Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Teleskooppipamppu

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Philo
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 14
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Teleskooppipamppu

#1

Viesti Philo »

Teleskooppipampuista on täällä joskus juteltukin, mutta seuraavaan kysymykseen kaipailen vastausta: Onko yksityishenkilön luvallista myydä teleskooppipamppua toiselle yksityishenkilölle? Tietenkin ihan keräilykäyttöön.

Ainakaan omistaminen ei tietääkseni ole kiellettyä, mutta jos nyt pistän pampun myyntiin (siis keräilykäyttöä ajatellen tietenkin), niin olisiko sanktioita luvassa?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#2

Viesti Mjölnir »

Järjestyslaki 9 §:
Teleskooppipatukan kauppa on kielletty, jollei luovutuksen saajana ole yksityisistä turvallisuuspalveluista annetussa laissa (282/2002) tarkoitettu vartioimisliike tai vartijan erityisen voimankäyttökoulutuksen järjestäjä. Teleskooppipatukan hallussapito yleisellä paikalla ja yleisellä paikalla olevassa kulkuneuvossa on kielletty, jollei hallussapitäjänä ole yksityisistä turvallisuuspalveluista annetussa laissa tarkoitettu vartija tai tämän lain 22 §:ssä tarkoitettu järjestyksenvalvoja työtehtävässään taikka jollei hallussapitoon ole teleskooppipatukan luovuttamiseen liittyvää hyväksyttävää syytä tai jollei 12 §:ssä muuta säädetä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#3

Viesti J. Suojanen »

En pääse nyt finlexiin tarkistamaan (sivustot eivät syystä tai toisesta toimi mulla tänään) järjestyslakia, mutta eikö järjestyslaki nimenomaan koskenutkin yleisiä/julkisia paikkoja?
Muistelen kuulleeni, että onhan noita telesooppipamppuja ties millä keräilijöillä ja siinä ei mitään rikosta tee mikäli sellainen sattuu kotinsa lasivitriinissä olemaan muiden keräilykamojen vierellä. Tosin sen hankkiminen onkin astetta monimutkaisempi juttu ja ihan hyvä niin.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#4

Viesti bodyguard »

Juu, omistamista ei ole kielletty. Julkisella paikalla hallussapito on.
Mutta tosiaan, myyminen on kielletty niinkuin tuossa ylempänä lukee.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#5

Viesti Lohikäärmepallo »

Se mitä kukin kotonaan pitää on kotirauhan suojaamaa, vaikka hankkiminen olisi laitonta ollutkin. TKP:n omistaminen ei ole niin suuri rikos, että siitä hankaluuksia tulisi, mutta huuto.nettiin ei ehkä kannata myynti-ilmoitusta pistää.
voipa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1039
Lauteille: Huhtikuu 2005

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#6

Viesti voipa »

Mjölnir kirjoitti: Järjestyslaki 9 §:
Teleskooppipatukan kauppa on kielletty, jollei luovutuksen saajana ole yksityisistä turvallisuuspalveluista annetussa laissa (282/2002) tarkoitettu vartioimisliike tai vartijan erityisen voimankäyttökoulutuksen järjestäjä. Teleskooppipatukan hallussapito yleisellä paikalla ja yleisellä paikalla olevassa kulkuneuvossa on kielletty, jollei hallussapitäjänä ole yksityisistä turvallisuuspalveluista annetussa laissa tarkoitettu vartija tai tämän lain 22 §:ssä tarkoitettu järjestyksenvalvoja työtehtävässään taikka jollei hallussapitoon ole teleskooppipatukan luovuttamiseen liittyvää hyväksyttävää syytä tai jollei 12 §:ssä muuta säädetä.
Elikkä mahtaako kyse olla tämän kurssin yleisen osan suorittamisesta:
http://www.poliisikoulu.fi/poliisi/poli ... endocument" onclick="window.open(this.href);return false;

Lakitekstissä puhutaan vartijan erityisestä voimankäyttökoulutuksesta, linkin esittelemät kurssit taas jakaantuvat yleiseen ja erityiseen osaan. Yleisen osan pitäisi tuottaa jo pätevyys teleskooppipatukan kouluttamiseen (ja siis ilmeisesti ostolupaan), jälkimmäinen keskittyy ampuma-asekoulutukseen.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#7

Viesti bodyguard »

Jep, eli yleisestä osasta on kyse. Tosin lakiuudistuksen myötä tullee kouluttajille vielä erityinen hyväksyntämenettely.

Tosin minulle on epäselvää että mitä tarkoittaa "Vartijan erityisen voimankäyttökoulutuksen järjestäjä". Eli jos minä järjestän koulutuksen ja hommaan vaan ulkopuolisen vetämään kurssin niin saanko sitten ostaa patukoita? Tuota kurssipaperiahan yleensä on pidetty todisteena osto-oikeudesta mutta minun mielestäni se ei todista muuta kuin että on kurssin käynyt.

Tuosta senkin metallinpalasesta on tehty niin ihmeellinen että kukaan ei ole edes loppuunsaakka jaksanut miettiä asiaa...

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#8

Viesti Lowclass »

Esim asp- kurssi auttaa pitkälle... Ja jos toisia vaihtoehtoja kaipaat niin en voi julkisesti kertoa, vaikkei tarkoita tod mitään venäläistä mafiaa..... :)
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#9

Viesti bodyguard »

Lowclass kirjoitti: Esim asp- kurssi auttaa pitkälle... Ja jos toisia vaihtoehtoja kaipaat niin en voi julkisesti kertoa, vaikkei tarkoita tod mitään venäläistä mafiaa..... :)
Mihinkähän kysymykseen tämä oli vastaus?

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
HITB
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 47
Lauteille: Joulukuu 2006

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#10

Viesti HITB »

bodyguard kirjoitti:
Lowclass kirjoitti: Esim asp- kurssi auttaa pitkälle... Ja jos toisia vaihtoehtoja kaipaat niin en voi julkisesti kertoa, vaikkei tarkoita tod mitään venäläistä mafiaa..... :)
Mihinkähän kysymykseen tämä oli vastaus?
Itse aloin myös miettimään vähän samaa.
Filipino
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 361
Lauteille: Helmikuu 2005

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#11

Viesti Filipino »

Lowclass kirjoitti: Esim asp- kurssi auttaa pitkälle... Ja jos toisia vaihtoehtoja kaipaat niin en voi julkisesti kertoa, vaikkei tarkoita tod mitään venäläistä mafiaa..... :)
Jos (kun) tarkkoja ollaan, näitähän ei enää ole vuosiin järjestetty. Siis A(rmament) S(ystems)of P(rocedures)tehtaan standardin mukaisia, mitä mm. TottiK veti pitkään. Eli kyseessähän on vain yksi teleskooppipatukan tuotemerkki, kuten Casco, ESP, jne. Tosin nykymuotoinen vartijan erityinen (siis yleinen osa + tkp) voimankäyttökoulutus pohjautuu tuohon ASPtehtaan mallinnukseen, ollen sen "kuohittu" kotimaisversio lyöntitekniikoiden suhteen. By the way, näissä oli/...on aika jämeriä teknisiä yhtäläisyyksiä myös FMApuuhiin.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#12

Viesti Kari Aittomäki »

Asp-kurssi.. Joopajuu.
Mä olen käyttäny aspia ja ihan scheisse tekele on.
Taino, onhan siinä potentiaalia sinänsä, sitä voi käyttää otetehostajana ja se uloslyönti on sitte niiiin sexy..
Mutta ei se maila pysy kasassa senvertaa että vois kunnolla niinku mätkiä.
Susi.
Annoin omani pois, Skipille.
Mihin lie joutunt.

Olen tosin kyllä nähnyt eräästä persauksesta valokuvan..
Heh, rankasin puolijäykällä takaapäin eli kiskoin letistä ja vetelin aspilämäreitä persposkiin hetioikeen pitkälläkaavalla. Kyllä vetutti varsin jykevästi kun se mailanpaska ei pysyny kasassa edes kolmea tälliä.. Jäi monta hyvää lämäriä jakamatta.
Senverran hellitin mitä kesti täräyttää apuunrientävät kaverinsa levyksi.. Aitto vs 5keravankollia ja puhejudo ei ole optio.
Honkkari oli tosiaan kyllä messevä mesta.
Ja se valokuva esitteli kyllä niin pehmeetä lihaa että konstaaki nauratti.
- Että kerta kiellon päälle, vai?

Pikkuroballa piereksi ihan asiallista poliisimiestä, silloinsiis.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#13

Viesti DeusVult »

Kari Aittomäki kirjoitti: Asp-kurssi.. Joopajuu.
Mä olen käyttäny aspia ja ihan scheisse tekele on.
Taino, onhan siinä potentiaalia sinänsä, sitä voi käyttää otetehostajana ja se uloslyönti on sitte niiiin sexy..
Mutta ei se maila pysy kasassa senvertaa että vois kunnolla niinku mätkiä.
Susi.
Ei sen vissiin oo tarkotuskaan olla mikään ns. battlefield weapon, vaan se niksi on nimenomaan siinä että sitä on kivempi kuljettaa mukana, kuin sellaista reittä vasten juostessa ja kävellessä hakkaavaa täyspitkää vinyyliä. Jos tarkotus on pistää jengiä pinoon ihan todenteolla, niin siihen on varmaan tosiaan paremminkin soveltuvia kapistuksia. :)
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 4144
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#14

Viesti YJT »

Kari Aittomäki kirjoitti: Mä olen käyttäny aspia ja ihan scheisse tekele on.
Jotenkin tuntuu, että siinä saattaa olla käyttäjävirhettä, ja toisaalta viehtymystä perinteisempiin välineisiin mieluummin kuin uusiin tulokkaisiin. Samaa olen ollut havaitsevinani myös OC:n kohdalla. Eli jos koulutus välineeseen ei ole ollut paras mahdollinen, eikä toisaalta itsellä ole kiinnostusta tutustua siihen riittävästi, niin helposti tulee tuomittua väline toimimattomaksi, vaikka todellisuudessa saattaa ollakin niin että välineen vaihtuessa pitäisi myös käyttötavan vaihtua.

Olen muuten nähnyt yhden koulutusvideonkin, jossa ei patukkaa ole saatu pysymään auki. Tuolloinkin oli kyse varsin ansioituneesta kamppailijasta, mutta ilmeisesti TKP ei ollut tälle henkilölle "se juttu".

Kuten jo aikaisemmin todettiin, TKP:n suurin etu on kuljetettavuus. Jos sitä ominaisuutta ei tarvitse, ei välttämättä ole tarvetta vaihtaa pois kiinteästä patukasta.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kysymys teleskooppipampun laillisuudesta

#15

Viesti bodyguard »

Samaa mieltä YJT:n kanssa. Lisäksi lienee niin ettei "aspia" (siis sehän nyt on vaan yks merkki ja sellasiakin on jotka lukittuu paikalleen avattaessa ja painuu kasaan napista) ole mihinkään miekkailuun tai pahoinpitelyvälineeksi tarkoitettukkaan. Että jos sillä jotakuta perseelle mätkiessä se ei pysy kasassa niin kyseessä on enemmänkin väärä käyttötarkoitus kuin välineen heikkous. Ko. käyttötarkoitukseen saattaisi sopivia tavaroita löytyä esim täältä: http://www.bdsmstore.com/productcart/pc/cat44.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 8 kurkkijaa