Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Eurooppalaisten taistelutaitojen workshop?

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Eurooppalaisten taistelutaitojen workshop?

#1

Viesti Mjölnir »

Eilen tuli Firefighterin kanssa juttua treenien jälkeen aiheesta, ja päätin avata keskustelun. Jos tämä vaikka jollain aikataululla johtaisi käytännön toimenpiteisiin.
  1. Perusteita
Valkeakosken Heraclesilla harjoittelemassamme Defendossa on paljon historiallisia tekniikoita, joita löytyy muunmuassa vanhoista eurooppalaisista taistelutaitojen manuaaleista.

Historiallisessa miekkailussa on tarttumaetäisyyden tekniikoita tilanteissa, joita käytetään tikaritaistelussa, aseettomassa kamppailussa, tai pitkien aseiden kanssa joduttaessa lähietäisyydelle.
  1. Ehdotus
Järjestetään vaikkapa Spartan väkivalta-ammattikorkeakoululla workshop, jossa puuhaillaan mukavia, ja etsitään näkökulmia näille samoille tekniikoille, joita harjoittelussa lähestytään parista eri näkökulmasta.

Voisi olla mielenkiintoista vertailla pysty- ja mattopainitekniikoita aseellisessa kamppailussa ja katsoa, päädytäänkö samankaltaisiin lopputuloksiin, vaikka polku on hieman erilainen. Kuitenkin molemmissa lajeissa mukana on esimerkiksi veitsi-aspekti.

Historiallisessa mielessä kiinnostavaa (ainakin itseäni) olisi nimenomaan eurooppalaiset menetelmät, jotka eivät nyt varsinaisesti valtavirtaa kamppailulajien keskuudessa edusta.

Keskustelu on vapaa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

Eurooppalaisten taistelutaitojen workshop?

#2

Viesti Risto R »

Hmmm. Vaikuttaisi tosi mielenkiintoiselta setiltä. Olisin kyllä kiinnostunut, mutta a) laiska b) kiireinen. Voisin pistää viestiä muille harrastajille, josko heitä tälläinen kiinnostaisi. Tuo mattokamppailu terän kanssa on aika pienessä osassa historiallista eurooppalaista perinnettä, mutta ehkä joku Warussepistä olisi aihetta tutkinut enemmän, kun melkein kaikki olemassaoleva materiaali menee saksalaisen puolelle. Sekin olisi perin mielenkiintoista.
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
Mosa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1264
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Stormi

Eurooppalaisten taistelutaitojen workshop?

#3

Viesti Mosa »

Kuulostaa äärimmäisen mielenkiintoiselta. Olen mielelläni aikataulun niin salliessa mukana, vaikken olekaan eurooppalaisten taitojen asiantuntija. On noita tullut kuitenkin hieman treenattua, varsinkin sitä saksalaista puolta. Jostain syystä teutoonit tykkäsivät painia.
Olli Leimu
Kepistä päähän vuodesta 1998
Kuvake
MarkoS
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 307
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Turku

Eurooppalaisten taistelutaitojen workshop?

#4

Viesti MarkoS »

Hep! Kiinnostaa kyllä mutta komppaan edellisiä aikataulu- ym. kysymyksissä.
'Mattokamppailu terän kanssa'? Hmm, taitaa suurin osa olla pystyjuttuja, silloin kun teräaseiden kanssa riehutaan, on historiallisissa lähteissä oletus että maassa oleva on taistelukyvytön/kuollut. Pari hassua stykkiä löytyy aseettomalle painille maassa...
Vor Nach Schwech Stärke Indeβ|Fühlen
+C:A:F:A+
Kuvake
Mosa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1264
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Stormi

Eurooppalaisten taistelutaitojen workshop?

#5

Viesti Mosa »

Ainakin itse olen pistänyt saksalaisesta puolesta merkille, että kaatamiseen kyllä nähdään vaivaa, mutta kun kaveri on maassa, niin siihen se sitten loppuukin. Ja itse pyritään pysymään pystyssä keinolla millä hyvänsä, mikä toki on edellisen kanssa ihan loogista.

Olisi kyllä hyvä jos Warussepät kerkeisivät mukaan tuollaiseen, niin olisi paikalla joku joka oikasti asiasta jotain tietääkin.
Olli Leimu
Kepistä päähän vuodesta 1998
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

Eurooppalaisten taistelutaitojen workshop?

#6

Viesti Risto R »

Niin mie muistelin tuosta maastotouhusta. Muutamia kuvia oon nähny tikaripainista maassa. Ovat aika peruskauraa tyyliin tikarimies lojuu päällä ja tökkii sitä alla olevaa.

EDIT: Mut siis kyllähän eurooppalaisesta kuvastosta ne perusjutut mount, guard, halfguard ja side mount löytyy. Eri asia on miten niitä käytetään.
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Eurooppalaisten taistelutaitojen workshop?

#7

Viesti Mjölnir »

Risto R kirjoitti: eurooppalaisesta kuvastosta ne perusjutut mount, guard, halfguard ja side mount löytyy. Eri asia on miten niitä käytetään.
itse näkisin, että pääosin pystypaini olisi tärkeämpää, mutta voisi olla ihan mielenkiintoista kokeilla eri variaatioita
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Griy
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 976
Lauteille: Elokuu 2008
Paikkakunta: Kotka

Eurooppalaisten taistelutaitojen workshop?

#8

Viesti Griy »

Minuakin kiinnostaa, jos vain saadaan aikataulut ja paikat sopimaan.
Minna N
Kuvake
ohra
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 93
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Eurooppalaisten taistelutaitojen workshop?

#9

Viesti ohra »

Voisin kyllä osallistua. Mattopainista en tiedä sinänsä mitään.
Kuvake
ohra
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 93
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Eurooppalaisten taistelutaitojen workshop?

#10

Viesti ohra »

Muuten, löytyisiköhän tämmöiseen myös joku esim. Savate Defensen puolelta?
Mikko Hänninen
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 15
Lauteille: Lokakuu 2007
Paikkakunta: Lappeenranta

Eurooppalaisten taistelutaitojen workshop?

#11

Viesti Mikko Hänninen »

Ristiinrastiin lajirajojen yli leikkiminen on perinteisesti aina ollut kivaa. Tulkaas johonkin ihmisten ilmoille sieltä Nääsvillestä niin minä ainakin tulen kantamaan Fiorepitoisen korteni kekoon :) Vinkkinä että täältä sais salinkin senkun vihjaa tilahallinnolle... 8-)

MH
Kuvake
MarkoS
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 307
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Turku

Eurooppalaisten taistelutaitojen workshop?

#12

Viesti MarkoS »

No, aikaehdotuksia?
Tein tuossa pikaselauksen muutamasta germaaniopuksesta, tilanteita joissa kuvataan joko toinen tai molemmat maassa saamassa loppusilausta löytyy seuraavasti:
opus maassa/kaikki tekniikat/konseptit
Döbringer 0
Wurm 0/63
Sutor 0/105
Goliath 0/225
Gladiatoria 7/128
Kal 7/190
Wallerstein 6/217
Thalhoffer (1467) 7/270
Ringeck 6/277
Otos on pienehkö, mutta antaa jotain osviittaa. Yleensä vielä nuo 'unterhalten' kuvataan painissa tai haarniskoidussa taistelussa, kun toinen on kaadettu maahan ja isketään tikarilla silmikon läpi. Nam. Ainoat tikari vs tikari -tilanteessa näytetytyt löytyivät Thalhofferista, 2 kpl...
Vor Nach Schwech Stärke Indeβ|Fühlen
+C:A:F:A+
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Eurooppalaisten taistelutaitojen workshop?

#13

Viesti Mjölnir »

Itse palaan työreissulta lokakuussa, että jos sen jälkeen
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Ilkka Hartikainen
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 57
Lauteille: Maaliskuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Eurooppalaisten taistelutaitojen workshop?

#14

Viesti Ilkka Hartikainen »

Moikka!

Olisin erittäin kiinnostunut osallistumaan tapahtumaan. Syyskuu menee Jenkeissä pyöriessä, lokakuussa olen Oulussa 10. ja 11. päivä, marraskuun eka viikonloppu on Swordfish-tapahtuma Ruotsissa, mutta muuten jos vain mahdollista osallistuisin mielelläni.

Terveisin
Ilkka
Firefighter
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 71
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Valkeakoski

Eurooppalaisten taistelutaitojen workshop?

#15

Viesti Firefighter »

Tässä hieman mallia vertailusta wanhan ja "uuden" välillä:
" onclick="window.open(this.href);return false;

Olisiko lokakuun loppu sopiva ajankohta?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 23 kurkkijaa