Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

"Kainalosta" ampuminen

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Re: "Kainalosta" ampuminen

#16

Viesti YJT »

TRU kirjoitti: Olen jonkin verran noihin Suarezin oppeihinkin tutustunut mutta tämä jutska ei nyt ole pistänyt silmään...
Suarezin uusi tuotanto eroaa aika paljon vanhasta; aikaisemmin mies oli aika puhtaasti Modern Technique -miehiä, mutta sittemmin on siirtynyt hyvin vahvasti FOF-leiriin. Eli periaatteessa testaa kaiken opettamansa elävissä harjoitteissa muovikuula-aseilla. Eli jos olet lukenut niitä Paladin pressin kustantamia kirjoja, niin nykyinen materiaali on aika erilaista (en ole lukenut näitä uusimpia kirjoja, mutta filmejä olen katsellut). Foorumilla en ole pyörinyt enää muutamaan vuoteen.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Re: "Kainalosta" ampuminen

#17

Viesti Kari Aittomäki »

Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan vaikka kysyjä oiski tyhmä.

Mulla tuo vapaa etukäsi hakis niskakahvaa ellei jopa silmiä/turparuuvia, samalla kun takakasi hakis vyöltä sitä pistuulia..
Mutta mulla onki liikemalleja aika hemmetisti.

Mites potkut? Lyhyet potkut etujalalla sääriin, jalkateriin.
Nimenomaan poliisintyössä, jossa se kontrolloitu lääpäsu lamauttavalle alueelle ois kaiketi se ohjeistettu prioriteetti?

TottiK noita treenas ja on potkinutkin tilanteissa, omien sanojensa tulkinnnan mukaan saadakseen käyttövarmuutta.
Hänhän on myös jenkeissä käyny kouluttautumassa..
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Re: "Kainalosta" ampuminen

#18

Viesti YJT »

Voisin kuvitella että tuollaisessa tilanteessa jossa täytyy ampua hätälaukausotteesta olisi paljon helpompi käyttää nimenomaan käsiä; voi olla muutakin mietittävää sillä hetkellä. Toinen juttu on, että tasapainon säilyttäminen voisi olla hankalaa. Mutta miksi ei, jos siihen kykenee ja se kulloiseenkin tilanteeseen sopii. Itse tyytyisin varmaankin lähinnä käyttämään käsiä.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
KSa
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 139
Lauteille: Tammikuu 2008

Re: "Kainalosta" ampuminen

#19

Viesti KSa »

Yksi vaihtoehto tuohon hätälaukaukseen on käyttää aseen piippu kiinni hyökkääjässä ja laukaista heti kontaktin jälkeen eli piipun irrottua kosketuksesta. Tällä tavoin välttää sen riskin että hyökkääjän ja oman vartalon osuessa yhteen niin, että ase jää väliin, ei ammu itseään vahingossa. (Sellaistakin on maailmalla sattunut.)

Käsikähmä on dynaaminen tilanne. Harjoittelu liian usein staattista.

Sen takia on hyvä käyttää fx:ää tai muovikuulia tms skenaarioissa. Pääsee paremmin jyvälle siitä, millä toimintamallilla on parempi onnistumistodennäköisyys ja ylipäätään mikä onnistuu keneltäkin.

Peukalon irrottamista ampumaotteesta en harjoittelisi itse, enkä kouluta kenellekään. Pidän parempana pitää saman otteen asekädellä kuin muutenkin ampuessa. Syyksi riittäisi pelkästään se, että näin on vähemmän opettelemista. Mitä vähemmän toimintamalleja/tekniikoita, sitä enemmän toistoja.

Toivottavasti se, kuka lieneekään, joka opetti keskivartaloon tönäisyä, ei opettanut ampumaan samanaikaisesti kun tönäisee. Tönäisyn jälkeen pitäisi käsi vetää taakse ennenkuin sormi on liipasimella. Omaan käteen ampuminen voisi hieman harmittaa. Vähän sama juttu taaksepäin makuulle heittäytyminen ja samalla jalkojenvälistä ampuminen, luoti jalkaterässä voi haitata liikkumista.
TRU
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 293
Lauteille: Lokakuu 2008

Re: "Kainalosta" ampuminen

#20

Viesti TRU »

KSa kirjoitti: Toivottavasti se, kuka lieneekään, joka opetti keskivartaloon tönäisyä, ei opettanut ampumaan samanaikaisesti kun tönäisee.
Opettipa hyvinkin, sen takia herran pösilöksi nimesinkin. Riittävästi kun työntää nokkaansa kaikenlaisiin koulutuksiin niin tapaa monenmoista hiihtäjää, niin kouluttajissa kuin koulutettavissakin...Mutta sama juttuhan se on kamppailulajeissa muutenkin.

Hölmöä olisi kuitenkin käpertyä vain omaan oppimaansa ja omaksumaansa; ja sitten vaan kuulopuheiden ja ennakkoluulojen pohjalta mollata kaikkea erilaista/uutta oppia. Erilaisten mallien/tapojen tsekkailu on aina hyödyllistä, eihän se silti tarkoita että omassa tekemisessään täytyisi tehdä täyskäännös aina kun jotain uutta käy kurkkimassa.

No joo, nyt lähtee vähän asian viereen...mutta kuten tästäkin ketjusta voi huomata, malleja on useampi kuin yksi.

TRU
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Re: "Kainalosta" ampuminen

#21

Viesti YJT »

KSa kirjoitti: Yksi vaihtoehto tuohon hätälaukaukseen on käyttää aseen piippu kiinni hyökkääjässä ja laukaista heti kontaktin jälkeen eli piipun irrottua kosketuksesta.
Onko tässä kuitenkin se vaara, että aseen luisti pääsee liikkumaan pikkuisen taakse kun stressitilanteessa asetta työntää vastustajaan kiinni? Sitten huonolla tuurilla se luisti ei palaudu etuasentoon, ja sattuu ikävässä paikassa toimintahäiriö. Tosiasia kuitenkin lienee, että on suuri riski että sitä asetta ei vain "käytetä" kiinni kohteessa, vaan se lyödään kiinni jonkinlaisella voimalla.

Tiedän, että luistin ei kuuluisi tehdä tätä, mutta tiedän myös että käytännössä tällaista voi tapahtua (ja tapahtuukin). Ei välttämättä juuri tällaisessa lähikamppailutilanteessa, mutta esim. jotkut eivät pidä hyvänä tapana sitä että aseen tila tarkistetaan rutiininomaisesti vetämällä luistia sen verran taakse että nähdään onko patruuna patruunapesässä vai ei. Perusteluna juuri se, että luisti saattaa jäädä pikkuisen taakse.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Re: "Kainalosta" ampuminen

#22

Viesti Mjölnir »

YJT kirjoitti: esim. jotkut eivät pidä hyvänä tapana sitä että aseen tila tarkistetaan rutiininomaisesti vetämällä luistia sen verran taakse että nähdään onko patruuna patruunapesässä vai ei. Perusteluna juuri se, että luisti saattaa jäädä pikkuisen taakse.
Itsellani on rutiininomainen tapa tarkastaa aina patruunapesa aseen lataamisen jalkeen, ja olen tormannyt kyseiseen ongelmaan. Walther P99, mikali lipas on ihan taynna (16), jattaa usein luistia hieman taakse patruunapesan tarkastamisen yhteydessa. Joten olen opetellut tekemaan patruunapesan tarkastuksen jalkeen luistin lyomisen etuasentoon kadella ja visuaalisesti tarkastamaan luistin asennon. Tosin tama saattaisi aiheuttaa pimeassa ongelmatilanteen, kun ei valttamatta pysty nakemaan luistin asentoa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Re: "Kainalosta" ampuminen

#23

Viesti Kari Aittomäki »

Mites on se tonttiinvienti?
Sitä ei ole mulle kukaan varsinaisesti opettanu, mutta tiedän että joissain teränantotilanteissa on hyvä naulata kohde tantereeseen, jossa tilanne on ikäänkuin stabiilimbi. Ja sieltäkäsin alkaa varsinainen pannuhuoneen tavoittelu teräpenetraatiolla.

Miksi ei myös tässä, etenkin jos kyseessä on +1-aseelliset-tilanne.
Jätkän saa tasapinnalle tostakäsin aikamonellakin tavalla, asekäden vois viedä omaan kroppaan kiinne sinne takakuolokohtaan eli turvalliselle alueelle.
Josta ois näppärä jakaa sanomaa paitsi painikaverille, myös kohdetta rintansakorkeudelta katselevalle kaverilleen. Lattiamytty kun ei sekunninosissa hahmotu kovinhyvinkään.

Miltäs kuulostaa?
Mä muuten luulin että se kurkkaustarkistuksenjälkeinen läppäsyvarmistus ois ikäänkuin manuaalissa? Mulla ainaski oli näin.
Oikeestikai se se lipas menee vaihtoon jos edes lievää epäilystä vajaudesta on?
Tilanteessa siis.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Re: "Kainalosta" ampuminen

#24

Viesti Mjölnir »

Kari Aittomäki kirjoitti: Mites on se tonttiinvienti?
Rajoittaa hyvin liikkumista, kylla. Ja sitten voi itse kaivaa asetta esiin.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MarkoS
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 307
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Turku

Re: "Kainalosta" ampuminen

#25

Viesti MarkoS »

Kari Aittomäki kirjoitti: Mites on se tonttiinvienti?
Sitä ei ole mulle kukaan varsinaisesti opettanu, mutta tiedän että joissain teränantotilanteissa on hyvä naulata kohde tantereeseen, jossa tilanne on ikäänkuin stabiilimbi
Hieman OT; Nämä lueskelemani historialliset manuaalit painottavat usein erityisesti haarniskoiduissa tilanteissa että ensin kaveri maahan ja sitten vasta lähdetään miettimään reiän tekoa. 'Käsipyssyt' taasen tällä ajalla olivat sen verran massiivisia että niitä oli helpompi käyttää nuijana jos ei ampuminen onnistunut :hivutus:
Vor Nach Schwech Stärke Indeβ|Fühlen
+C:A:F:A+
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Re: "Kainalosta" ampuminen

#26

Viesti sinappi »

YJT kirjoitti:
KSa kirjoitti: Yksi vaihtoehto tuohon hätälaukaukseen on käyttää aseen piippu kiinni hyökkääjässä ja laukaista heti kontaktin jälkeen eli piipun irrottua kosketuksesta.
Onko tässä kuitenkin se vaara, että aseen luisti pääsee liikkumaan pikkuisen taakse kun stressitilanteessa asetta työntää vastustajaan kiinni? Sitten huonolla tuurilla se luisti ei palaudu etuasentoon, ja sattuu ikävässä paikassa toimintahäiriö. Tosiasia kuitenkin lienee, että on suuri riski että sitä asetta ei vain "käytetä" kiinni kohteessa, vaan se lyödään kiinni jonkinlaisella voimalla.
Ei aiheeseen liittyen: Tuli tuosta mieleen, että eikö tuota voisi käyttää ampuma-asetta vastaan puolustauduttaessa? Siis lähitilanteessa vetää aseen piipun itseään vasten siten että luisti liikkuu taakse, joloin iskuvasara ei pääse liikkumaan tappiin asti ja ase ei laukea.
Tiedän, että luistin ei kuuluisi tehdä tätä, mutta tiedän myös että käytännössä tällaista voi tapahtua (ja tapahtuukin). Ei välttämättä juuri tällaisessa lähikamppailutilanteessa, mutta esim. jotkut eivät pidä hyvänä tapana sitä että aseen tila tarkistetaan rutiininomaisesti vetämällä luistia sen verran taakse että nähdään onko patruuna patruunapesässä vai ei. Perusteluna juuri se, että luisti saattaa jäädä pikkuisen taakse.
Missä tilanteissa patruunapesä sitten ylipäänsä on syytä tarkistaa?
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Re: "Kainalosta" ampuminen

#27

Viesti YJT »

sinappi kirjoitti: eikö tuota voisi käyttää ampuma-asetta vastaan puolustauduttaessa? Siis lähitilanteessa vetää aseen piipun itseään vasten siten että luisti liikkuu taakse, jolloin iskuvasara ei pääse liikkumaan tappiin asti ja ase ei laukea.
Itse en olisi niin varma siitä että tuo toimii käytännössä, että lähtisin kokeilemaan. Voisin kuvitella että mikäli on sellaisessa tilanteessa että tuollaista voisi lähteä kokeilemaan, olisi käytössä myös muita, itselle huomattavasti turvallisempiakin keinoja.
sinappi kirjoitti: Missä tilanteissa patruunapesä sitten ylipäänsä on syytä tarkistaa?
Varmaan ainakin silloin kun aseen tilasta ei ole tietoa. Tuossa tarkoitin siis tällaista aseen virittämisen jälkeen tehtävää visuaalista varmistusta siitä, patruuna tosiaan meni patruunapesään. Jos poimii aseen jostain eikä ole tietoa siitä, onko ase ladattu tai patruuna partuunapesässä vai ei, aseen tila tulee luonnollisesti tarkistaa.

Itse olen kyllä tottunut tekemään tämän partuunapesän tarkistamisen, mutta jotkut eivät suosi tätä tapaa.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Filipino
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 361
Lauteille: Helmikuu 2005

Re: "Kainalosta" ampuminen

#28

Viesti Filipino »

sinappi kirjoitti: Missä tilanteissa patruunapesä sitten ylipäänsä on syytä tarkistaa?
Aseen lippaanvaihdon yhteydessä tapahtuva viritysliike (häiriönpoisto/ tyhjäksi ampuminen) viritysliike on treenattava sellaiseksi, ettei turhanaikaista näpelöintiä tarvita. Se on vähän sama, kun väki takoo lippaan pohjaa vaihdon jälkeen. Tämäkin tulee hermottaa 10 000 x toimintavarmaksi siten, että yksi kunnon kämmenpohjatyöntöpukkauslyönti riittää ja sormitsekkausveto varmistaa pysyvyyden. Oman aseen tila on tiedostuttava tehtyjen rutiinien avulla. Siis ladattu!/ lataamaton!/ milloin?/ missä? -kaaviolla.

Aseen riistossa tietenkin automaattinen viritysliike, jotta varmistuu uhkaaminen ladatulla aseella. Tuokin pitää harjoitella, ettei hämmenny putoavasta patruunasta eikä lähde poimimaan sitä maasta. Näissä hermotuksissahan (verrokkina hylsyjen poiminta) pahoja tappioita on päässyt syntymään.

Eri asia on sitten kun ottaa minkä tahansa aseen missä tahansa muussa kuin tactilanteessa vain tsekkausta/ treeniä varten. Lipas pois ja tuplaviritys tyhjyyden varmistamiseksi muttei lippaan laiton jälkeen enää viritystä. Tämän verran tulee keskittymisen olla mukana, kun taktistatoimintaa ei harjoiteta. Tämä nyt on sivujuonne. Selventää vain tuota ajatuksen ja hermotuksen yhteiskulkua.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Re: "Kainalosta" ampuminen

#29

Viesti Mjölnir »

sinappi kirjoitti: Missä tilanteissa patruunapesä sitten ylipäänsä on syytä tarkistaa?
Minä tarkastan patruunapesän aina ottaessani aseen käteen. Lisäksi tarkastan sen, kun olen tehnyt aseen palvelustehtävä edellyttämään tilaan.

Taktisesti en tee patruunapesän tarkastusta, ts. "tilanteessa". Ennen sitä ja sen jälkeen, ehkä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Re: "Kainalosta" ampuminen

#30

Viesti YJT »

KSa kirjoitti: Yksi vaihtoehto tuohon hätälaukaukseen on käyttää aseen piippu kiinni hyökkääjässä ja laukaista heti kontaktin jälkeen eli piipun irrottua kosketuksesta.
Katselen tässä juuri Rob Pincusin filmiä Extreme Close Quarters Shooting (voin suositella). Siinä Pincus opettaa nimenomaan välttämään sitä, että aseen piippulinja tulee oman vartalon etupuolelle. Syitä esitetään kolme:
- ihminen reagoi luonnostaan tökkäisyyn väistämällä, jolloin laukaus saattaa mennä ohi
- kohdehenkilö saattaa havaita aseen ja pyrkiä ohjaamaan sen sivuun (tai saamaan itselleen)
- saatetaan aiheuttaa toimintahäiriö aseeseen

Näistä kaksi ensimmäistä ovat ehkä melko teoreettisia riskejä, varsinkin jos ase on tarkoitus laukausta välittömästi kontaktin jälkeen. Ja kun vielä huomioidaan stressin vaikutukset, niin riski siihen että kohde huomaa aseella tökkäisyn ajoissa on ehkä aika pieni (tosin pienikin riski on aina riski). Siitä kolmannesta syystähän olikin jo puhetta.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 41 kurkkijaa