Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Judon ja BJJ:n mattokamppailun erot

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16104
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#46

Viesti Kari Aittomäki »

Eli näin ei sais tehä?

Kuva

Ilmankos ne judokat mulle suuttu.
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#47

Viesti Jarppa »

Gere kirjoitti:
sivarinlötkö kirjoitti:Mites judossa, saako naamaa/leukaa kuristaa? Olen muutamaan otteeseen kuullut puhuttavan jostain poraamisesta (ilmeisesti rystysten kaivamista niskansivuun/kaulaan tien avaamiseksi kaulalle?) ja sitä koskevista rajoituksista, mitenkäs ne menee vai olenko kuullut omiani?
Mie nyt oon ihan n00b judossa, mutta ainakin mulle sanottiin että pelkästään päätä ei saa kuristaa, jos ei ole käsi kontrollissa. Eli siis tämä kun tein hadaka jimeä leukaan. Poraamisella tarkotetaan just tuota rystysillä kaivamista.
BJJ:ssä leukalukko on sallittujen listalla, koska siitähän voi karata nostamalla pään ylös. :D Käytännössähän siis antamalla kuristuksen.

Tätä itse asiassa kysyin yksissä judotreeneissä, ja annettu vastaus oli jotakuinkin näin "jos tuomari näkee, voi tulla varoitus, mutta jos vastustaja taputtaa siihen ja tuomari ei näe, niin lopetus hyväksytään".
jussip kirjoitti: Voi vaikka miettiä alasuojina käytettävää metallista kuppia ja sitten vaikka esimerkkeinä 69 positiosta lantion tiputtaminen alas ja näin vastustajan nenän murskaaminen
Ja naamaan alue muutenkin, kova munasuoja silmässä tai poskipäilläkään ei tunnu kivalta, vaikka kyllähän se vie huomion käsilukon hakemiselta...

Itse jätin munasuojat pois silloin, kun kuulin ensimmäistä kertaa että niiden käyttö tullaan kieltämään. Aika harvassa ne kerrat että vähän kasseissa kolahtaa on, mutta oppiipahan tulemaan toimeen ilman.
Filipino
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 361
Lauteille: Helmikuu 2005

#48

Viesti Filipino »

Kari Aittomäki kirjoitti: Eli näin ei sais tehä?

Kuva

Ilmankos ne judokat mulle suuttu.
Moro. Judossa nimeltään Hadaka-Jime. Painetaan siis käsivarrella sivusta kurkkutorveen ja kuvaan verrattuna ollaan enemmän takana tiukassa kontrollissa. Ja sama tekniikka edestäpäin tehtynä tunnetaan muualla paremmin giljotiinina. Harvoin näkee jälkimmäistä judossa ... on kyllä japsicurriculumia.
Ribee
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 68
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Tampere

#49

Viesti Ribee »

Eikö esim. armbarin kiristäminen tunnu vähintäänki epämukavalta ilman kuppia? Tuntuis kyllä varmaan aika oudolta kun on aina käyttänyt painiessa munasuojia.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 19109
Lauteille: Helmikuu 2005

#50

Viesti Jussi Häkkinen »

Ribee kirjoitti: Eikö esim. armbarin kiristäminen tunnu vähintäänki epämukavalta ilman kuppia? Tuntuis kyllä varmaan aika oudolta kun on aina käyttänyt painiessa munasuojia.
Hmm. En ole huomannut jujigatamen ottavan pelivälineistöön. Ehkäpä siksi, etten kiristä sitä kassien yli vääntämällä.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

#51

Viesti jussip »

Ribee kirjoitti: Eikö esim. armbarin kiristäminen tunnu vähintäänki epämukavalta ilman kuppia?
Jos miehen sekä suoran käsilukon anatomia on tuttua, niin pienellä pohdinnalla havaitset varmaan että sitä vastustajan kättä ei väännetä sukupuolielimiä vasten, vaan enemmänkin lantionluita/häpyluuta vasten. Joten vastaus on ei. Ainakaan oikein tehtynä suora käsilukko ei tunnu mitenkään erityisen epämukavalta (tai mukavalta) sukupuolielimissä tai muutenkaan.

Itse aikoinaan totuin krav maga touhuissa (ja myöhemmin potkunyrkkeilyssä ja vapaaottelussa) käyttämään alasuojia aina harjoitellessa, ja tavasta oli aika vaikea päästä eroon. Kuitenkin aika nopeasti huomasin että eipä sinne alas tule BJJ:ssä osumia, ehkä koko BJJ urani aikana kerran tai kaksi on ollut jonkin sortin "läheltäpiti tilanne", mutta niitä tulee kyllä myös alasuojien kanssa.

Nykyisellään käytän vapaaottelussa/lukkopainissa alasuojia, ja BJJ:ssä/judossa en.
Kuvake
Abe Simpson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1565
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Springfield Retirement Castle

#52

Viesti Abe Simpson »

Filipino kirjoitti:
Kari Aittomäki kirjoitti:Eli näin ei sais tehä?

Kuva

Ilmankos ne judokat mulle suuttu.
Moro. Judossa nimeltään Hadaka-Jime. Painetaan siis käsivarrella sivusta kurkkutorveen ja kuvaan verrattuna ollaan enemmän takana tiukassa kontrollissa. Ja sama tekniikka edestäpäin tehtynä tunnetaan muualla paremmin giljotiinina. Harvoin näkee jälkimmäistä judossa ... on kyllä japsicurriculumia.
Tuo kivun ja kuolemanpelon rajoja hämärtävä puristus ei taida kohdistua varsinaisesti kurkkutorveen, vaan tuohon pään kulmaamiseen ja (voimakkaaseen) kiristyvään puristukseen korvan alta posken alalinjaa pitkin leukaa kohden - voin olla väärässäkin?
Viimeksi muokannut Abe Simpson, tammi 28, 2008, 01.46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pallomerimies on erimies"
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16104
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#53

Viesti Kari Aittomäki »

Filipino kirjoitti: Moro. Judossa nimeltään Hadaka-Jime. Painetaan siis käsivarrella sivusta kurkkutorveen ja kuvaan verrattuna ollaan enemmän takana tiukassa kontrollissa. Ja sama tekniikka edestäpäin tehtynä tunnetaan muualla paremmin giljotiinina. Harvoin näkee jälkimmäistä judossa ... on kyllä japsicurriculumia.
Ei ole Hadaka-jime tuo vaan hyökkäys kohdistuu naamaan. Lisäys: Juurikin kuten Abe kuvasi, tosin variantteja on. Koukkupaini on ihanata.
Skipin hauis ei pullota poseeraussyistä vaan käden tekemän nostoliikkeen ansiosta.
Peukkulukko vahvistaa kampena toimivan vasemman värttinäluun hyötykäyttöä.

Mä olen itte runtannu tolla pelillä naaman sisään, erään veikkosen päätä taottiin laattiaan oikeen tosimielellä, takoja istu päällä eli mountissa.
Nappasin kiinni ja koska olin just karatetiloissani tein lantiolla terävän jengan repästessäni.
Rusahdus ja jätkä valahti veltoksi, aattelin että terve, niska katkes.
No ei, naamaluut ne vaan rusahteli periksi antaessaan.
Koska koko seurakunnan huomio oli verilammikossa makaavassa uhrissa, saatoin tehdä diagnoosin ja näin jotta rusahtelijan jalat liikku.
Puh. Niska siis ehjä, lärvi oli kyllä muotoillun näkönen.
Oltiin kapakassa siis.

Joten käsi naaman eteen muka kuljetusotteeseen ja vein jätkän narikan eteen, asettelin laattialle istuksimaan. Koska oli kiire hoitaan hakattua.
Joka oli tajuton mutta takaraivon vekkiä lukuunottamatta muutoin jäi ehjäksi.
Siinä hoidellessani hoksasin kyllä että eräs laitapuolen veikko lähti liikkeelle kohti istuskelijaa, joka alko tulla tiloihinsa.
En ehtinyt edes ähkästä kun kys rottakoistinen veti tennarin istuksijan naamaan. Eikä mitenkään hiljaa. Ja vanhana källinä veti paidan naamansa eteen ja kipitti vamonos tiehensä. Eteisessä oli siis normaalisti valvontakamera.
Kasvovamma meni potkijan piikkiin jota ei koskaan tavoitettu.
Potkittu piti häkkiä naamassaan jonkun kuukauden.
Hakattu sai muutaman tikin takaraivoon ja säpiä.
Minä sain kehuja ja taskujen täydeltä kolikoita ja seteleitä.


Jaa miten liittyy brassijudoon?
On syynsä siihen että ne jengat tehdään hivuttamalla ja sitä kättä tungetaan väliin.
Raju ja kontrolloimaton repiminen hajottaa paikat, ja niska ja naama on ilkeitä paikkoja vammoille.
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#54

Viesti Vlad Tepes »

Kari Aittomäki kirjoitti: Jaa miten liittyy brassijudoon?
On syynsä siihen että ne jengat tehdään hivuttamalla ja sitä kättä tungetaan väliin.
Raju ja kontrolloimaton repiminen hajottaa paikat, ja niska ja naama on ilkeitä paikkoja vammoille.
Olen ymmärtänyt, että näin on, mutta kunnon omistautunut harjoittelija tiedostaisi myös ne epäeettisemmät vaihtoehdot, jos ei muuten niin oman selviämisen vuoksi.
Filipino
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 361
Lauteille: Helmikuu 2005

#55

Viesti Filipino »

Kari Aittomäki kirjoitti:
Filipino kirjoitti:Moro. Judossa nimeltään Hadaka-Jime. Painetaan siis käsivarrella sivusta kurkkutorveen ja kuvaan verrattuna ollaan enemmän takana tiukassa kontrollissa. Ja sama tekniikka edestäpäin tehtynä tunnetaan muualla paremmin giljotiinina. Harvoin näkee jälkimmäistä judossa ... on kyllä japsicurriculumia.
Ei ole Hadaka-jime tuo vaan hyökkäys kohdistuu naamaan...
No niinhän tuo näkyy, kun katsoo isoa kuvaa. Kuvan käsiote - siis oipeukalo versus vaskäden sormet - normitapako tuossa? (Eli totesit: "Peukkulukko vahvistaa kampena toimivan vasemman värttinäluun hyötykäyttöä")
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16104
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#56

Viesti Kari Aittomäki »

Tuo peukkulukko on aivan catchin perusotteita, mahdollistaa huomattavasti elävämmän käden ja siten kaikkia jenkamahdollisuuksia.

Skipi nyt on voimakas ku apina enkä minäkän heikko ole eli saatiin todentotta tuo turparuuvi toimimaan.
Skipihän rojautti yhdeltä ulkomaan elävältä neljä etuhammasta sisään, alko tossa tilanteessa pureen.
Suuttuuhaan siinä ilosempikin veikkonen kun meinaa hieno tatuointi tuhoutua jonkin jallajallan saastasissa hampaissa.
Skipi kykeni lukottaan ja toimimaan muutenkin sellasissa übersyvissä kyykkyasennoissa, anto suunnattoman edun tosielämän paketointitilanteitten +1-versioissa.
Kerran se pisti täydellisen yokogerin suunnilleen tuon kuvan korkeudella tapahtuvasta kähmätilanteesta ylläripyllärin naamaan että paukahti.
Älyttömintä oli ettei se sitä ennen ikinä ollut tajunnut sivupotkuvarianteista yhtään mitään.
Mutta käytäntö on paras opettaja.
Farkut repes mutta jätkä veti vitjat vilkkuen vuoron loppuun.

Likoilla oli siitä asiasta aika paljo sanottavaa.

edit.
ja tuo vladin pointti on todella tärkeä.
Treenatessa tulee tajuta ja tiedostaa että suojakertoimilla mennään.
Ja se pimeä puoli on myös syytä ottaa haltuun, suojakertoimet on kavereille. Vihollisen kans peli on eri.
taifuuni
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1078
Lauteille: Heinäkuu 2005

#57

Viesti taifuuni »

Gere kirjoitti: Mie nyt oon ihan n00b judossa, mutta ainakin mulle sanottiin että pelkästään päätä ei saa kuristaa, jos ei ole käsi kontrollissa. Eli siis tämä kun tein hadaka jimeä leukaan. Poraamisella tarkotetaan just tuota rystysillä kaivamista.

Edit. Vlad oli nopeampi. :D
Kyynärpäällä poraaminen on vielä paljon pirullisempaa, ja onnistuu aika monessakin tilanteessa vaivihkaa.
topo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 256
Lauteille: Marraskuu 2005

Re: Judon ja BJJ:n mattokamppailun erot

#58

Viesti topo »

Sape kirjoitti:
topo kirjoitti: Mitä sitten judokoilla on opittavaa brassi-touhusta.
1.Selältään hyökkääminen. Erityisen suositeltavaa tomoenage-ihmisille, jotka siis tuonne selälleen helposti joutuvat.
2. Selältään puolustatuminen. Tää on humattavasti kevyempää ja vähemmän riskialtista kuin kilpparissa oleilu.
Näitähän judossa opitaan randorissa. Tietysti näitä myös opetetaan treeneissä (ei kaikissa paikoissa kovinkaan paljoa) ja opitaan kokeneemmilta judokoilta.

Sinällään ei ole mitään järkeä puolustaa selällään, ennemmin kannattaa judossa pyrkiä istumaan tai ainakin kääntyä pois täysin selältään.



:
Selältään on sellainen yleinen termi, jolla vain tarkoitetaan, että ollaan alla, mutta ei naama alaspäin. Ei siis tarkoita lahnailua. Ja todellakin kyllä judossakin opitaan ottamaan myös "selältään", kuten myös hyökkäämään sinne. Tämä on kuitenkin aluetta jolla harva judoka todella loistaa, mutta on brassipuolella todellakin peruskauraa. Tässä siis kantsii käyttää spesialisteja apuna. Ja kyllä judopuolella on jo nykyään paljon käytettykin. Toki aloittelijalle on ehkä keskeisempiäkin alueita opittavana kuin tämä.

Tossa viime Yarennokasta sitä judon selältään ottelua. Korean poika
on tässä vielä aivan vihreä vapaaottelija, mutta omaa aika kiukkuisen
jujin.
http://www.dailymotion.com/relevance/se" onclick="window.open(this.href);return false; ... enno_sport
Sape
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 374
Lauteille: Elokuu 2007

#59

Viesti Sape »

Gere kirjoitti:
sivarinlötkö kirjoitti:Mites judossa, saako naamaa/leukaa kuristaa? Olen muutamaan otteeseen kuullut puhuttavan jostain poraamisesta (ilmeisesti rystysten kaivamista niskansivuun/kaulaan tien avaamiseksi kaulalle?) ja sitä koskevista rajoituksista, mitenkäs ne menee vai olenko kuullut omiani?
Mie nyt oon ihan n00b judossa, mutta ainakin mulle sanottiin että pelkästään päätä ei saa kuristaa, jos ei ole käsi kontrollissa. Eli siis tämä kun tein hadaka jimeä leukaan. Poraamisella tarkotetaan just tuota rystysillä kaivamista.

Edit. Vlad oli nopeampi. :D
Kyllä pelkkää kaulaa saa kursistaa (hadaka jime), mutta vedon täytyy olla sellainen ettei siitä tule niskalukkoa. Ts. "tuetaan" vastustajan niska niin, ettei se väänny taakse päin.

Judossa kiellettyä aluetta on periaatteessa naama, hiusrajaa myötäillen (siis otsa kiellettyä), korvien edestä leukaa pitkin naaman ympäri.
Leulle ei saa kuristaa, eikä naamalle.

Ymmärtääkseni poraamista ei ole kielletty. Vastustajaa ei saa kuitenkaan tahallaan vahingoittaa, mutta mielestäni tämä ei rajaa kivun tuottamista pois.
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

Re: Judon ja BJJ:n mattokamppailun erot

#60

Viesti Jarppa »

Sape kirjoitti:
topo kirjoitti: Mitä sitten judokoilla on opittavaa brassi-touhusta.
1.Selältään hyökkääminen. Erityisen suositeltavaa tomoenage-ihmisille, jotka siis tuonne selälleen helposti joutuvat.
2. Selältään puolustatuminen. Tää on humattavasti kevyempää ja vähemmän riskialtista kuin kilpparissa oleilu.
Näitähän judossa opitaan randorissa. Tietysti näitä myös opetetaan treeneissä (ei kaikissa paikoissa kovinkaan paljoa) ja opitaan kokeneemmilta judokoilta.

Sinällään ei ole mitään järkeä puolustaa selällään, ennemmin kannattaa judossa pyrkiä istumaan tai ainakin kääntyä pois täysin selältään.
Esimerkiksi spider-guardissa ollaan usein täysin selällään, jalkoja käytetään vastustajan horjutukseen ja kääntöihin. Siitä pääsee käyttötavasta riippuen hyökkäämään myös erinäisiin lukkoihin ja triangel-kuristukseen.

Myös BJJ:ssä opitaan pystyottelua, mutta silti siitä puuttuu juttuja joita judossa treenataan arkipäiväisesti.

Olisikohan tämä aihe parempi uudelleennimetä "Judon ja BJJ:n erot Suomessa"?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 25 kurkkijaa