Kyse voi olla isoista linjoista, tai pienistä eroista. Esimerkiksi miekalla lyömistä voidaan harjoitella monella eri tavalla perustuen erilaiseen tapaan käyttää kehoa. Jos puhutaan kokonaisvaltaisesta järjestelmästä (johon kuuluu sekä aseettoman, että aseellisen taistelun harjoittelu eri asein), olisi mielestäni fiksua, että tämä tietty kehon käytön tapa seuraisi aseesta toiseen aseettomaan kamppailuun asti. Tällöin harjoittelun kulmakiveksi nousee se yhtenäinen tapa, miten asioita tehdään riippumatta siitä onko kädessä ase taikka ei.DeusVult kirjoitti:Voitko avata tätä hieman lisää? Mulle on ollut aina vähän epäselvää, että miten "mitä" ja "miten" voidaan erottaa toisistaan? Jos nyt ei puhuta jostain niin isoista linjoista kuin ettäRojola kirjoitti: Itse näen asian niin, että kysmys ei ole siitä mitä tehdään vaan miten se tehdään.
Kuvat kyllä näyttävät mitä tapahtuu, mutta miten se saadaan tapahtumaan on toinen juttu (ja erityisesti miten sitä toivotaan harjoitteltavan, missäkin vaiheessa).
mitä = lyödään miestä
miten = wing tsun
tai
miten = nyrkkeily.
Kuvissa nähdään erilaisia tekniikoita ja erityisesti se miltä niiden pitäisi näyttää, ns. ulkoinen muoto. Omiin harjoittelukokemuksiini perustuen tämä ulkoinen muoto ei ole kovin merkittävässä osassa, varsinkaan siinä vaiheessa kun aletaan kamppailemaan.
Kuvista nähdään kyllä se "mitä", mutta "miten" vaatii mielestäni henkilökohtaista opetusta. Toki, jos sen pystyy kuvista poimimaan niin oikein hyvä homma!
Olen samaa mieltä. EDIT: Korjaan sen verran itseäni, että itse en käsitä kamaeta vain alkupisteenä, vaan hetkenä missä tahansa kohdassa. Alussa, keskellä, lopussa. Kamaehan vaihtuu koko ajan kamppailun aikana.Ikkyu kirjoitti:Kuvakirjoja lukeneille (muuten treenaamattomille) tyypillistä tuntuu yleensä olevan staattisten asentojen merkityksen korostaminen. Omasta kokemuksestani ne eivät ole sellaista shakkipeliä minä ne usein ymmärretään, vaan vain jokin pedattu hetkellinen lähtökohta josta itse tekeminen alkaa. Aiemmin mainittu asennoton asento viittaisi mielestäni tätä kautta hankittuun taitoon toimia mistä hetkellisestä asennosta tahansa, vaikkei se olisikaan mikään nimetty kamae.Rojola kirjoitti: Tyyliä siitä ei voine oppia, mutta kai siitä jotain voi oppia. Esimerkiksi hienoja asentoja, ehkä.
Riston vinkkaamassa ketjussa on ensimmäisellä sivulla video, jossa tämän mainitsemasi "shakkipelin" näkee mielestäni hyvin. Tehdään sitä ulkoista muotoa, tekniikkaa tekniikan vuoksi, tolppajaloilla.
[youtube][/youtube]