Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista
Valvoja: Valvoja
Re: Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista
1. Jos menee leikkuuseen niin ainoa vaihtoehto on hiiliteräs. Ruostumaton (440 & co.) on liian pehmeää jotta se pysyisi terävänä tai yleensäkän suorana. Jos pelkästään ilmaan huitomiseen niin alumiini/sinkki/beryllium on hyvä, eli perus iaito, toisaalta myös hyvin tehty ruostumaton on hyvä, huom. hyvin tehty. esim. Nine circles Kurin stainless steel iaito.
2. Painopiste on yleisesti sijoittunut, ainakin kiinalaisissa tuotantomiekoissa, noin 5 tuumaa tsuban yläpuolelle. Profiili riippuu leikkauskohteesta, pehmeisiin pieni niku ja koviin iso niku, jotta terä kestäisi paremmin. paino menee yleensä pituuden mukaan, n. 600 - 900 grammaa, leikkuuterissä voi olla jopa 1300 grammaa.
3. Jos miekka menee iai-tyyliseen käyttöön niin tsuban pitäisi mieluusti olla mahdollisimman sileä, koska kaikki epätasaisuudet hankaavat kättä ja aiheuttavat silloin tällöin verisiä hiertymiä. Tsubia on myös eri painoisia joilla voi hienosäätää miekan painoa ja painopistettä.
4. Tsuka, aina puuta, muita ei edes kannata harkita. pituus oman maun mukaan, pitkä tasapainottaa ja auttaa saamaan leikkaukseen voimaa, mutta hidastaa lyöntiä ja tekee siitä vaikeamman (oikea käsi joutuu kiertämään kauempaa kuin vasen käsi). Tietysti riippuu pituudesta.
5. Ito, yleisesti puuvillaa. Voi olla myös nahkaa tai silkkiä. Ito voi olla punottu (tsukamaki) monella eri tapaa, mutta pääasia, joka on ehdoton, on että iton pitää olla tiukka. Jos ito löystyy tai on löysä, on miekka lyödessä vaarallinen.
6. Saya on aina puuta, paitsi joissain halpis-wallhangereissä ja sota-ajan guntoissa. Oikeastaan hirveää valikoimaa sayoissa ei ole, paitsi tupen suun koristelu rottingilla tai same:lla. Miekka voi tietysti olla shirasaya, eli miekan tuppi ja kahva on tehty samasta puusta, mutta tälläisia miekkoja ei voi käyttää lyömiseen tai leikkaamiseen, koska kahvaa ei ole tehty kestämään kovia rasituksia. fuchi/kashira, ito, same ja kahvan muotoilu vahvistavat miekan kahvaa, jotta se kestää leikata.
Nämä siis lähinnä omia ajatuksia. Jos miekalla ei leikata mitään, niin iaito on hyvä miekka aloittaa. Kiinalaisissa miekoissa kun ei yleensä ole asiat lähellekkään kohdallaan jotta niillä voisi harjoitella tosissaan iai-harjoitteita, vaan ne ovat pääsääntöisesti suunnattu leikkaamiseen.
2. Painopiste on yleisesti sijoittunut, ainakin kiinalaisissa tuotantomiekoissa, noin 5 tuumaa tsuban yläpuolelle. Profiili riippuu leikkauskohteesta, pehmeisiin pieni niku ja koviin iso niku, jotta terä kestäisi paremmin. paino menee yleensä pituuden mukaan, n. 600 - 900 grammaa, leikkuuterissä voi olla jopa 1300 grammaa.
3. Jos miekka menee iai-tyyliseen käyttöön niin tsuban pitäisi mieluusti olla mahdollisimman sileä, koska kaikki epätasaisuudet hankaavat kättä ja aiheuttavat silloin tällöin verisiä hiertymiä. Tsubia on myös eri painoisia joilla voi hienosäätää miekan painoa ja painopistettä.
4. Tsuka, aina puuta, muita ei edes kannata harkita. pituus oman maun mukaan, pitkä tasapainottaa ja auttaa saamaan leikkaukseen voimaa, mutta hidastaa lyöntiä ja tekee siitä vaikeamman (oikea käsi joutuu kiertämään kauempaa kuin vasen käsi). Tietysti riippuu pituudesta.
5. Ito, yleisesti puuvillaa. Voi olla myös nahkaa tai silkkiä. Ito voi olla punottu (tsukamaki) monella eri tapaa, mutta pääasia, joka on ehdoton, on että iton pitää olla tiukka. Jos ito löystyy tai on löysä, on miekka lyödessä vaarallinen.
6. Saya on aina puuta, paitsi joissain halpis-wallhangereissä ja sota-ajan guntoissa. Oikeastaan hirveää valikoimaa sayoissa ei ole, paitsi tupen suun koristelu rottingilla tai same:lla. Miekka voi tietysti olla shirasaya, eli miekan tuppi ja kahva on tehty samasta puusta, mutta tälläisia miekkoja ei voi käyttää lyömiseen tai leikkaamiseen, koska kahvaa ei ole tehty kestämään kovia rasituksia. fuchi/kashira, ito, same ja kahvan muotoilu vahvistavat miekan kahvaa, jotta se kestää leikata.
Nämä siis lähinnä omia ajatuksia. Jos miekalla ei leikata mitään, niin iaito on hyvä miekka aloittaa. Kiinalaisissa miekoissa kun ei yleensä ole asiat lähellekkään kohdallaan jotta niillä voisi harjoitella tosissaan iai-harjoitteita, vaan ne ovat pääsääntöisesti suunnattu leikkaamiseen.
-
- ilmaanpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 4
- Viestit: 13
- Lauteille: Kesäkuu 2007
- Paikkakunta: tampere
Re: Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista
ok sitten tarkennetaan hakua
niin sanotulla sanmai tekniikallavalmistettu terä vs monosteel vaikkapa
1 sanmai....10/45+10/60+rauta selkä 10/45 terä10/60 rautakuoresss taitettu 10 kertaa eli mitäse tekee 1045 kerrosta tai jotain erillis karkaistu
2 monosteel....samta arvot+samakarkaisu..miten nämä eroavat toisistaan eli tarjoaako kunpikaan selkeää etua toiseen nähden
selvyyden vuoksi puhumme nyt ja vastakin leikkuu terästä kohteena olki nuket+matot
oli nuket 100sentiä ympärimitoilla mitattuna rinnan korkeudelta paju rangalla noin sormenpaksuinen ranka.
etukäteen kiitäen
niin sanotulla sanmai tekniikallavalmistettu terä vs monosteel vaikkapa
1 sanmai....10/45+10/60+rauta selkä 10/45 terä10/60 rautakuoresss taitettu 10 kertaa eli mitäse tekee 1045 kerrosta tai jotain erillis karkaistu
2 monosteel....samta arvot+samakarkaisu..miten nämä eroavat toisistaan eli tarjoaako kunpikaan selkeää etua toiseen nähden
selvyyden vuoksi puhumme nyt ja vastakin leikkuu terästä kohteena olki nuket+matot
oli nuket 100sentiä ympärimitoilla mitattuna rinnan korkeudelta paju rangalla noin sormenpaksuinen ranka.
etukäteen kiitäen
aapo
- Jussi Ekholm
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 24
- Viestit: 590
- Lauteille: Maaliskuu 2008
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
- Sivulajit: Miekkojen keräily
Re: Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista
Pahoittelen hieman myöhäistä vastausta, muuton jälkeen olen ilman nettiä vielä tovin. Ihan vain vinkkinä pitäytyisin kaukana noista Kiinassa valmistetuista tuotanto sanmai-teristä. Eivät todellakaan ole hintansa väärti. Kohtuulaatuinen monosteel-terä on paljon luotettavampi vaihtoehto.
En ole metallurgi, enkä osaa kertoa esim. 1045 ja 1060 tai 9260 teräksen rakenteellisia ja kestävyydellisiä eroa. Muuta kuin että hiilipitoisuudet eroavat. Onhan niissä paljon muitakin materiaalisia eroja, mutta kun itselle ne eivät ole niin tärkeitä.
Jos terä on taitettu 10 kertaa, se tekee 1024 kerrosta. Taittotaulukko menee kai näin: 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048, 4096, 8192, etc.
Mikäli omistaa kohtuullisen englanninkielen taidon, näistä asioista on todella helppo ottaa selvää. Netissä on todella paljon keskustelua metallurgiasta, ja niissä keskusteluissa on asiantuntevia henkilöitä mukana. Olettaen, että on oikeasti kiinnostunut asioista ja jaksaa lukea.
Sitten noiden vanhempien kysymysten pariin.
1. Tuli jo sivuttua tuossa ylempänä, en ole metallurgi.
2. En osaa oikein vastata, riippuu niin monesta asiasta. Jos meinaat leikata noita n.1m ympärysmittaisia pajuytimisiä kohteita, ehkä tarvitset kuitenkin jonkin verran nikua. Tuo pajuydin on varmasti kova. Muuten melko leveä ja kapea terä on noin paksuihin mattoihin varmaankin hyvä. En ole kauheasti leikkonut...
3. Edellä tuli jo tyhjentävä vastaus.
4. Tässä nyt hyvä artikkeli tsukan valmistuksesta: http://swordforum.com/swords/nihonto/tsuka.html" onclick="window.open(this.href);return false; Materiaaleina hyviä ovat esim. honoki, poppeli, leppä ja vaahtera. Nämä ovat ns. kuivia puita, jotka sopivat hyvin tsukan valmistukseen. Paksuus ja pituus riippuvat miekasta. Tsukantekijät saattavat jopa tehdä mittojen mukaan tilaustyönä, mutta muuten on tyydyttävä siihen mitä on. Erikokoiset tsukat sopivat erikokoisille käsille. Itselleni iaitojen tsukat ovat usein aika ideaaleja ympärysmitaltaan. Täytyy ottaa huomioon että fuchin ja kashiran mitat vaikuttavat tsukan mahdolliseen ympärysmittaan.
5. Edellä jo tyhjentävä vastaus.
6. Puun valinta tärkeää. Lähes aina lakattu. Lakkaustyylejä on monia, joten viimeistelyssä on valinnanvaraa, tosin ei tuotantomiekoissa paljoakaan... Myös sayatyyppejä on monia, mutta tuotantomiekoissa ei ole valinnanvaraa.
Kun luin listaamiasi asioita, ajattelin kysyä budjettiasi, joka sinulla on miekkaa varten varattuna? Voisi olla helpompaa kääntyä sepän puoleen, mikäli sinulla on tarkat vaatimukset haluamaltasi miekalta. Kannattavaa saattaisi olla ostaa terä joltain modernilta sepältä ja käyttää ammatti-ihmisiä haluamasi mountin kasaamiseen. Hinta tietysti ylittää tuotantoterän mennen tullen, mutta saatpahan ainakin haluamasi. Mikäli olet hakemassa miekkaa tuotantomarkkinoilta, se tarkoittaa lähes väistämättä kompromissien tekemistä joillain osa-alueilla.
En ole metallurgi, enkä osaa kertoa esim. 1045 ja 1060 tai 9260 teräksen rakenteellisia ja kestävyydellisiä eroa. Muuta kuin että hiilipitoisuudet eroavat. Onhan niissä paljon muitakin materiaalisia eroja, mutta kun itselle ne eivät ole niin tärkeitä.
Jos terä on taitettu 10 kertaa, se tekee 1024 kerrosta. Taittotaulukko menee kai näin: 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048, 4096, 8192, etc.
Mikäli omistaa kohtuullisen englanninkielen taidon, näistä asioista on todella helppo ottaa selvää. Netissä on todella paljon keskustelua metallurgiasta, ja niissä keskusteluissa on asiantuntevia henkilöitä mukana. Olettaen, että on oikeasti kiinnostunut asioista ja jaksaa lukea.
Sitten noiden vanhempien kysymysten pariin.
1. Tuli jo sivuttua tuossa ylempänä, en ole metallurgi.
2. En osaa oikein vastata, riippuu niin monesta asiasta. Jos meinaat leikata noita n.1m ympärysmittaisia pajuytimisiä kohteita, ehkä tarvitset kuitenkin jonkin verran nikua. Tuo pajuydin on varmasti kova. Muuten melko leveä ja kapea terä on noin paksuihin mattoihin varmaankin hyvä. En ole kauheasti leikkonut...
3. Edellä tuli jo tyhjentävä vastaus.
4. Tässä nyt hyvä artikkeli tsukan valmistuksesta: http://swordforum.com/swords/nihonto/tsuka.html" onclick="window.open(this.href);return false; Materiaaleina hyviä ovat esim. honoki, poppeli, leppä ja vaahtera. Nämä ovat ns. kuivia puita, jotka sopivat hyvin tsukan valmistukseen. Paksuus ja pituus riippuvat miekasta. Tsukantekijät saattavat jopa tehdä mittojen mukaan tilaustyönä, mutta muuten on tyydyttävä siihen mitä on. Erikokoiset tsukat sopivat erikokoisille käsille. Itselleni iaitojen tsukat ovat usein aika ideaaleja ympärysmitaltaan. Täytyy ottaa huomioon että fuchin ja kashiran mitat vaikuttavat tsukan mahdolliseen ympärysmittaan.
5. Edellä jo tyhjentävä vastaus.
6. Puun valinta tärkeää. Lähes aina lakattu. Lakkaustyylejä on monia, joten viimeistelyssä on valinnanvaraa, tosin ei tuotantomiekoissa paljoakaan... Myös sayatyyppejä on monia, mutta tuotantomiekoissa ei ole valinnanvaraa.
Kun luin listaamiasi asioita, ajattelin kysyä budjettiasi, joka sinulla on miekkaa varten varattuna? Voisi olla helpompaa kääntyä sepän puoleen, mikäli sinulla on tarkat vaatimukset haluamaltasi miekalta. Kannattavaa saattaisi olla ostaa terä joltain modernilta sepältä ja käyttää ammatti-ihmisiä haluamasi mountin kasaamiseen. Hinta tietysti ylittää tuotantoterän mennen tullen, mutta saatpahan ainakin haluamasi. Mikäli olet hakemassa miekkaa tuotantomarkkinoilta, se tarkoittaa lähes väistämättä kompromissien tekemistä joillain osa-alueilla.
Jussi Ekholm
Re: Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista
Rupesi kiinnostamaan tämä.. En ole miekkaa ostamassa, mutta kyselen vaan mielenkiinnosta. Mistä noita seppiä löytää? Onko jotain tiettyjä alan huipputaitajia mistä näitä kannattaisi tilata jos rahalla ei ole väliä?
- jmijmi
- sääreenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 81
- Lauteille: Joulukuu 2006
- Paikkakunta: Imatra
Re: Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista
1045 sisältää 0,45 % hiiltä ja on siis aika pehmeäJussi Ekholm kirjoitti: En ole metallurgi, enkä osaa kertoa esim. 1045 ja 1060 tai 9260 teräksen rakenteellisia ja kestävyydellisiä eroa. Muuta kuin että hiilipitoisuudet eroavat. Onhan niissä paljon muitakin materiaalisia eroja, mutta kun itselle ne eivät ole niin tärkeitä.
1060 sisältää 0.6 % hiiltä ja on huomattavasti kovempi kuin 1045 eikä väänny tai halkeile yhtä helposti huonoissa lyönneissä kuin 1045
9260 on samakuin 1060 lisättynä 2% silikonia joten sitä kutsutaan jousiteräkseksi joka kestää koviakin vääntöjä palaten takaisin muotoonsa vääntymättä.
yleisesti pidetään että paras miekka syntyy AISI 1050 -laatuisesta hiiliteräksestä, jossa on 0,5 % hiiltä - tämä on optimipiste terän kovuuden ja sitkeyden välillä. Tällöin myös monimutkainen terän taittelu voidaan jättää kokonaan pois, sillä teräs on valmiiksi tasalaatuista.
Aloittelialla ehkä, mutta iai-tyylistä harjoittelua aika harvoin aloittelia tekee, tai sitten otteessa/lyönnissä on jotain vikaa, Iaitolla enemmän harjoitellut luultavasti osaa pitää kashiran takaa kiinni ja lukita oikean ranteen tarvittaessa.Nijukun kirjoitti: 3. Jos miekka menee iai-tyyliseen käyttöön niin tsuban pitäisi mieluusti olla mahdollisimman sileä, koska kaikki epätasaisuudet hankaavat kättä ja aiheuttavat silloin tällöin verisiä hiertymiä.
Jos kysyy tyhmän kysymyksen on kerran tyhmä, jos ei kysy on tyhmä aina.
- Risto R
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 3062
- Lauteille: Toukokuu 2005
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista
Mie vähän
Eipä muuta, jatkakaa.
Miekka joko vääntyy tai halkeilee herkemmin ei yleensä molempia. Vääntyminen ehkäisee halkeilua tai muuta repeilyä. Ellet sitten tarkoittanut halkeilulla jotain muuta kuin rasituksesta tapahtuvaa ratkeamista. Kovuushan riippuu myös lämpökäsittelystä, joten jotkin 1045 miekat voivat olla kovempiakin kuin 1060 miekat. Numerot auttaa, mutta niihin ei aina kannata tuijottaa.jmijmi kirjoitti: 1060 sisältää 0.6 % hiiltä ja on huomattavasti kovempi kuin 1045 eikä väänny tai halkeile yhtä helposti huonoissa lyönneissä kuin 1045
Tässähän tämä silicon ei taida kuitenkaan olla silikonia, vaan piitä.jmijmi kirjoitti: 9260 on samakuin 1060 lisättynä 2% silikonia joten sitä kutsutaan jousiteräkseksi joka kestää koviakin vääntöjä palaten takaisin muotoonsa vääntymättä.
Eipä muuta, jatkakaa.
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409
Liity etupotkijaksi!
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409
Liity etupotkijaksi!
- jmijmi
- sääreenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 81
- Lauteille: Joulukuu 2006
- Paikkakunta: Imatra
Re: Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista
Kiitoksia korjauksista ,vähän väsyneenä tulee helposti pikku virheitä,kuten tuo piin englantilaisen version käännös.
Jos kysyy tyhmän kysymyksen on kerran tyhmä, jos ei kysy on tyhmä aina.
Re: Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista
Tietysti riippuu tyylisunnasta ja yleensäkin lajista, mutta jos jos iaitolla lyö pitämällä kashiran "takaa" kiinni, eli vasemman käden kämmenmonttu keskellä kashiraa, niin ei tenouchi voi olla kovinkaan tehokas, koska teän paino tulee silloin enemmän ranteen päälle kuin suoraan luiden suuntaan. Vai tarkoititko kenties fuchia??
Toinen tyyli-kohtainen juttu on tuo tsuba, koska suurimmassa osassa miekkatyylejä käsi pidettään kiinni tsubassa, ainakin etusormi. Tällöin tsuba hankaa sormea. tietysti on James Williamsin Nami ryu, jossa ote on 15 cm tsubasta .
On tietysti joitain muitakin tyylejä, kuten osa Eishin-ryu:sta, sekä tatsumi-ryu, jotka eivät pidä otetta lähellä tsubaa. Aika paljon kuitenkin porukka harjoittelee hienosti koristeluilla tsubilla, lähinnä makuasia. Tietysti riippuu paljonko harjottelee... .
Toinen tyyli-kohtainen juttu on tuo tsuba, koska suurimmassa osassa miekkatyylejä käsi pidettään kiinni tsubassa, ainakin etusormi. Tällöin tsuba hankaa sormea. tietysti on James Williamsin Nami ryu, jossa ote on 15 cm tsubasta .
On tietysti joitain muitakin tyylejä, kuten osa Eishin-ryu:sta, sekä tatsumi-ryu, jotka eivät pidä otetta lähellä tsubaa. Aika paljon kuitenkin porukka harjoittelee hienosti koristeluilla tsubilla, lähinnä makuasia. Tietysti riippuu paljonko harjottelee... .
- Jussi Häkkinen
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 7
- Viestit: 19092
- Lauteille: Helmikuu 2005
Re: Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista
Uskon, että tarkoitetaan fuchia.Nijukun kirjoitti: Tietysti riippuu tyylisunnasta ja yleensäkin lajista, mutta jos jos iaitolla lyö pitämällä kashiran "takaa" kiinni, eli vasemman käden kämmenmonttu keskellä kashiraa, niin ei tenouchi voi olla kovinkaan tehokas, koska teän paino tulee silloin enemmän ranteen päälle kuin suoraan luiden suuntaan. Vai tarkoititko kenties fuchia??
Silti, muutamassa tyylissä (IIRC, I think I do) vasemman käden ote on juuri tuo kuvaamasi (ja perustelutkin kuulemma hyvät). Urakkanuppi.
Jussi Häkkinen
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Re: Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista
varmaankin ne @#!"&&#" aikidokat...Silti, muutamassa tyylissä (IIRC, I think I do) vasemman käden ote on juuri tuo kuvaamasi (ja perustelutkin kuulemma hyvät). Urakkanuppi.
Onhan niitä joitakin tyylejä, esim ZNKR-sensei West opetti joskus tällaisen tenouchin, kuulemma hyvä leikkaamisessa, jos on pehmeät kohteet. 8-)
- Jussi Häkkinen
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 7
- Viestit: 19092
- Lauteille: Helmikuu 2005
Re: Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista
Ei, ihan koryuta.Nijukun kirjoitti: varmaankin ne @#!"&&#" aikidokat...
Ainakin Dave Lowryn Yaguy Shinkage-Ryu -tyyliä käsittelevässä teoksessa k.o. ote esitellään selkeästi. Myös muualla muistan törmänneeni.
Jussi Häkkinen
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
-
- sääreenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 4
- Viestit: 57
- Lauteille: Toukokuu 2009
- Paikkakunta: Oulu
Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista
Osaakos kukaan sanoa mitää tuon Kawashima Steelin laadusta, vaikuttaa ainakin tekstien ja kuvien mukaan suhteellisen hyvilta miekoilta hintaansa nähden.
http://www.swordsofmight.com/index.asp? ... ProdID=618" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.swordsofmight.com/index.asp? ... ProdID=618" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jussi Häkkinen
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 7
- Viestit: 19092
- Lauteille: Helmikuu 2005
Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista
Ainakin kuvissa työnjälki näyttää aika roisilta ja hutaistulta. Kissakin muoto outo. Hieman liikaa glitteriä. Ohuen ja hyvin halvan näköinen sageo. Hinta hyvin alhainen.Mixu kirjoitti: Osaakos kukaan sanoa mitää tuon Kawashima Steelin laadusta, vaikuttaa ainakin tekstien ja kuvien mukaan suhteellisen hyvilta miekoilta hintaansa nähden.
http://www.swordsofmight.com/index.asp? ... ProdID=618" onclick="window.open(this.href);return false;
Noiden pohjalta...niin. Suhtautuisin suurehkolla varovaisuudella.
Jussi Häkkinen
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
-
- Viestit tässä aiheessa: 2
Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista
Pitkän pähkäilyn jälkeen tein päätöksen, ja huomenna (ainakin pitäis) saapuu Paul Chen practical katana, tarkotus ois customoida miekkaa vaihtamalla kahvan nyöritys johonkin hienoon ja hyvään (nahkaa?), sekä muoviosat eli feikkirausku ja feikkikupariornamentit sopiviin ja hienoihin materiaaleihin, jotain nahkaa, jotain metallisia koristeita. Lisäksi tsubaan ajattelin kaivertaa jotain hienoa, sekä terään. Laitan sitten kuvia muokkauksista, jahka pääsen niitä toteuttamaan. Miekan ostin siksi koska haluan tutustua katanoihin, ja lähteä ruohonjuuritasolta, eli katanasta joka ei aivan ole pelkkä koriste-esine, vaan voi jotain hyvin keveitä leikkausharjoituksia tehdä, kuhan on ensin tottunut bokkenin kanssa olemaan niin ettei satu mitään haaveria :p
Voishan sitä joskus hamassa tulevaisuudessa suunnitella harrastavansa jotain lajia johon kuuluu miekat, mutta saa nähdä, tuo Tyhjä Käsi on niin paljon tutumpi
Voishan sitä joskus hamassa tulevaisuudessa suunnitella harrastavansa jotain lajia johon kuuluu miekat, mutta saa nähdä, tuo Tyhjä Käsi on niin paljon tutumpi
- Jussi Häkkinen
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 7
- Viestit: 19092
- Lauteille: Helmikuu 2005
Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista
Hmm? Miksi ihmeessä terään?Jaawa kirjoitti: Lisäksi tsubaan ajattelin kaivertaa jotain hienoa, sekä terään.
Jussi Häkkinen
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Lauteilla
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 29 kurkkijaa