Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista

#61

Viesti Jussi Ekholm »

Menipähän sitten suunnilleen tuo puoli vuotta tuon mittatilausmiekan saapumiseen. :)

Samalla sovittiin Francescon kanssa että pääsen näpelöimään muutamia muita heidän miekkojaan.

Kuva
Kuva
Kuva

Ylin on heidän halvinta Practical-sarjaa, toinen on Performance-sarjaa, kolmas on kalleinta Superior-sarjaa, ja alin on tuo minun oma katate-uchi.

Kirjoittelin kaikista erikseen arvostelut jos jotakuta kiinnostaa lukea.
Custom: http://www.sword-forum.com/viewtopic.php?f=6&t=20756" onclick="window.open(this.href);return false;
Practical: http://www.sword-forum.com/viewtopic.php?f=6&t=20816" onclick="window.open(this.href);return false;
Superior: http://www.sword-forum.com/viewtopic.php?f=6&t=20820" onclick="window.open(this.href);return false;
Performance: http://www.sword-forum.com/viewtopic.php?f=6&t=20855" onclick="window.open(this.href);return false;

Ihan hyviä käyttömiekkoja olivat nuo oma customini ja tuo Superior sarjan miekka. Kahdessa halvemmassa tsukamaki oli tehty ilman hishigameja ja löysä, joten en voi mitenkään suositella niitä sen puolesta kovaan käyttöön. Leikkuukäytössä kaikki miekat olivat jopa näin osaamattoman käsissä ihan hyviä. Varsinkin noiden halvempien miekkojen "suorituskyky" yllätti positiivisesti.

Sopii kysyä jos jokin asia askarruttaa, en minä niin kauheasti viitsi kirjoittaa, kun eipä nämä miekkajutut pahemmin ketään yleisillä foorumeilla kiinnosta. :)
Jussi Ekholm
Kuvake
Niksoni
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 203
Lauteille: Syyskuu 2010

Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista

#62

Viesti Niksoni »

Kysyn nyt miekoista juurikaan mitään tietämättömänä, mutta sen verran kiinnostuneena, että haluaisin lähiaikoina mahdollisesti tehdä edullisesti jostain järkevästä miekasta kaupat, jolla pystyisi mahdollisesti tekemään jotain vähän kovempienkin ainesten leikkausharjoituksia. Minkälaista terästä saisi olla? Mikä on järkevä hinta/onko sinulla Jussi Ekholm ehdottaa joitakin tiettyjä miekkoja tuohon tarkoitukseen? Lähden itse tosiaan siitä etten tiedä miekan osien japaninkielisiä nimiäkään oikein mitään saatika sitten, että mistä moista kannattaisi ostaa? Taitaa olla tuo teräasekeskuksen tarjonta aika kovissa hinnoissa?
Whatever doesn't kill you...It's gonna leave a scar
Kuvake
Niksoni
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 203
Lauteille: Syyskuu 2010

Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista

#63

Viesti Niksoni »

Lisäksi vielä jos miekassa olisi vähän reippaampaa käyryyttä niin tuo mielestäni mukavasti näyttävyyttä. Tosin en tiedä kuinka se vaikuttaa sitten tuohon leikkaamiseen...
Whatever doesn't kill you...It's gonna leave a scar
Kaptah
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1198
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Pori

Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista

#64

Viesti Kaptah »

Anteeksi Off-Topic

Tuolla SBG Sword Forumilla näin kuvia, että olit liottanut sanomalehtiä ja tehnyt niistä tameshigirin kaltaisia rullia. Miten olit kiinnittänyt ne? Eli että ne pysyvät rullalla? Ihan jotain basic teippiä?
Kohtuus kaikessa - kohtuudessakin
_____________________________

Sin Moo Hapkido 4.Dan
Haedong Kumdo 3.Dan
Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista

#65

Viesti Jussi Ekholm »

Täytyy ensimmäiseksi sanoa että minun mielipiteeni tulee olemaan keräilijän mielipide. Varsinaisesti tuohon käytännöllisyyteen minulla ei ole oikeastaan pätevyyksiä sanoa mitään. :) Ja kaikilla on omat mielipiteensä siitä mikä miekka tuntuu hyvältä käteen, ja mikä ei tunnu sopivan.

Miekan käyttäjille tuo käteensopivuus on uskoakseni se tärkein kriteeri, tietenkin yleisen laadun ohella. Taistelulajien harrastajat osaavat kertoa tästä puolesta paremmin.

Näin keräilijänä minulle on tärkeää yleinen laatu, sekä kiinnitän huomiota käytännöllisyyden kannalta melko merkityksettömiinkin yksityiskohtiin. Henkilökohtaisesti minulle olisi myös tärkeää että miekat muistuttaisivat edes jonkun verran historiallisia miekkoja, ja haluan erilaisuutta. Omasta mielestäni markkinat ovat menneet liikaa siihen suuntaan että lähes kaikki tuotantomiekat muistuttavat toisiaan. Koitan aina etsiä ne "helmet" sieltä massan seasta, ja aina joku jotenkin erilainen muusta massasta osuu silmääni.

Omasta mielestäni "järkevä" hinta miekalle olisi n. 300 euroa. Tämä ei ole mikään kiveen kirjoitettu, mutta on tullut huomattua että melkein kaikki miekoista kiinnostuneet etsivät ensimmäistä miekkaa ulkomailla n. 300$ budjetilla. Siihen kun heittää 60$ postikulut ja meidän 24% ALVin päälle niin ollaan jotakuinkin tuossa 300€:n hujakoilla. Ja tietysti EU:n sisältä on saatavissa miekkoja n. 300€:n pintaan.

Teräasekeskus ei yleensä ole ihan halvimmasta päästä, mutta toisaalta sen etuna on helppous, ja kaikki eivät vältämättä halua tilata ulkomailta. Lisäksi näin kun on tullut vuosia seurattua hintatasoa, löytyy Teräasekeskuksestakin yksi erittäin hyvä tarjous.

Hanwein PPK alle 300€:n on ihan Euroopan kilpailukykyisimpiä hintoja: http://www.teraasekeskus.com/tuotteet.a ... at&ID=2547" onclick="window.open(this.href);return false; Tätä miekkaa en voisi kuitenkaan suositella kauhean rajuun leikkauskäyttöön, sillä se on profiililtaan suhteellisen siro. Mutta kokonaisuutena miekka on minusta hyvä. Kahva on tosin omaan makuuni liian pitkä, ja lyhensinkin sen siinä mikä minulla oli vuosia sitten. Lisäksi kahvan tekonahka ito (kahvan punoksen materiaali) oli minusta kamala, mutta joku saattaa pitääkin siitä. Koshirae eli sovitteet on hyvää laatua, mitä Hanweilta voi aina odottaa. Tsuka eli kahva on joidenkin mieleen Hanwein miekoissa liian paksu, onhan se ehkä hieman joissain malleissa, mutta ainakin minun käteeni ne on sopineet ihan hyvin.

Tuohon liittyen sitten päästäänkin merkkiuskollisuuteen. :) Kyllähän tätä ilmiötä on tietysti havaittavissa myös tuotantomiekoissa. Minä itse tykkään aina usein kokeilla jotain uutta, siinä on toisaalta se hyvä puoli että saa ikäänkuin astua tuntemattomaan. Huonona puolena joutuu sitten väliin pettymään. Listasinpas juuri pari päivää sitten yhteen listaan eri "brändejä": http://www.sword-forum.com/viewtopic.php?f=9&t=20899" onclick="window.open(this.href);return false; Niitä tuli nyt nopean laskun mukaan 64, ja varmasti unohdin useita. En esimerkiksi ottanut paria poikkeusta lukuunottamatta lainkaan eBayn tai Alibaban myyjiä mukaan tuohon ensimmäiseen listaukseen vielä.

Tässä muutamia merkkejä, joiden miekkoja itse katselisin tuossa n. 300€ tasossa.

Hanwei - Se isoin ja mahtavin, paljon valinnanvaraa ei hintatasoissa.

HSTS - Tämä sensuroitiin tuolta SBG:n listalta intressien konfliktin takia yhä pois... Omasta mielestäni aikalailla parhaita miekkoja tuossa 300-400€ hintaluokassa. Rickyltä on tulossa uutuutta, mutta olen vielä hiljaa siitä. ;) Kun tuon SBG:n listani kautta ei pääse näitä katsomaan niin laitan linkin: http://hsts.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Huanuo - vähemmän tunnettu, Cold Steelin ja Dynasty Forgen miekat mm. tulevat Huanuon tehtaalta.

Munetoshi - Jenkkien Sword N Armoryn merkki, ei ihan ykkössuosikkejani, mutta se mikä minulla oli hetken aikaa oli ihan hyvä

WKC - Pakko tämä on mainita kun tuo WKC Practical mikä minulla oli hetken oli oikea leikkuukone. Last Legend kytkös (minusta Last Legendit olivat hyviä leikkuumiekkoja). Suoraan uutena ostettuna ikävä kyllä omasta mielestäni hieman ylihintaisia.

Zhui Feng - Dave Samurai Sword Shopista tämän merkin myyntiä, hyviä miekkoja, aiemmin tässä ketjussa oli minulla tuo näiden Yashi testissä.

Mistä kannattaa ostaa? Siinäkin on ongelmana valinnan paljous, Euroopassakin on valtava määrä miekkakauppoja, jotka myyvät erilaisia tuotteita. Ja sitten kun ostaa koko maailmanlaajuisesti, on ihan valtavasti valinnanvaraa. Osa miekoista täytyy ostaa suoraan valmistajalta/yhdeltä jälleenmyyjältä ja osan voi ostaa isompien firmojen kautta. Tähän ketjuun olisi tarkoitus kerätä kaikenlaisten miekkojen kauppiaita. http://www.sword-forum.com/viewtopic.php?f=2&t=20866" onclick="window.open(this.href);return false; Todennäköisesti tuohon tulee aivan valtavasti kauppoja listaan. Minulla kuten varmasti monilla muillakin kun on satoja erilaisia miekkasivustoja kirjanmerkeissä.

Euroopassa Oriental Weaponry ja Swords and More ovat esimerkiksi minusta ihan hyviä kauppoja, kumpikaan ei ole ehkä se kaikkein halvin, mutta asiakaspalvelu on hyvää. Jenkeissä sitten Kult of Athena on ehdoton suosikkini. Loistava asiakaspalvelu ja edullisimmat hinnat yleensä lähes joka tuotteesta.

Eipäs tässä tullut oikeastaan kirjoiteltua vasta kun merkeistä ja kaupoista, ei vielä päästy edes itse miekkoihin asti. :) Täytyy siitä kirjoitella myöhemmin, minä kun tykkään niin kirjoitella miekoista niin joskus saattaa kestää että pääsee itse aiheeseen.
Jussi Ekholm
Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista

#66

Viesti Jussi Ekholm »

Noihin sanomalehtirulliin liittyen tämä lyhyt viesti vielä.

Ihan teipillä ne ovat kiinni. Ensin vain irroittaa kaikki niitit lehdistä. Sitten käärii erikokoisia rullia niistä harjanvarren ympäri. Itse tykkään tehdä tosi tiukkoja näistä. Ongelmana on vain etten anna yleensä näiden liota ihan tarpeeksi.

Varoituksen sanana täytyy sanoa että nämä sanomalehtirullat on aika jytyä tavaraa. Varsinkin noissa paksummissa rullissa voi vääntää miekkansa sillä nämä ovat aika tiivistä tavaraa. Varjopuolena on että nämä tylstyttävät myös miekkaa aika nopeasti. Minä en leiko niin paljoa että tämä haittaisi minua kauheasti, mutta kyllä sen olen minäkin huomannut että jos enemmän leikkoo niin terästä katoaa se tehokkain terävyys.

Alunperin minulla oli nämä aina harjanvarteen työnnettynä, nyt olen alkanut enemmän siirtymään näihin vapaana seisoviin. Uskoisin että nämä vapaasti seisovat ovat jonkun verran haastavampia.¨

Olisihan se hienoa leikkoa tatamia, mutta tämä on ilmaista. Kyllähän sitä on mieli tehnyt tehdä joku pieni tatami omote tilaus, mutta en ole malttanut laittaa siihen rahaa. :)
Jussi Ekholm
Kaptah
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1198
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Pori

Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista

#67

Viesti Kaptah »

Ok. Kiitoksia. Pitänee kokeilla tässä joskus :)
Kohtuus kaikessa - kohtuudessakin
_____________________________

Sin Moo Hapkido 4.Dan
Haedong Kumdo 3.Dan
Kuvake
JariR
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 331
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Espoo

Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista

#68

Viesti JariR »

Jussi Ekholm kirjoitti: Varjopuolena on että nämä tylstyttävät myös miekkaa aika nopeasti. Minä en leiko niin paljoa että tämä haittaisi minua kauheasti, mutta kyllä sen olen minäkin huomannut että jos enemmän leikkoo niin terästä katoaa se tehokkain terävyys.
Kaikki tietty leikkaa mitä haluaa (*), mutta mainitsenpa nyt kuitenkin "public service announcement"- hengessä sen että sanomalehtipaperissa on todella paljon hiekkaa (savea). Senverran että vähänkään paremmalla miekalla en lähtisi sitä leikkaamaan.

Jos on rahat vähissä niin erittäin halpaa leikattavaa saa esim. ostamalla bulkissa halpoja kaislasta tehtyjä ranta-alustoja (rantamattoja). Käsittely ja liotus ihan samalla tavalla kuin tatami-omotelle.

t. J

(*) itselläni siis ei ole mitään tarvetta moralisoida sillä mitä joku tekee miekoilleen. Hitto, oman kouluni edellinen pääope oli varsin kuuluisa taidostaan kypäränhalkomistesteissä. (kabutowari, joka siis on tietynlaista välineiden test-to-destruction- hommaa. Kallista. Mutta äijää touhua.) Eli tämä vain tiedoksi; arkijärjellä ajatellen ei monellekaan tule ihan ekaksi mieleen että paperin leikkaaminen tekee miekalle pahaa jälkeä.
Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista

#69

Viesti Jussi Ekholm »

Täysin tottahan tuo manintasi on JariR, ja minäkin olen samaa mieltä. Enkä minäkään leiko oikeastaan lainkaan osalla tuotantomiekoista, jotka ovat pääasiassa vain keräilyyni.

Ja lisänä huomautan että pelkästään leikkomisella eristettynä lajien harjoittelusta ei ole itse asiassa mitään tekemistä henkilön miekkailutaitojen kanssa kokonaisuutena. Hyvä leikkaaja ei siis välttämättä osaa kokonaisuutena japanilaisia miekkalajeja lainkaan. Toisinpäin tämä yhtälö taas ei päde, hyvä miekkamies osaa tietysti myös leikata.
Jussi Ekholm
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3303
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista

#70

Viesti sinappi »

Jussi Ekholm kirjoitti: syys 15, 2013, 23.55 YarinoHanzolta saa nyt teräviä miekkoja. Varsinkin terävät custom-miekat olivat minulle loistava yllätys, vihdoinkin YarinoHanzon kautta saa niitä. On tullut tuolla niiden katana-koneella leikittyä kerran jos toisenkin ja kirottua kun ei saa terävää. :)

Sain vahvistuksen asiaan kun vaihtelin Francescon kanssa tänään muutaman sähköpostin. Taikasana on customer notes kenttään "Shinken".

Katana builder löytyy täältä: http://www.yarinohanzo.com/Custom-Katana.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Minulla on ollut muutama YarinoHanzon miekka aiemmin, ja mikäli tuolta kiinnostaa miekka suosittelisin 1060 tai 1095 teräksestä oikealla hamonilla olevaa miekkaa. Ne ovat hinta/laatusuhteeltaan minusta ihan kohdillaan.

Tämä helpottaa paljon edullisen mittatilauskatanan tilausta. Ainakin omat kyselyni suoraan Kiinaan ovat törmänneet vähän kielimuuriin, enkä ole uskonut niiden ymmärtävän mitä haluan. Tälläinen kohta kohdalta asioiden valinta vähentää virheiden mahdollisuutta, ja kun on välittäjä välissä, niin ainakin minulle se lisää turvallisuuden tunnetta.

Tulihan sieltä sitten miekka tilattua, Francesco on tarjonnut niin loistavaa asiakaspalvelua, että mieluusti ostin kyseisen firman kautta. Arviolta menee varmaan n. puoli vuotta, mutta päivittelen sitten tänne ketjuun millainen miekka tuli.

Ajattelin että tämä tieto saattaisi kiinnostaa, varsinkin kun YarinoHanzolla on tosi monipuoliset vaihtoehdot muokkaukseen. Varsinkin motohaba, sakihaba ja sori valinnat pienillä vaihteluväleillä ovat erityisesti minun mieleeni. Sekä tietysti nagasa väliltä 51 - 95 cm.
Hei! Oletko näin vuosien jälkeen ollut tyytyväinen tuohon custom katanaan? Vieläköhän tuolta voi luotettavasti tilata kustomoituja japanilaistyylisiä miekkoja? Vähän houkuttaisi.
Ars Dimicatio
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 403
Lauteille: Lokakuu 2020
Etulaji: HEMA
Sivulajit: Hyoho Niten Ichi Ryu, Voimankäyttö, Gekiken
Takalajit: Aikido, Hokutoryu Ju-Jutsu, Nyrkkeily

Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista

#71

Viesti Ars Dimicatio »

Jussi Ekholm kirjoitti: huhti 6, 2014, 11.39Ja lisänä huomautan että pelkästään leikkomisella eristettynä lajien harjoittelusta ei ole itse asiassa mitään tekemistä henkilön miekkailutaitojen kanssa kokonaisuutena. Hyvä leikkaaja ei siis välttämättä osaa kokonaisuutena japanilaisia miekkalajeja lainkaan. Toisinpäin tämä yhtälö taas ei päde, hyvä miekkamies osaa tietysti myös leikata.
Miekkailussa itsessään on leikkaamisen lisäksi monta muutakin teknistä ja taktista osa-aluetta, mutta jos ei pysty leikkaamaan, niin kaikki se muu on vähän kuin heiluttaisi lataamatonta asetta. Voi näyttää räyhäkkäältä, mutta siihen se sitten jääkin.
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3303
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista

#72

Viesti sinappi »

Ars Dimicatio kirjoitti: loka 24, 2021, 20.12
Jussi Ekholm kirjoitti: huhti 6, 2014, 11.39Ja lisänä huomautan että pelkästään leikkomisella eristettynä lajien harjoittelusta ei ole itse asiassa mitään tekemistä henkilön miekkailutaitojen kanssa kokonaisuutena. Hyvä leikkaaja ei siis välttämättä osaa kokonaisuutena japanilaisia miekkalajeja lainkaan. Toisinpäin tämä yhtälö taas ei päde, hyvä miekkamies osaa tietysti myös leikata.
Miekkailussa itsessään on leikkaamisen lisäksi monta muutakin teknistä ja taktista osa-aluetta, mutta jos ei pysty leikkaamaan, niin kaikki se muu on vähän kuin heiluttaisi lataamatonta asetta. Voi näyttää räyhäkkäältä, mutta siihen se sitten jääkin.
Kyllä terävällä miekalla lyöminen on lyötävänä olevalle vaarallista, vaikka lyöjä ei osaisi leikata.
Ars Dimicatio
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 403
Lauteille: Lokakuu 2020
Etulaji: HEMA
Sivulajit: Hyoho Niten Ichi Ryu, Voimankäyttö, Gekiken
Takalajit: Aikido, Hokutoryu Ju-Jutsu, Nyrkkeily

Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista

#73

Viesti Ars Dimicatio »

sinappi kirjoitti: loka 24, 2021, 20.19 Kyllä terävällä miekalla lyöminen on lyötävänä olevalle vaarallista, vaikka lyöjä ei osaisi leikata.
Millä tahansa painavalla metallimöykyllä lyöminen on lyötävänä olevalle vaarallista, vaikka lyöjä ei osaisi yhtään mitään. Voi sillä lataamattomalla aseellakin miehen tappaa, kun napauttaa nasevasti päähän.
Kuvake
Joeli T.
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 169
Lauteille: Tammikuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista

#74

Viesti Joeli T. »

Yksi puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä. Voikohan tätä sotkua oikoa. Näyttäisi olevan aiheena:
- miekkailutaito kokonaisuutena α
- vastustajalleen vaarallisena miekkailijana oleminen β
- leikkuutaito γ

Näyttäisi siltä että henkilö A kirjoittaa siitä että leikkuutaito (γ) on osa miekkailurepertuaaria kokonaisuutena (α), γ⊂α. Henkilö B vastaa seitsemän vuotta myöhemmin että leikkuutaito (γ) on ehto sille että on vaarallinen miekkailija (β). Henkilö C huomauttaa että leikkuutaidon vaarallisuuden astevaihtelut (β) miekalla voivat olla suuriakin siten että kynnysarvo vaarallisuudelle ylittyy, käytännössä β-γ≠∅. Johon henkilö B kuittaa että vähän kaikki on vaarallista.

Oma kommenttini: α ≠ β. Täydelliseen miekkailutaitokokonaisuuteen kuuluu leikkaaminen, ja tottakai voi olla vaarallinen miekkailija vaikka ei osaisikaan täydellistä miekkailutaitokokonaisuutta. Miekkailija voi hallita tarpeeksi suuria osajoukkoja α:sta, ollakseen ihan vahvoilla β:ssä, vaikka γ ei ole korkealla tasolla. Esim. pistämällä - sehän on kohteelleen vähän niinkuin vaarallisempaa kuin leikkaaminen. Miten tämä toistensa ohipuhuminen liittyy japanilaistyylisiin tuotantomiekkoihin, ja mitä mieltä henkilö A on tällaisesta nekrosta, niin enpä tiedä.


Oli minulla asiaakin. Viime aikoina on päätään nostanut semmoinenkin ilmiö, että historiallisen (alunperin eurooppalaisen, mutta ei tämä 'E' ole HEMA:ssa mikään välttämättömyys) miekkailun skene on tiedostanut gekkiken-skenen olemassaolon, ja tuotannossa alkaa olemaan sparraamiseen tarkoitettuja katanoita. Varmaan joku kutsuisi niitä katana-inspiroituneiksi pelimailoiksi... Toisin sanoen, miekkailua kestävästä teräslaadusta tehtyjä, tyypillisesti pistosuunnassa hieman joustavia vehkeitä, katanaa jäljitelleen. Nuo ovat siis jousiterästä, 52-58 RHC hujakoilla kovuutensa puolesta, painoa 1,1 - 1,3 kg

Näemmä USA:ssa Purpleheart Armory on tilannut unkarilaiselta Viktor Berbecuczilta katalogiinsa sparrikatanan. Millä lie yksinoikeudella, kun Viktor ei itse myy tätä oman kauppansa kautta, eikä PA edes kerro kuka miekan on tehnyt.
https://www.woodenswords.com/Katana_Spa ... ana.vb.htm

Toisaalla slovakialainen SIGI Forge on alkanut suoltamaan sparrikatanoita:
https://sigiforge.com/products/sigi-katana/
https://sigiforge.com/products/sigi-katana-xl/

Japanilaisiin lajeihin on aiemminkin otettu eurooppalaisia innovaatioita. Saas katsoa, miten tuollainen uppoaa - varmasti jakaa mielipiteitä jos moiset ikinä päätyvät laajempaan tietoisuuteen. Kolmen sadan hintalapusta huolimatta, tämäntyyppiset ovat kestävyydeltään ja painotukseltaan tarkoitettu kestämään kovaa käsittelyä. Mitään taide-esineitä ne eivät ole.
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4956
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Keskustelua japanilaistyylisistä tuotantomiekoista

#75

Viesti Mänzy »

Jep, hyviä välineitä täysiä rymistelyyn ja muuhun vauhtitestailuun.

Kuva
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 86 kurkkijaa