Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Teleskooppipamppu

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#31

Viesti Kari Aittomäki »

Juu, olen täydellisesti samaa mieltä siinä että aspi on kätevin mukanakulkeva pitkähkö patukka. Sehän näyttääkin niin säbäkältä siinä tactical-vyössä.
Mutta jos nyt painotetaan mukanakuljettamisen kompaktiutta käytännöllisyyden edellä... mitä se kertoo niistä "voimankäyttö"-tilanteista?
Olen myös kovasti ihmeissäni tästä kohtaa:
"Kolmas väärä tapa on varrella lyöminen."

Mitvit? Tokihan patukan käyttöön kuuluu oleellisesti survovat saattoiskut varren alakolmanneksella. Ja jos niissä aspikoulutuksissa oletetaan että tosipaikassa on aikaa pitäytyä nuppikoppareissa niin silloin kyllä ollaan jossain satumaailmassa.

Bg, sua tuntu närästävän tuo ylimalkaisesti kuvattu persauksenpaukuttelu?
Sanotaanko että kyseessä oli tarpeellinen toimi jatkon kannalta. Mä olen aikaisemminkin puhunu tästä väkivallan sosiaalisesta kertoimesta. Kyseinen jengi yritti ottaa ilmaa siipien alle.
Alistamalla kingin ja pudottamalla pari muuta varmistin että se räpyttely jäi lyhyeksi.
Aspin kasaanmeno oli paitsi raivostuttavaa, myös epäkompetentin näköstä, laukaisi sinällään vastareaktion eli sivustahyökkäyksen.

Jas juu, aspin lyö sekunnissa uudestaan auki..
Mutta mitäs jos ollaan tilanteessa jossa sekunti on pitkä aika. Tosipaikka on usein semmonen.
Sejuttu Venäjänmaalla meni sillain että oli oikeen reipas mättö, ja vastassa ei ollu diskohäiriköitä vaan jotain kruusiandaltoneita.
Ei nyt sentään mitään pahimpia mutta tarpeeks hurjia veikkoja.
Mua lyötiin siinä timmellyksessä kevyellä jakkaralla, tuli näkökentästä eli ehdin liikkuun vinsoti vastaan ja pääsin roofblockilla ohi.
Sain kiinni ja yritin käyttää aspia kahvana polvitaipeessa, yama-arashi-versio oli viittävaille valmis..
Muttase aspinpaska oli taas kasassa.

Eli kuulkaas nyt, ei sillä vehkeellä oikeesti tee mitään.
Tai ehkä mun oikeesti on eriasia kuin virallisemman tahon oikeesti.

Ja muuten YJT, kun mäsen aspini sain niin kolme viikkoa tuli treenattua joka päivä.
Pitäähän peliin tutustua. Kyllä mä käsittääkseni löysin siitä ne jutut mitä.. nyt sitte löysin.
Avaamistavan nyt sitte ainaki.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#32

Viesti bodyguard »

Kari Aittomäki kirjoitti: Bg, sua tuntu närästävän tuo ylimalkaisesti kuvattu persauksenpaukuttelu?
Eipä nyt suuremmin, tuli vaan hauskoja assosiaatoita. Tuo faniosasto kun vaan tarttui syöttiin niin pitihän siinä vedättää.

Kari Aittomäki kirjoitti: Eli kuulkaas nyt, ei sillä vehkeellä oikeesti tee mitään.
Tai ehkä mun oikeesti on eriasia kuin virallisemman tahon oikeesti.
:smt003

Kyllähän sillä vehkeellä tehdään päivittäin "ihan oikeesti" kun kyseessä on kuitenkin maailman käytetyin teleskooppipatukka. Jos itte saa määritellä sen "ihan oikeesti" haluamallaan tavalla niin sitten juuri millään ei tee mitään "ihan oikeesti".

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#33

Viesti Kari Aittomäki »

Mikäs sinä olet kyseenalaistamaan kenenkään subjektiivisuuksia? I am the voice of my own God!

Mikä faniosasto?
Ei samanhenkisyys ole fanittamista, etenkin kun minä olen kamppailuharrastaja siinämissä mutki. Vähä innokkaammin ja pitempäänveivannut vain ku useimmat.
Eikä tuo yleisyys mitään todista, onhan cd-koteloki maailman yleisin ja silti aivan onneton rävellys.

Mulla heijastaa aspissa tuo voimakas pettymys kys vehkeeseen.
Kyllähän mäkin sitä fanitin, aluks.
Seksikäs pentele.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#34

Viesti tohtorismies »

Ketäs sinä bg olet vedättänyt muita kuin itseäsi jos luet tämänkin keskustelun tarkkaan? Ei tässä keskustelussa minun käsittääkseni yhtään Kari A:n fania ole. Mikäs se on sitten teleskooppipamppujen aatelia? Mulla nyt on vaan sellainen käsitys ollut aina kuten jo mainitsinkin "muutamaan" kertaan että työkaluun pitää voida luottaa, muuten sillä ei voi tehdä töitä jos se on rikki. Onko sulla itselläsi millaiset kokemukset asp:n patukasta tosikäytössä? Ihan kiinnostaa kuulla noin pitkänlinjan ammattilaiselta, kun itse en moiseen ole koskenut.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#35

Viesti bodyguard »

tohtorismies kirjoitti: muuten sillä ei voi tehdä töitä jos se on rikki.
Kokoonpainuminen on eri asia kuin olla rikki. Teleskooppipamppujen aatelista on vähän vaikea mennä sanomaan, se on punnittava hyviä ja huonoja puolia ja otettava joku kompromissi.

TKP:tä ei ole tullut käytettyä joskaan ei paljoa kannettuakaan lähinnä koska jv- hommissa ei saa kantaa ja sitten taas jossain korvanappihommissa harvoin (=ei koskaan) tulee potentiaalisia käyttötilanteita.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 4144
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#36

Viesti YJT »

Kari Aittomäki kirjoitti: Juu, olen täydellisesti samaa mieltä siinä että aspi on kätevin mukanakulkeva pitkähkö patukka. Sehän näyttääkin niin säbäkältä siinä tactical-vyössä.
Mutta jos nyt painotetaan mukanakuljettamisen kompaktiutta käytännöllisyyden edellä... mitä se kertoo niistä "voimankäyttö"-tilanteista?
Kyllä mä sanoisin, että mukana kuljettaminen liittyy oleellisesti välineen käytännöllisyyteen. Olen kuitenkin kantanut kiinteää patukkaa useamman vuoden ennen kuin TKP:t tulivat käyttöön, joten olen nähnyt myös kiinteästä patukasta sen mukana kantamiseen liittyvät realiteetit.

Mutta kuten moneen kertaan on todettu, eri välineillä on omat hyvät ja huonot puolensa. Pakulla tekee muuttohommia paremmin kuin Ferrarilla, mutta jälkimmäisellä saa kuulemma paremmin piparia. Mutta joka tapauksessa, väline pitää valita tarvittavien ominaisuuksien mukaan, ja tiedostaa siinä valitsemassaan olevat hyvät ja huonot puolet. Ja tässä kiinteä patukka / TKP -vertailussa on toki muitakin huomioon otettavia seikkoja kuin pelkkä kuljetettavuus vs. avattuna pysyminen.

Omiin voimankäyttötilanteisiini TKP on kuitenkin riittänyt vallan mainiosti, enkä ihan hevillä olisi vaihtamassa TKP:ta pois.
Kari Aittomäki kirjoitti: Olen myös kovasti ihmeissäni tästä kohtaa:
"Kolmas väärä tapa on varrella lyöminen."
Niin, nythän on kai ollut puhetta ASP:n valmistamasta (kitkalukitteisesta) patukasta. Sitä uutta rotary lockia (tms.) en ole nähnyt joten siitä en sano mitään. Mutta kitkalukitteisesta puhuttaessa varrella lyöminen on väärä tapa, sillä patukka menee kasaan sillä keinoin. Pitää ymmärtää välineen rajoitukset, jotta välttyy käyttäjävirheiltä.

Ja kuten BG totesi, on paljon muitakin patukoita kuin ASP:n kitkalukitteinen, ja jokaisella on omat hyvät ja huonot puolensa. Itse jos saisin valita vapaasti, en todennäköisesti päätyisi nykyiseen patukkamalliini.
Kari Aittomäki kirjoitti: Eli kuulkaas nyt, ei sillä vehkeellä oikeesti tee mitään.
Tai ehkä mun oikeesti on eriasia kuin virallisemman tahon oikeesti.
On ehkä vähän liitoiteltua sanoa, että pelillä ei tee mitään, kun ajattelee esim. Yhdysvaltojen oikeuskäytäntöä... Jälkimmäinen toteamuksesi voi kyllä olla totta.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#37

Viesti Kari Aittomäki »

Hyvää väittöä.
Kiitosta.

Olen taipuvainen uskomaan jotta uudemmista tuotteista on lastentaudit kitketty, samalla olen kiitollinen siitä etten saanut pahemmasti osumia silloin kuin aspia käyttää yritin.
En muuten ikinä ole patukoista silleen pitänyt.. vaikka olenkin.
Mullahan on kokemusta ihan siitä nokian lakritsipatukastakin, meillä oli spollihommissa sellaset käytössä vuonna tapiorautalapio.
Löin parikertaa ja heitin jonkkaan ja jatkoin luojanantamilla.

Eli ehkä mä en vaan osaa.
Mutta kyllä tuo mun biliskepinpuolikas on tehonsa todistanut..
Varsinkin kaspininkautta, kun tajusin jättää otteentaakke kahvaa.

jep
Mika Luostarinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1131
Lauteille: Maaliskuu 2009

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#38

Viesti Mika Luostarinen »

Aikanaan tekussa dynamiikan tunnilla oli laskuesimerkki, jossa selvitettiin millä mailan kohdalla (esimerkissä tosin oli tasapaksu keppi) palloa on paras lyödä. Monihan on kokenut miten käy jos pesäpalloa lyö lujaa mailan kärjellä: maila "rätkäyttää" käsille. Jos palloa taas lyö tyviosalla, maila vähän kuin kiertyy pallon ympäri.

Kärjellä tai tyvellä lyönti ei ole mekaniikan kannalta tehokkain, tämän tietysti ymmärtää laskemattakin. Laskuesimerkissä saatiin parhaaksi lyöntikohdaksi muistaakseni 1/3 kepin kärjestä, kepin tosin oletettiin heilahtavan aivan päätynsä ympäri ikäänkuin sitä pideltäisiin aivan päästä kiinni.

Teleskooppipatukan nupilla lyöminen saattaa dynamiikan kannalta olla sen verran luonnoton tapa, että se häiritsee käyttäjää. Nuppi painaa hieman, mutta ei tarpeeksi jotta optimaalinen lyöntikohta siirtyisi kärkeen. Esim. vasaralla taas tuntuu melko luonnolliselta lyödä koska "kärki" painaa niin paljon suhteessa varteen.

Kirjoitukseni ei ota kantaa tkp:n valitsemisen järkevyyteen. 8-)
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#39

Viesti Kari Aittomäki »

Ennenkaikkea, haaveet pelkän nupin tai edes yläkolmanneksen käytöstä silloin kun paukkuu oikeasti..
No, se ei ole realistista ajattelua.
Johtopäätös: Aspi ei ole suunniteltu tappelukseen vaan uloslyöntiin ja käskyttämisen alleviivailuun.
Sääli.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#40

Viesti DeusVult »

Mika Luostarinen kirjoitti: Aikanaan tekussa dynamiikan tunnilla oli laskuesimerkki, jossa selvitettiin millä mailan kohdalla (esimerkissä tosin oli tasapaksu keppi) palloa on paras lyödä. Monihan on kokenut miten käy jos pesäpalloa lyö lujaa mailan kärjellä: maila "rätkäyttää" käsille. Jos palloa taas lyö tyviosalla, maila vähän kuin kiertyy pallon ympäri.

Kärjellä tai tyvellä lyönti ei ole mekaniikan kannalta tehokkain, tämän tietysti ymmärtää laskemattakin. Laskuesimerkissä saatiin parhaaksi lyöntikohdaksi muistaakseni 1/3 kepin kärjestä, kepin tosin oletettiin heilahtavan aivan päätynsä ympäri ikäänkuin sitä pideltäisiin aivan päästä kiinni.
Eli tähän tapaan?

Wikipedia: Centre of Percussion[/linkki]
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#41

Viesti Kari Aittomäki »

Edelleen se tomahawk ois valintani jos..

Ei siihen fysiikantermejä tarvita tajuamaan että kaarivedossa yläkolmannes on se varsinainen forte.
Oon muuten puolustanu itteeni ja läheisiäni pesismailalla.
Olinkohan viidentoista.
Kohde tahto viinaa velaksi. Äijä (heitti tuolloin lestiä) oli jossain ja mehän ei sen kätköjä tiedetty.
Apina rupes rähjäämään, hajin mailan ja vedin liikkuvat taakse, varotin sanallisesti ja kattelin kun kampakeraamikko jäsenteli havaintojaan ja arvioi mun valmiutta.. Mä olin jo roteva mutta nöösiäinen kuitenkin.
Mä katoin kuin se inhottava krimivirne alko hiipiä esiin ja odottelin..
Ja heti kun se suu aukes, pamautin.
En yläkolmannes-heijarilla vaan tyviosalla, biljardityylillä ja sähtäsin nenään. Ohi meni, osasin kuitenki silmään.
Sälli oli kokenut vempula ja jo tulossa kaarensisään lauseensa suojassa. Eli vastapalloon sain annettua onnenkantamoisen.
Osu muttei uponnu, sälli sekaantu sukkiinsa kuitenkin senverta että sain tempastua kyynärluun poikki.
Sähtäsin luihin ihan vaistolla, sillä tyypillä oli jurritappo tilillä eli vaarattomaksihan se oli tehtävä.
Tilanne meni ohi, kuspää vanno kostoa ja yrittikin mutta tuolloin olin jo isompi ja varmempi.

Tarinan pointti on se, että kädelliselle on kepinkäytön tietyt perusjutut luontaisia.
Nyt jos aspin perusominaisuudet ei salli noita luontaisuuksia.. Silloin ollaan realitybased-hahmottelun ulkopuolella.

Tai sitte asp ei ole patukka vaan jotain muuta.
Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 3386
Lauteille: Kesäkuu 2009

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#42

Viesti Clancy B. »

hyvä lisä vartijoille muun arsenaalin lisäksi. Ei oo pitkä aika kun oli tuliase varusteena heillä.

liikaa liikkuvia osia siinä on, lähes kaikilla on 2 kättä, siinä se pamppu on, liikeratoja muitakin kuin eteenpäin. Ja laillinen kantaa vaan ei käyttää jos ei osaa oikein perustella, tahi poistua.
Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.

Sun Tzu
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#43

Viesti bodyguard »

Clancy B. kirjoitti: hyvä lisä vartijoille muun arsenaalin lisäksi. Ei oo pitkä aika kun oli tuliase varusteena heillä.
Jep, voi olla ettei ihan tuntiakaan.

Clancy B. kirjoitti: Ja laillinen kantaa vaan ei käyttää jos ei osaa oikein perustella, tahi poistua.
Mistä tahansa vehkeestä tulee sanktioita jos ei osaa perustella.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 3386
Lauteille: Kesäkuu 2009

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#44

Viesti Clancy B. »

joo mutta tarkoitin "rivi"vartijaa ja Suomessa.

näi o
Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.

Sun Tzu
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#45

Viesti Kari Aittomäki »

Bg, jos sulla on kerrottavaa niin kerro.
Et ole ainua aseenkantaja/-käyttäjä.
Enkä nyt tarkota itteeni, mä olen saanut hiton hyviä pointerseja Potkun ammattimiehiltä.
Uskon keskusteluun ja tätäkin lukee näemmä aikas moni kommentoimaton.

Oletko käyttänyt, oikeasti käyttänyt aspia ja kokenut sen toimivaksi?
YJT näin kertoo vaan hällä on koko virkamieskentän tukirakenne takanansa. Ne tilanteet on väistämättä erimoisia vaikka samallaisiahan ne...
Mutta oletko, oletteko yrittänyt niinku vanhanaikasesti hakata jonkun sillä tkp-mailalla?

Sitte, mä sain mailani koekäyttöön n.20vee sitte. Silloin ku NL meni nurin.
Ei menny katsastuksesta läpi.
Tahtosin saada kuvauksia tapahtuneesta kehityksestä. Tuo tekninen jargoni on kyllä vaikuttavaista vaan ei kovin kiinnostaavaa hälle joka ei hahmota sitäkautta vaan vain ihan silkan käytännön.
Kaskun mä juttelen omasta kapeasta kokemuskentästäni ponnistaen, jota ei tue tehdyt kliiniset tutkimukset tai tilastot tai sivistyneempi hahmottaminen noin ylöjäänkään.
Ihan vaan se katulamppujen valaisema todellisuus.

jup
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 8 kurkkijaa