Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Aseilla sparraaminen

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Aseilla sparraaminen

#61

Viesti bodyguard »

Kari Aittomäki kirjoitti: Kaale taitaa olla monikko?
.
Mä oon ainakin kuullut monikkona "Kaaleet". Mutta toki voi olla että termit vaihtelee.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Aseilla sparraaminen

#62

Viesti T-T »

Nykyään tuntuvat porskuttavan sillä joskus hankitulla maineella, eivätkä ainakaan minulle näyttädy muina kuin samanlaisina +1/kuolleesta kulmasta puukottajina kuin muutkin hörhöt. Poikkeuksia voi olla
...onhan mulla tiedossa yksi työtätekevä romanikin....
Ovat muuten loistavia pitään ja nostaan mainettansa puheilla ja uholla. Mutkin on kuulemma puukotettu, mutta kai sen voi ottaa ihan kehuna, että on onnistunut saamaan sellaisen aseman silloin kohteeseen, jota pitää tuolla tavoin kyseenalaistaa. Tietenkin kun olin lähtenyt jo pois kun alkoivat sitä kertomaan...

Voin tietysti olla väärässä ja esimerkiksi tänäkin aamuna on romanofightclubilla ollut kahden tunnin puukkozumba.
Puukon monipuolinen käsittely ja sen yhdistäminen tappeluun vaatii treeniä, vaikka se puukko olisi sinne taskuun löytänyt jo pienenä. Itte en osaa silläkään muuta kuin riehua.

Eli näppärät kaaleet on harvassa. Dogbrothersista en tiedä muuta kuin parit videot. Nostan kyllä itse hattua heidän toiminnalle tän perusteella.
Kuvake
nomad
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2972
Lauteille: Syyskuu 2010

Aseilla sparraaminen

#63

Viesti nomad »

bodyguard kirjoitti:
Kari Aittomäki kirjoitti: Kaale taitaa olla monikko?
.
Mä oon ainakin kuullut monikkona "Kaaleet". Mutta toki voi olla että termit vaihtelee.
Calé on alkuperäissana ja se on passiivi. Nykykielessä taipuu useimmiten muotoon kaalo, kaaleet, kaalee. Itse puhuvat tummista vissiin enämpi.
-Tämän maallikkomielipiteen jätän tyystin omaan arvoonsa. Todellisuutta se ei tietenkään vastaa.
-Oletan ettei tämä perustu mihinkään lähteisiin vaan kyseessä on pelkkä mutusta kumpuava mielipide.
-Tosin asenteesi tuntien vanhastaan voin sanoa, ettei sinun mielipiteelläsi ole asian todellisuuden kannalta mitään merkitystä.
Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Aseilla sparraaminen

#64

Viesti Jussi Ekholm »

Tulipahan tämä lukaistua läpi ja muutamia huvittavia kohtia nousi esiin. Tässäkin kun taas on Japani vs. Eurooppa, Samurai vs. Ritari-asetelmaa ollut hieman havaittavissa, itseäni miekkakeräilijä tämä vastakkainasettelu aina huvittaa, näitä on puitu Internetissäkin niin valtavasti, ja osapuolet kun ovat aina melko tiukasti omalla kannallaan. En ymmärrä miksi kaikessa pitää aina kilpailla, varsinkaan kun sille ei enää tänä päivänä ole pakottavaa tarvetta. Itse arvostan sekä japanilaisia että eurooppalaisia taistelutaitoja ja miekkoja.

En ole tietoinen kuinka kovalla intensiteetillä sparraus tapahtuu missäkin lajissa, mutta itse en ainakaan kovin mielelläni lähtisi kontrolloimattomaan täyden kontaktin asesparriin, vaikka miekat olisivat tylsät ja täysi haarniskointi itselläni. Sitten kun aletaan laskemaan intensiteettiä, suojavarustusta ja aseistusta niin kuinka lähellä "oikeaa taistelua" sitten ollaan. Itse näkisin esim. japanilaisten lajien kata-harjoittelun ja hema-lajien sparrin yhteyden, molemmat ovat toimivia välineitä ja tuovat tärkeitä huomioita tekniikoissa vahingoittamatta kumpaakaan osapuolta.

Ja ihan ohimennen huomautan että miekka ei olisi koskaan ykkösaseeni haarsikoitua vihollista vastaan, mutta taistelukentillä sitäkin on pakosta paljon käytetty. Nykyään vain miekan käyttö on räjähtänyt osittain sen romanttisuuden vuoksi. Ja tietysti keräilijänä ymmärrän tämän täysin.

Ja sitten tuohon kata-harjoitteluun, monilla on siitä varmasti kuva hitaana junnaamisena, mutta se on paljon muutakin. Arttu ja Jari jo hyvin sitä puolta avasivatkin. Kaikki ei tosiaankaan ole sitä mitä näytöksissä nähdään. Näytöksissäkin on myös todella suuria eroja eri tyylisuuntien kesken ja esim. Youtube ei anna välttämättä kovin hyvää kuvaa.

Minä nyt en todellakaan ole mikään auktoriteetti miekoilla sparrauksessa, kun en ole koskaan sitä tehnyt, mutta aseita käsitelleenä mielelläni en sparraakaan. Jopa puuaseilla saa huomattavaa vahinkoa aikaan kun tähdet eivät ole aivan kohdillaan ja vahinko sattuu. Muistan lukeneeni kuolemantapauksista ihan bokutoilla tapahtuineissa kaksintaisteluissa Edo-kauden Japanissa (en tarkoita tässä nyt Musashin taisteluita, ja valitettavasti lähteet eivät nyt juuri ole ulkomuistissa). Mutta kun kovasta puumiekasta sattuu saamaan täyden kontaktin iskun kalloon, voi pahimmassa tapauksessa jälki olla lopullista.

Kyllähän noita kaksintaisteluja oli Edo-kaudella varmasti melkoisestikin (sekä oikeilla miekoilla, bokutoilla että shinailla). Kun 1600-luvun puolivälin jälkeen sodat loppuivat, jäi todella paljon sotureita, jotka halusivat taistella.
Kyynikko kirjoitti: Onko mielestänne mahdollista mennä vainolaista vastaan ilman vapaata soveltamista?
Tietysti se on, ja tätä tapahtui paljonkin. Joka puolella maailmaa on aina värvätty sotiin "tavallista" väkeä. Sanomattakin on selvää, ettei tälläisessä tapauksessa sinua voida viikoissa/kuukausissa koulia vastaamaan pitkän koulutuksen ja kokemuksen omaavaa ammattisotilasta kun tosipaikka koittaa, mutta aseet ovat aseita ja sinulle suotuisissa olosuhteissa saatoit surmata taitotasoltaan ylivertaisia sotureita.

Loppuyhteenvetona voin sanoa että aseilla tapahtuva sparri on varmasti hyvä väline harjoitteluun, mutta se että jotkut koulukunnat eivät sparraa, ei tee niistä yhtään sen huonompia. Mutta koska sparrissakaan ei pääasiana ole toisen vahingoittaminen, sekin jää vielä kauas oikeasta tappamisesta. Sitä kun tuskin tarvitsee pelätä että kaveri lyö pitkällämiekalla niin paljon kun lähtee kypärään ja sen jälkeen käy hulluna päälle hakkaamaan. Tositilanteet ovat aina tositilanteita ja harjoittelu harjoittelua, siksi en näe toisten lajien harjoittelua yhtään sen huonompana kuin toisten (kunhan nyt jätetään aivan selvät huijaus yms. tapaukset pois laskuista, vaikka jos henkilö itse kokee kehittyvänsä ihmisenä kuka minä olen mitään sanomaan).

Japanissa on kai Gekiken Habiki/Gekken (en tiedä miksi tätä virallisesti kutsutaan)? harjoittelun ulkopuolista vapaata sparria, luullakseni tästä Ikkyu tuolla aikaisemmin mainitsi. Tässä ketju E-budossa ja alussa linkki videoihin: http://www.e-budo.com/forum/showthread.php?t=40880" onclick="window.open(this.href);return false; Tämä siis kai pääasiassa ihan yleistä hauskanpitoa vain, mutta vapaata sparria tylsillä miekoilla osittain improvisoiduissa varusteissa.

Keräilijänä tiedän melko hyvin japanilaisten uustuotantohaarniskojen hinnat, niin en olisi kovin innokas sparraamaan sellaisessa, ehkä poikkeuksena jotkut Kiinassa tehdyt.

Tässä ikävä tapaus Saksasta, sattui harjoittelussa pitkämiekka löytämään tiensä silmään: http://www.derwesten.de/staedte/bochum/ ... 82416.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuohon puukkohippaan en osaa mitään kommentoida, itse en kyllä uskaltaisi moiseen lähteä mukaan. Vähän vain pistää silmään tuo että harjoituksessa käytetty ase "tarkastetaan" vasta kun vahinko on tapahtunut.
Jussi Ekholm
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Aseilla sparraaminen

#65

Viesti DeusVult »

Jussi Ekholm kirjoitti: Tulipahan tämä lukaistua läpi ja muutamia huvittavia kohtia nousi esiin. Tässäkin kun taas on Japani vs. Eurooppa, Samurai vs. Ritari-asetelmaa ollut hieman havaittavissa, itseäni miekkakeräilijä tämä vastakkainasettelu aina huvittaa, näitä on puitu Internetissäkin niin valtavasti, ja osapuolet kun ovat aina melko tiukasti omalla kannallaan. En ymmärrä miksi kaikessa pitää aina kilpailla, varsinkaan kun sille ei enää tänä päivänä ole pakottavaa tarvetta. Itse arvostan sekä japanilaisia että eurooppalaisia taistelutaitoja ja miekkoja.
Ei kait tässä ketjussa mitään kilpailuja ole ehdotettu? Korkeintaan harjoitusmetodeja on vertailtu, mikä sinänsä minusta lienee ihan paikallaan ja asiallista kun kuitenkin päämäärä pitäisi periaatteessa olla näillä metodeilla sama. Enkä muista mitään ritarit vs. samurait -teemaakaan täältä lukeneeni? :)
En ole tietoinen kuinka kovalla intensiteetillä sparraus tapahtuu missäkin lajissa, mutta itse en ainakaan kovin mielelläni lähtisi kontrolloimattomaan täyden kontaktin asesparriin, vaikka miekat olisivat tylsät ja täysi haarniskointi itselläni.
Täyden kontaktin sparri tylsällä aseella olisikin absurdi ajatus. Tarkoitushan ei ole tyrmätä vastustajaa tylsällä miekalla vaan haavoittaa tätä terävällä. Lisäksi miekan ei voida normaaliolosuhteissa olettaa läpäisevän haarniskaa, joten täydellä haarniskalla sparratessa pitäisi tietenkin yrittää iskea niihin haarniskoimattomiin kohtiin, joka taas tekisi hommasta vaarallisempaa jne...
Sitten kun aletaan laskemaan intensiteettiä, suojavarustusta ja aseistusta niin kuinka lähellä "oikeaa taistelua" sitten ollaan.
Tietenkään ihan "oikeaan taisteluun" ei harjoittelemalla päästä: psykologiset vaikutukset ja oikean elämän tarjoamat Sattuma-kortit jäävät auttamatta pois, mutta sillä että kumpikin saa toimia vapaasti ja toisaalta joutuu reagoimaan vastustajan tekemisiin ilman muotoharjoittelun suomaa ennakkotietoa päästään kyllä ainakin lähemmäksi todellisuutta kuin että jos näin ei tehtäisi.
Ja ihan ohimennen huomautan että miekka ei olisi koskaan ykkösaseeni haarsikoitua vihollista vastaan, mutta taistelukentillä sitäkin on pakosta paljon käytetty. Nykyään vain miekan käyttö on räjähtänyt osittain sen romanttisuuden vuoksi. Ja tietysti keräilijänä ymmärrän tämän täysin.
Minunpa ykkösaseeni ehkä jopa olisi. Siis jos jotain tuliaiseita ei lasketa. Mutta toki jokainen varmaan ottaisi aseista sen jolla on harjoitellut eniten, niin myös minä. :)
Minä nyt en todellakaan ole mikään auktoriteetti miekoilla sparrauksessa, kun en ole koskaan sitä tehnyt, mutta aseita käsitelleenä mielelläni en sparraakaan. Jopa puuaseilla saa huomattavaa vahinkoa aikaan kun tähdet eivät ole aivan kohdillaan ja vahinko sattuu. Muistan lukeneeni kuolemantapauksista ihan bokutoilla tapahtuineissa kaksintaisteluissa Edo-kauden Japanissa (en tarkoita tässä nyt Musashin taisteluita, ja valitettavasti lähteet eivät nyt juuri ole ulkomuistissa). Mutta kun kovasta puumiekasta sattuu saamaan täyden kontaktin iskun kalloon, voi pahimmassa tapauksessa jälki olla lopullista.
Toki vahinkoja voi sattua, mutta kun tiedetään mitä tehdään ja varusteet ovat asianmukaiset, loukkaantumisriski on häviävän pieni. Itse olen nähnyt tasan kaksi loukkaantumista: Toisessa tapauksessa kaksi heppua sparrasivat muistaakseni backsword vs. rapiiri, ja backswordin käyttäjä sai rapiirinpistosta murtuneen kylkiluun. Toisessa tapauksessa minä osuin kaverin miekkakäteen turhan kovaa aiheuttaen tälle pienen mutta ikävän näköisen ruhjeen:

Kuva

Tälläkin hetkellä varmaan kymmenet HEMA-hemmot sparraavat erilaisilla eurooppalaisilla teräsaseilla ympäri palloa, käytännössä täysin turvallisesti.
Loppuyhteenvetona voin sanoa että aseilla tapahtuva sparri on varmasti hyvä väline harjoitteluun, mutta se että jotkut koulukunnat eivät sparraa, ei tee niistä yhtään sen huonompia. Mutta koska sparrissakaan ei pääasiana ole toisen vahingoittaminen, sekin jää vielä kauas oikeasta tappamisesta. Sitä kun tuskin tarvitsee pelätä että kaveri lyö pitkällämiekalla niin paljon kun lähtee kypärään ja sen jälkeen käy hulluna päälle hakkaamaan. Tositilanteet ovat aina tositilanteita ja harjoittelu harjoittelua, siksi en näe toisten lajien harjoittelua yhtään sen huonompana kuin toisten (kunhan nyt jätetään aivan selvät huijaus yms. tapaukset pois laskuista, vaikka jos henkilö itse kokee kehittyvänsä ihmisenä kuka minä olen mitään sanomaan).
Vaikkakaan sparri ei ole sama kuin tositilanne, niin se on sentään jonkinlainen kehittymisen mittari (sen lisäksi että se on harjoitusmuoto). Vaikka lajien paremmuudesta ja huonommuudesta puhuminen onkin vaarallisilla vesillä seilaamista - etenkin Potkussa - luulisin voivani melko turvallisesti todeta sparraamisen osana monipuolista harjoittelua (HEMA) olevan huomattavasti "parempi" metodi asekamppailun oppimiseen kuin puhtaasti liikesarjoihin eli koreografioihin pohjaava harjoittelu (moderni Wushu jne.)


Tässä ikävä tapaus Saksasta, sattui harjoittelussa pitkämiekka löytämään tiensä silmään: http://www.derwesten.de/staedte/bochum/ ... 82416.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En osaa saksaa tarpeeksi hyvin jotta jaksaisin alkaa tuota tavaamaan, mutta siis jos käytössä oli tuollainen kypärä niin en yhtään ihmettele. :( Mutta kuten sanottu, vahinkoja voi aina sattua - kamppailulajeista kuitenkin puhutaan. Minulla pahin loukkaantuminen on tapahtunut Jujutsun aseettomassa pystypainissa.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Aseilla sparraaminen

#66

Viesti Jussi Ekholm »

No juu, ehkä minun kirjoitukseni oli taas vähän liikaa japanilaisten lajien puolustamista, myönnän syyllistyväni siihen vähän turhankin usein, mutta ainakin tiedostan sen. Ja tarvittaessa aina teen saman länsimaisella puolellakin.

Tarkoitukseni ei tosiaankaan ollut vähätellä vapaan sparrauksen merkitystä, ja uskon vakaasti että se on monin paikoin todella hyödyllinen väline oppimiseen. Ja onkin tärkeää vapaassa sparrissa että molemmat osapuolet tietävät mitä tehdään (toisin sanoen omaavat tarvittavan kokemuksen). Mutta tässä tulee sitten jo lievä yhtäläisyys osaan japanilaisten lajien harjoittelun kanssa. Ja hema/jsa muotoharjoittelu pareittain saattaakin näyttää/olla melko samanlaista. Ulkopuoliset kun eivät pääse kurkistamaan täysin koulujen sisälle, mutta voisin arvella myös jonkun verran vapaata harjoittelua tapahtuvan kauan harjoitelleiden keskuudessa (kuten käy ilmi myös tuosta Jarin laittamasta linkistä sekä tietysti hema-piireissä sitä harjoitellaan avoimesti).

Mutta sparrauksen varjopuolena saattaa tietysti olla "voiton" tavoittelu, mikä saattaa taas jopa vaikuttaa muotoon. Tietenkin on sitten taas pohdittava onko oikea muoto vai onnistuminen kaksintaistelussa tärkeämpää. Tämä nyt ei minua keräilijänä kosketa suuntaan eikä toiseen, mutta jotain lajia harjoittelevalle se saattaa olla todella tärkeää. Tietysti tositilanteessa henki on tärkeämpää kuin muoto, mutta harjoitellessa ei välttämättä...

Minun sanomisiani taistelunäkökulmasta ei tosin kannata ottaa hirveän tosissaan, minä kun en ole kamppailija. Mutta katsojan näkökulmasta voin sanoa kovalla intensiteetillä suoritetun parikata-harjoittelun ainakin näyttävän todella tehokkaalta oppimisvälineeltä, aivan kuten sama tapahtuu myös länsimaisten lajien parissa.

Omasta mielestäni Tenshin Shoden Katori Shinto ryussa on aina ollut ns. tekemisen meininkiä, ja elävänä nähtynä mielipiteeni tästä vain vahvistui. Pariharjoittelu oli todella eloisaa. Tässä Ono Ha Itto ryu Tai Kaissa: " onclick="window.open(this.href);return false;, näytöksessä on "arvokkaan" näköistä tekemistä, mutta esim. nuo hanskat saavat miettimään millaista harjoittelu onkaan suljettujen ovien takana kun oma porukka tekee ja ei esitetä näytöksessä. Tietysti on lukemattomia muitakin hienoja koryu-tyylejä, joissa varmaan oman koulun sisällä tehdään paljon sellaista jota ei ulospäin näytetä. Otin vain nyt nämä 2 esimerkiksi tähän.

Tietenkin samanlaisia esimerkkejä hyvästä tekemisestä löytyy HEMA-puoleltakin. Kun on sydän ja järki mukana tekemisessä niin lopputulos on yleensä hyvä. Jos toinen puuttuu, jää usein paljon hyvin oleellista puuttumaan. Eli en siis katsele pelkästään nousevan auringon heijastamilla laseilla, vaikka ehkä siltä edellisen viestin perusteella saattoikin vaikuttaa...

Ja yhdyn kyllä tuohon että monipuolinen harjoittelu on parempaa kuin yksipuolinen harjoittelu. Ja jotkut lajit eivät ole edes niin kamppailumielisiä, vaan pääasiassa vain omaa kehittymistä. Myönnän itse modernia iaidoa hetken harjoitelleena että kyllä minulle tuli usein "entäs jos?" ajatus mieleen, mitäs jos kaikki ei sujukaan kuin Strömsössä, mitä minä sitten teen? Vapaa sparrailu ja erilaiset pariharjoitteet antaisivat/antavat tälläiseen sen vastauksen helposti, mutta enpä minä tule 99,99% todennäköisyydellä koskaan joutumaan miekalla omaa henkeäni puolustamaan miekalla hyökkäävää vastustajaa vastaan, joten spekulointi on toisaalta turhaa, mutta taas toisaalta erittäin oleellista. Lisäksi toiset lajit ovat enemmän muodollisia (kaavamaisempia) kuin toiset, vaikka tositilanteissa tapahtumat etenisivätkin ehkä erilailla kuin harjoitteessa aina joka kerta käy.

Ehkä tässä nyt oli vähän enemmän oikeaa sisältöä kuin tuossa edellisessä, ainakin toivon mukaan. Ja ei sitä vastakkainasettelua varmaan edes ollut tässä ketjussa, minä kun tottumuksesta näen aina ns. x vs. y asetelman, eli aina ollaan vertailemassa kahta eri asiaa toisiinsa ja hakemalla haetaan huonoja puolia toisesta, ja niillä pönkitetään oman puolen vahvuutta.
Jussi Ekholm
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Aseilla sparraaminen

#67

Viesti Kari Aittomäki »

Laatua.
Kiitos.

Mites katsotte, onko tiukasti etikettiin sidottu ase-pariharjoittelu tyylin Nippon lähempänä taistelu-mindsettiä kuin rennompi sparrailu turva-asein?

Oma kantani on että on, koska sparri nyt aina on.. sosiaalistakin.
Oikea myllläkkäkin sitä saattaa olla mutta valtavasti vähemmän.
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

Aseilla sparraaminen

#68

Viesti Kuhmu »

Sparraaminen on kuitenkin vaan väline kehittää taitoaan harjoittelukumppanin kanssa, joka on ennalta-arvaamaton. Itsetarkoituksena sparraaminen menettää merkityksensä. Se ei ole kamppailullinen kliimaksi, vaan yksi tapa kehittää omaa taitoaan, oli aseita tai ei. Sparraamisen tärkein anti on minun mielestäni oppia analysoimaan ja kehittämään omaa tekemistään alati vaihtuvissa tilanteissa ja soveltamaan niissä oppimaansa tekniikkaa. Jotta pystyisi toimimaan niissä mahdollismman hyvin ilman että huomaa olevansa neuvoton tilanteessa jossa pitäisi toimia tehokkaasti.
”You must enjoy this”.
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

Aseilla sparraaminen

#69

Viesti Risto R »

Hieman OT, mutta olipa hienot hanskat. Mistähän noita saa. Muistuttaa kovasti näitä 1800-luvun lopun sparrihanskoja:

http://www.fioredeiliberi.org/phpBB3/vi ... 31&t=13525" onclick="window.open(this.href);return false;

EDIT: Löyty jo http://www.yamatobudogu.com/ProductDeta ... 06-ONIGOTE" onclick="window.open(this.href);return false;
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
Ikkyu
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 817
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Turku
Etulaji: Suiō-ryū iai kenpō
Sivulajit: Kendo
Takalajit: ZNKR iaido

Aseilla sparraaminen

#70

Viesti Ikkyu »

Kari Aittomäki kirjoitti: Mites katsotte, onko tiukasti etikettiin sidottu ase-pariharjoittelu tyylin Nippon lähempänä taistelu-mindsettiä kuin rennompi sparrailu turva-asein?
Noin ilmaistuna, on. Jos parikataharjoittelu tehdään oikein, siinä pitäisi olla mindset-jutut kiinteästi mukana.

Sen voi tehdä helposti myös väärin, eikä se onnistu ilman aikaa ja vaivaa (tai sitten kokemusta, uskoisin; aiempien sukupolvien kokemuksen emulointi ja tutkiskelu on eräs kataharjoittelun pääpointeista, mutta jos sitä jo jollain tasolla on, on oikea fiilis helpompi saada treeniin mukaan).

Myös sparraamisen voi tehdä oikein, ja oikein tehty (esim. tehtävä)sparri ja oikein tehty korkeatasoinen kata eivät eroa toisistaan niin paljoa, uskoisin. Määrätty konteksti, tiettyjen parametrien määrittelemä vaste ja tositilanteen mindsetin tavoittelu alusta loppuun.
Kuhmu kirjoitti: Sparraaminen on kuitenkin vaan väline kehittää taitoaan harjoittelukumppanin kanssa, joka on ennalta-arvaamaton. Itsetarkoituksena sparraaminen menettää merkityksensä. Se ei ole kamppailullinen kliimaksi, vaan yksi tapa kehittää omaa taitoaan, oli aseita tai ei.
Jepulis. Samoin kata on väline kehittää hyväksi havaittua, tyylinmukaista taitoa harjoittelijassa, ja itsetarkoituksellisena merkityksetön ainakin alkuperäisen tarkoituksensa kannalta.
Kuvake
JariR
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 329
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Espoo

Aseilla sparraaminen

#71

Viesti JariR »

DeusVult kirjoitti:
Tässä ikävä tapaus Saksasta, sattui harjoittelussa pitkämiekka löytämään tiensä silmään: http://www.derwesten.de/staedte/bochum/ ... 82416.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En osaa saksaa tarpeeksi hyvin jotta jaksaisin alkaa tuota tavaamaan, mutta siis jos käytössä oli tuollainen kypärä niin en yhtään ihmettele. :(
"Miekka oli pyöristetty ja tehty kokonaan muovista.(*)" ???

Ikävä juttu.

t. J

(*) tai polymeeriseoksesta
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Aseilla sparraaminen

#72

Viesti Aihki »

JariR kirjoitti: "Miekka oli pyöristetty ja tehty kokonaan muovista.(*)" ???

Ikävä juttu.

t. J
Tunteeko joku tuon kyseisentyyppisen aseen? Puhtaat muoviterät ovat ymmätääkseni liian notkeita, joten useimmat tapaamani aseet on tehty kuitukomposiitista, jolloin jäykyys on ihan toista luokkaa - halutessa jopa teräksen tasolla.
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

Aseilla sparraaminen

#73

Viesti Risto R »

Eivät ole varsinaista historillisen miekkailun jengiä vaan joku elävöittäjäporukka. Niiden sääntösetissä päähän ei edes kuulemman saa lyödä ja pistot eivät ole sallittuja. Miekka itsessään näyttää aika lailla tältä:

http://www.hroarr.com/the-dave-rawlings ... e-extreme/" onclick="window.open(this.href);return false;

Taipuisiahan nuo on mutta riittävän jäykkiä tekemään ko. vahinkoa pahimmillaan.
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Aseilla sparraaminen

#74

Viesti DeusVult »

Tuollaisia synteettisiä vehkeitä on jonkun verran käytössä myös HEMA-porukoilla, mutta itse en sellaista käyttäisi.

Niiden etu on toki siinä että ne eivät mene rikki ja ovat huomattavasti halvempia kuin teräksiset, mutta toisaalta niissä ei ole sitä samaa perstuntumaa kuin teräksisissä - mikä helposti johtaa teknisiin vääristymiin harjoittelussa. Lisäksi inhoan muutenkin kaikkea muovista kitschiä, puhumattakaan siitä ajattelumallista jonka mukaan jotain keskiaikaista taistelutaitoa voisi treenata jotenkin alkuperäistä paremmin tai tehokkaammin käyttämällä moderneja harjoitteluvälineitä. (tosin miekkailumaski lienee tässä poikkeus - nykymallin mukaisia kasvosuojuksia ei ollut ennen 1800-lukua, eikä ymmärtääkseni ole tiedossa millaisia pääsuojuksia esim. keskiajalla mahdollisesti käytettiin harjoittelussa)
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
matiasp
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 28
Lauteille: Toukokuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Aseilla sparraaminen

#75

Viesti matiasp »

Kyllä ne rikki menee, mutta sparraamisen tarvittujen suojavarusteiden määrä ja hinta on aika eri luokkaa teräksisillä harjoitusaseilla kuin muovisilla. Mielestäni on hieman erikoista kritisoida muoviaseiden käyttöä epähistoriallisena jos hyväksyy miekkailumaskit. Eivät ne tietenkään vastaa teräksistä miekkaa, mutta ei tylppäkään miekka vastaa terävää miekkaa ja aika harva länsimaisen miekkailun piirissä on niin puristi että kannattaa pelkillä terävillä miekoilla harjoittelua, itse en itse asiassa tiedä ketään joka näin ajattelisi. Eri työkalut soveltuvat eri tarkoituksiin.

Aikaisempaan: Kyllä ne ovat pelkkää muovia ja hyvinkin taipuisia, ihan tarkoituksella. Kovin jäykillä aseilla esimerkiksi pistojen harjoitteleminen on vaikeaa tai suorastaan vaarallista. HEMA-seurojen käyttämät teräsmiekatkin ovat usein nykyään tarkoituksella suunniteltu sellaisiksi että terä taipuu paljon, juuri sen takia että pistot ovat muuten vaarallisia. Olen itse saanut tylpän, mutta taipumattoman teräsmiekan kokonaan läpi kädestäni, enkä soisi moisen tapahtuvan kenellekkään muulle.

Tuossa saksalaisessa onnettomuudessa asiaa edesauttoi myös käytetty kypärä: silmäaukot olivat näkemieni kuvien perusteella riittävän isot että miekka mahtuu sisään, mutta kuitenkin niin pienet, että ne estävät miekkaa taipumasta kunnolla ja suorastaan ohjaavat miekan silmään sen osuessa aukkoon.
Matias Parmala
Miekkailuseura EHMS[/linkki]
http://kdfsuomi.blogspot.fi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 8 kurkkijaa