Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Lailliset ja laittomat itsepuolustusvälineet

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

ka1
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2188
Lauteille: Maaliskuu 2005

Lailliset ja laittomat itsepuolustusvälineet

#31

Viesti ka1 »

Kelasin tässä, että ei taida olla olemassa juuri mitään "tehokasta" asetta/itsepuolustusvälinettä, jonka kannon pystyisi lain edessä oikeasti perustelemaan? Eihän vaikka jonkun kuulapäävasaran kantaminen laitonta ole, mutta käsittääkseni sen mukana pito olisi hyvä pystyä perustelemaan, vai miten laki tässä jutussa menee? Jos nyt ajatellaan tällainen kuvitteellinen skenaario, että vaikka tuolla mainitulla esineellä itseään joutuu puolustamaan, niin voiko se olla tuomiota raskauttava seikka, että ei kovin vakuuttavasti pysty astalon mukana pitämistä perustelemaan? Ymmärtänette mitä tarkoitan?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Lailliset ja laittomat itsepuolustusvälineet

#32

Viesti Mjölnir »

Juu, ymmärrän.

Oikeuskäytäntö Suomessa on sellainen, että kaasusumutin voidaan myöntää itsepuolustuskäyttöön, eli jos on väkevät perusteet, ja hakee luvan sumuttimeen.

Käytännössä kaikkien muiden välineiden kantaminen mukana itsepuolustustarkoituksessa on järjestyslakirikkomus:
9 §
Vaaralliset esineet

Nyrkkirautojen, stilettien ja heittotähtien sekä muuksi esineeksi naamioitujen teräaseiden samoin kuin sähkölamauttimien ja -patukoiden, jousipatukoiden sekä tarkkuussinkojen ja -linkojen valmistus, maahantuonti, kauppa sekä hallussapito yleisellä paikalla ja yleisellä paikalla olevassa kulkuneuvossa on kielletty, jollei 2 tai 3 momentissa taikka 12 §:ssä muuta säädetä.

Teleskooppipatukan kauppa on kielletty, jollei luovutuksen saajana ole yksityisistä turvallisuuspalveluista annetussa laissa (282/2002) tarkoitettu vartioimisliike tai vartijan erityisen voimankäyttökoulutuksen järjestäjä. Teleskooppipatukan hallussapito yleisellä paikalla ja yleisellä paikalla olevassa kulkuneuvossa on kielletty, jollei hallussapitäjänä ole yksityisistä turvallisuuspalveluista annetussa laissa tarkoitettu vartija tai tämän lain 22 §:ssä tarkoitettu järjestyksenvalvoja työtehtävässään taikka jollei hallussapitoon ole teleskooppipatukan luovuttamiseen liittyvää hyväksyttävää syytä tai jollei 12 §:ssä muuta säädetä.

Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, ei koske valtiota eikä valtion omistamien esineiden hallussapitoa, jos perusteena hallussapidolle on valtion palveluksessa olevan henkilön tehtävien hoitaminen.

10 §
Toisen vahingoittamiseen soveltuvien esineiden ja aineiden hallussapito

Seuraavien toisen vakavaan vahingoittamiseen tarkoitettujen tai siihen soveltuvien esineiden tai aineiden hallussapito yleisellä paikalla on kielletty:

1. teräaseet, rikotut lasiesineet ja muut näihin rinnastettavat viiltämiseen tai pistämiseen soveltuvat esineet;
2. patukat, ketjut, jouset, vaijerit, kaapelit, pesäpallomailat ja muut näihin rinnastettavat lyömiseen soveltuvat esineet;
3. tikat, kuulat ja muut näihin rinnastettavat heittämiseen soveltuvat esineet;
4. syövyttävät sekä toisen vakavaan vahingoittamiseen taikka lamauttamiseen soveltuvat aineet;
5. ilma-aseet, jousitoimiset aseet, harppuunat, ritsat, puhallusputket ja muut näihin rinnastettavat ampumiseen soveltuvat esineet;
6. terveydelle vaaralliset laserosoittimet.


Ampuma-asetta tai räjähtävää esinettä erehdyttävästi muistuttavien esineiden hallussapito yleisellä paikalla on kielletty.

Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, ei koske esineitä tai aineita, joiden hallussapito on työtehtävän tai muun hyväksyttävän syyn vuoksi tarpeen.

Ampuma-aseiden ja räjähteiden hallussapidosta säädetään ampuma-aselaissa (1/1998), räjähdysvaarallisista aineista annetussa laissa (263/1953) ja räjähdeasetuksessa (473/1993).
Ja oikeuskäytännön mukaan itsepuolustukseen ei saisi varautua millään välineellä...
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Yrittäjä
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 45
Lauteille: Elokuu 2009

Lailliset ja laittomat itsepuolustusvälineet

#33

Viesti Yrittäjä »

Mikäs on kommentti seuraavaan: Viranomaisilta ansaittu laillinen ampuma-ase itsepuolustukseen. Käyttötarkoitus on nimenomaan itsepuolustus kun noita roistoja pyörii ja hyörii ympärillä. Onko siis Suomen lain mukaan laillinen? ja onko sillä väliä jos ei ole suomalainen? Tietysti Suomen peruslakeja noudattaen.
ka1
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2188
Lauteille: Maaliskuu 2005

Lailliset ja laittomat itsepuolustusvälineet

#34

Viesti ka1 »

Jees, kiitos vastauksesta.
Entä voisiko olla sellaista objektia, jota voisi kantaa mukana ihan muista arkipäiväisistä syistä, ja sitten uhkatilanteessa ihan sattumoisin käyttää itsensä puolustamiseen...?
Tai ei ehkä sovi julkiselle foorumille tällaiset kyssärit?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Lailliset ja laittomat itsepuolustusvälineet

#35

Viesti Mjölnir »

Yrittäjä kirjoitti: Mikäs on kommentti seuraavaan: Viranomaisilta ansaittu laillinen ampuma-ase itsepuolustukseen. Käyttötarkoitus on nimenomaan itsepuolustus kun noita roistoja pyörii ja hyörii ympärillä. Onko siis Suomen lain mukaan laillinen? ja onko sillä väliä jos ei ole suomalainen? Tietysti Suomen peruslakeja noudattaen.
Ampuma-aselupa voidaan myöntää työkäyttöön. Yksityishenkilölle ei kuitenkaan myönnetä Suomessa lupia itsepuolustuskäyttöön.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Lailliset ja laittomat itsepuolustusvälineet

#36

Viesti Mjölnir »

ka1 kirjoitti: Jees, kiitos vastauksesta.
Entä voisiko olla sellaista objektia, jota voisi kantaa mukana ihan muista arkipäiväisistä syistä, ja sitten uhkatilanteessa ihan sattumoisin käyttää itsensä puolustamiseen...?
Taskulamppu, esimerkiksi.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

Lailliset ja laittomat itsepuolustusvälineet

#37

Viesti Risto R »

Jep, noista taskulampuistakin on esimerkkejä että niitä on kerätty pois, kun on Poliisisetä ollut sitä mieltä että on mukana ihmisten vahingoittamistarkoituksessa.
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
ka1
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2188
Lauteille: Maaliskuu 2005

Lailliset ja laittomat itsepuolustusvälineet

#38

Viesti ka1 »

Niinno, ei jonkun viiskytäsenttisen maglitin kantaminen minustakaan kauhean perusteltavissa ole normi ympäristössä, kesäajasta puhumattakaan :)
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Lailliset ja laittomat itsepuolustusvälineet

#39

Viesti Mjölnir »

ka1 kirjoitti: Niinno, ei jonkun viiskytäsenttisen maglitin kantaminen minustakaan kauhean perusteltavissa ole normi ympäristössä, kesäajasta puhumattakaan :)
Tarkoitin lähinnä jotain hieman kämmenen leveyttä isompaa metallirunkoista pientä taskulamppua
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Yrittäjä
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 45
Lauteille: Elokuu 2009

Lailliset ja laittomat itsepuolustusvälineet

#40

Viesti Yrittäjä »

No jos ei osaa mitään, niin taskulamppu on hyvä. Muutoin sellaisen käyttäminen itsepuolustuksessa valitettavasti vain hidastaa refleksejä.
Asiasta toiseen: Jonkin verran kokemuksia kaasuista. Itse olen vahvasti sillä kannalla, että vaihtoehtoinen puolustuskeino, kuin kaasu. Solttukoulutuksessa varoittelivat vahvemmista kaasuista että sulaa omakin nasse päähän. Miedoimmissa kaasuissa on kuitenkin hyvin suuri riski että kaasut leviävät myös muualle että omille silmille. Onhan ne nykyajan sodankäynnissä nuo kemialliset aseet olleet jo kiellossa pitkään.
Biokaasu on hyvä ase, siinä on kyllä ikävä hajuhaitta myös itselle. Sillä ei kyllä puolusteta vaan karkotetaan.
ka1
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2188
Lauteille: Maaliskuu 2005

Lailliset ja laittomat itsepuolustusvälineet

#41

Viesti ka1 »

Ok, mikään snadi taskulamppu vaan ei ainakaan meikäläisen käytössä hirveän tehokas olisi...:) Kun ei ole käyttökokemusta/harjotustakaan niin en kyllä sellaista edes tilanteessa käyttäisi.

Mutta joo, tuskinpa tässäkään asiassa mitään "laillista" ihmevempelettä löytyy... Tää kysely oli lähinnä sitä varten kun esim meikällä uhka ei nyt ihan akuutti ole... Mutta sittenhän jos on, niin en ainakaan minä ja tuskin kukaan muukaan mitään laillisuus-aspekteja alkaa miettimään... kuulapäävasara vaan taskuun.;)
Kuvake
NCP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4229
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Turku

Lailliset ja laittomat itsepuolustusvälineet

#42

Viesti NCP »

Olen jo jonkun aikaa ihmetellyt, mitä ihmettä ovat järjestyslaissa kielletyt tarkkuussingot ja -lingot.

Ihan normi Pst-singothan on kielletty ampuma-aselaissa.
Suurinta vapautta on vapaus tyhmyyteen.
Toivo
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 13
Lauteille: Joulukuu 2009

Lailliset ja laittomat itsepuolustusvälineet

#43

Viesti Toivo »

Mjölnir kirjoitti: Ampuma-aselupa voidaan myöntää työkäyttöön. Yksityishenkilölle ei kuitenkaan myönnetä Suomessa lupia itsepuolustuskäyttöön.
Lienenkö väärässä, mutta muistelen että Suomessakin olisi äärimmäisessä poikkeustapauksessa myönnetty aselupia itsepuolustukseen. Muistelen että perusteina oli verikoston ja toisessa tapauksessa liivimiesten uhka. Molemmissa oli jo oikeat tappoyritykset takana, joten mistään varmuuden vuoksi varautumisesta ei ollut kyse.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Lailliset ja laittomat itsepuolustusvälineet

#44

Viesti Mjölnir »

Toivo kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Ampuma-aselupa voidaan myöntää työkäyttöön. Yksityishenkilölle ei kuitenkaan myönnetä Suomessa lupia itsepuolustuskäyttöön.
Lienenkö väärässä, mutta muistelen että Suomessakin olisi äärimmäisessä poikkeustapauksessa myönnetty aselupia itsepuolustukseen. Muistelen että perusteina oli verikoston ja toisessa tapauksessa liivimiesten uhka. Molemmissa oli jo oikeat tappoyritykset takana, joten mistään varmuuden vuoksi varautumisesta ei ollut kyse.
Yksittäistapauksia voi luonnollisesti olla, en lähde vastaan väittämään
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Yrittäjä
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 45
Lauteille: Elokuu 2009

Lailliset ja laittomat itsepuolustusvälineet

#45

Viesti Yrittäjä »

Siis Mannet versus HD:t eli siis mannet versus HD:t/puolustusvoimat?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 51 kurkkijaa