Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Veitsistä

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 6423
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Veitsistä

#166

Viesti AlexMachine »

Paappa kirjoitti:
AlexMachine kirjoitti: Luulen että oikea tekniikka on jollain (kuten tuolla lasinrikkojalla, jossa on kovametallinen suht terävä kärki) terävällä esineellä lasin rakenteen murtaminen ja sitten se laminoitu lasi pitää survoa sisään autoon.
Itse pidän aina auton peräkontissa seuraavia tavaroita:
- Sorkkarauta
- Tasakärkinen puukko (Moran tms. talttakärkinen malli)
- Sammutin
- Ensiapupakkaus

Se Benchmaden tylppäkärkinen kääntöveitsi jota kehuin tuossa aikaisemmin saattaa mennä autoon. Kärki on viimeaikaisten kokemusten mukaan silti ihan hyvä ominaisuus yleiskäyttöön tarkoitetussa keklussa.
Hyvä varustus. Minulla on tuo puukko Passatissa ratin vieressä olevassa suljetussa lokerossa. Ylettyy jos on itsekin jumissa autossa.
Takaluukussa on sitten vielä varustuksena, lyhyt lumilapio. Ensiapulaukku, turvamaiharit, raksakypärä, heijastusliivit (tarvin satunnaisia työmaakäyntejä varten 3 viimeistä). Sitten vielä yksi täysi lämmin vaihtovaatekerta, hanskoine, pipoineen (lähinnä ex tempore kalastusreissuja varten.)
Pari 10L ämpäriäkin näköjään siellä on, kuten myös noin 15m 14mm veneilyköyttä.
Jaa on mulla itse asiassa vielä toinenkin puukko autossa. Keski-Pohjalaisen puukkosepän tekemä perus puukko.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Veitsistä

#167

Viesti Paappa »

Toki talvella ja kesällä on vähän eri varustus. Talven varalle lämmin, pieneen tilaan pakattava takki voisi olla hyvä. En ole löytänyt vielä Skodasta hyvää paikkaa missä voisi oll veitsi siltä varalta että oma auto menee ympäri ja jää jumiin turvavöihin, ajatus siitäkään että että kääntöveitsi sinkoilisi ympäri autoa ei innosta.

Tuo nykyinen varustus tuli sen jälkeen kun olin auttamassa katollaan Hämeenlinnanväylän varressa olleesta autosta henkilöä ulos. Kellään ei ollut mitään työkaluja ja epämääräisen näköistä höyryä nousee konetilasta. Hermostuttava tilanne.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

Veitsistä

#168

Viesti mronkain »

Paappa kirjoitti: Olisi kyllä jännää, jos osaisi teroittaa veitsen tälläiseen terään:

Kuva

Kuvassa on siis hius, jota on vuoltu veitsellä.
Tuo nyt menee jo hiuksenhalkomiseksi. :)

- Marko
Mika Luostarinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1131
Lauteille: Maaliskuu 2009

Veitsistä

#169

Viesti Mika Luostarinen »

Muistaakseni Extrema Ration jonkin veitsen testi oli Ase-lehdessä. Veitsessä oleva lasinrikkojapiikki oli mennyt lyttyyn tai taipunut kärjestä lasiin lyötäessä. Sillä perusteella kehotin kokeilemaan. Joku valmistaja on saattanut säästää itseltään karkaisun vaivan.

Kuva

Asennusraudoissa on usein piikkipää, mutta ehkä ei tarpeeksi kova karkaistuun lasiin. Muuten olisi hyvän oloinen lyömäväline.
KSa
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 139
Lauteille: Tammikuu 2008

Veitsistä

#170

Viesti KSa »

Sitä veitsen lasinrikkojaa pitäs osata käyttää. Eräs vanha palomies kerto parhaaksi välineeksi lasinrikkomiseen lethermanin ja kerto tavan myös.

Jos auton sivuikkunaa ei saa nyrkillä lyömällä rikki, niin kannattaa alkaa harrastamaan vaikka jotain kamppailulajia.
Mika Luostarinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1131
Lauteille: Maaliskuu 2009

Veitsistä

#171

Viesti Mika Luostarinen »

Kerro meille se tapa.

En voi uskoa, että kukaan sairaankuljettaja mainitsisi mistään lasinrikkomisen vaikeudesta, jos nyrkillä lyöminenkin tehoaa. En neuvo ketään aloittamaan murskausharrastusta hätätilanteessa, käsi voi vaurioitua turhaan.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Veitsistä

#172

Viesti DeusVult »

[youtube][/youtube]

Ei ne ihan kauheen helposti näytä hajoovan.... edes nyrkillä :D

Tuolla on muitakin vastaavia pätkiä.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

Veitsistä

#173

Viesti navajas »

Auton sivuikkuna on yllättävän vaikea rikkoa. Lyijyputkellakin sai moukaroida aika monta kertaa ennen kuin hajosi. Sitten räsähtää kyllä nätisti, kun lopulta suostuu hajoamaan, mutta en sen savotan jälkeen lähtisi ihan heti nyrkillä mätkimään. (Tapaukseen ei liity rikosta.)
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Veitsistä

#174

Viesti Mjölnir »

olen rikkonut useita sivulaseja teleskooppipatukan perällä, ja kyllä aina on hyvin hajonnut, mikäli lyönti tulee kohtisuoraan lasiin. Tosin, nämä autot ovat olleet kaikki viime vuosituhannen malleja, että uudemmista en tiedä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Veitsistä

#175

Viesti MarkkuT »

Mjölnir kirjoitti: Tosin, nämä autot ovat olleet kaikki viime vuosituhannen malleja, että uudemmista en tiedä.
AlexMachine tuossa aiemmin sanoi, että uusissa autoissa olisi laminoidut sivulasit. Onko nykyään tosiaan noin? Itse olen vielä siinä luulossa, että etulasi on laminoitu (muovikerros välissä) ja sivulasit karkaistua lasia.
Ain't no one.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Veitsistä

#176

Viesti Mjölnir »

MarkkuT kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Tosin, nämä autot ovat olleet kaikki viime vuosituhannen malleja, että uudemmista en tiedä.
AlexMachine tuossa aiemmin sanoi, että uusissa autoissa olisi laminoidut sivulasit. Onko nykyään tosiaan noin? Itse olen vielä siinä luulossa, että etulasi on laminoitu (muovikerros välissä) ja sivulasit karkaistua lasia.
Vanhemmissakin autoissa etulasit menivät todella huonosti rikki. Niihin tuli vain reikä, mutta sivulasit helähtivät nätisti säleiksi.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Veitsistä

#177

Viesti Paappa »

Kevennys. Metsästyskausi on siis meneillään.

Kuva
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Mika Luostarinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1131
Lauteille: Maaliskuu 2009

Veitsistä

#178

Viesti Mika Luostarinen »

Tuosta tulee mieleen tuttavan rotikat, jotka saattoivat ottaa nelimetrisiä rankoja suuhunsa, ja juoksennella ympäriinsä. Tuollaistakin juoksentelijaa joutuisi hieman varomaan.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Veitsistä

#179

Viesti Paappa »

Tein kokeen. Liimasin lankunpätkään palan paksua nahkaa ja hieroin nahan pintaan vihreää hiomatahnaa. Tällä hioskelin Opinelia. Tuloksella lähtisi tukka päästä.

Kannattaa opetella nahalla hiominen, tulos voi yllättää.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

Veitsistä

#180

Viesti Kuhmu »

Paappa kirjoitti: Tein kokeen. Liimasin lankunpätkään palan paksua nahkaa ja hieroin nahan pintaan vihreää hiomatahnaa. Tällä hioskelin Opinelia. Tuloksella lähtisi tukka päästä.

Kannattaa opetella nahalla hiominen, tulos voi yllättää.
Kyllä ns. stroppaaminen on hyvä tapa teroittaa. Venttiilihiomatahnat ym. vihreät sun muut pelittävät.
”You must enjoy this”.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 30 kurkkijaa