Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

"Kainalosta" ampuminen

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

"Kainalosta" ampuminen

#1

Viesti Ronin »

Eli asento, jossa ase vedetään vyöltä ja tuodaan ylös siten, että oma peukalo koskettaa saman puolen rintalihasta, näin:

Kuva

Miten tuossa asennossa tähtääminen tapahtuu? Täytyykö vain harjoitella ja kokeilla vai onko siihen jopa jokin metodi?
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Re: "Kainalosta" ampuminen

#2

Viesti Kari Aittomäki »

Point your dick.
Rest will follow.

Ittelleni juurevan raskasruhoisena tuo on hyvin luonteva tapa.
Eli otan kamaen, torjun vasemmalla kädellä+vartalon liikkeellä rynnijän toimintoja, vedän pössyn esiin, tuen vartaloon ja lääpäsen.
Point blank pannuhuoneeseen.

Erinomainen tapa, intohimoinen myös.
Vaikka ittelleni tuo peukku rintaan ei oookaan mikään juttu, karatessa oon oppinu kiristään kainalon niin että käsi voipi liikkua = variantteja on ammuta naamasta aina jalkaterään asti.

väkevää
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Re: "Kainalosta" ampuminen

#3

Viesti YJT »

Kyseessä on nk. hätälaukausote. Itse pidän asetta vähän alempana, ranne alimpien kylkiluiden kohdalla. Oikea paikka määräytyy varmasti jokaisen yksilöllisten fyysisten ominaisuuksien mukaan (käden pituus, liikkuvuus, se varustus jossa asetta kantaa, jne).

Mielestäni tuossa "peukalo koskettaa rintalihasta" -tavassa ongelmana on se, että luisti osuu helposti vartaloon tai vaatteisiin; asetta kannattaa kallistaa hieman ulospäin ja ainakin itselläni ranteen kiertäminen ulospäin tuosta asennosta on luonnotonta.

Asehan osoittaa luonnostaan hieman alaviistoon, jolloin kosketusetäisyyksiltä ammuttaessa (mille etäisyydelle tuo asento on tarkoitettu), osumat tulevat lantion seudulle.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Re: "Kainalosta" ampuminen

#4

Viesti Mjölnir »

Ronin kirjoitti: Miten tuossa asennossa tähtääminen tapahtuu? Täytyykö vain harjoitella ja kokeilla vai onko siihen jopa jokin metodi?
Yliopittu tekniikka, joka on vartalosuuntainen. Itse olen tuota paljon treenannut, ja toimii hyvin.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Re: "Kainalosta" ampuminen

#5

Viesti Kari Aittomäki »

Vartalonsuuntainen?

Meinaa varmaan samaa kuin point your dick, joka on erään win chun -opettajan läppä ja MikaelF:n mulle kertoma.
Tarkottaa keskilinjan kautta hyökkäämistä. Pistoolilla siten, että liikutaan vastustajan vasemmalle(huonommalle) puolelle pyrkimyksenä saada clear shot joko primäärimaaliin tai, jos aikaa siunaantuu, lamaannuttaviin kohteisiin.
Kainalo tiukkana, kaali alhaalla ja vapaa käsi ja jalkatyö aktiivisena.

Noinko?
Filipino
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 361
Lauteille: Helmikuu 2005

Re: "Kainalosta" ampuminen

#6

Viesti Filipino »

Ronin kirjoitti: Eli asento, jossa ase vedetään vyöltä ja tuodaan ylös siten, että oma peukalo koskettaa saman puolen rintalihasta, näin:

Kuva
En nostaisi asetta (enkä nosta) noin korkealle. Suoraan vedosta piippulinja eteen: siis irti kotelosta sen verran, että nousee, ase vartalokylkeen kiinni mutta ei nosteta kovin ylös. Tällöin piippu jää turvallisemmin kotelon yläpuolelle, siis sen/ niiden ensimmäisten laukausten ajan. Sormihan resetoi koko ajan/ ase rekylöi enemmän tai vähemmän koska oma kroppa on kuitenkin liikkeessä vastapuolen toiminnasta johtuen. Mikäli ase on kovin korkealla omat raajat voi jäädä "tulen alle". Näin mikäli on lonkkakanto - reisitelakka toki muuttaa/ johtaa ehkä enemmän tuohon suuntaan, koska vetoliike lonkalta on joka tapauksessa pidempi ja vaatii enemmän liike-energiaa (joka liike saadaan stopattua jossain rintakehän alapuolella). Tekniikka tukee myös aseriiston kannalta asian tarkastelua. Asetta vedetään/ kyetään vetämään vain sen verran ulos, että saadaan liipaisinsormi paikalleen ja laukaus lähtemään.

Peukalo irti aseotteesta ei kyllä pitolujuutta paranna. Kun kahden käden ote on hermotettu selvästi luistin toiselle puolelle, stressitilanteessa sormi lepää kyllä toisella puolella, ellei kyseessä ole vahinko. Ote aseesta on tuolloin kyllä kovin heppoinen. Jos tuosta ottteesta aseen siirtää (siis onnistutaan irtautumaan) kahden käden otteeseen peukalon kanssa tumpulointi voi aiheuttaa kalliita sekunnin kymmenyksiä. Liipaisinsormihan kyllä resetoi 0,15 - 0,20 sek:ssa, mikäli ote on saatu ja piippulinja on sinne minne pitää.

Mutta kuten iadossa - ensimmäinen veto on jo viilto eli ensimmäinen laukaus on hermotettava jo kotelosta vedon jälkeen. Ja näissä kuvioissa matkien wanhaa "Step back" - tekniikkaa (ilman "step back´iä"). Nämä ovat vähän näitä uskon asioita eritoten, kun ei ole mikään kiirus Tsetsenian junaan eli on aikaa spekuloida.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Re: "Kainalosta" ampuminen

#7

Viesti Mjölnir »

Uskaltaakohan sitä enää tällaisista keskustella... Ettei tulisi nimismies hakemaan luvat ja aseet pois...
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
TRU
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 293
Lauteille: Lokakuu 2008

Re: "Kainalosta" ampuminen

#8

Viesti TRU »

Filipino kirjoitti: Peukalo irti aseotteesta ei kyllä pitolujuutta paranna. Kun kahden käden ote on hermotettu selvästi luistin toiselle puolelle, stressitilanteessa sormi lepää kyllä toisella puolella, ellei kyseessä ole vahinko. Ote aseesta on tuolloin kyllä kovin heppoinen. Jos tuosta ottteesta aseen siirtää (siis onnistutaan irtautumaan) kahden käden otteeseen peukalon kanssa tumpulointi voi aiheuttaa kalliita sekunnin kymmenyksiä. Liipaisinsormihan kyllä resetoi 0,15 - 0,20 sek:ssa, mikäli ote on saatu ja piippulinja on sinne minne pitää.
Juu, ja miksi opetella vetämään ase eri otteeseen (siis peukalo auki) tavoiteltaessa "hätälaukausotetta" kun asetta voi pitää ihan samalla tavalla kuin "normaali"vedossa esittämälläsi tavalla. Eli veto kotelosta, kääntö jne.

Sitten tulee mieleen että kuvan rinta/peukalo-tekniikka vaatisi itsessään todella paljon harjoittelua/toistoja ja sittenkään epäilisin sen toimivuutta stressitilanteessa (ainakaan minulla). Sillä ajatus "näin vedän yleensä mutta sitten hätälaukausotteessa muistan avata tuon peukalon ja..." on hieman liian luottavainen, tilannehan on siis "hätä" joka väistämättä tuo stressin ja paineen. Ja saattaapa se kiireenkin tuoda :smt003

Sen sijaan esittämäsi (myös YJT:n, Sepon kanssa on sama oppi saatu..) malli on luonnollinen osa "normaalin" vedon liikerataa että sikäli...Lisäksi vapaana heiluvan peukalon voi pahimmassa tapauksessa sählätä vaikka luistin taakse, tarkoitushan tuossa kuitenkin on nuhjata ja liikkua. Itse nakkisormena vierastan kovin hienomotorista tekniikkaa jos yksinkertaisempikin (ja turvallisempi) vaihtoehto on tarjolla.

Kokonaan oma keskustelun aiheensa olisi sitten hätälaukaustekniikoista puhuttaessa tuo vasemman käden käyttö/paikka ettei vaan satu Juhaa leukaan....

TRU
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

Re: "Kainalosta" ampuminen

#9

Viesti Ronin »

Tuo tekniikkahan alkaa jo hahmottua, paljon hyvää infoa täällä!
Filipino kirjoitti: Peukalo irti aseotteesta ei kyllä pitolujuutta paranna. Kun kahden käden ote on hermotettu selvästi luistin toiselle puolelle, stressitilanteessa sormi lepää kyllä toisella puolella, ellei kyseessä ole vahinko. Ote aseesta on tuolloin kyllä kovin heppoinen. Jos tuosta ottteesta aseen siirtää (siis onnistutaan irtautumaan) kahden käden otteeseen peukalon kanssa tumpulointi voi aiheuttaa kalliita sekunnin kymmenyksiä. Liipaisinsormihan kyllä resetoi 0,15 - 0,20 sek:ssa, mikäli ote on saatu ja piippulinja on sinne minne pitää.
Tuo kuvan peukalon asento johtunee siitä, että muistaakseni juuri tuon käden peukalo on kertaalleen SN:ltä revennyt irti ja ommeltu takaisin kiinni = miltei käyttökelvoton, tyypillä on siis peukalo tuossa asennossa aikalailla koko ajan.

Muuten rinta-/peukalotekniikan idea oli muistaakseni ihan se, että saa aseen "stabilisoitua" vartalon suuntaiseksi, ja että ase on mahd.lähellä omaa kehoa = vastustajan hankalampi saada otetta/hallintaa ampuvasta kädestä. Muistini tosin voi olla väärässä. Mutta siis, että peukalon asennon ei tulisi poiketa sen normaaliasennosta "tavallisesti" ammuttaessa.

Miten muuten pidätte peukaloitanne kahdellakin kädellä ammuttaessa? Rob Leathamin tyyli, eli peukalot suorina ja kiinni aseessa, Brian Enosin tyyli, eli peukalot suorina ja irti aseesta, vai perinteisempi, peukalot koukussa-tyyli?


Tänään juuri mietin töihin kävellessä takki päällä, että noin korkealle vedettynä esim. takin rintataskun läpän voisi hyvinkin kuvitella päätyvän jonnekin ei-toivottuun paikkaan noin ammuttaessa.


TRU, mites, onko vasemman käden käytölle/paikalle jotain ihan metodiakin muuta kuin "pidä-pois-tieltä"?
Mjölnir kirjoitti: Uskaltaakohan sitä enää tällaisista keskustella... Ettei tulisi nimismies hakemaan luvat ja aseet pois...
Niin siis ihan kaverin puolesta tässä kyselen, minä mitään tommosia...
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
TRU
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 293
Lauteille: Lokakuu 2008

Re: "Kainalosta" ampuminen

#10

Viesti TRU »

Ronin kirjoitti: Miten muuten pidätte peukaloitanne kahdellakin kädellä ammuttaessa? Rob Leathamin tyyli, eli peukalot suorina ja kiinni aseessa, Brian Enosin tyyli, eli peukalot suorina ja irti aseesta, vai perinteisempi, peukalot koukussa-tyyli?
Minä en niin noista tyyleistä niin tiedä mutta itse pidän peukalot ristissä (vrt. "peukalot-koukussa"-tyyli) johtuen siitä että aloittelin ampumaurani revolvereilla ja toisekseen ote on meikäläisen feminiinikäsille sopiva :( .

Ote riippuu aika paljon fysiikasta, käytettävästä aseesta jne....jos ihan ensikertalaista opettaisin niin tarjoaisin tuota "peukalot-suorana-metodia". Mutta kukin tyylillään, harjoitellessa sen sitten näkee mikä itselle toimii ja mikä ei.
TRU, mites, onko vasemman käden käytölle/paikalle jotain ihan metodiakin muuta kuin "pidä-pois-tieltä"?
Karrikoidusti sanoen esittämäsi "pidä-pois-tieltä" on aika hyvä metodi ;) Olen monenmoista koulutusta kierrettyäni nähnyt kaikenlaisia esityksiä tältäkin alalta...eräskin pösilö opetti jätäkän pysäyttämisen vasemmalla kädellä, samaan aikaan oli tarkoitus somottaa hätälaukausotteesta hyökkääjää. No onneksi (yllättäen) tuokin vain kylmäharjoiteltiin.

Vasemman käden olen nähnyt vietävän täysin suoraksi vasemmalle vartalosta pois, nostettavan rintalihaksen tasolle vartaloon kiinni nyrkkiin jne. Onhan näitä. Itselläni käsi on hätälaukausotteessa vatsan/ylävatsan tasolla avoimena vartalossa kiinni, johtuen siitä että vetäessäni vasen käsi on vyötärön tasalla "puolikuppi" asennossa valmiina tulemaan aseotteeseen vedon edistyessä.

Tämä toimii minulla, mitään Jumalan sanaa se ei ole, vaihtoehtoja ja tyylejä on muitakin.

Huomioitavaa on että vedon jatkuessa aseella voidaan vaikka survaista hyökkääjää käkättimeen jos tarve (hätä) niin vaatii ja etäisyys on lyhyt. Mutta näistä eri variaatioista Filipinolla on enemmän tietoa ja hän osaa varmasti hieman perusteellisemmin otteet kuvailla.

TRU
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Re: "Kainalosta" ampuminen

#11

Viesti Mjölnir »

Mulla tukikäsi on kiinni rinnassa suorituksen aikana, ellei kyseessä ole käsirysy, jolloin se on tilanteen vaatimassa paikassa.

maanantaina viimeksi tein tuota tekniikkaa fx:llä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Re: "Kainalosta" ampuminen

#12

Viesti YJT »

TRU kirjoitti: Karrikoidusti sanoen esittämäsi "pidä-pois-tieltä" on aika hyvä metodi ;) Olen monenmoista koulutusta kierrettyäni nähnyt kaikenlaisia esityksiä tältäkin alalta...eräskin pösilö opetti jätäkän pysäyttämisen vasemmalla kädellä, samaan aikaan oli tarkoitus somottaa hätälaukausotteesta hyökkääjää. No onneksi (yllättäen) tuokin vain kylmäharjoiteltiin.
No en mä nyt tiedä; pösilö... Esim. Gabe Suarez opettaa tällä tavalla. Jos ajatellaan että hätälaukausotetta käytetään nimenomaan kamppailutilanteessa, niin onko järkevämpää torjua hyökkääjän puukkoa sillä riskillä että omaan tukikäteen saattaa tulla osuma, vai pitää käsi pois tieltä jolloin hyökkääjä pääsee lähes 100% varmuudella lyömään vähintään kerran sillä puukolla, todennäköisesti useitakin kertoja?

Jos asetta pitää sillä minun kuvaamallani tavalla niin aseen piippu osoittaa alaviistoon. Jos vasemmalla kädellä sitoo hyökkääjän oikeaa kättä, niin aseen piipun ja oman käden välissä on enemmän etäisyyttä kuin aseen piipunsuusta on matkaa kohteeseen. Täytyy homman mennä aika reisille, että tällä tavalla ammuttaessa ampuisi omaan käteen.

En ole tehnyt tuota elävästi muuten kuin muovikuula-aseella, mutta olen radalla kannatellut IPSC-taulua hartiasta ja ampunut siihen kovilla hätälaukausotteesta (varovaisuutta noudattaen, tosin). En pitäisi sitä itsensä ampumista suurimpana riskinä tuollaisessa tilanteessa: ollaan siis aseenkäyttötilanteessa jolloin riski jo muutenkin on oleellisesti kohonnut, ja kohdehenkilö on käytännöss iholla kiinni...
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Re: "Kainalosta" ampuminen

#13

Viesti YJT »

Ronin kirjoitti: Miten muuten pidätte peukaloitanne kahdellakin kädellä ammuttaessa? Rob Leathamin tyyli, eli peukalot suorina ja kiinni aseessa, Brian Enosin tyyli, eli peukalot suorina ja irti aseesta, vai perinteisempi, peukalot koukussa-tyyli?
Mun mielestä peukalot suorina aseessa kiinni antaa parhaan tuen; huomaa erityisesti yhdellä kädellä ammuttaessa. Ja kuten on moneen kertaan todettu, ei välttämättä ole järkevää opetella erilaisia suoritustapoja erilaisiin tilanteisiin, jos samakin tyyli toimii kaikissa.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
TRU
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 293
Lauteille: Lokakuu 2008

Re: "Kainalosta" ampuminen

#14

Viesti TRU »

YJT kirjoitti: Jos asetta pitää sillä minun kuvaamallani tavalla niin aseen piippu osoittaa alaviistoon. Jos vasemmalla kädellä sitoo hyökkääjän oikeaa kättä, niin aseen piipun ja oman käden välissä on enemmän etäisyyttä kuin aseen piipunsuusta on matkaa kohteeseen. Täytyy homman mennä aika reisille, että tällä tavalla ammuttaessa ampuisi omaan käteen..
Olen jonkin verran noihin Suarezin oppeihinkin tutustunut mutta tämä jutska ei nyt ole pistänyt silmään...siinäpä syy taas tutustua uudestaan. Hänellä on ihan hyvä foorumikin kunhan sen uskonnollisen "paatoksen" suodattaa pois...mutta sehän ei aseoppeja himmennä.

Tämä esimerkkini pösilö teki pysäytyksen/tuuppauksen (tai mikä lienee olikin) aika tarkkaan tuonne hyökkääjän solar plexuksen tienoille ja minun makuuni oli hieman liian alas ja keskelle että olisin hätälaukausotteesta ryhtynyt ampumaan. Ainakin kun minä suuntia mallailin niin tuli käsi aika tavalla sinne osuma-alueelle hänen opeissaan.

Esittämäsi hyökkääjän käden sitominen on jo toinen juttu ja ymmärrän pointin tässä. Torjua voi, sitoakin jne, mutta itse kyllä yrittäisin sen oman kätösen pitää pois sieltä keskimassasta...tai ehkä mä olen vaan liian varovainen, tiedä häntä.

Mutta kuten todettu jo aiemmin, malleja on monia ja tässähän se homman suola onkin; löytää ne jotka itsellä skulaa.

TRU
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Re: "Kainalosta" ampuminen

#15

Viesti YJT »

TRU kirjoitti: Tämä esimerkkini pösilö teki pysäytyksen/tuuppauksen (tai mikä lienee olikin) aika tarkkaan tuonne hyökkääjän solar plexuksen tienoille ja minun makuuni oli hieman liian alas ja keskelle että olisin hätälaukausotteesta ryhtynyt ampumaan.
Juu, ja se pysäyttäminenkin toiminee paljon paremmin kun tökkää tukikädellä kasvoihin (silmiin), verrattuna tuonne solar plexukseen lyömiseen.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 37 kurkkijaa