Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

BJJ-kysymys & vastaus

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
S_L
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 659
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

BJJ-kysymys & vastaus

#1

Viesti S_L »

Ketju tekniikkakysymyksille, joille ei jokaiselle viitsi aloittaa omaa aihetta.

Aloitan kahdella

Kimura guardista: normaali ote vai apinaote? Itse teen aina normaalilla (peukalo eri puolella kun muut sormet), mutta olen nähnyt tehtävän myös apinaotteella.


Ote omista käsistä pystypainissa esim double underhook, kädet kiinni toisissaan vastustajan selän takana. Pitäisikö ote olla
1 kämmenet vastakkain, ylemmmällä kädellä ote alemman käden peukalon hangasta
2 molemmat kämmenet alaspäin, ylemmällä ote alemman käden pikkusormen puoleisesta sivusta
3 kämmenet vastakkain, molemmilla käsillä ote sormista.
Kuvake
chamos
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 189
Lauteille: Tammikuu 2006

#2

Viesti chamos »

Kimurassa guardista suositaan tyypillisesti normaaliotetta, sillä käden liikettä tulee pystyä kontrolloimaan paremmin. Americanassa sen sijaan apinaote toimii mainiosti. Myös kimurassa päältä on apinaotteen käyttö aivan mahdollista, mutta itse käytän myös päältä normaaliotetta, sillä useissa kimurakiristyksissä vastustajan liike säätelee, tapahtuuko lopullinen lopetus päältä vai alta.

Tuo toinen kysymys on ehkä enemmänkin makuasia, mutta henkilökohtaisesti olettaisin käyttäväni vaihtoehtoa 1, mikäli kuvauksesi oikein ymmärsin. Kyseessä on siis ote, jota ainakin Eddie Bravo kutsuu Gable Gripiksi. Tässä siis pannaan kämmenet vastakkain ja päällä olevan käden sormet suljetaan alla olevan käden peukalon yli. Alla olevan käden sormet taas sulkeutuvat päällä olevan käden kämmensyrjän yli.
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 52
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#3

Viesti Jarppa »

Ensimmäisestä en ole varma, itse taidan ottaa normaaliotteen aluksi, josta siirryn apinaotteeseen kun ote on parempi. Sivusidonnasta tehtäessä käytän suoraan apinaotetta.

Jälkimmäisessä teen kakkosen.
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

#4

Viesti kenttiensankari »

Millainen asento sivupositiossa päälläolijalla? Ja miksi?

Olen treenannut kolmea erillaista tapaa olla sivupositiossa.

Ensimmäinen niistä oli sellainen, että toinen polvi viedään kaverin pään viereen ja toinen jalka on suorana. Tämä asento estää ettei kaveri pääse kaivamaan toista kättään lantiolle ja työntämään pois. Lisäksi nyrkillä naamaan rummuttaminen on helpompaa.

Toisen tavan opetti Lucio, siinä toinen polvi on kaverin lantiolla, ja toinen suorana. Ikäänkuin toisinperin tuo ensimmäinen versio. Tässä voi olla toiselle paljon keljumpi(olkapäätä naamaan, painoa ikävästi kaverin päälle), ja pari hienoa pukukikkaakin treenattiin.

Kolmas tapa on myös tuttu vaparista, mutta myös potkumiitistä. Juuso ja Jarppa näyttivät asennon jossa molemmat polvet on koukussa. Liittynee siihen kolmeen painopisteeseen.

Mikäs näistä nyt olisi sitten se toimivin tapa, ja miksi?
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
Kuvake
chamos
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 189
Lauteille: Tammikuu 2006

#5

Viesti chamos »

Kysymykseen vastaisin, ettei ole yhtä parasta tapaa pitää side positionia (tämäpä yllättävää). Itse näen tuon aseman enemmänkin hallintana kuin sidontana, BJJ-muodossaan siis (tässä mielestäni selkeä ero niin judon sidontoihin kuin painin selätyksiin). Tällöin pointtina on ainoastaan vastustajan hallinta, ei täydellinen lukitseminen. Eli kun vastustajan asema muuttuu, muuttuu myös oma asema.

Itse pelkkään kräplingiin keskittyneenä näkisin ns. perusasemaksi tuon Lucion opettaman. Tätä opetetaan myös Alexandre Paivan järjestelmässä ensisijaisena side positionina. Muut kuvaamistasi asemista, etenkin tuo kolmas, ovat dynaamisempia, eli niistä hyökkääminen on hieman helpompaa. Toisaalta vastustajan hallitseminen hieman kärsii, joten näihin kannattaa minusta siirtyä edellä kuvatun aseman kautta. Siden pidossa ei sovi myöskään unohtaa huiviotteita eli honkesagatamea ja kesagatamea variaatioineen (nyt voi joku judoka tulla ojentamaan virheellisestä termistöstä) sekä north-south -asemaa, jotka mielestäni asettuvat juuri dynaamisen siden pidon sekvensseihin.
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

#6

Viesti kenttiensankari »

Itse taas olen käyttänyt tuota Lucion opettamaa positiota silloin kun olen siirtymässä sivupositiosta mounttiin(tai ainakin yritän siirtyä), perusasemana tuota ekana oppimaani, ja joskus huvikseni tuota molemmat polvet koukussa tapaa.
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
Kuvake
chamos
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 189
Lauteille: Tammikuu 2006

#7

Viesti chamos »

Kyseinen asema toimii toki mainiosti myös mounttiin siirtymisessä. Sen edessä olevan polven pointtihan on ehkäistä vastustajan katkarapuilut, eli sinällään se tukee juurikin mounttiin siirtymistä, vaikka toki myös aseman pitoa noin yleisesti.
Kuvake
Simpanssi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2298
Lauteille: Joulukuu 2004

#8

Viesti Simpanssi »

chamos kirjoitti: Siden pidossa ei sovi myöskään unohtaa huiviotteita eli honkesagatamea ja kesagatamea variaatioineen (nyt voi joku judoka tulla ojentamaan virheellisestä termistöstä) sekä north-south -asemaa, jotka mielestäni asettuvat juuri dynaamisen siden pidon sekvensseihin.
Harjoitellaanko bjj:ssä siirtymistä eri sidonnoista toisiin? Eli esim. vaikka honkesagatamesta :arrow: kuzurekesagatameen :arrow: ushirokesagatameen :arrow: yokoshisogatameen :arrow: kamishiogatameen jne jatkuvasti sidonta pitäen.
Viimeksi muokannut Simpanssi, marras 18, 2006, 22.30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 190
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#9

Viesti JanneM »

Just noista termeistä en tiedä hevon humppaa, mutta sidonnoista toiseen siirtyminen on opetuslistalla
Tosin näissä ideana on aina johonkin lopetukseen päätyminen eikä niinkään vain se paikoillaan pitäminen.

IMO
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 52
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#10

Viesti Jarppa »

Chamokselta asiavastaus. :)
Simpanssi kirjoitti: Harjoitellaanko bjj:ssä siirtymistä eri sidonnoista toisiin? Eli esim. vaikka honkesagatamesta :arrow: kuzurekesagatameen :arrow: ushirokesagatameen :arrow: yoshisogatameen :arrow: kamishiogatameen jne jatkuvasti sidonta pitäen.
Kyllä. Harmi kyllä en kaikkia noita judotermejä ymmärrä, mutta hallintaa muutetaan pääasiassa vastustajan liikkeiden mukaan, tavoitteena tietysti saada parempi lopetuspaikka ja viedä vastustajalta puhtia.

Itse tykkään tehdä esimerkiksi niin, että liikun noiden kenttiksen esimerkkien välillä, hakien aina parempaa hallintaa käyttämällä sekä omaa että vastustajan pukua. Siihen sekaan tietysti polvea vatsan päälle ja mounttiin siirtymistä, ja samaa toiseen suuntaan.
Kuvake
Boozehound
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 883
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

#11

Viesti Boozehound »

Aina apinaote. Ihan sama mikä tilanne. Tämä siis mun näkemys. Kädet otteella vaihtoehto kaksi.
Sivusidonnassa(ei siis esim.honkesagatamessa vaam perinteisessä rintakehä vastustajan rintakehää vasten olevassa sidemountissa) en mielelläni laita kumpaakaan jalkaa suoraksi. Vain jos tarvitse todella voimakasta sidontaa, vaikkapa todella voimakkaan vastujan pidättelyyn saadakseni itse hiukan miettimis aikaa. Jalka täytyy kuiten palauttaa lähelle vastustajaa kun lähtee lopetukseen tai position vaihtoon. Jalkasuorana ei siis saa lopetettua tai liikutta, mutta voi hiukan tehokaaammin sitoa. Kaikkihan tietävät että sitomien on uncool ja taas lopettaminen on really cool. Ei siis mielellään jalkaa suoraksi.
It's like a game of chess, but your ass is in the line...
S_L
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 659
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#12

Viesti S_L »

SENSEI Boozehound kirjoitti: Aina apinaote. Ihan sama mikä tilanne. Tämä siis mun näkemys.
Miksi näin? Ainakaan itse en keksi tuolle apinaotteelle muuta hyvää syytä kuikn peukalon suojelemisen lukotettavan laittaessa vastaan (ihan pätevä syy kyllä sinänsä).
Kuvake
terssi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 2908
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#13

Viesti terssi »

S_L kirjoitti:
SENSEI Boozehound kirjoitti:Aina apinaote. Ihan sama mikä tilanne. Tämä siis mun näkemys.
Miksi näin? Ainakaan itse en keksi tuolle apinaotteelle muuta hyvää syytä kuikn peukalon suojelemisen lukotettavan laittaessa vastaan (ihan pätevä syy kyllä sinänsä).
Se on vahvempi, more leverage, juu nou. Mäkin suosin apinaotetta just näistä kahdesta syystä, ei mee peukku rikki ja enemmän voimaa.
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?

http://www.facebook.com/tjjkproteam
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#14

Viesti Verr »

luulin että "apinaote" on hokutoryu-termi :lol:
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 190
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#15

Viesti JanneM »

Verr kirjoitti: luulin että "apinaote" on hokutoryu-termi :lol:
Mä luulen, et teidän bläk beltolla on BJJssä blue beltto.. ;)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 32 kurkkijaa