Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

SRA- ja Practical-ammunta

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

IIsakki
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1624
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: E-Pohojanmaa

SRA- ja Practical-ammunta

#1

Viesti IIsakki »

Aiheita on sivuttu toisaalla Potkun keskusteluissa niin ajattelin aloittaa omansa.

Linkkejä SRA:
SRA Wikipediassa (Alempaa ko. sivulta löytyy lisää linkkejä aiheeseen)
Klippi:SRA Esittelyvideo - Sovellettu reserviläisammunta
Klippi: SRA-kurssi

Linkkejä Practical/IPSC:
Practical-ammunta Wikipediassa(Alempaa ko. sivulta löytyy lisää linkkejä aiheeseen)
Klippi: IPSC training demo
Klippi: Minot Rifle & Pistol Club - IPSC

Mielenkiintoisilta lajeilta vaikuttavat molemmat ja hyvin samanlaisilta, Ainoat erot taitavat olla kilpa-aseiden varustelussa ja osittain säännöissä?
Potkuholisti
"The Art is in the Person, all we have to do is Bring it Out!"
"Kun harjoittelee ahkerasti, onni potkii useammin." -Mjölnir
"Mora. Kun sanat ei auta ja kädet ei riitä"
ArtoH
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 392
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Ylivieska

SRA ja Practical

#2

Viesti ArtoH »

Lisäksi Practical on enemmän kilpaurheilulaji, jossa välineet on viimeisen päälle viritettyjä. Toki SRA:ssa porukka on kilpailullista, mutta se on enemmän vapaamielisempää ja fiilistelyä. Ainakin itse molempia lajeja harrastaneena uskallan väittää. Tosin mukavia lajeja molemmat ja vievät mukanaan helposti.

Practicalissa ei saa käyttää esim maastopukua tai mustaa "hathat"pukua, jollei sitä viran puolesta käytä. Ovat vissiin liian provosoivia. SRA:ssa näkee porukkaa pukeutuneena esim SPOL-kiltalaisia näkee pikimustissa SWAT-kamppeissa ja nasset päässä suorittamassa rasteja tai army henkisesti M/91, tst-liivit... päällä osan ottaessa kilpailun vakavasti osan fiilistellessä kisat.

Suosittelen molempiin lajeihin tutustumista mikäli ammunta kiinnostaa!!!
JAH
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 66
Lauteille: Huhtikuu 2009
Paikkakunta: naarajärvi

SRA ja Practical

#3

Viesti JAH »

kyllä olennaisin ero ampujan kannalta on jo mainittujen lisäksi kilpasarjat jotka rättikaalissa on omat joka aseelle kun taas sra:ssa ammutaan samassa kisassa kivääri-, pistooli- ja (useimmiten)haulikkorasteja. ja vaikka hifistely onkin lisääntynyt vuosien varrella sra:ssakin (l. avoimessa luokassa) on se vielä kaukana rättik:n piikkarivarustelusta.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

SRA ja Practical

#4

Viesti Mjölnir »

Suomi putsasi pöydän kivääripracticalin EM-kilpailuissa

22.- 26. kesäkuuta Unkarin Felsőtárkányssa järjestetystä Euroopan mestaruuskilpailusta tuli jälleen suomalaisten juhlaa. Suomeen palaa seremonioiden jälkeen kolme kultaista, kolme hopeista ja yksi pronssinen mitali.

Kuten myös kolmen vuoden takaisissa edellisissä EM-kisoissa, Unkarin helteessä Open Semi-Auto –Divisioonassa Suomi otti kolmoisvoiton ja jälleen myös Standard Semi-Auto Divisioonan mestari löytyi Suomesta.

Semi-Auto Open –divisioonassa (SAO) voittoon ampui myös edelliskisan mestari, Raine Peltokoski. Toiseksi 97,99%:n tuloksella sijoittui Teemu Rintala ja kolmanneksi prosentein 96,04% Jarkko Laukia. Kivääripuolella ensimmäistä arvokilpailuaan ampunut pistoolipracticalin moninkertainen maailmanmestari Eric Grauffel oli neljäs. Kilpailun jälkeen Peltokoski oli iloinen saavutetusta menestyksestä.

- Nyt on hyvät fiilikset, tavoittelin voittoa ja se tuli. Kilpailu oli tiukka ja sehän se kilpailemisessa on tärkeintä, kertoi tuore Euroopan mestari puhelimitse.

- Minulla on ollut jonkun verran ongelmia muun muassa ranteiden kanssa ja se on pakottanut minut ampumaan täysin oikealla ampumatekniikalla, muuten nimittäin sattuu. Eli jos vauhti on hiukan pudonnut niin tekniikka on sitten parantunut, Peltokoski kertasi voiton takana olevaa harjoittelua.

Peltokosken seuraava tavoite kivääripracticalissa on vuoden 2016 maailmanmestaruuskilpailut Venäjällä. Siellä hän haluaa napata MM-tittelin, mutta tietää, että muut suomalaiset ovat myös kehittyneet huipputasolle.

- Nuoret tulevat takaa kovaa, enkä ole pettynyt , jos joku ohi tulee. Kunhan se on suomalainen, sanoo Peltokoski päättäväisesti.

Semi-Auto Standard –divisioonassa (SAS) kultamitalin korjasi upeasti Sami Hautamäki. Kakkossijalle ampui Viron Madis Reier ja kolmoseksi hänen maamiehensä Margus Riso.

Suomi oli ykkönen SAO –divisioonan joukkuekilpailussa ja toinen SAS-divisioonan joukkuekilpailussa.

SAS –divisioonan Senior-kategoriassa Mikael Kaislaranta ampui monien muiden suomalaisten tapaan hienosti ja saavutti hopeaa.

Seuraavat kivääripracticalin arvokilpailut ovat maailmanmestaruuskilpailut vuonna 2016 Venäjällä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

SRA ja Practical

#5

Viesti MikaM »

Mäkin oon melkeen hyvä ampuja kun Raine on työkaveri.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

SRA ja Practical

#6

Viesti Mjölnir »

Viikonloppuna oli toista kertaa historiassa Finnish Brutality -toiminta-ammuntakilpailu, joka sääntöjensä puolesta ei ole SRA:a eikä IPSC:a, vaan eräänlainen kombo.

Ammuttavat rastit ovat fyysisempiä kuin SRA tai IPSC, luokkia oli avoin, optiikka, rauta ja TST, joka on suomalainen SRA-innovaatio, eli taisteluvarustuksessa ammuttava luokka. Yllättäen juurikin tämä vaikein, eli TST-luokka oli kaikkein suosituin ja TST-luokassa olikin melkein puolet enemmän kilpailijoita kuin muissa luokissa yhteensä.

Itse olin toista kertaa tuomarina ja ammuin toimitsijakisassa TST-luokassa ennen varsinaista kisaa. Toimitsijoita oli varmaan kolmisenkymmentä, kilpailijoita 70.

Ensimmäinen rasti oli ”Casarda drill modified”, jossa kilpailija juoksee ensin 50m matkan, ja 100m etäisyydeltä ampuu yhden osuman kahteen mini-ipsc-tauluun kumpaankin makuuasennoata kiväärillä, jättää kiväärin maahan ja heittää 20 kg kahvakuulaa niin pitkälle kuin pystyy, juoksee kiväärinaä kanssa kahvakuulalle, ottaa makuuasennon ja ampuu taas kahteen tauluun osuman kumpaankin. Tätä jatketaan kunnes on edetty 50m. Kivääri tyhjennetään ja heitetään hihnan varaan, ja juostaan n 35 m matka, otetaan pistooli kotelosta ja ammutaan spinneriä, joka pyritään saamaan pyörähtämään ennen kuin aika 240 sekuntia täyttyy. Jos spinneri ei pyörähdä, tulee minuutti sakkoa

Toinen rasti oli ”VIP rescue”, jossa ampuja lähtee BMP -vaunun sisältä, ampuu kiväärillä n 75m päässä oleviin viiteen mini-ipsc tauluun 2 osumaa kuhunkin, vaunun miehistötilan oven suojasta. Tämän jälkeen kilpailija juoksee parikymmentä metriä henkilöautolle ja auton moottorin suojasta ampuu taas kiväärillä kaksi osumaa viiteen tauluun. Kivääri tyhjennetään ja heitetään hihnan varaan, jonka jälkeen pistoolilla kaadetaan viisi peoper popper maalia 15-20m päästä. Otetaan maassa makaava n 30 kg painoinen kylmäkalle, joka evakuoidaan vaunuun, matkalla vielä ammutaan neljä popperia pistoolilla n 15 m päästä. Kun pelastettava nukke on nostettu vaunuun sisälle, ammutaan vielä kiväärillä viiteen tauluun kaksi osumaa kuhunkin. Aikaraja 240 sekuntia

Kolmas rasti oli ”kivääri-burpee”, eli äänimerkistä ampujanottaa makuuasennon ja ampuu n 70m etäisyydelle kolmeen maaliin kaksi laukausta kuhunkin, juoksee toiselle ampumapaikalle, toistaa saman ammunnan, juoksee kolmannelle, toistaa taas. Varmistaa aseen ja jättää sen pöydälle, juoksee kolmekymmentä metriä hiekkasäkille ja kantaa säkkiä (n 35kg) toiseen ruutuun, palaa ampumapaikalle ja ammuttuaan toisen kerran kaikki kolme maalia kolmesta positiosta, kantaa taas hiekkasäkkiä ja ampuu vielä kerran kaikki kolme positiota. Hyvä reisihapotus. Aikaraja 240sek

Neljäs rasti ”intel”, kilpailija pyöräyttää spinnerin tarkkuuskiväärillä, juoksee muutamakymmentä metriä, ampuu pistoolilla kolme popperia lyhyeltä etäisyydeltä, avaa laatikon ja painaa mieleensä laatikossa olevat kaksi numeroa. Juoksee toiselle laatikolle, ampuu kolme maalia ja avaa laatikon sekä painaa mieleensä kaksi numeroa. Juoksee kolmannelle lastikolle, ampuu kolme maalia ja avaa edellisillä numeroilla koodilukon laatikkoon josta ottaa n 35 kg säkin ja kantaa sen takaisin aloituspaikkaan, josta ampuu vielä kolme popperia pistoolilla. Aikaraja taas 240sek

Viides rasti, ”BMP escape” ampuja kaataa ensin viisi 20-25m päässä olevaa popperia vaunun luukusta ampuen pistoolilla, jättää pistoolin vaunun kannelle, ryömii vaunusta ulos, raahaa haavoittuneen taistelijaparin (kylmäkalle) bunkkeriin, ampuu kolme taulua, kaksi osumaa/taulu kiväärillä. Ampuja varmistaa kiväärin ja jättää sen bunkkeriin, juoksee hakemaan vaunusta kaksi hiekalla täytettyä ammuslaatikkoa, tuo ne bunkkeriin, ampuu kaksi osumaa kolmeen maaliin, ja hakee vielä toiset kaksi ammuslaatikkoa bunkkeriin sekä ampuu vielä kaikkiin maaleihin kaksi osumaa. Par -aika 240sek

Viimeinen: ampuja istuu autossa kuljettajan paikalla ja ampuu pistoolilla sivuikkunasta 5 popperia n 15 m etäisyydeltä. Laittaa aseen laatikkoon ja ryömii auton läpi, hanttarin ikkunasta ulos ja vieressä olevan auton kuskin ikkunasta sisään, hanttarin penkille, jossa ottaa kiväärin ja ampuu kiväärimaalit n 70m etäisyydeltä. Avataan auton ovi ja juostaan vtac-barrikaadille jonka jokaisesta aukosta ammutaan yksi osuma n 70 etäisyydelle kiväärillä

Huippukisa, ylitin omat odotukset ja ammuin kolmanneksi!

"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

SRA ja Practical

#7

Viesti Mjölnir »

Paljastuksesta löytyy kuvis ja videoita. Instagramissa #finnishbrutality ja #finnishbrutality2019
paljastus:
























"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

SRA ja Practical

#8

Viesti MikaM »

Siistiä. Jonain päivänä vielä.
Hiukan mieityttää nuo sektorit ja suunnat noissa liikkeissä varsinkin, missä pitkä ase roikkuu hihnasta tai yritetään saada piippua ikkunasta ulos. Tauluille ne ei enää osota.
Mutta siistiä.
Ja onnittelut podiumista!
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

SRA ja Practical

#9

Viesti Mjölnir »

Thnx,

Juurikin sen takia ase kuljetetaan tyhjänä noissa hihnassa roikkumisissa ja ase ladattiin vasta kun oli ikkunasta ulkona. Kun ase oli ladattu, päti 180 asteen sääntö, kun se oli tuomarin toimesta todettu tyhjäksi, sääntöä ei tarvinnut noudattaa. Muutenhan noita olisi ollut aika mahdoton toteuttaa
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

SRA ja Practical

#10

Viesti Mjölnir »



Tuossa on näköjään kuvattu veto jossa olen tuomarina. Käsken ampujaa tyhjentämään aseen ennen kuin siirrytään pistoolille ja lähdetään vetämään nukkea
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

SRA ja Practical

#11

Viesti MikaM »

No hitto, ei ollu äänet päällä.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

SRA ja Practical

#12

Viesti MikaM »

Eikä vissiin näkökään.....
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

SRA ja Practical

#13

Viesti Mjölnir »

"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
sepeto
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Oulu

SRA ja Practical

#14

Viesti sepeto »

Hienon näköistä, varsinkin näin aloittavana SRA harrastajana.

Jännä, että jostain vielä löytyy ampumaratoja, jossa voi noin vapaasti sijoittaa taulut ja pellit. Puolustusvoimien radat on mennyt niin nihilistisiksi niiden sektorisääntöjen ja taulusääntöjen takia, että SRA ja Practical käydään aina tylsästi yhteen suuntaan ja muutaman metrin päässä päätyvallia oleviin tauluihin. Ainakin Oulussa.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

SRA ja Practical

#15

Viesti Kari Aittomäki »

Uljasta meininkiä.
Kiitoksia.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 29 kurkkijaa