Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sparraus, Muay Thai vs ?

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
S_L
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 659
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#91

Viesti S_L »

Nade kirjoitti: Eri ruumiinrakenteisilla ihmisillä eri asiat toimivat. Samoilla perusteilla sinunkin tekniikoitasi voitaisiin pitää kokonaisvaltaisesti kelvottomina.
Oletko tosissasi? Hyvät perusteet, kuten suorat lyönnit, toimivat ruumiinrakenteesta riippumatta (jos nyt ei lasketa mukaan ihmisä joilla ei ole käsiä) Ja lisäksi tiedäthän, että Andy on kilpaillut potkunyrkkeilyssä hyvällä menestyksellä.
Nade kirjoitti: Puhut "jostain harrastelijasta", joka muistelee Royersin leiriä 10-20 vuotta sitten. Ketä mahdat tarkoittaa? Pidätkö itseäsi ammattilaisena vai harrastelijana?
Ei kai tuossa voi olla paljon erehtymisen vaaraa. Harrastelijalla tarkoitetaan Kari Aittomäkeä. Jä ymmärtääkseni se onkin aivan oikeutettu luonnehdinta, sillä ainakin itse teen eron harrastelemisen ja harrastamisen välillä.

Ja mitä tuohon komboon tulee, niin en minäkään pitänyt sitä mitenkään aivan älyttömän toimivana. En kuitenkaan ole kovinkaan kummoinen kikspoksari, joten ehkäpä potkumiitin jälkeen olen jo eri mieltä.
Kuvake
Samppa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2239
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

#92

Viesti Samppa »

Voisko tän ketjun jakaa eri otsikon alle. Joku pian sekottaa thainyrkkeilijät näihin virtuaalifaittereihin.
ed von virtanen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 261
Lauteille: Maaliskuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

#93

Viesti ed von virtanen »

Samppa kirjoitti: Voisko tän ketjun jakaa eri otsikon alle. Joku pian sekottaa thainyrkkeilijät näihin virtuaalifaittereihin.
äläs nyt samppa hötkyile!tämähän on just parasta kamppailulajien teoria opiskelua!
kyllä karista tulee varmaan sitte isona ihan tekijämies kunhan kokeneemmat vähän opettaa :puhuu:
mitäs siitä tarvii välittää jos nyt kaiffari oli tuomassa mm.vapaaottelua suomeen ennen ku moni tällä foorumilla oli edes syntynyt! :oops:
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#94

Viesti Kari Aittomäki »

Nyt tulisi kai erottaa Andy ja potkunyrkkeily toisistaan, sillä en ota uskoakseni että mies puhuu muuta kuin yksityishenkilönä.

Itseasiassa, jos joku vaikkapa Kokkolan ottelijoista olisi käyttäytynyt tuohon malliin olisi asiasta ainakin huomautettu.

Mitä tulee asiantuntijuuteen vrt harrastelijatason toimintaan, aivan painottelu aivan oikea!
Nykyään on todella mahdollista kävellä valmiiseen pöytään, mitä kokemuksen hankkimiseen ja valmentautumiseen tulee. Ei tarvitse kuin painua treenehin.
Kyseisellä asialla rehvastelu taasen ei ole kovinkaan.. sanotaanko nyt rakentavaa.

Varmennetaanko nyt vielä, että katson Andyn likaavan vain omaa nimeään noilla painotuksillaan ja asenteillaan.
Saman asian (siis tämän kombinaatioasian) olisi voinut ilmaista potkunyrkkeilyn muuttuneen luonteen valossa, jolloin olisi päästy tarkastelemaan lajissa tapahtuneita mahdollisia painotusmuutoksia.

Mutta mies päätti jatkaa kuranheittoa ja oman erinomaisuutensa korostamista. Sääli sinänsä. En kuitenkaan usko että Andy ohjaa harrastelijoita tuohon sävyyn, eli epäilenpä että kyseessä on käytöshäiriö.

Se Andysta, paitsi että edelleen ihailen tekemäänsä työtä ja saavutuksiaan. Toki.
Kombosta, Royersin matseissa näkee vastaavia kaikenaikaa, Fredin tyyli viehätti minua suunnattomasti moni-ilmeisyydellään. Itseasiassa Wessels käytti jatkuvasti hiukan vastaavia komboja ja oli verrattomasti moni-ilmeisempi ottelija kuin Chakurikin viikatteet.
lepa
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 38
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: oulu

#95

Viesti lepa »

Andyhän edustaa tietenkin itseään , kuten sinäkin Kari (mielestäni te väittelette lähinnä toisianne vastaan ette asiasta).
Potkunyrkkeily on muuttunut PALJON viimeisen kymmenen vuoden aikana ja katsoisin itse valmentajana etten viljelisi tuollaista tekniikkaa oppilailleni, olivat he taitavia tai vähemmän taitavia (jokainen kuitenkin taaplaa tavallaan :oops: ).
Andy on jo kohtuu kokenut ottelija ja treenaa ammattimaisesti, katsoisin että hän pystyy seisomaan sanojensa takana. Sinun "valmennettavia" on Kari käynyt meillä Kokkolassa treenamaassa eivät he kukaan ainakaan Andyä potkiksessa vie, eli sinäänsä Andyllä on näyttöä myös sieltä (mitä sillä sitten onkaan merkitystä...?).
Jos puhumme kokemuksesta kannattaa ottaa huomioon että kehä on se paikka jossa tekniikat todetaan toimiviksi( ei netti tms. eikä edes leiri, vaikka vetäjä olisi niinkin loistava kuin F.R. ) ja Jarkko P. heitti sinne ihan hyvän kombon :p .
Andyllä on kuitenki kokemusta jo eri ottelutyyleistäkin, minä en tiedä miten sinulla Kari (HOX! on eri olla ovella, sparrata, tapella, treenata - kuin otella ja huomata ettei jotku tekniikat KEHÄSSÄ toimi).
P.s. En katso että minun tarvitsee Andyä huomautella. Tuskin sitä kukaan sinullekkaan tekee Kari, vai mitä ;).
Huomioksi loppuun tämä ei ollut puolustuspuhe tai hyökkäyspuhe vain minun mielipiteeni (kirjoitusvirheineen :badgrin: )!
psst: Kannatta kyllä sitten potkumiittingissä jonkun tekniikkaa hyvänä pitävän näyttää sen toimivuus potkunyrkkeilijälle. En kyl tiedä keitä sinne on tulossa, mut itseäkin kiinostaa tietyllä tavalla katsoa se ainakin sit jostain kuvapätkältä? Tietty sellaisenhan Karikin voisi tänne laittaa - vaik jonkun tutun tekemään, ellei itse pysty? Sittenhän se olis näyvissäkin eikä tarvis vääntää :shock:
P.s.s. Tunnen kyllä Fredin ja ollut hänen leireilläkin :)
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#96

Viesti Kari Aittomäki »

Ensiksikin kiitos vastauksesta.

Kuten sekä Andylle että Johannekselle muutamassa yksityisviestissä aikoinaan totesinkin, tietoni ja näkemykseni potkunyrkkeilystä kilpamuotona ovat eittämättä vanhentuneita.
Jota taustaa vasten kuvaamani kombo lie ymmärrettävissä? Askelvaihdot lyönnillä suojaten, vauhdin ottaminen takaaponnistaen, nelivitoskulmat..
WKA-kamaa, kaikki käsittääkseni edelleen ja ainakin jossainmäärin thainyrkkeilyn repertuaaria?

WAKO on todentotta oma pelikenttänsä sekä teknisesti että taktisesti ja olen juu tullut vakuuttuneeksi siitä ettei itseasiassa reliikkinä esittämäni kombo varmaankaan mahdu pitkälle erikoistuneeseen peliin.

En varmaankaan ole tai toivoakseni en ole esiintynyt potkunyrkkeilyn asiantuntijana?
Koska minulle potkunyrkkeily on väline, vaikka aikanaan ihan uraakin haaveilin.
Mutta se oli ajalla jolloin jopa Asko Aalto joutui keräämään matseja mistä sai, nykyisenkaltaisesta kisakarusellista ei voitu kuin haaveilla.
Eli hienoa työtä, Potkunyrkkelyliitto!

JA koska potkis on mulle väline, tämänkaltainen arvottaminen lie tarpeetonta:
Sinun "valmennettavia" on Kari käynyt meillä Kokkolassa treenamaassa eivät he kukaan ainakaan Andyä potkiksessa vie, eli sinäänsä Andyllä on näyttöä myös sieltä
Mukava kuulla että Kokkolaan jääneet sällit käy jumpalla parhaassa mahdollisessa potkunyrkkeilyseurassa. Kun Andy aikanaan mua asian tiimoilta eli jaoston perustamisasiassa kohteliaasti lähestyi, pistin puskaradion soimaan jotta sinne vaan ketä potkis kiinnostaa. Nää jätkät osaa. Jota mieltä muuten olen edelleen.

Se, että he eivät pärjää ammattimaisesti harjoittelevalle Andylle ei ole minusta kovinkaan kummallista. Eikä ainakaan kehuskelun arvoinen asia.
Samassa viitekehyksessä voinen siis kehaista, että "valmennettavieni" (mä käytän mieluummin termiä treenikaveri) ne varsinaiset eturivin pojat pystyisivät varmasti koeponnistamaan myös Andyn pystytaidot.
Ja vapaaottelijoina siirtämään pelin ihan toisille ulottuvuuksille.
Ja katutappelijoina...

Toivon totisesti että ylläolevaa ei tulkita rehvasteluna.
Kuka voittais kenet on silkkaa lapsellisuutta, koska kuka vaan voittaa kenet vaan jos saa väännettyä oddsit mieleisikseen.
Minun näkemykseni on se, että treenailun elämäikäisellä kaarella urheilupeleihin keskitytään totaalisesti mutta kuitenkin välineinä, samoin kuin katumatsailuun treenataan täpöllä, osaamista ja hankittua fysiikkaa hyödyntäen mutta (taktiset) olosuhteet mukaanottaen ja yhä välineenä.
Ja varsinainen kohdennus ja tausta on se selviytyvä, seurauksista välittämätön selviytymistaistelu. Tarvittaessa aseellinen.
Ja sekään ei ole oikeastaan muuta kuin väline.

Potkunyrkkeily on siis yksi osa-alue tälläpuolen näppäimistöä.
Hyvä renki mutta huono isäntä, sillä Andya siteraatakseni, niillä tramboliineilla joita varten minä yhä treenailen ei potkiksen pelitapa ole pelkästään kelvotonta vaan suoraa itsemurhaa.
Samaa voi toki sanoa mistä tahansa pitkälle erikoistuneesta metodista.
"Dont bring gun to a knifefight". [rautalanka]luotiase tekee reiän ja siten hyvin suppea peli etenkin veitsen moninaisuuteen verrattuna = urheilupeleistä puuttuu moniaita kamppailulajien oleellisia elementtejä.[/rautalanka]
Jota näkemystä en edes ole päässyt vielä oikeen aloittamaankaan, koska ilmapiiri vaan ei ole kypsä viälä, eikä ihan heti taida kypsyäkään. Koska mun kevyeksitarkoitettuun lähestymistapaan lie kypsytty.

Alkaa tulla pituutta taas joten tämä:
P.s. En katso että minun tarvitsee Andyä huomautella. Tuskin sitä kukaan sinullekkaan tekee Kari, vai mitä .
Niin..
Voimakas subjektiivisuus, passivoittamiseen pyrkivä keskustelutaktiikka, henkilöön käyvät hyökkäykset, tiettyjen lajien korostunut halveksiminen..
Tottakai urheilupuolen äijälajeissa asiaan kuuluu omanhännän kohottelu ja muille naureskelu, mutta asian korostaminen julkisissa keskusteluissa ei ole omiaan lähentämään lajeja toisiinsa.
Andylla lie puolustuksenaan käännynnäisen innostuneisuus eli saavutetut huomattavat tulokset. Minulla sensijaan ei tällä iällä ole puolustukseni sanottava muuta kuin silkka tyhmyys.
Mutta kukaan ei ole tyhmä tahallaan.

Koska olen sukeltanut rapaan, syyllistynyt henkilökohtaisuuksiin ja muihin typeryyksiin ja tahtomattani aiheuttanut Potkun ilmapiirin kiristymisen, vetäydyn nyt pikku jäähylle.

Toivotan onnea kaikille tasapuolisesti, Andylta pyydän anteeksi turhaa loanheittoa, meni typeräksi. Onnea matsiuralle, tottatarkoittaen.

Kukvell.
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#97

Viesti Jarppa »

Mukavaa että ihmiset pääsee takaisin asialliseen keskusteluun. :)

Heh, keihin kaikkiin kombon pitää upota, kun alkuperäisessä viestissäkin sanottiin että toimi silloin tällöin, eikä tasoa mainittu. Ainakin omissa matseissa monesti tekniikan yllättävyys yhdistettynä vahvaan tekemiseen on edesauttanut huomattavasti, ja taas oman ykköstekniikan liika toistaminen taas edesauttanut vastustajaa, varsinkin jos se tietää mitä odottaa. Kuningastekniikkakin menettää merkityksensä, jos sitä käyttää liikaa.

Unohtamatta edelleenkään sitä, että täältäkin on selvästi näkynyt, miten kaikki ymmärtää saman tekstin (tässä siis tuon tekniikkakuvauksen) omalla tavallaan. Jälleen kerran ratkaisisi se että kysytään tarkennusta jos asia ei ole selvä tai vaikuttaa ihan ihmeelliseltä. Osa on kyennyt rakentavaan keskusteluun, osa ei. No, samaa kaavaa tuntuu noudattavan liiankin monet keskustelut. :(
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#98

Viesti Mika »

Jarppa kirjoitti: Osa on kyennyt rakentavaan keskusteluun, osa ei. No, samaa kaavaa tuntuu noudattavan liiankin monet keskustelut. :(
Jep, mutta se on varma, että Potkun moderointilinja karsii nämä asiattomat keskustelijat tavalla tai toisella pois, vaikka siihen sitten menisikin tovi. Heitä varten on olemassa muita areenoita. Pitää vain toivoa että asialliset keskustelijat eivät sillä välin turhautuisi. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Jopo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2241
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Pori

#99

Viesti Jopo »

Samppa kirjoitti: Voisko tän ketjun jakaa eri otsikon alle. Joku pian sekottaa thainyrkkeilijät näihin virtuaalifaittereihin.
Kuva
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

#100

Viesti MtJ »

Siinähän onkin jopolla yksi thainyrkkeilyn päätyökaluista hyvin esittelyn alla. Kun näkyy pikseleitä, kannattaa polvistua.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Samppa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2239
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

#101

Viesti Samppa »

MtJ kirjoitti: Siinähän onkin jopolla yksi thainyrkkeilyn päätyökaluista hyvin esittelyn alla. Kun näkyy pikseleitä, kannattaa polvistua.
:smt044
Kuvake
Sylvesteri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1535
Lauteille: Marraskuu 2005

#102

Viesti Sylvesteri »

Eihän se polvistu, sehän shoottaa! ;)

(tuomarikaan ei näe kun ei ole edes paikalla)
Mietinnässä.
Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1843
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Haukipudas!

#103

Viesti johannes »

Mitä on WKA-tyylin potkunyrkkeily? Minä oon ottanut matsia wka:n kisoissakin ja ei se meininki ottelutyyliltään kauheana eronnut näistä wakon huiskinnoista.
"There's no business like ho business" :pimp:
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 18919
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Sparraus, Muay Thai vs ?

#104

Viesti Andy »

Pok Biil ja potkunyrkkeilijä Henri Kurttila sparrailemassa hieman epäortodoksisessa thainyrkkeilyvarustuksessa.

Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
P.Laton
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 198
Lauteille: Huhtikuu 2021
Etulaji: Muy thai
Takalajit: Choy Lee Fut
Judo

#105

Viesti P.Laton »

Andy kirjoitti: maalis 5, 2008, 11.40 Suosittelen, että jätätte äsken kuvatun kombinaation tekemättä potkunyrkkeilysparrissa ja etenkin ottelussa. Myös harjoittelu kannattaa suosiolla unohtaa. Perusteena on yhdistelmän kokonaisvaltainen kelvottomuus.
Andyn noston seurauksena päädyin lukemaan koko ketjun, ja kappas, olin juuri katsonut videon ko. tekniikasta, jota itse käytän _sparrissa_ suhteellisen onnistuneesti. Kysehän siis on tässä videolla olevasta tekniikasta. En ole montaa virallista ottelua otellut, niin en tiedä, mutta onko siis niin, että tämä kannattaa jättää sparrissa pois, kun(vaikka siinä tuo usein perille meneekin) on sitten urheilutilanteessa kelvoton? En tosin tiedä aionko enää edes otella, mutta kuitenkin.

Onko mielipiteet muuttuneet 2008v jälkeen, vai miten konkarimmat asian kokevat?

Ja nyt selvennyksenä, tämä on ihan täysin puhdas kysymys, ilman mitään taka- ajatusta. Sunnuntaiharrastajalta konkareille.

https://youtube.com/shorts/pYqykLhILvk?feature=share
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 40 kurkkijaa