Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Käsiase/patukka/veitsi/tyhjät kädet - vertailua ja vastakkainasettelua

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Käsiase/patukka/veitsi/tyhjät kädet - vertailua ja vastakkainasettelua

#16

Viesti Pyjamasankari »

AlexMachine kirjoitti: Antaisin tässä tapauksessa puukko vs keppi 65/35 edun puukolle.
Tämä siitäkin syystä, että yksilö kestänee ottaa vastaan enemmän patukan/kepin iskuja, mutta veitsen iskuja heikommin.
Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3386
Lauteille: Kesäkuu 2009

Käsiase/patukka/veitsi/tyhjät kädet - vertailua ja vastakkainasettelua

#17

Viesti Clancy B. »

Jussi Huusko kirjoitti:
Clancy B. kirjoitti: Näin ajattelen nyt.
Tämä on mielestäni tärkein ydin tässä koko jutussa. Oman valmiuden tunnistaminen juuri nyt. Sekä fyysinen että psyykkinen valmius. Kuinka nopealla aikataululla olet valmis mielestäsi tämän tai tämän välineen kantamiseen.
näin, asiaa voi mitata niin monelta puolelta ja kuten pohdinnoissasi otatkin mielestäni esiin niin nyt ei puututa niinkään muuttuviin tekijöihin kuin puhtaasti vastakkaisvertailuun välineenä, eikö?

Patukan valitsen jos se on saatavilla tilapäisvälineenä, tai esim.tuulikaapista otettuna, sinne vartavasten laitettuna. Mukana kannossa ei ole. Veitsi/veitset kanto-ominaisuuksiltaan kyllä ylivertainen patukkaan nähden.
Jussi Huusko kirjoitti:
AlexMachine kirjoitti: Antaisin tässä tapauksessa puukko vs keppi 65/35 edun puukolle.
Tämä siitäkin syystä, että yksilö kestänee ottaa vastaan enemmän patukan/kepin iskuja, mutta veitsen iskuja heikommin.
Silti ajattelen sitä asiaa sen kautta että millä pidän hyökkijän etäällä, samalla kuitenkin pystyen satuttamaan ollen terän ulottumattomissa(pl.heittäminen). Isku kämmenselkään (veitsi pois), ohimoholviin(tajuttomuus); ei ehkä yksilö kuitenkaan kestäne ottaa iskuja vastaan patukalla, ehkä yhtäkään. Toki psyykkisellä tasolla monella vaikeata ottaa veitsestä vastaan lamaantumatta, varsinkin jos veitsen käyttäjä antaa aikaa tarkoituksella pohtia mitä kyseinen viilto/pisto aiheutti.

Molempi parempi ;)
Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.

Sun Tzu
toni-f
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 269
Lauteille: Tammikuu 2009

Käsiase/patukka/veitsi/tyhjät kädet - vertailua ja vastakkainasettelua

#18

Viesti toni-f »

Hyvää on keskustelu ja mietintä aiheesta.

Minäkin kyllä taipuisin patukan/kepin puoleen. Veitsellä täytyy kumminkin päästä iholle ennen kun sillä pystyy tekemään pahempaa vahinkoa. Pamppu toimii kaukaa kuten jo mainittiinki.
Viiltämiset ovat suht harvinaisia, eli näen asian niin, että puukolla ei ole montaa tulo suuntaa kun tökkimään sillä lähetään.
Pampun ensinmäinen huitaisu 1,5m päästä suuhun pistää nopeasti miettimään tilannetta uusiksi.
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Käsiase/patukka/veitsi/tyhjät kädet - vertailua ja vastakkainasettelua

#19

Viesti Pyjamasankari »

Clancy B. kirjoitti: näin, asiaa voi mitata niin monelta puolelta ja kuten pohdinnoissasi otatkin mielestäni esiin niin nyt ei puututa niinkään muuttuviin tekijöihin kuin puhtaasti vastakkaisvertailuun välineenä, eikö?
Juuri näin, eli Clancy B puukon kanssa vs Clancy B patukan kanssa. Suhteellisesti saman aikaa harjoitelleena/tietyn taitotason saavuttaneena kyseisillä välineillä.
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Käsiase/patukka/veitsi/tyhjät kädet - vertailua ja vastakkainasettelua

#20

Viesti Pyjamasankari »

Yksi itselleni huomionarvoinen seikka on, että yöllä väsyneenä kirjoittaessani olin sitä mieltä mielikuvaskenaarioita yksin koneen ääressä rakennellessani, jotta asettaisin patukan hienoiseen etulyöntiasemaan. Mutta sitten taas yöunien jälkeen veitsi voittaa nuo mielikuvaskenaariot toistuvasti.
Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3386
Lauteille: Kesäkuu 2009

Käsiase/patukka/veitsi/tyhjät kädet - vertailua ja vastakkainasettelua

#21

Viesti Clancy B. »

pidän kuiteskin patukkaa enempi puolustavan hyökkäämisen välineenä kuin veistä.

Eli olisi tehtävästä kiinni. Ja lain puolen valinnasta.

Veistä vastaan lähtisin patukalla, omaan aloitteelliseen hyökkäävään toimintaan veitsellä.
Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.

Sun Tzu
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Käsiase/patukka/veitsi/tyhjät kädet - vertailua ja vastakkainasettelua

#22

Viesti Pyjamasankari »

toni-f kirjoitti: Pamppu toimii kaukaa kuten jo mainittiinki.
Etäisyydellä on tapana kuroutua tilanteessa todella nopeasti. Hyvin usein ei ole tilaa perääntyä tarpeeksi.
toni-f kirjoitti: Viiltämiset ovat suht harvinaisia, eli näen asian niin, että puukolla ei ole montaa tulo suuntaa kun tökkimään sillä lähetään.
Nyt kun puhutaan veitsenkannosta, oletan että sen käyttöä myös harjoitellaan. Tällöin veitsellä pääsääntöisesti viilletään.
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Käsiase/patukka/veitsi/tyhjät kädet - vertailua ja vastakkainasettelua

#23

Viesti Pyjamasankari »

Clancy B. kirjoitti: Veistä vastaan lähtisin patukalla, omaan aloitteelliseen hyökkäävään toimintaan veitsellä.
Mikäli haluat vastata (etkä koe sitä esimerkiksi taktiikkasi paljastamiseksi), niin kuinka paljon olet harjoitellut veitsellä? Kuinka paljon patukalla? Suhteessa toisiinsa siispä.

Itse olen harjoitellut huomattavasti vähemmän kepeillä/patukalla suhteessa veitseen. Siksi näen varmaankin usein veitsikakkuloilla asioita ja ratkaisumalleja.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Käsiase/patukka/veitsi/tyhjät kädet - vertailua ja vastakkainasettelua

#24

Viesti Mjölnir »

Kaikki ovat hyviä työkaluja, mutta itse näen asian näin:

Oma valintani ykkösenä ampuma-ase. Harjoittelen paljon, ja osaan yhdistää sen kokonaispakettiin, eli tappelemiseen. Joko aseella tai ilman.

Seuraavaksi veitsi. Tätäkin on jonkin verran treenattu, ja piilotettavuudeltaan ja teholtaan sekä psykologiselta vaikutukseltaan hyvä. Jos ampuma-aseen kantamiselle ei ole mahdollisuuksia, niin veitsi ehdottomasti.

Patukka kolmantena. Patukkaa olen myös treenannut aika paljon, mutta kannettavuudeltaan ja psykologiselta vaikutukseltaan ei kovin hyvä. Kuitenkin kepin kaltaisia tilapäisvälineitä löytyy ympäristöstä usein, eli kannattaa harjoitella helpon saatavuuden takis. Lisäksi juridisesti on ehkä käyttökelpoisin.

Paljaat kädet. Perusoletus, että nämä taidot pitää olla hyvällä tasolla. Koska muodostavat perustan kaikelle muulle tappelulle. Ehdottomasti nopein käytössä oleva väline, ja juridisesti paras. Pelotevaikute pieni.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6418
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Käsiase/patukka/veitsi/tyhjät kädet - vertailua ja vastakkainasettelua

#25

Viesti AlexMachine »

Olen harjoitellut sekä kepillä että veitsellä ja tämä on hankala yhtälö. Puolustusta varten keppi, hyökkäystä veitsi.
Uskon että omaisin hyvän mahdollisuuden pärjätä veistä vastaan kepillä, mutta... omissa soisi lähes 100% jonkin verran. eli kämmenselkä ja käden ulkosyrjät varmasti ottaisivat osumaa (kevyttä toivottavasti) veitsestä ennen kuin saisin kunnon osuman ja terän pois.
Jonka jälkeen selkeä etu minulla - keppi vs kädet
Kysymys, paljonko olen valmis ottamaan osumaa?
Fma on antanut vähän näkemystä tähän ja hyvänä puolena lajin filosofia= kädet, keppi(-T), terä(-t) tekevät kaikki samaa liikerataa jolloin kaikki 3 vaihtoehtoa ovat selkärangassa ja parantavat kaikkien käytettävyyttä.
The beatings will continue until morale improves.
A.L
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 88
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Käsiase/patukka/veitsi/tyhjät kädet - vertailua ja vastakkainasettelua

#26

Viesti A.L »

Veitsi vs keppi.
Tilanteesta ei taida olla mitään todellista tilastoa olemassa.
riku
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2347
Lauteille: Joulukuu 2005

Käsiase/patukka/veitsi/tyhjät kädet - vertailua ja vastakkainasettelua

#27

Viesti riku »

Jälleen Huuskolta loistavaa tekstiä.

Koska itselläni ei riitä kompetenssia noin täsmälliseen priorisointiin, mutta uteliaisuutta kyllä löytyy, niin kysyisin (ennen muuta Jussi Huuskolta, myös muilta joilla on kokemusta eri maista): onko tuo veitsen ja patukan status valikoissanne vakio, vai muuttuuko se eri maissa? Lähinnä kai haen sitä, että koetteko että joissain kulttuureissa veistä pidettäisiin psykologisesti tehokkaampana, tai onko valtioita joissa vaikkapa juridiikka laittaisi teidät arvioimaan pampun ja veitsen asemat uudelleen?

En tiedä, onko tässä kysymyksessä mitään järkeä, mutta tuli nyt kirjoitettua :oops:

Riku Ylönen
Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3386
Lauteille: Kesäkuu 2009

Käsiase/patukka/veitsi/tyhjät kädet - vertailua ja vastakkainasettelua

#28

Viesti Clancy B. »

Jussi Huusko kirjoitti:
Clancy B. kirjoitti: Veistä vastaan lähtisin patukalla, omaan aloitteelliseen hyökkäävään toimintaan veitsellä.
Mikäli haluat vastata (etkä koe sitä esimerkiksi taktiikkasi paljastamiseksi), niin kuinka paljon olet harjoitellut veitsellä? Kuinka paljon patukalla? Suhteessa toisiinsa siispä.

Itse olen harjoitellut huomattavasti vähemmän kepeillä/patukalla suhteessa veitseen. Siksi näen varmaankin usein veitsikakkuloilla asioita ja ratkaisumalleja.
koen että lähes kaikki harjoitteluni tukee toisiaan. Tyhjän käden tekniikatkin aseellista.

Veitsellä huomattavasti enemmän harjoittelua vs patukka. Suhde jotn 80/20 tuossa harjoittelussa.
Enää en kanna mukanani teräasetta, oikeastaan lainkaan.Tekee liian tårta på tårta fiiliksen, sellaisen mistä en pidä.
Silti, kun olen pariin kertaan kenttä testannut pakotetusti teräaseen edessä, valitsen pidemmän välineen jos se saatavilla. Teoreettisena mallina, valitsisin sen lähes jokatapauksessa veitsen sijasta jos mahdollista. Ja jos olisivat toisensa poissulkeva valinta.

Tää edellä oleva(välineen kanto) johtuu siitä että olen muuttunut, en enää viihdy niissä paikoissa ja toimintatavoissa (ja ihmisten vaikutusalueella) kuin ennen. Syy omasta mielestäni on niinkin erikoinen kuin sisäinen kehittyminen :)
Ja koska en työskentele sellaisissa paikoissa, tai edes alalla missä väkivalta on piirtynyt lähes kuvaksi ympärille, en varaudu omalla kantamallani aseellisesti. Satunnaiset ongelmat ja pahat paikat on hoidettu tätänykyä improvisoidusti, tilanteet haistaen ja tilapäisvälineitä käyttäen jos kehon aseet ei ole etukäteen arvioiden riittäneet.

Monethan harjoittelevat terällä eivätkä koskaan sitä kuitenkaan edes harkitse kantavansa, sekin on taasen oma maailmansa.

Oletko itse käyttänyt terää ihmislihaan, siinä mielessä. Mikäli haluat vastata.

Vielä lisäys; itse lähestyn asiaa tätänykyä, ja kamppailua yleensäkin, siviilielämän näkökohdasta.
En viranomaisena enkä järjestyksenvalvojana. Ja pääasiassa vielä Suomen rajojen sisällä. Tilanteet muuttuu ja toimintataktiikat jos edellä mainitsemani olosuhteet ja statukset muuttuvat.
Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.

Sun Tzu
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Käsiase/patukka/veitsi/tyhjät kädet - vertailua ja vastakkainasettelua

#29

Viesti Paappa »

Jussi Huusko kirjoitti:
toni-f kirjoitti: Viiltämiset ovat suht harvinaisia, eli näen asian niin, että puukolla ei ole montaa tulo suuntaa kun tökkimään sillä lähetään.
Nyt kun puhutaan veitsenkannosta, oletan että sen käyttöä myös harjoitellaan. Tällöin veitsellä pääsääntöisesti viilletään.
Minä en harjoittele veitsen kanssa tositilanteita varten, vaan se on osa historiallista kamppailutaitoa. Tämän myötä olen monesti herännyt siihen, että osaavissa käsissä pisto tulee aivan liian nopeasti jotta siihen kerkiää väliin. Meillä se yleisin ote on vastaote (terä siis pikkusormen puolella) ja kumma on miten nopeasti se pisto tuosta lähtee, vieläpä omituisista kulmista joita on vaikea torjua. Nostaa vaan käden eteen ja astuu eteenpäin. Verrattuna myötäotteeseen (vasaraote) siinä menettää tietysti etäisyyttä.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
toni-f
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 269
Lauteille: Tammikuu 2009

Käsiase/patukka/veitsi/tyhjät kädet - vertailua ja vastakkainasettelua

#30

Viesti toni-f »

Olen treenannut patukkaa ja veistätä ehkä 70/30

Tottakai pisto tulee nopeasti, mutta edelleenkään se ei riitä etäisyydeltään esim. pampun "pistoon" ja joku sanoi tuolla jo hyvin, että kuinka paljon olen valmis ottamaan osumia.
Yksi isku pampulla puukolliseen käteen saattaa jo puukko kadota, mutta yksi esim viilto pampulliseen käteen, niin sitä ei välttämättä edes huomaa johtuen adrealiinista joka pumppaa elimistöön.

Mutta tottakai ymmärrän toisenkin puolen tästä keskustelusta, eli tuon mielummin puukko.
Ehkä siinä on juuri se, että millä on treenannut enemmän tai sitten tuo psykologinen vaikutus.

Itse olen ollut puukko vastaan pelkät kädet tilanteessa kolme kertaa ja ehkä siksi myös minun osaltani taivun pampun puoleen. (mulla ei ollut puukkoa)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 6 kurkkijaa