Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Jousiammunta ja jousimetsästys

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Jousiammunta/jousimetsästys

#121

Viesti Aihki »

Monissa aasialaisissa perinteissä jousesta ei oikeastaan pidetä kiinni ollenkaan vaan sormet ovat irti kahvasta kuitenkin niin ettei kapistus putoa laukaisun jälkeen.

Itse olen ampunut niin, että pidän vain keskisormen päällä kiinni, jousta on lähes mahdotonta kiertää, pulma on, että pystykontrolli on hieman hidas.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 51
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Jousiammunta/jousimetsästys

#122

Viesti MtJ »

Koitin nyt tuota keskisormella pitoa, sehän toimii näemmä, osuu 20 metristä "nastan kantaan". Tosin vasta muutama laukaus kun läksin jänisjahtiin, mutta jos iltasella koittaisi lisää. Hyvä vinkki.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Jousiammunta/jousimetsästys

#123

Viesti Mjölnir »

MtJ kirjoitti:Koitin nyt tuota keskisormella pitoa, sehän toimii näemmä, osuu 20 metristä "nastan kantaan". Tosin vasta muutama laukaus kun läksin jänisjahtiin, mutta jos iltasella koittaisi lisää. Hyvä vinkki.
Hienoa!
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 51
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Jousiammunta/jousimetsästys

#124

Viesti MtJ »

Selvästi muuten noissa leikkureissa se ongelma. Ammuin pienellä leikkurilla tauluun niin osuu täsmälleen siihen mihin pitää. Isolla leikkurilla liitää vasemmalle. No sitten testasin vielä niin, että lisää voimaa jouseen ja kiersin muutaman kierroksen paunoja lisää säädöistä, mutta ei ainakaan vielä ollut apua. Edelleen jäi koittamatta se, että lisää paunoja + raskas nuoli, mutta kyllä sen tässä vielä ehtii...

Täytyy yrittää nyt ampua joka päivä ainakin 5-10 nuolta, että nousee tarkkuus sille tasolle, millä haluan sen olevan. Tällä hetkellä menee paljon vielä aikaa siihen, ettei purista jousta ja siihen, ettei jousi ole vinossa.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Jousiammunta/jousimetsästys

#125

Viesti Mjölnir »

MtJ kirjoitti: ettei jousi ole vinossa.
Mulla on tähtäimessä valaistu vatupassi, josta näkee helposti, onko kupla keskellä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 51
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Jousiammunta/jousimetsästys

#126

Viesti MtJ »

Joo tuossa on myös, mutta tää on enemmänkin käyttäjän ongelma, tekniikka kyllä on mutta millä sen saa jalostumaan itselle käyttöön, on ihan eri juttu :voipallo:
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 51
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Jousiammunta/jousimetsästys

#127

Viesti MtJ »

Mahtaako pakkanen miten paljon puraista osumapisteeseen? Just tuossa koitin ampua ja osumat vaelsi mikä minnekin. Tosin niin, että nuolet osui alle sentin kasaan, mutta vaikka säädin tähtäintä niin vähän aikaa kun ampui, oli osumat taas vasemmalla tai oikealla.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Jousiammunta/jousimetsästys

#128

Viesti Aihki »

Lasikuitulaminaatti hivenen kutistuu kylmässä, suunnilleen saman verran kuin teräs. Jos jänteessä on dacronia niin kutistuu aika tavalla, dyneema taasen laajenee kylmetessä. Tämä viimeinen ominaisuus aikaansaa joskus aika mielenkiintoisia ilmiöitä.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 51
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Jousiammunta/jousimetsästys

#129

Viesti MtJ »

Keittiön ovesta kun ammuin 25m päähän, niin osumat oli aika lailla "nastan kannan verran yli". Siirryin takakuistille ampumaan ja ekat meni todella hyvin, ehkä jotain 2cm oikeaan. tästä mietin että hieman oikeaan tähtäintä ja se on kohdallaan... No sitten hiuksenhienon säädön jälkeen osumat oli reilusti vasempaan, aivan taulun reunaan.

Palautin takaisinpäin, jolloin pari nuolta osui vain millejä ohi nastan kannasta.

Sitten hain nuolet pois ja jousi kylmällä kuistilla sen aikaa, koetin uudestaan. Toinen osuma vasemmalle, toinen oikealle, matkaa nastaan ehkä 6-7cm molemmilla.

Lopetin sitten, pakkasta oli 21 astetta mittarissa. Täytyy melkein odotella että vähän lauhtuu.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Fubarbarian
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1332
Lauteille: Lokakuu 2007

Jousiammunta/jousimetsästys

#130

Viesti Fubarbarian »

Ihan vain mielenkiinnosta, minkälaisia sormiotteita te käytätte? Kaveri harrastaa vastakaarijousilla ammuskelua ja on tykästynyt peukalo-otteeseen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bow_draw
A suspicious mind is a healthy mind
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Jousiammunta/jousimetsästys

#131

Viesti Aihki »

Mulla on molemmissa jousissa ikkunaleikkaus, joten peukaloote saa nuolen lentämään vitelikkoon ison kolinan kera. Elikkä ammun ihan perinteisellä kolmisormiotteella.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Jousiammunta/jousimetsästys

#132

Viesti Mjölnir »

1A98697A-C244-4629-90CC-44CB016E6A65.jpeg
Itse olen muutaman vuoden jo käyttänyt laukaisulaitetta, uusin tuttavuus on peukaloliipaisin, jolla olen nyt treenannut pari kertaa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja. Ole hyvä ja rekisteröidy tai kirjaudu sisään.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 51
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Jousiammunta/jousimetsästys

#133

Viesti MtJ »

Mulle on tulossa tuo sama liipaisin, tällä hetkellä semmoinen ranteeseen kiinnitettävä, joka laukaistaan.. no vaikka etusormella. Tämmöinen siis:
Kuva
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Jousiammunta/jousimetsästys

#134

Viesti Mjölnir »

Mulla oli tuollainen pitkään, mutta en tykkää siitä, että metsällä se jännekäsi on koko ajan kiinni jousessa. Peukaloliipaisin taas voi roikkua jänteessä ja sen laitteen pystyy nopeasti nappaamaan käteen vaikka se ei koko aikaa olisikaan

Kun saat laukaisulaitteen, tarkkuus nousee ihan uudelle levelille



Tuossa se peukaloliipaisin. Kiinasta 20€
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 51
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Jousiammunta/jousimetsästys

#135

Viesti MtJ »

Komea kasa kyllä. JA uppoaapas muuten syvälle, paljonkos siinä paunoja olikaan jousessa?
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 24 kurkkijaa