Voit luoda tilin myös sosiaalisen median tunnuksillasi. Klikkaa alta. :)

Kuva KuvaKuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Ylipotkija: Mjölnir

Vastaa
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12605
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola
Tykännyt: 50 kertaa
Tykätty: 228 kertaa

Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)

#106

Viesti Kari Aittomäki » kesä 20, 2019, 04.45

Niinpä.

Mitään varsinaista hyötyähän tuossa ei liene, outoa sinänsä että tehokkuusajattelun melkoisen hyvin sisäistänyt Japani yhä ylläpitää sääty-yhteiskunnan alistamisriittejä.

Vastenmielistä.


Kuvake
JariR
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 255
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Espoo
Tykännyt: 0
Tykätty: 23 kertaa

Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)

#107

Viesti JariR » heinä 10, 2019, 21.50

Koska itse en ole miekankiilloituksen suhteen mikään asiantuntija niin uskallan - toisin kuin oikeat asiantuntijat - hieman aukoa tähän väliin. Intternetin tyyliin, vähän sinne päin. (aiheesta on nimittäin monenlaisia mielipiteitä ja oppiriitojakin on kuulemma joskus ollut)

Anyway; japanilaisen miekan kiilloituksen asiantuntijan ja "lusikankiilloittajan" rinnastaminen tuntuu aavistuksen...epätarkalta.

Vastaava heitto olisi varmaan jokin renesanssimaalausten restaurointiin perehtyneen ammattilaisen ja julkisivumaalarin rinnastaminen.

Miekankiilloitus on monitahoista ja vaativaa hommaa, jonka vaativuus ei välttämättä helposti aukea satunnaiselle lukijalle.

Sen lisäksi että itse kiilloitus (hiominen, morfologian säilyttäminen, pintakäsittely, happokäsittly jne) vaatii korkeatasoista kädentaitoa, jonka kehittymiseen menee aikaa niin ammattimainen miekankiilloittaja tarvitsee todella laajaa ymmärrystä koko siitä arkeologian ja taidehistorian rajamailla pyörivästä käsityöperinteestä jota japanilainen miekkatraditio pitää sisällään.

Ennenkuin rupeaa hiomakivillä terästä poistamaan ja muotoilemaan niin on tärkeää tietää mitä kohtaa raapia, miten ja miksi. (ja ennenkaikkea: mistä ei pidä poistaa metallia). Eli tavallaan pitää nähdä sen työstökappaleen "sisään" ja tietää mitä sieltä tulee vastaan. Tässä on todella paljon variaatiota - ja toisin kuin monessa nykyihmiselle tutussa modernissa käsityötaidossa - prosessikaaviot ja luokittelut joista voisi kuvitella näppärästi näkevänsä oikean työtavan - eivät helposti yksinkertaistettavissa.

Tästä näkökulmasta 6 vuotta itsenäiseksi, lisensoiduksi ammattilaiseksi ei tunnu mitenkään kauhean pitkältä ajalta. Oletuksenahan on että kun olet valmis - olet sitten myös valmis. Eli kun suvun perintömiekan vie lisensoidulle ammattilaiselle remonttiin niin odotuksena on että voi luottaa ammattilaiseen. El miekka ei tule huollosta takaisin pilattuna tai harjoituskappaleena. Oikeastihan muuten nuo miekankiilloittajakisällit tekevät jo oppivuosinaan paljonkin kiilloitushommaa - mestarin valvonnassa, ohjauksessa ja esimerkiksi tarkoin määriteltyinä työvaiheina. Sitten taas kun on valmiin ammattilaisen paperit kädessä niin pitää osata apuja kyselemättä hoitamaan hommat kokonaisuutena.

MItä enemmän noista japanilaisista miekoista oppii - noin taidehistorian näkökulmasta - niin sitä enemmän ainakin itseäni ihmetyttää että kukaan ikinä pystyy hallitsemaan tuota aihepiiriä kokonaisuutena.

t. Jari
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan JariR viestistä (yhteensä 5):
AndyluupääIkkyuJarppaMika

Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12605
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola
Tykännyt: 50 kertaa
Tykätty: 228 kertaa

Keskustelua aidoista japanilaisista miekoista (nihonto)

#108

Viesti Kari Aittomäki » heinä 11, 2019, 04.50

Kiitoksia korkeatasoisesta ja viitseliäästä vastauksesta.

Pahoittelen provosoivan kalastelun sävyä.


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 kurkkijaa