ja vaikken niistä pahemmin ymmärrä niin on ne ällistyttäviä. Sovitteista ehkäpä minulle oli kohokohta nähdä 4 Ford Hallamin tsubaa. Linkitän tähän tuon yhden niistä, kyllähän äijä tekee ihan uskomatonta työtä. Yllätin brittiomistajan kun kaivoin repusta oman Fordin tsubani ja näytin sen hänelle. Minun on yli 20 vuotta vanha ja onnistuin ostamaan sen suoraan Fordilta kun hän löysi sen pöytälaatikostaan muutama vuosi sitten. Minun rahoillani kun ei noita Fordin nykytöitä ostella.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=wGMj7o6AwnM[/video]
Upeinta näissä tapaamisissa on aina se, että pääsee näkemään erilaista tavaraa. Tämä on minusta se tärkein asia ja koitan aina tähdentää sitä ihmisille. Miekkoja, sovitteita ja muuta oheistavaraa pystyy kyllä harrastamaan vaikkei itse omistaisi yhtään esinettä.
Jussi Ekholm
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 1298
- Lauteille: Tammikuu 2014
- Paikkakunta: Helsinki
- Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
- Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
- Takalajit: Judo, moderni taijiquan
Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)
Nyt putos kyllä leuka tuota videota katsoessa. Ei toi oo mitään "ihan uskomatonta", Jussi. Sehän on vähintäänkin puolijumalallista...
Ville-Pekka Turpeinen
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
- Jasse
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 3
- Viestit: 3418
- Lauteille: Maaliskuu 2006
- Paikkakunta: Helsinki
- Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
- Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
- Takalajit: Budoturismi
Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)
Pari päivää jäljellä jyväskylän samurainäyttelyä. Itselläni on auto käytössä ja jos saan täältä seuraa niin lähden huomenna ennen puoltapäivää ItäHelsingistä kohti Jyväskylää ja palaan takaisin niin että ehdin töihin keskustaan ilta kasiksi.
Neljä paikkaa vapaana. Porukalla ois mukavempaa laittakaa yksäriä jos kiinnostaa.
Neljä paikkaa vapaana. Porukalla ois mukavempaa laittakaa yksäriä jos kiinnostaa.
- JanneM
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 20207
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: JKL
Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)
Laita Jasse mulle viestiä jos oot tulossa. VOisin tulla völjyyn jos oon hereillä.
- Jasse
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 3
- Viestit: 3418
- Lauteille: Maaliskuu 2006
- Paikkakunta: Helsinki
- Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
- Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
- Takalajit: Budoturismi
Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)
Ei löytyny reissuseuraa. Mutta ei se mitään, sain parin tunnin yksityskierroksen. Aseita, varusteita ja muuta rekvisiittaa oli todella paljon tyylikkäästi esille esetettuna ympäri dojoa. Uppouduin Koskisen luennointiin niin etten muistanut ottaa yhtään kuvaa näyttelystäJasse kirjoitti: Pari päivää jäljellä jyväskylän samurainäyttelyä. Itselläni on auto käytössä ja jos saan täältä seuraa niin lähden huomenna ennen puoltapäivää ItäHelsingistä kohti Jyväskylää ja palaan takaisin niin että ehdin töihin keskustaan ilta kasiksi.
Neljä paikkaa vapaana. Porukalla ois mukavempaa laittakaa yksäriä jos kiinnostaa.
- Jussi Ekholm
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 77
- Viestit: 590
- Lauteille: Maaliskuu 2008
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
- Sivulajit: Miekkojen keräily
Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)
Tuo on tosiaan aika harvinaista herkkua saada yksityiskierros. Hieno homma että sait käytyä katsomassa tuon näyttelyn, se kun oli Suomessa aika harvinainen tilaisuus. Tavaraa kun oli niin laajasti esillä.
Jussi Ekholm
- Jussi Ekholm
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 77
- Viestit: 590
- Lauteille: Maaliskuu 2008
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
- Sivulajit: Miekkojen keräily
Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)
Kissan täytyy nostaa itse häntää, kun olen ainoa kuka sitä voi nostaa.
Tuosta meidän NBTHK Euroopan tapaamisesta oli juttu 刀剣美術-lehdessä. Token Bijutsu on NBTHK:n jäsenlehti, joka tulee kaikille jäsenille. Lehti keskittyy pelkästään miekkoihin ja "oheistavaraan" kuten sovitteisiin ym. Lehdessä olevat artikkelit ja esineistö ovat huippuluokkaa. Tämän pikkujutun kuvissa näkyy hiukan miekkojen tarkastelua ja osa tuota sovitepöytää.
Toivon mukaan saamme myös itse järkkäiltyä täällä Suomessa tapahtumia, joissa halukkaat pääsisivät taas näkemään miekkoja ja muuta tavaraa.
Tuosta meidän NBTHK Euroopan tapaamisesta oli juttu 刀剣美術-lehdessä. Token Bijutsu on NBTHK:n jäsenlehti, joka tulee kaikille jäsenille. Lehti keskittyy pelkästään miekkoihin ja "oheistavaraan" kuten sovitteisiin ym. Lehdessä olevat artikkelit ja esineistö ovat huippuluokkaa. Tämän pikkujutun kuvissa näkyy hiukan miekkojen tarkastelua ja osa tuota sovitepöytää.
Toivon mukaan saamme myös itse järkkäiltyä täällä Suomessa tapahtumia, joissa halukkaat pääsisivät taas näkemään miekkoja ja muuta tavaraa.
Jussi Ekholm
- Jussi Ekholm
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 77
- Viestit: 590
- Lauteille: Maaliskuu 2008
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
- Sivulajit: Miekkojen keräily
Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)
Liian harvoin on nyt tullut tänne päiviteltyä mitään, joten täytyy nyt koittaa keksiä jotain asiaa.
Japanilaiset miekat voi tosiaan luokitella moniin eri kategorioihin. Iän mukaan miekat menevät järjestyksessä Kotô (vanhat miekat), Shintô (uudet miekat), ShinShintô (uudet uudet miekat) ja Gendaitô (modernit miekat). Aikakausien mukaan sitten Kotô-miekat ovat ennen vuotta 1596 tehtyjä. Shintô-miekat on tehty aikavälillä 1596 - 1781. Shinshintô miekat on sitten tehty aikavälillä 1781 - 1868. Ja Gendaitôt ovat Meiji-restauraation jälkeen tehtyjä miekkoja.
Kaikille miekoille on varmasti oma keräilijäkuntansa. Minua itseäni viehättävät Kotô-miekat niiden historian vuoksi. Me keräilijät kun ollaan hullua sakkia, ja kaikilla on tiettyjä asioita, mitkä sitten viehättävät. Kotô-miekat voidaan yleensä jakaa viiteen pääkoulukuntaan, jotka ovat Yamato, Yamashiro, Bizen, Sôshû ja Mino. Nämä koulukunnat syntyivät eri vaiheissa Japanin historiaa, ja niiden keskukset sijaitsevat eri puolilla Japania. Nämä keskukset on helppo sijoittaa vanhan japanilaisen hallinnon ja tiereitistön mukaan. Tätä kutsutaan nimellä Gokishichidô.
Yamato- ja Yamashiro-provinssit kuuluvat Kinaihin, eli ns. ydin-alueeseen vanhojen pääkaupunkien Naran ja Kioton ympärillä.
Bizen-provinssi sijaitsee Sanyôdô-reitin varrella.
Sagami-provinssi on Sôshû-koulukunnan kotipaikka, ja se sijaitsee Tokaidô-reitin varrella.
Mino-provinssi sijaitsee Tosandô-reitin varrella.
Näiden viiden pääkoulukunnan lisäksi on tietysti paljon muita koulukuntia, mutta nämä viisi isoa antavat hyvää peruspohjaa miekkoihin tutustumiseen. Kaikissa näissä viidessä on tietysti omia sisäisiä jakojaan, mutta se menee sitten jo todella yksityiskohtaiseksi eikä varmaankaan kiinnosta ketään muita kuin oikein vihkiytyneitä miekkaharrastajia.
Edô-kaudella näitä viittä traditiota tuli korvaamaan uusi traditio Shintô Tokuden. Shintô-miekkojen keskuksia olivat Yamashiro, Settsu, Musashi, Hizen, Satsuma, Echizen ja Kaga provinssit.
Se on yllättävän vaikea koittaa keksiä mitään kirjoitettavaa. Tämä ylläolevakin on aikalailla sellaista "peruskauraa", joka löytyy joka miekkakirjasta. Kuitenkin jos ei ole ollut aiemmin kiinnostusta miekkoihin ei varmaankaan ole noita perusteoksia kirjahyllyssä. Ehkäpä tästä voi puhjeta hiukan kiinnostusta, ja sitä ruokkimaan tässä vielä muutama linkki.
http://world.choshuya.co.jp/gokaden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.shibuiswords.com/Gokaden.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
https://en.wikipedia.org/wiki/Gokishichidō" onclick="window.open(this.href);return false;
Japanilaiset miekat voi tosiaan luokitella moniin eri kategorioihin. Iän mukaan miekat menevät järjestyksessä Kotô (vanhat miekat), Shintô (uudet miekat), ShinShintô (uudet uudet miekat) ja Gendaitô (modernit miekat). Aikakausien mukaan sitten Kotô-miekat ovat ennen vuotta 1596 tehtyjä. Shintô-miekat on tehty aikavälillä 1596 - 1781. Shinshintô miekat on sitten tehty aikavälillä 1781 - 1868. Ja Gendaitôt ovat Meiji-restauraation jälkeen tehtyjä miekkoja.
Kaikille miekoille on varmasti oma keräilijäkuntansa. Minua itseäni viehättävät Kotô-miekat niiden historian vuoksi. Me keräilijät kun ollaan hullua sakkia, ja kaikilla on tiettyjä asioita, mitkä sitten viehättävät. Kotô-miekat voidaan yleensä jakaa viiteen pääkoulukuntaan, jotka ovat Yamato, Yamashiro, Bizen, Sôshû ja Mino. Nämä koulukunnat syntyivät eri vaiheissa Japanin historiaa, ja niiden keskukset sijaitsevat eri puolilla Japania. Nämä keskukset on helppo sijoittaa vanhan japanilaisen hallinnon ja tiereitistön mukaan. Tätä kutsutaan nimellä Gokishichidô.
Yamato- ja Yamashiro-provinssit kuuluvat Kinaihin, eli ns. ydin-alueeseen vanhojen pääkaupunkien Naran ja Kioton ympärillä.
Bizen-provinssi sijaitsee Sanyôdô-reitin varrella.
Sagami-provinssi on Sôshû-koulukunnan kotipaikka, ja se sijaitsee Tokaidô-reitin varrella.
Mino-provinssi sijaitsee Tosandô-reitin varrella.
Näiden viiden pääkoulukunnan lisäksi on tietysti paljon muita koulukuntia, mutta nämä viisi isoa antavat hyvää peruspohjaa miekkoihin tutustumiseen. Kaikissa näissä viidessä on tietysti omia sisäisiä jakojaan, mutta se menee sitten jo todella yksityiskohtaiseksi eikä varmaankaan kiinnosta ketään muita kuin oikein vihkiytyneitä miekkaharrastajia.
Edô-kaudella näitä viittä traditiota tuli korvaamaan uusi traditio Shintô Tokuden. Shintô-miekkojen keskuksia olivat Yamashiro, Settsu, Musashi, Hizen, Satsuma, Echizen ja Kaga provinssit.
Se on yllättävän vaikea koittaa keksiä mitään kirjoitettavaa. Tämä ylläolevakin on aikalailla sellaista "peruskauraa", joka löytyy joka miekkakirjasta. Kuitenkin jos ei ole ollut aiemmin kiinnostusta miekkoihin ei varmaankaan ole noita perusteoksia kirjahyllyssä. Ehkäpä tästä voi puhjeta hiukan kiinnostusta, ja sitä ruokkimaan tässä vielä muutama linkki.
http://world.choshuya.co.jp/gokaden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.shibuiswords.com/Gokaden.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
https://en.wikipedia.org/wiki/Gokishichidō" onclick="window.open(this.href);return false;
Jussi Ekholm
- Ikkyu
- munillepotkija
- Viestit tässä aiheessa: 4
- Viestit: 819
- Lauteille: Huhtikuu 2008
- Paikkakunta: Turku
- Etulaji: Suiō-ryū iai kenpō
- Sivulajit: Kendo
- Takalajit: ZNKR iaido
Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)
Tuon kotō-shintō -jaon vuosiluvun ymmärrän, vastaten suurin piirtein Edo-kauden alkua, mutta minkä perusteella shintō-shinshintō -jako on tehty?
A. Junnila
Suiō-ryū Turussa
Suiō-ryū Turussa
-
- polveenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 181
- Lauteille: Huhtikuu 2006
- Paikkakunta: Tampere
Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)
Viime vuonna kävin Tokion kansallismuseossa ja katselin (ja hiukan valokuvasin) siellä näitä kansallisaarteeksi luokiteltuja miekkoja. Harmi kun en löytänyt tätä ketjua ennen sitä reissua.
Tästä löytyi kovasti uutta tietoa. Kiitokset kovasti.
Tästä löytyi kovasti uutta tietoa. Kiitokset kovasti.
- Jussi Ekholm
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 77
- Viestit: 590
- Lauteille: Maaliskuu 2008
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
- Sivulajit: Miekkojen keräily
Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)
Mistä ihmeestä näppäimistössä saa tuon vokaalinpidennysviivan? Minä en saa muuta kuin ^ tuon ja suora olisi nätimpi.
Nuo rajat miekkojen välillä useimmiten määritellään ajanjakson vaihdoksiin, vaikkei se ikinä tosiasiassa ole mikään äärimmäinen muutos juuri sillä hetkellä. Keichô (1596-1615) on ensimmäinen varsinainen shintô-miekkojen aikakausi, mutta ei ne miekat todellisuudessa muuttuneet niin totaalisesti kun ajanjakso vaihtui. Varsinaisesti ensimmäiset tyypilliset shintô-miekat teräksen valmistusprosessin muuttuessa Genna (1615-1624) ja Kan'ei (1624-1644) ajanjaksoilla. Noita Keichô-ajanjakson aikaan valmistettuja miekkoja kutsutaan usein nimellä Keichô-shinto. Markus Seskolta ilmestyi juuri uusi kirja tämän ajanjakson parhaista sepistä.
Nuo shintô-miekatkin voidaan jakaa kolmeen ryhmään, varhaiset (1596-1644), keskiväli (1644-1704) ja myöhäiset (1704-1781).
Miekkojen valmistus oli menossa todella rankasti alaspäin Genroku-kauden (1688-1704) jälkeen. Miekkoja ei enää tarvittu, ja miekkaseppä oli kuoleva ammatti. Suishinshi Masahide on yleisesti fukkutô-liikkeen isä. Siinä oli ideana herättää henkiin vanhat miekantekoperinteet ja tehdä taas käytännöllisiä miekkoja. Tuo alkuaika shinshintô-miekoille ei ole aivan niin tarkkaa. Kirjoitin tuohon viimeksi 1781, kun se on Tenmei-kauden alku, mitä monissa paikoissa käytetään vedenjakajana. Monissa lähteissä se sitten merkataan alkavaksi jo 1772, Anei-kauden myötä. Jossain parissa on mainittu jo Meiwa 1764, ja parissa vasta Kansei 1789. Kun sanoo että tuolta 1770-80-90-luvuilta aina tuonne 1868 niin on oikeilla linjoilla.
Eli käytännössä tuo Suishinshi Masahiden aloittama liike että miekoista tulisi taas miekkoja taide-esineiden sijaan on tuona jakajana tuossa.
Nuo rajat miekkojen välillä useimmiten määritellään ajanjakson vaihdoksiin, vaikkei se ikinä tosiasiassa ole mikään äärimmäinen muutos juuri sillä hetkellä. Keichô (1596-1615) on ensimmäinen varsinainen shintô-miekkojen aikakausi, mutta ei ne miekat todellisuudessa muuttuneet niin totaalisesti kun ajanjakso vaihtui. Varsinaisesti ensimmäiset tyypilliset shintô-miekat teräksen valmistusprosessin muuttuessa Genna (1615-1624) ja Kan'ei (1624-1644) ajanjaksoilla. Noita Keichô-ajanjakson aikaan valmistettuja miekkoja kutsutaan usein nimellä Keichô-shinto. Markus Seskolta ilmestyi juuri uusi kirja tämän ajanjakson parhaista sepistä.
Nuo shintô-miekatkin voidaan jakaa kolmeen ryhmään, varhaiset (1596-1644), keskiväli (1644-1704) ja myöhäiset (1704-1781).
Miekkojen valmistus oli menossa todella rankasti alaspäin Genroku-kauden (1688-1704) jälkeen. Miekkoja ei enää tarvittu, ja miekkaseppä oli kuoleva ammatti. Suishinshi Masahide on yleisesti fukkutô-liikkeen isä. Siinä oli ideana herättää henkiin vanhat miekantekoperinteet ja tehdä taas käytännöllisiä miekkoja. Tuo alkuaika shinshintô-miekoille ei ole aivan niin tarkkaa. Kirjoitin tuohon viimeksi 1781, kun se on Tenmei-kauden alku, mitä monissa paikoissa käytetään vedenjakajana. Monissa lähteissä se sitten merkataan alkavaksi jo 1772, Anei-kauden myötä. Jossain parissa on mainittu jo Meiwa 1764, ja parissa vasta Kansei 1789. Kun sanoo että tuolta 1770-80-90-luvuilta aina tuonne 1868 niin on oikeilla linjoilla.
Eli käytännössä tuo Suishinshi Masahiden aloittama liike että miekoista tulisi taas miekkoja taide-esineiden sijaan on tuona jakajana tuossa.
Jussi Ekholm
- Ikkyu
- munillepotkija
- Viestit tässä aiheessa: 4
- Viestit: 819
- Lauteille: Huhtikuu 2008
- Paikkakunta: Turku
- Etulaji: Suiō-ryū iai kenpō
- Sivulajit: Kendo
- Takalajit: ZNKR iaido
Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)
Ok, kiitos hyvästä infosta. Mietinkin että onko siinä takana joku oikea tapahtuma, vai mielivaltainen jako.Jussi Ekholm kirjoitti: Eli käytännössä tuo Suishinshi Masahiden aloittama liike että miekoista tulisi taas miekkoja taide-esineiden sijaan on tuona jakajana tuossa.
Koska tarvitsen makronillisia kirjaimia vähän väliä ja vaihtelen joka tapauksessa syöttökieltä kun kirjoitan japania, niin asensin siihen yhteyteen tuon windows-kohdassa mainitun näppäimistöasettelun: http://www.christopher-mayo.com/?p=485" onclick="window.open(this.href);return false;Mistä ihmeestä näppäimistössä saa tuon vokaalinpidennysviivan? Minä en saa muuta kuin ^ tuon ja suora olisi nätimpi.
A. Junnila
Suiō-ryū Turussa
Suiō-ryū Turussa
Lauteilla
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 24 kurkkijaa