Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

"Kainalosta" ampuminen

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

KSa
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 139
Lauteille: Tammikuu 2008

Re: "Kainalosta" ampuminen

#31

Viesti KSa »

YJT kirjoitti:
KSa kirjoitti: Yksi vaihtoehto tuohon hätälaukaukseen on käyttää aseen piippu kiinni hyökkääjässä ja laukaista heti kontaktin jälkeen eli piipun irrottua kosketuksesta.
Katselen tässä juuri Rob Pincusin filmiä Extreme Close Quarters Shooting (voin suositella). Siinä Pincus opettaa nimenomaan välttämään sitä, että aseen piippulinja tulee oman vartalon etupuolelle. Syitä esitetään kolme:
- ihminen reagoi luonnostaan tökkäisyyn väistämällä, jolloin laukaus saattaa mennä ohi
- kohdehenkilö saattaa havaita aseen ja pyrkiä ohjaamaan sen sivuun (tai saamaan itselleen)
- saatetaan aiheuttaa toimintahäiriö aseeseen

Näistä kaksi ensimmäistä ovat ehkä melko teoreettisia riskejä, varsinkin jos ase on tarkoitus laukausta välittömästi kontaktin jälkeen. Ja kun vielä huomioidaan stressin vaikutukset, niin riski siihen että kohde huomaa aseella tökkäisyn ajoissa on ehkä aika pieni (tosin pienikin riski on aina riski). Siitä kolmannesta syystähän olikin jo puhetta.
Joo, kaksi ensimmäistä kuulostaa kahvipöytä-teorioilta. Tosta luistin taakse jäämisen aiheuttamasta häiriöstä sanottiin, että riski olisi pieni nykyaikaisella palveluspistoolilla. Tätä opettaneet kaverit piti isompana riskinä sitä, että keskiverto poliisi ampuu jalkaan itseään kun kropat törmää yhteen ja ase jää väliin (tätä aseella tökkäisyä ruvettiin siis opettamaan sen jälkeen kun poliisi oli ampunut itseään reiteen). En tiedä mitä käytännön kokemuksia on sen jälkeen kertynyt, kun en ole ehtinyt nähdä sitä porukkaa pariin vuoteen.

Fairbairn ja Sykes opetti 20-luvulla kutakuinkin ketjun alussa olevan kuvan mukaista juttua. Ase omassa kropassa kiinni, kallistettuna ulospäin ettei luisti ota kiinni ja toinen käsi lyö/torjuu/työntää.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

"Kainalosta" ampuminen

#32

Viesti Mjölnir »

Toi YJT:n suosittelema video Rob Pincukselta on hyvä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

"Kainalosta" ampuminen

#33

Viesti YJT »

...Kuten on kaikki tähän mennessä näkemäni Pincusin materiaali: vähintäänkin hyvää, parhaimmat erittäin hyviä.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

"Kainalosta" ampuminen

#34

Viesti Mjölnir »

YJT kirjoitti: ...Kuten on kaikki tähän mennessä näkemäni Pincusin materiaali: vähintäänkin hyvää, parhaimmat erittäin hyviä.
Mielestäni poikkeavaa kyseisessä materiaalissa on, että Pincus ajattelee itsepuolustusta ikäänkuin kokonaisvaltaisesti, ei pelkästään ampuma-asekeskeisesti.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
carenza
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 481
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

"Kainalosta" ampuminen

#35

Viesti carenza »

Täälläpäin törmää näihin Suuriin ja Mahtaviin opettajiin jotka opettavat ampumistaktiikoita 15vuoden poliisikokemuksella ilman yhtään varsinaista fire on duty tilannetta, ja sitten kun juttelee näiden pari kolme kertaa sotimassa käyneiden henkivartijoiden kanssa niin hiukan eri kuva onneksi tulee :D
Risto Hietala

"I fell down to inside of my car and they thought that I had collapsed but I was just reaching my Nunchakus and now I was ready to fight against those seven thugs" -Sifu Fong
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 30 kurkkijaa