Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Aseilla sparraaminen

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Aseilla sparraaminen

#46

Viesti Aihki »

DeusVult kirjoitti: Passaako kysyä, että kauanko niitä hienouksia opeteltiin? Mulla ei oikeastaa ole mitään käsitystä siitä millaisia opetusmetodeja urheilumiekkailun puolella käytetään.
Jo vain passaa kysyä, ongelmana on, että aloituksesta on n. 44 vuotta, en ihan oikeasti muista, arvauksena pari kuukautta. Eli opetettiin oikea asento ja ote, perusliikunta, perusväistöt ja muutama perushyökkäys.
Kari Aittomäki kirjoitti: Eli, miekkahyökkäys on rähähdys, keppihyökkäys sulava aalto.
(urheilu)Kalpamiekkailun hyökkäykset ovat mitä tahansa, olen nähnyt muutaman kerran toteutetun lähes hidastetun oloisia hyökkäyksiä, kun on taitava tekijä niin vastustajan lukeminen yhdistettynä harhauttamiseen luo omituisen näköisiä tilanteita. Toisaalta hidas hyökkäys on joskus tehokas, koska jotkut ovat ehdollistaneet vastaliikkeensä nopeaan hyökkäykseen, kun tulet hitaasti niin he eivät edes miellä sitä hyökkäykseksi ennen kuin on liian myöhäistä.

Aihki
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Aseilla sparraaminen

#47

Viesti DeusVult »

Kari Aittomäki kirjoitti: Niin, selvennän.
Miekalla vapaa sparri lie olennaista, mutta vasta sitten kun perus-positiot ja hyökkäysten kulmat ja kälmät on todella hallussa.
Katsos, mulle sana sparri herättää mielikuvia löysähköstä koikkeloimisesta suojien takaa kurkistellen.
Vähän kokemani mukaa ei miekan maailmaa.

Eli mä näkisin että perushyökkäykset ja niitten vastaanotot on se.. niin, perusjuttu.
Koska mä muistan kun mun vastapeluri sillä bokkenilla alko olla jo vähä turhanki tosissaan mutta minä' saatoin luottaa oppimaani peruskamaan ja huomasin voivani tunnistaa iskun vastustajan kropankielestä.
Yritin tosissani lyödä silta sen bokkenin poikki vaan ohimäni..

Hyvä kokemus silti, aito miekkatappelu on varmaankin rohkeinta/upeinta mitä jätkä saattaa kokeakseen saada.

Niin, ohitus on termi johon olen törmännyt. Tapa ohittaa vastustajan suojaus ja saada oma isku/pisto sisään.
Aika usein tulee esiin kyllä.
Joo tarkennan: eli siinä missä joku aloittelijoiden potkunyrkkeilysparri on sellaista, että pannaan kaikki mahdolliset suojat päälle ja sitten mätkitään vailla sen kummempaa taktiikkaa tai ajatusta, on "freeplay" eli se asesparri mistä minä tässä puhun kovinkin erilaista. Perusoletus on, että jokainen osuma on tappava, joten sen "hanskamättämisen" sijasta pelin henki on nimenomaan siinä vastustajan puolustuksen ohittamisessa, ja oman nahan suojelemisessa. Se ei tietenkään onnistu, jos ei ne perusasiat ole ensin haldattu kohtuuhyvin.

Tuota ohitus-termiä en ole koskaan kuullu, aika jännä juttu sinänsä. Ehkä olen pitänyt sitä niin itsestäänselvyytenä, että en ole tullut ajatelleeksi että sillä on joku nimikin...
Kari Aittomäki kirjoitti: Ootkos varma tosta varttikepistä?
No täytyy myöntää että en tiedä noista karahkoista hirveästi. Missään tapauksessa se ei kuitenkaan perinteisesti ole mikään standardipituinen, vaan oikeastaan jokainen staga on omanlaisensa. Jostain metsästähän ne on aina haettu. Kuitenkin ne kaikki mitä olen nähnyt, ovat kyllä aina olleet vähintään miehenmittaisia, eli mistään ihan "kepistä" ei ole kysymys.

Ilmeisesti joissain yhteyksissä on käytetty nimitystä "lyhyt sauva" tai vastaavaa, mutta se ymmärtääkseni tarkoittaa että sauva on lyhyt verrattuna 1400-1600-lukujen "piikkeihin", jotka olivat pituudeltaan 3-5 metrisiä keihäitä.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Aseilla sparraaminen

#48

Viesti tohtorismies »

Kari Aittomäki kirjoitti: Niin, ohitus on termi johon olen törmännyt. Tapa ohittaa vastustajan suojaus ja saada oma isku/pisto sisään.
Aika usein tulee esiin kyllä.
Meinaat vähän niinkuin irimi aikidossa?

Onhan se miekkailu hienoa hommaa, mulla nyt ei ole muuta kokemusta kun juniorina puhkoin ilmaa bokkenilla hullun kiilto silmissä. Kendo olisi sellaista hommaa mikä on aina kiinnostanut...

Sparrailut on hoidettu puukolla. On muuten hieno artikkeli tuo aiemmin linkitetty, se mikä kertoo siitä vapaammasta soveltamisesta.

Mites muuten hyoho niten ichi ryussa hoidetaan vapaampi harjoittelu?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
TRU
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 293
Lauteille: Lokakuu 2008

Aseilla sparraaminen

#49

Viesti TRU »

Kari Aittomäki kirjoitti: ....Ootkos varma tosta varttikepistä?
Nimikin viittaa johonkin pitempään seipääseen, voi toki tarkottaa sitä ratsuväen varrastinta.
Mutta ku kirjallisuudessa vilahtelee termi ryhmysauva, joka kuvataan raskaana ja pitkänä ja tosiaan vaarallisena sitte taas vanhassa Partioliikkeessä ne kaiketi ihan kanto vaellussauvaa, jonka tappelullisesta käytöstä myös manuaaleja on saatavilla.
Mä ainaki muistan lukeneeni kuvauksia vaellussauvan monikäyttöisyydestä, kuviakin puskee mieleen..
....
Sen verran mitä olen noita vanhoja manuaaleja selaillut, "staff"-termillä tarkoitetaan partiolaisten pitkää vaellussauvaa. Lyhyemmät kepakot on sitten asia erikseen.

Yksi mielenkiintoinen keppitappelusopas on 1920-luvun alusta H.D.Langin "The Walking Stick Method of Self Defence". Lang oli tuolloin brittien miehitysjoukkojen poliisissa Intiassa. Tosin aika monet tuon teoksen tekniikoista perustuvat kyllä Pierre Vignyn oppaaseen "Swiss la Canne"...ja miekkailuhan näilläkin on pohjana. Langin kirjassa on monia juttuja jotka tuntuu läheiseltä meikäläiselle joka ei koskaan ole tuon teleskooppipatukan sielunelämään päässyt sisälle vaikka siihenkin kouluttajaoikeudet on.

TRU
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

Aseilla sparraaminen

#50

Viesti Kuhmu »

Paappa kirjoitti:
Aihki kirjoitti:
JariR kirjoitti: btw: Sain tuossa männäviikonloppuna hyvän neuvon mm. tästä aiheesta. Menee näin: "Less talk, more chop."
Tai sitten kyseiseltä sanojalta loppuivat rationaaliset argumentit. Kyllähän puhuminen voi mennä liiallisuuksiin, mutta niin voi moni muukin asia.

On vaikea kuvitella kuinka sopiva vapaa sparri koskaan johtaisi huonompaan lopputulokseen kuin jäykän muodon jyystäminen, jos nyt "oikea" suorituskyky on mittapuuna.

Aihki
Kyllähän välimuotoja voi olla. Kuten meillä välillä tehdään, eli niin että määritellään se, joka aloittaa, jonka jälkeen toiminta on vapaata. Voidaan määrätä ennalta myös se, mikä on aloitusasetelma eli mistä alkuasennosta toiminta alkaa. Samaan aikaan opettaja on valmiina keskeyttämään toiminnan, jos tuloksena on sekavaa huitomista.

Kaiken tämän tarkoituksena on varmistaa se, ettei toiminta mene liian hektiseksi jolloin muoto väistämättä kärsii. Eräänlaista tehtäväsparriahan käytetään myös defendossa ja käsittääkseni muissakin ip-lajeissa. Ainakin Guyn kanta on se, että "freeplay" eli sparri turmelee miekkailijan tekniikan, jos sen aloittaa liian aikaisin.
kaitpa se menee huitomiseksi, jos ei ole tarpeeksi vahvaa perustaa. Pitää olla työvälineet ja ymmärrystä vapaaseen sparriin. Se menee muuten helposti huitomiseksi.
”You must enjoy this”.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Aseilla sparraaminen

#51

Viesti DeusVult »

Tässäpä taas varoittava esimerkki siitä miten voi käydä jos on:

- paljasta ihoa osuma-alueilla
- teräviä kulmia tms. harjoitteluaseessa
- heikko kontrolli

[youtube][/youtube]

Hyvin tulee blodee. :) Ois varmaan taju lähtenyt parin minuutin päästä, jos ei vuotoa olisi tukittu.

En muuten tiedä mikä tuossa on opetustarkoitus, mutta aika jännä ettei osumia huomioida mitenkään. Ilmeisesti homma vaan jatkuu niin kauan kuin kunto kestää, riippumatta siitä kuka osuu ja mihin?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Aseilla sparraaminen

#52

Viesti bodyguard »

DeusVult kirjoitti: En muuten tiedä mikä tuossa on opetustarkoitus,
“Higher Consciousness through Harder Contact!”

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
giryaman
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 10
Lauteille: Toukokuu 2012

Aseilla sparraaminen

#53

Viesti giryaman »

Oli kyllä ihan naurettavan näköistä touhua toi dogbrothersien juttu,ei minkäänlaista rentoutta ja jujutusta mitä puukko touhuissa tarvittaan.Joku vähän näppärämpi Kaalo ois tuikannut ton bodarin seulaksi silmän räpäyksessä.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 18892
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Aseilla sparraaminen

#54

Viesti Andy »

Saattaa näppärilläkin kaaloilla se rentous kadota, kun treeneissä tulee oikeita vekkejä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Aseilla sparraaminen

#55

Viesti bodyguard »

Kaale lienee kuitenkin termi mitä haetaan? Jos siis mustalaista tarkoitetaan?

Ja joo, noita Dog Brothersin juttuja tykätään kyllä haukkua yleisesti, olisi vaan ihan kiva jos niissä kritisoinneissa olisi jotain järkeäkin.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93764
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Aseilla sparraaminen

#56

Viesti Mika »

giryaman kirjoitti: Oli kyllä ihan naurettavan näköistä touhua toi dogbrothersien juttu,ei minkäänlaista rentoutta ja jujutusta mitä puukko touhuissa tarvittaan.Joku vähän näppärämpi Kaalo ois tuikannut ton bodarin seulaksi silmän räpäyksessä.
Voisitko vaikka videoesimerkein osoittaa, millaista teräasetaistelua itse arvostat?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
giryaman
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 10
Lauteille: Toukokuu 2012

Aseilla sparraaminen

#57

Viesti giryaman »

Itse asiassa aion työstää tuollaisen videon,mutta se miltä sen tulisi näyttää olisi eräänlainen miekkeilun ja nyrkkeilyn yhdistelmä. 8-)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93764
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Aseilla sparraaminen

#58

Viesti Mika »

giryaman kirjoitti: Itse asiassa aion työstää tuollaisen videon,mutta se miltä sen tulisi näyttää olisi eräänlainen miekkeilun ja nyrkkeilyn yhdistelmä. 8-)
Etulajinasi mainitset IP-lajit (girya ei voi olla etulaji, vain kamppailulajit käyvät siihen määritelmään; lue lisää omista tiedoistasi noiden kenttien kohdalta), mutta mitään sivu- tai takalajeja et mainitse. Koska et myöskään myönnä olevasi trolli, kysyisinkin että mitä teräase- tai muita lajeja olet harjoitellut, missä olet niitä harjoitellut ja kuinka kauan olet niitä harjoitellut? Dog Brothersien kyseenalaistaminen vaatisi hieman tarkempia taustatietoja arvostelijasta, jotta hänet otetaan tosissaan.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

Aseilla sparraaminen

#59

Viesti Kuhmu »

Kyllä kai ihminen voi mielipiteensä kertoa, jos asia joltain hänen silmäänsä näyttää. Kyllä kai dog brothersienkin kokoontumisista voi keskustella ilman, että se rajattaisiin vain teräasetouhuja opiskelleiden yksinoikeudeksi. ;)
”You must enjoy this”.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Aseilla sparraaminen

#60

Viesti Kari Aittomäki »

Vähä samoilla linjoilla ku Kuhmu.
Kyllä sälli mitä ilmeisimmin haldaa, kyllä sielä se klangi on.
Tuo esilletuonti nyt vielä on vähä vaiheessa.

Mukavaa minusta, ilmiönä siis.
Kuten olen monasti kertonut, kamppailutreenailu on tuottanu kokonaisen kansanosan jotka kokee kutinaa mutteivat viitti seurata metodikellokkaita.
Nua voi olla pelottavia kohdattavia koska ovat luoneet paitsi hahmottamisensa myös moraliteettinsa itte.

Gmanissa on minusta aitoa remeltämisen riemua ja se on aina vain ja ainoastaan hyvä asia.
Sori että kirjoitan ylhäältä alas..

Gee, Dogbrothers kurottaa minusta vallan eriasiaan kuin joku lenggaileva kaalo... Kaale taitaa olla monikko?
Molempia toki kuulee eli taitaa käytäntö olla joustava.
DB:it... ne nojaa kohti kipua, kokee kukistaa pelkonsa ja tajuta että kipu ei tapa, kipu kertoo että kone on yhä käynnissä.
Sekä pyrkiä kohden sitä Nirvanaa kun kipu ei satu, onpahan vaan Tuntemus.

Mustalaissällit.. elää pelkokulttuurissa. Kattokaa niitä, se liukas pälyily ja jatkuva uho mie-en-pölökää-mittää...
Ne oikeesti tietää että väärä liikku ja koston kierre on valmis. Tää siis omien keskestä.
Lisäks tulee ympäristön vihamielisyys ja mamujen nuortenmiesten taholta tuleva paine..
Ei ole helppoa olla ku on kaalo.
Eise kai ikinä ole ollu helppoo.

Heh, mä itseasiassa leikittelen silläimagolla, ikäänkuin.
Mustatukkaisena se on helppoo, etenkin kun silmät on senverta tummansiniset ettei väriä erota helposti. Kalpea iho hukkuu hyvin.
Mulla on monasti loimena khakikankainen työtakki, leikkaukset hyvin samankaltaiset kuin romanien rotseissa..
Mutta rinnassa lukee VALMET. Vielä punasella.
Monasti laitan vielä mustat hupparihousut (romaneilla on suorapöxyt) ja vedän vesikammalla tukan taakke malliin Cisse..
Hauska on katella kanssa-maalaisten reageeraamista ja aina tuollointällöin vastailla mannesoundilla agressioihinsa..
Vielä hauskempaa katella mamusällien änkkäilyä ja jopa romanipoikain havaintojärjestelyä.

Aika hiljattain näytin huutelijoille kokometallikirvestani, mua kainaloon eli aikamoinen leka..
Se ompi toinen tarina.


Onpas turha viesti, ei ainakaan topiccia.
Koetan lähettää silti.
Geemanni, ollos puolestani teretulemas.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 12 kurkkijaa