Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Judon aloittaminen "vanhemmalla" iällä

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
D.F.
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 230
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Tampere

#76

Viesti D.F. »

Jopo kirjoitti: No, rehellisesti sanottuna en usko, että selkäni nykytilanteessa kestäisi edes harrastelija judoa. Silti polte olisi kova käydä kokeileen. Judossa vaan on jotakin todella hienoa.
Riippuu varmaan vähän siitä, mikä sitä selkää vaivaa. Onko vika lihaksissa vai nivelissä? Omani ei kestä päälajiani koripalloa (eli juoksemista ja hyppimistä, puhumattakaan jalkatyöstä) kilpatasolla, mutta olen saanut sen judossa jo siihen kuntoon, että puolen tunnin lenkit onnistuu ja koristreenitkin hitaalla temmolla. Keskivartalo on saanut lisää kestävyyttä, etenkin juuri selkään on tullut lisää voimaa.

Täytyy toki ottaa huomioon se, että itse pyrin tekemään voimantuoton lajissa mahdollisimman paljon reisillä ja annan ylävartalon kierrolla vain vauhtia. ;) Eli jos meinaa pelkästään selällä nostaa, niin saattaa käydä huonosti...

Tatami on pehmeä alusta kaatua. Selkä on ongelma oikeastaan vain siinä tapauksessa, ettei treenikaveri osaa asiaansa ja heittää jotenkin todella huonosti sinut ketoon. Mene ihmeessä kokeilemaan judoa, jos se kiinnostaa! Kaikille peruskursseille saa mennä kokeilemaan ennen maksua, joten pari kertaa ehtii testata, kestääkö se selkä vai ei.

Kilpajudosta sen verran, että itse olen tänä vuonna 22 vuotta täyttävä eukko, joka oli ensimmäisissä kisoissaan viime viikonloppuna vain noin neljän kuukauden harrastamisen jälkeen. Aloittelijakisojen määrä lisääntynee tämän lisenssiuudistuksen myötä, joten kisoihin on mahdollista osallistua alimmillakin vyöarvoilla melko paljon. Jos meinaa kansallisella tasolla menestyä, niin luulisin "ottelusilmän" kehittämisen olevan melkein se hankalampi juttu kuin fysiikan. Että jos on jo perusominaisuuksiltaan vahva ja atleettinen, niin voi keskittyä siihen ottelun kehittämiseen alusta asti eikä tarvitse jatkuvasti miettiä, jaksaako kokonaista erää tai pystyykö edes tekemään horjutuksia ja heittoja. ;)
"My attitude is that if you push me towards something that you think is a weakness, then I will turn that perceived weakness into a strength."
Pete H
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 582
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

#77

Viesti Pete H »

Jopo kirjoitti: Mulla on kans poltellut tasaisin väliajoin tuo judon aloittaminen. Yhtä tasaisin väliajoin olen tehnyt päätöksen pysyä poissa.

Ruumiin rakenne ei oikein sovellu tuonne tatamilla pyörimiseen, jos näyttää aliravitulta oravalta niin kannattanee pysyä noissa pystymättölajeissa. Lisäksi olen sen verran kilpailuhenkinen, että 24-vuotiaana aloitettu judo (en osaisi pysyä poissa kilpailuista) tarjoaisi pettymyksiä enemmän kuin henkinen hyvinvointi on valmis käsittelemään. Yli kymmenen vuoden etumatkaa ei ihan noin vain oteta kiinni, edes välttävälle tasolle. Tähän tulokseen tulin Japanissa koulujoukkueen kanssa temutessa, silloin jos olisi aloittanut niin voisi edes toivoa tyydyttäviä sijoituksia kansallisissa kilpailuissa.

No, rehellisesti sanottuna en usko, että selkäni nykytilanteessa kestäisi edes harrastelija judoa. Silti polte olisi kova käydä kokeileen. Judossa vaan on jotakin todella hienoa.
Vai ettei ruumiin rakenne sovi :lol: Kaikkilla on vissiin neljä raajaa, torso ja pää, joten se siitä sopivuudesta. Toki kaikki vammat pitää ottaa huomioon, mutta muistutan itsestäni, vakava rakenne vika, siis pään lisäksi 8) Neurologi oli ihmeissään tuloksista n 6kk jälkeen, liikkuvuus lisääntyi huomattavasti, mikä minun tapauksessani tarkoittaa terveen tilasta kaukana tosin. Jos joku on tulossa samaan sarjaan, huomaa kyllä. Mutta jokainen tekee kykynsä mukaan soveltaen. Jos ei pysty, niin ei pysty ja eikun omaa juttua tekemään. Alusta asti aikuisena voi ja onkin suotavaa ja lisäksi helppoa soveltaa itselle sopivaa tekniikkaa. Vyökokeet on erikseen.
Pete, se läski ja rikkinäinen.
Jopo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2241
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Pori

#78

Viesti Jopo »

Kevennetään hieman. Ruumiinrakenne ei ole aivan optimaalinen tuollaiseen vääntämiseen, vaikka se siis onkin mahdollista tälläkin urheilijan irvikuvalla.

Selässä on nivelpuolen ongelmia, jotka ainakin tällä hetkellä aika tehokkaasti estävät judon tai muiden vääntölajien harjoittamisen. Jo pelkästään luvassa olevien tärähdysten takia.
D.F kirjoitti: Että jos on jo perusominaisuuksiltaan vahva ja atleettinen, ...
:lol: Minä en ole.
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille
Kuvake
D.F.
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 230
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Tampere

#79

Viesti D.F. »

Jopo kirjoitti: Selässä on nivelpuolen ongelmia, jotka ainakin tällä hetkellä aika tehokkaasti estävät judon tai muiden vääntölajien harjoittamisen. Jo pelkästään luvassa olevien tärähdysten takia.
Mulla on itselläni vasemmalla puolella selkää aika isoja ongelmia tuon vääntämisen kanssa noin yleisesti, mutta judossa selkä on kestänyt yllättävän hyvin. S-I-nivelet vielä kai tutkitaan perusteellisemmin, niissä saattaa olla jotain häikkää. Judossa pärjää kyllä silläkin, ettei väännä selkää kamalasti. ;) Mä olen ihan pirun jäykkä, mutta olen selviytynyt silti yllättävän hyvin.
"My attitude is that if you push me towards something that you think is a weakness, then I will turn that perceived weakness into a strength."
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#80

Viesti Vlad Tepes »

Minä en näillä näkymin ottele. Norovirus ja influenssa peräkkäin on vienyt kunnon niin alas, että ei ole varmaankaan järkeä tulla mukaan.

Toki jos tuo kunto ensi viikolla normalisoituu, niin tulen ehdottomasti. Nyt on vielä se meno, että eilen treeneissä hengästyin ja hikoilin jo siitä, kun heitin pari ukemia.

Olen suoraan sanoen vähän huolissani tästä terveydentilan laskusta. En tiedä pitäisikö oikeasti käydä lääkärissä jos vaikka tutkisivat onko oikeasti jotain vialla. :cry:
Kuvake
Aeon
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 21
Lauteille: Maaliskuu 2008

#81

Viesti Aeon »

Kyllä meidän seurassa on edustamassa vanhempaa ikäluokkaa aika montakin harrastajaa. Ja moni heistä on juuri vähän aikaa sitten saanu keltaisen vyönsä. Itse pienempi vöisenä treenaan heidän kanssa joka kerta ja kyllä he menossa mukana pysyvät ihan hyvin, vaikka kaikki käsilläseisonnat ja muut tämän tapaiset asiat eivät enään niin helposti ota onnistuakseen niin hyvin kun ajanmittaan maaha on tullut lisää :)
Pete H
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 582
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

#82

Viesti Pete H »

Tuon tunteen allekirjoitan minäkin. Eipä sillä, en ole koskaan osannut kärrynpyörää tai käsilläseisontaa, joten ei se näin läksinä ja lähellä keski-ikää enää oikein onnistu. Pelottaakin niin pirusti :shock:
Pete, se läski ja rikkinäinen.
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#83

Viesti sivarinlötkö »

judo kirjoitti: Tuon tunteen allekirjoitan minäkin. Eipä sillä, en ole koskaan osannut kärrynpyörää tai käsilläseisontaa, joten ei se näin läksinä ja lähellä keski-ikää enää oikein onnistu. Pelottaakin niin pirusti :shock:
Kärrynpyörä ja käsilläseisonta pelottaa mutta judoon uskaltaa lähteä kilpailemaan?
Pete H
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 582
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

#84

Viesti Pete H »

Nii-in. Näinhän se elämä joskus menee :lol: . Kun ei siellä kisoissa kumpaakaan tarvitse tehdä.
Pete, se läski ja rikkinäinen.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#85

Viesti JanneM »

judo kirjoitti: Nii-in. Näinhän se elämä joskus menee :lol: . Kun ei siellä kisoissa kumpaakaan tarvitse tehdä.
Niin siellä ne kaikki liikkeet jossa ollaan pää alaspäin suorittaa vastustaja. :)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Pete H
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 582
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

#86

Viesti Pete H »

Näin. :) Jospas minä saisin jonkun näin tekemään. Yritystä olisi. :D
Pete, se läski ja rikkinäinen.
tmm
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1667
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

#87

Viesti tmm »

Muakin tuo judoilu on alkanut houkuttelemaan, mutta mistäpä minä siihen aikaa repisin... :(
Sulava kuin voi kuumalla pannulla.
Tsuki
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 38
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Seinäjoki

#88

Viesti Tsuki »

tmm kirjoitti: Muakin tuo judoilu on alkanut houkuttelemaan, mutta mistäpä minä siihen aikaa repisin... :(
Ihmissuhteiden ja vapaa-ajan kohdalta :D
ed von virtanen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 261
Lauteille: Maaliskuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

#89

Viesti ed von virtanen »

D.F. kirjoitti:
Jopo kirjoitti: Selässä on nivelpuolen ongelmia, jotka ainakin tällä hetkellä aika tehokkaasti estävät judon tai muiden vääntölajien harjoittamisen. Jo pelkästään luvassa olevien tärähdysten takia.
Mulla on itselläni vasemmalla puolella selkää aika isoja ongelmia tuon vääntämisen kanssa noin yleisesti, mutta judossa selkä on kestänyt yllättävän hyvin. S-I-nivelet vielä kai tutkitaan perusteellisemmin, niissä saattaa olla jotain häikkää. Judossa pärjää kyllä silläkin, ettei väännä selkää kamalasti. ;) Mä olen ihan pirun jäykkä, mutta olen selviytynyt silti yllättävän hyvin.
menkäähän naprapaatille!nikamien kiertymät,lukot ja yli-liikkuvuus yleensä vaivoihin syynä...
hyvä manipuloija tekee ihmeitä huonollekkin selälle.
tampereelta löytyy apu.jos kiinnostaa yv:nä saa yht.tietoja.
Pete H
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 582
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

#90

Viesti Pete H »

Suosittelen myöskin. :) Loistavia ihmisiä.
Pete, se läski ja rikkinäinen.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 5 kurkkijaa